New posts

Artikler om El Cambio Academy

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 491
  • Views Views: Views 39K
Artikler om El Cambio Academy
Thomas Thor har tidligere forklaret, at det primært er en moralsk forpligtelse at vælge AGF og også at komme tilbage til El Cambio og lokalsamfundet og give noget tilbage. Og det lød meget som om, at det ikke var en forpligtelse, man tog let på.

Man vokser op som en familie, og det er derfor ikke bare et spørgsmål om hurtige penge og smarte agenter. Det lød ret overbevisende, men de har jo stadig til gode at se, om spillerne lever op til de forventninger.
Tusind tak for orienteringen.

Jeg har virkelig en skidt fornemmelse af det her. Hvis der pludselig skulle dukke et fantastisk talent op, frygter jeg, vi højst kommer til at vedkommende på tv.

Det er sikkert mig mig, der ser både syner og sort, og jeg tror på det gode i projektet.
Men hvis man er en ludfattig familie, der pludselig opdager, at man har bragt et diamantbarn til veeden, vil jeg ikke fortænke nogen i at sikre deres og sønnens fremtid på hurtigst mulig vis. Og derfor kigge andre steder hen end Fredensvang.

Tusind tak for orienteringen.

Jeg har virkelig en skidt fornemmelse af det her. Hvis der pludselig skulle dukke et fantastisk talent op, frygter jeg, vi højst kommer til at vedkommende på tv.

Det er sikkert mig mig, der ser både syner og sort, og jeg tror på det gode i projektet.
Men hvis man er en ludfattig familie, der pludselig opdager, at man har bragt et diamantbarn til veeden, vil jeg ikke fortænke nogen i at sikre deres og sønnens fremtid på hurtigst mulig vis. Og derfor kigge andre steder hen end Fredensvang.
Sagen er måske bare den, at diamantbarnet slet ikke vil være på El Cambio, hvis det var så åbenlyst.

Jeg ved ikke nok om lovgivningen i Uganda til at vide, hvorfor det er sådan, at der ikke kan komme kontrakt tidligere. Men lige netop denne del er jeg forholdsvis optimistisk med. Som cph nævner, er der noget meget nært og familiemæssigt inde over. Helt generelt, er mange spillere fra især meget fattige lande afhængige af deres agenter og stoler på dem. (Og her bruger jeg agent i en meget vid forstand, hvor spektret går fra rendyrkede menneskesmuglere til FIFA-godkendte agenter i jakkesæt.)

Den afhængighed er måske ikke så meget i spil her. Jeg håber, at det fænomen, cph nævner, er så stærkt, at vi nærmere ser en udvikling som hos de kenyanske løbere i Iten. (Mange af dem har også fået fæle agenter sidenhen, men det er en anden snak.)

Last edited:
Jeg er også en del af Campios venner og er glad for alt Thomas Thor gør og siger. Jeg er også glad for AGF har valgt et akedemi hvor tror på Jakob Nielsen når han siger at selv hvis der kommer 0 talenter er det de bedste penge han har spildt.

AGF har en ret aggressiv CSR profil og for mig er samarbejdet med El Campio den største validering af den profil. Så hvis det ender med talenter på førsteholdet er det for mig ren flødeskum.

Og jeg æder risikoen for at jeg er bragende naiv med åben pande 😄

Dejligt med noget ekstra viden om projektet i Uganda. Jeg er også støttemedlem

Mht. om vi skulle blive fravalgt: Hvordan skulle det på den front forholde sig anderledes med vores akademi i Uganda vs. FCMs akademi i Nigeria eller FCNs akademi i Ghana ?

Jeg er med på, at spillerne kan vælge noget andet end AGF, når de fylder 18. Heldigvis.
Men den risiko må andre klubber vel også have deres afrikanske akademier ?

Det er bare liiidt svært at tvinge folk til at sætte en underskrift.
Ja. Det er altid svært. Men det kan jo være at de ungdomskromtrakter de - formodentlig- har med akademiet allerede indeholder en forpligtigelse mht AGF.

De virker joniske til, at det er et problem så mange andre steder (FCN og FCM).

Trods alt lettere at få en 15 årig til at skrive under på noget

Ja. Det er altid svært. Men det kan jo være at de ungdomskromtrakter de - formodentlig- har med akademiet allerede indeholder en forpligtigelse mht AGF.

De virker joniske til, at det er et problem så mange andre steder (FCN og FCM).

Trods alt lettere at få en 15 årig til at skrive under på noget
Det er i det hele taget let at få nogen til at skrive under på, at de kun er 15 år.

Ej, jeg tror, de har bedre styr på den slags i Uganda end i Vestafrika.

