New posts

Superligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Vi har set Brøndby spille med om mesterskabet (og én gang vinde det) i sæsoner, hvor de i det store hele har undgået skader, har kunnet spille igennem med en relativt smal trup, og hvor hverken FCK eller FCM helt fandt melodien. Der er ingen grund til, at det samme ikke skulle kunne gøre sig gældende for dette års AGF. Det mente jeg også sidste efterår, og (det her er måske en kontroversiel holdning) det synes jeg egentligt stadigt også var rigtigt for Uwes hold.

Men det kræver, at der er nogle ting, der bliver ved med at gå den
Jeg er med dig hele vejen, og det er en stor del af hvorfor jeg har beklaget mig tre transfervinduer i streg ... og hvorfor min klagesang var ekstra højlyst efter sommeren '24 (og hvorfor jeg var så ærgerlig over Arnstad i 24/25-sæsonen hvor han, som desværre klart bedste transfer i det , stadig ikke bidrog ret meget på banen).

Det er muligheder i transfervinduer der er blevet forpasset, i stedet for at give truppen ekstra vinderlodder i puljen.

Uwes hold havde ikke noget svar da Links røg ud i efteråret, og kørte træt i slutningen. I foråret var der intet svar da først Links, siden Kahl blev skadede, og i begge tilfælde manglede man kvalificerede muligheder for at rotere. (Man har gjort det mere i år, men bemærk at for et år siden var Links ude efter 1. Landskampspause. Dermed vsr der intet overskud til at roteret. Jeg tror JP har øvet rokeringer efterhånden som holdet blev bedre spillet sammen. Uwe havde næppe roteret ret meget alligevel, men han mistede også en vigtig forudsætning for det - og manglede dem på bænken).

Vejen frem er stadig farbar for AGF. Men den er snæver, ganske snæver.
 
Hvis powerranking-begrebet skal give mening, så må 8 sejre i træk også give en førsteplads, da vi klart er det mest formstærke hold. Spørgsmålet er, hvor længe vi kan holde formen. De fleste tror vel ikke på, at vi er stærkere end FCK/M over en hel sæson, selvom vi har været det over 1/3 sæson.
Hvad ligger der egentlig i Powerranking-begrebet? Det er oprigtigt ment.

AGF har vundet 8 i streg, hvilket er meget imponerende. Men vil det stadig ikke være sådan, at ranking skal virdere hvem der er mest sandsynlig vinder af et møde her og nu. Så hvis man sætter AGF mod FCK indikerer PR at man forventer AGF-sejr i højere grad end FCK-sejr. Og at - hvis adspurgt - ville de fleste trænere vælge en tur til Parken over en tur til Vejlby i den kommende runde?

Hvordan skal man lade Tingagers skade veje ind? Som modstander ville jeg klart foretrække at møde AGF uden Tingager.

Jeg tror stadig jeg ville se bedre chance for point i Vejlby end i Parken. I en head to head har jeg FCK som favorit i Parken, mens Vejlby vil være mere 50/50.
 
(og hvorfor jeg var så ærgerlig over Arnstad i 24/25-sæsonen hvor han, som desværre klart bedste transfer i det , stadig ikke bidrog ret meget på banen).

1. Du står meget alene med den holdning, Arnstad ikke bidrog ret meget men forstår ikke kritikken af det.
2. Det kan tænkes, den investering i spilletid nu er en stor årsag til, han er blandt de bedste spillere i hele ligaen.
 
1. Du står meget alene med den holdning, Arnstad ikke bidrog ret meget men forstår ikke kritikken af det.
2. Det kan tænkes, den investering i spilletid nu er en stor årsag til, han er blandt de bedste spillere i hele ligaen.
Og det er nok grunden til den meste ballade. Når jeg opstiller et klart kriterium for evaluering, bliver den forudsætning ignoreret og min evaluering taget som generelt had af en spiller der siden har leveret glimrende.
 
Når jeg opstiller et klart kriterium for evaluering, bliver den forudsætning ignoreret og min evaluering taget som generelt had af en spiller der siden har leveret glimrende.

