New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 117K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Jeg tænker ikke at debatten om Pyro ændrer sig væsentligt, tonen er hård, det forstår jeg egentlig godt, for det her piller også ved folk´s følelser.

Jeg er for Pyro, jeg mener det er dragende osv, det har jeg redegjort for mange gange. Jeg stod også ved Bispetorv tæt på gruppen som fyrede af, det var klart med til at højne en stemning og skabe en fed kulisse.

Men jeg kan ikke fordrage når vi ender i situationer som ved sidste hjemmekamp, det er ikke fedt at Vejlby stadion ligner en lightudgave af en sydamerikansk lokal opgør, med raketter indover banen, 1000 lys tændt og hætteklædte mennesker som løber ind på banen.

Jeg har stor forståelse for selve eventet, det var dagen vi blev mestre, der var varmet op hele dagen, og jeg er dog ikke blevet så gammel, så jeg kan tilgive at man træder forkert. Vi har alle været unge, det kan man godt nogen gange læse herinde at nogen har glemt.

Jeg har ført nævnt i enkelte debatter, at man kan trække lidt dansk kultur historik nedover det standpunkt man tager. Eks. "regler er regler", altså aldrig har jeg hørt noget så dumt, men alligevel er det grundholdningen hos mange danskere. Det bliver også hurtigt lidt sort/hvidt, hvis man synes 5 romerlys er fint, så mener man også mord på børn er fint.

Så er der klubbens standpunkt, først det økonomiske, de der bøder som AGF skal betale, de kommer 100% retur i form af sikkerheds tiltag, så det er egentlig bare "proforma" bøder. Ansigtsgenkendelse som lige er indført er sikkert betalt af de bøder, så man kan sige AGF betaler til sin egen sikkerhed. Så er der lukning af fan afsnit, den tror jeg så gerne at JN ville have været foruden, den er bøvlet og skader produktet. Til sidst er der spørgsmålet om pyro skader eller gavner AGF? AGF er et brand som lever på følelser, følelser bliver aktiveret af det som sker på banen, det fælleskab vi er en del af, og det dramatiske i og omkring klubben. Det var det som skabte en fan i mig tilbage i firserne da min far tog mig med på stadion som dreng, og som i 1991, fik mig på stadion som en ung levende fan hvor jeg stod og råbte på tribunen, jeg nåede vistnok også at have et romerlys i hånden (jeg var jo ung) :) Jeg er ikke i tvivl om at dramatikken omkring hele fanscenen, det vokale, det visuelle (herunder lys/røg), det fantastiske tryk som en eks. "Heeeey Aarhus" starter fra fanscenen og breder sig til resten af stadion, er en kæmpe gevinst for klubben. JN skal ikke bruge mange ord på at overtale nye sponsorer, hvis en tilskuer er på Aarhus stadion, så kommer vedkommende med stor sandsynlighed igen. Så min konklusion er at pyro og alt det samlet, samlet set er en gevinst.

Jeg er stor tilhænger af at AGF har en meget tæt dialog med fanscenen, så vi hele tiden holder fast i de hjørneflag som sikrer at produktet (AGF), altid står stærkt og vi undgår flere af den type scener med baneindløb og raketter indover banen. Pyro tror og håber jeg aldrig bliver helt udryddet.

Jeg har ført nævnt i enkelte debatter, at man kan trække lidt dansk kultur historik nedover det standpunkt man tager. Eks. "regler er regler", altså aldrig har jeg hørt noget så dumt, men alligevel er det grundholdningen hos mange danskere. Det bliver også hurtigt lidt sort/hvidt, hvis man synes 5 romerlys er fint, så mener man også mord på børn er fint.

Generelt et fint indlæg, men det her trækker det ned på et absolut stupidt niveau.

Det er aldrig fremmende for debatten at møde sin modpart med ‘aldrig har jeg hørt noget så dumt’, og med din karikatur har du tydeligvis ikke forstået en brøkdel af argumentationen.

Du ødelægger et ellers sobert indlæg med denne passage.

Og news flash. Regler er regler. Man kan fint diskutere, om man har de rigtige regler. Det er en helt igennem fornuftig diskussion, som der på alle mulige planer tages dagligt i det danske samfund. Den kan vi også tage her.

Men i vil jo gerne have lov til at bryde reglerne. Og her er der ikke så meget at diskutere. I dette tilfælde er regler regler, indtil de er blevet ændret.