Dejligt med noget ekstra viden om projektet i Uganda. Jeg er også støttemedlem

Mht. om vi skulle blive fravalgt: Hvordan skulle det på den front forholde sig anderledes med vores akademi i Uganda vs. FCMs akademi i Nigeria eller FCNs akademi i Ghana ?

Jeg er med på, at spillerne kan vælge noget andet end AGF, når de fylder 18. Heldigvis.
Men den risiko må andre klubber vel også have deres afrikanske akademier ?
I forhold det centrale i dit sporgsmaal saa mindes jeg ikke at have laest om succesfulde spillere som var kommet fra Ebbedei eller Right to Dream uden at have vaere forbi FC klubberne, saa hvis de er dygtige nok i Uganda saa kan vi vel godt antage at de ender hos os.

Saa vidt jeg forstaar det har vi et formelt samarbejde med El cambio, som er et akademi, med en holistisk tilgang til den enkelte elev, det er saadan et rigtig feel good projekt.
Right to Dream ejer FCN, selvom de enkelte spillere i teorien er fri til at vaelge en anden klub, er det mere end oplagt at de bedste tager til FCN og måske en dag San Diego.
FC Ebbedei er så vidt jeg kan finde på Wikipedia en slags Afrikansk Fredericia, en samarbejdsklub som fungerer som et alademi.
Det virker umiddelbart mindre “menneskeligt” en både ElCanbio og RTD
Jeg synes også det er ved at være et par år siden en spiller derfra bragede igennem hos FCM.

Indtil videre må vi bare vente og se hvad der sker hos El Cambio, så vidt jeg forstår det er de primært fokuserede på individuelle kompetencer, så måske for vi nogle Gyamfi lignende typer at se.

Det sidste må du gerne papudskære, tak.
I Vestafrika har jeg mødt spillere på akademier, hvor deres alder blev bestemt ud fra, hvornår de er begyndt i skole, når de skulle have deres første ID-papir. Hvis man nu er en ung knægt, der er rejst fra Benin over Togo til det nordlige Ghana og ikke taler sproget, kan der jo opstå misforståelser. Så kan en onkel/agent jo komme til at være konservativ i aldersbestemmelsen. Det er mit indtryk, at det er sværere i Uganda.

Og for at skære helt ud: Jeg har ikke belæg, men jeg har en kraftig fornemmelse for, at 'aldersdoping', hvor en spiller lyves yngre, er mere udbredt i Vestafrika end Østafrika.

U17 landstræneren har udnævnt Anføren og 3 viceanføre

Okello Richard som er anføre viser sig at være en tidligere El Cambio spiller, jeg kan ikke finde noget om hvorfor han ikke længere er på El Cambio eller hvornår han sluttede, men han har fået debut og spillet lidt for Bull FC i den bedste liga hvor han iflg Transfermarkt er på kontrakt.

Derudover er James og Hamza også en del af anføre gruppen, så 3 ud af 4 har haft deres gang på Elcambio.

Det synes jeg positivt, når man tænker på at Thomas og Elcambio lægger meget vægt på at udvikle spillere som hele mennesker og som i fremtiden kan være ledere i Uganda. Jeg tror også at spillere som har den egenskab som ungdomsspillere har en større chance for at blive prof og forhåbentlig klare springet til Europæisk fodbold.

I Vestafrika har jeg mødt spillere på akademier, hvor deres alder blev bestemt ud fra, hvornår de er begyndt i skole, når de skulle have deres første ID-papir. Hvis man nu er en ung knægt, der er rejst fra Benin over Togo til det nordlige Ghana og ikke taler sproget, kan der jo opstå misforståelser. Så kan en onkel/agent jo komme til at være konservativ i aldersbestemmelsen. Det er mit indtryk, at det er sværere i Uganda.

Og for at skære helt ud: Jeg har ikke belæg, men jeg har en kraftig fornemmelse for, at 'aldersdoping', hvor en spiller lyves yngre, er mere udbredt i Vestafrika end Østafrika.

Interessante betragtninger.

Jeg nyder virkelig at læse dine saglige og indsigtsfulde indlæg.

Thomas fra El Cambio er i øjeblikket i Quatar og følger holdet til VM men han var via telefon i et Sports program i Uganda og der er lidt klip på Instagram hvor han bla snakker om James, Elcambios filosofi og hvorfor han valgte Uganda til at starte med.

I forbindelse med et spørgsmål omkring pres på spillerne for at spille godt til VM og sikre sig en kontrakt i Europa.
"Its a bit different for our El Cambio players because we already have a path set out for all our players."
Det siger han samtidig med at der er billeder på skærmen af El Cambio spillere der træner på Fredesnvang :-) Det lyder jo næsten som om de allerede ser sig som AGF spillere eller at det er den plan de har lagt.

Latest posts

Back