Lige præcis, Uwe var chefen, det gør hele forskellen.
Der er også gigantisk forskel på evalueringer, hvor træner og spiller i ro og mag, kan snakke om, hvad der er godt og skidt og så sende en spiller på banen med beskeden "dont fuck it up".
Van Gaal mistede eksempelvis omklædningsrummet i United, fordi hans evalueringer ALTID handlede om at alt det spillerne gjorde forkert og meget sjældent det som gik godt.
Trænere der ikke kan finde en balance holder ikke længe i en klub.
Og han har også udtalt, han har skruet ned for retorikken i takt med, han er blevet mere rutineret velvidende, det kan være kontraproduktivt at svine en spiller til.
Men nu tror jeg heller ikke, AJ gik helt i kulkælderen over EN udtalelse men mere summen af Uwes væremåde. Personligt forstår jeg intet af, at sende en spiller på banen med den besked. Målet må være at sende en spiller på banen med tro på, han kan gøre en forskel og ikke det modsatte.
Jeg tror bestemt ikke Uwe var et dumt svin, når han sad og evaluerede med spillerne. Jeg tror han objektivt gik hver eneste detalje igennem, og talte det igennem. Jeg tror ikke han ledte efter hår i suppen der.
David virkede mere kammeratlig, og var meget tæt på at rykke ud. Uwe kom til, og vi vandt bronze. I den sæson hvor vi spillede dårlig i slutspillet lå vi i grundspillet nummer 1 på et tidspunkt. Jeg tror ikke man gør det, hvis der ikke er en menneskelig respekt.
Diego Simeone er vel den træner jeg lige husker af de stadig aktive, der har siddet længst. Han slår mig heller ikke som en der står og fortæller spillerne, at de bare skal gøre deres bedste. Her tror jeg også der er ren besked på kampdagen.
Jeg erindre ikke Van Gaals tid i United, men Ferguson virkede heller ikke som den bløde type, og slap fint fra tiden i United.
Der kan have været 100 årsager til Uwe siger sådan. De kan være i gang med et forløb hvor man “omskoler” ham til at spille venstre fremfor højre eller andet, og AJ presser på for at spille og Uwe er lidt usikker og smider ham på banen med en “dont fuck it up”. Det er et eksempel, der kan være mange.
Jeg er sikker på, at hvis man hørte alt hvad Jakob Poulsen sagde, så ville der også være en del der var over linjen. Han har en helt anden approach, og den virker, indtil de ikke leverer 100% fordi de måske ikke bliver presset nok, og så skal han forandre sig.
Jeg tror alle ambitiøse trænere slider på deres hold. Nogle nørder for meget, og sidder i taktiske oplæg hele tiden, og andre er for hårde når det kommer til de fysiske (her har jeg min største anke). Jeg tror det eneste der kan holde motivationen i længere tid med den samme chef er, når der skiftes rigeligt ud på holdet. Ellers slider man hinanden op.