Jeg forstår desuden ikke, at du (stadig) kan være for pyro, men samtidig ikke fordrage situationen fra sidste hjemmekamp. Det er jo netop hovedbudskabet i modstanden mod pyro, at det nogle gange ender sådan ud.

Det er naivt at tro, at der kan eksistere en verden, hvor pyro kan begrænses til kontrollerede forhold, og hvor vi ikke kan ende ud i scenarier som seneste hjemmekamp. Pyro er jo et udtryk for anarki i sin grundessens. Medmindre pyro altså kan affyres under aftale, på aftalte tidspunkter og udelukkende af personer, der ikke er påvirkede af hverken alkohol eller stoffer.

Hvis du har læst med på det her forum, så har du også set alle de argumenter dusinvis af gange i de lange uddybninger af ultrakulturen og dens baggrund og holdninger jeg har givet. På en dag som idag hvor jeg har haft lyst til at skrive "ok boomer" 84 gange, der har jeg ikke lige energien til at hoste det hele op igen på kommando. Det beder jeg om forladelse for.
Alt forladt - tror simpelthen ikke vi sender på samme frekvens.

“Spasser(e)” var selvfølgelig ikke møntet på dig personligt, det tror jeg også fremgår af konteksten. Og måske heller ikke det mest velvalgte beskrivende navneord. “Egoister” er mere sobert - og dækkende.

De fyrværkeribegejstrede har jo noget at have det i:

Langt de fleste synes pyroteknik materiale er fedt.

Janni Serra kunne ikke holde fingrene fra det

Jf Stiften var det i samtalen med cheftræneren omtalt at Uglebjerg havde set fejring i Polen, hvor der var langt flere lys end i AGF. Det implicitte budskab var, at det er fedt. (Måske tolkede jeg forkert).

-----

Spørgsmålet er, om det skal sidestilles med at køre for stærkt. Det giver en frihedsfornemmelse (har jeg hørt), selv at kunne vurdere rette hastighed. Det er ulovligt, med god grund, men mange bryder alligevel færdselsloven.

Jeg synes lys er fede. Men jeg har også oplevet spontan affyring lidt for tæt på min position, og det er oplagt for enhver at der sker en farlig varmeudvikling.

Til fodbold er folk påvirkede af følelser, mange af alkohol og nogle af andre ting. Selv hvis den der affyrer er ædru og ansvarlig, kan der opstå farlige situationer. Og når der affyres, lokker det flere til. Der er ikke noget 'kørekort' til pyro, så det er ikke kontrollabelt.

Den moralske del - den der siger at regler nok er regler, men man har også et indre kompas - af mig siger, at jeg hellere vil undgå pyro helt, end at nyde det fede og så håbe det ikke går galt. Jeg har ingen intentioner om at tage en forbrænding 'for holdet' (hvem end det 'holdet' måtte være), og endnu mindre på fx min søns vegne. Og generelt ikke på nogens vegne.

Men den personlige moral er personlig. Der kan vi afvige.

Det andet element er at den voksne i rummet, her DBU, er klare omkring at man ikke vil acceptere pyro. Man kan mene det er pjat og at deres sanktioner er ude af proportioner. Men så kan man se det på to måder:

1) vil man som arrangør kunne forsvare at stå med en eller flere forbrændte som følge af egen implicitte accept af farlig adfærd? Hvis nu folk stod og festede på et tag ud iver trinunen, der ikke er godkendt til at bære den vægt, men måske kan: vil man så acceptere fejring på den, fordi 'det er SÅ mega fedt', eller leve op til sit ansvar og håndtere sikkerheden ved at rydde taget?
2) vil man som deltager deltage i et arrangement med så - i egen optik - åndssvage regler, eller vil man hellere mødes, fx i en skov og fyre materialet af der (undgå de tørreste sæsoner, tak). Det vil stadig være ulovligt, men der er ikke en arrangør der også mener at skulle stå inde for folks sikkerhed.

Klubberne synes tilsyneladende der er nogenlunde ok, bl.a. jf Serra. DBU gør ikke. Og konsekvensen er hård. Legen med tændstik på dtadion koster medfans mulighed for at se kampen på stadion - og det er vel derfor man er på stadion, fordi det er federe at se bold, end at stå i en skov?

Hvis kalkulen fra ultras er at man kan svede DBU ud så er det vel bare at fortsætte. Så må vi alle leve med risikoen for forbrændinger, og med straffe fra DBU ... indtil måske en dag hvor DBU strækker våben og giver los. Jeg er uenig.

Latest posts

Back