Jeg tror ikke, din forudsætning bliver ignoreret men folk er bare uenig i din præmis. For mit vedkommende forlanger du alt for meget, alt for hurtigt når det gælder unge spillere.
 
Hvad ligger der egentlig i Powerranking-begrebet? Det er oprigtigt ment.

AGF har vundet 8 i streg, hvilket er meget imponerende. Men vil det stadig ikke være sådan, at ranking skal virdere hvem der er mest sandsynlig vinder af et møde her og nu.
Det er vel hvert holds styrke her og nu. Ikke kun i en direkte duel, men hvilke hold der generelt står stærkest - baseret på deres seneste præstationer inkl. momentum, selvtillid, skader osv.

I Fredericia er de åbenbart af den holdning, at det eneste hold ud af 11, hvor de ikke følte de havde en chance for at vinde, det var mod AGF. Så overfor et hold som dem er AGF det stærkeste lige nu. Hvis man skulle lave en virkelig kvalitets-ranking, så kunne man spørge spillere fra de hold, der for nyligt har spillet mod et hold, hvor stærkt det hold er, og man ville få et nuanceret billede af hvert holds styrke.
 
1. Du står meget alene med den holdning, Arnstad ikke bidrog ret meget men forstår ikke kritikken af det.
2. Det kan tænkes, den investering i spilletid nu er en stor årsag til, han er blandt de bedste spillere i hele ligaen.
Baggrunden for det jeg skrev var en smal trup ved udgangen af transfervinduet sommeren 24/25. Min kommentar var, at den af de 5 dyrt købte spillere, der hjalp Uwe mest, Arnstad, leverede en anonym omgang.

Dvs. den trup med topniveau til medaljer fik én middelmådig superligaspiller som forstærkning, og dertil 4 der ikke kunne bruges.

Mit indlæg beskæftigede sig ikke med potentialet efter den sæson eller noget som helst. Blot at Uwe manglede bredde i jagten på en medalje, og han fik så godt som ingen hjælp.

Der er mange indkøb der ikke lykkes ret godt. Men det er voldsomt med 5 dyre indkøb hvor 4 af dem klokker tæt på 0 minutters spilletid. Og det er en glimrende ide at købe potentiale. Der havde været langt mindre kritik, hvis én af de 5 havde leveret top-6 niveau og dermed havde styrket holdet her og nu. Så kunne Arnstad måske også have brillieret i Europa denne sæson (selvom det kontrafaktiske hurtigt bliver svært).

At det bedste indkøb kun leverede middelmådigt er primært en kritik af SIB, fordi det var sportsligt dyrt i en sæson med så store muligheder og så stort behov for bredde i truppen.

Der var en reklame for guld-optioner. Hvis prisen stiger, fordobler du (ellers taber du pengene). Det giver meget et binært billede. Der kunne have været en Kahl eller Links blandt indkøbene, en der lykkes langsomt og spiller undervejs, en fejlet transfer, ud fra rationalet, men dog succesfuld, set på spilletid over lang tid.
 
Det her er en løsrevet ting jeg har behov for at komme ud med. Den lægger ikke op til yderligere debat eller noget.
------------

Mener det var op til VM i '98, hvor landsholdet kæmpede med de defensive dødbolde op til. I en kamp mod Norge kom Michael Laudrup til at stå overfor en stor nordmand, der scorede.

Hvis noget lignende skete i fx AGF-FCM, og jeg kritiserede at Arnstad dækkede Mads Bech op, tror jeg helt sikkert reaktionen ville være:

"Hva' Satan er det for en hater?! Er du ikke klar over hvor emminente vendinger Arnstad har, eller hvor god han er i små rum!?"

Ikke noget med at se på hvorfor organisationen fejler, så man får det uønskede matcher, eller at alternativet var en mand der gik helt fri, så det I situationen var korrekt af Arnstad. Eller en kritik af dødboldstræneren, eller Tingager, eller hvem der dirigerer i de situationer.
 
Baggrunden for det jeg skrev var en smal trup ved udgangen af transfervinduet sommeren 24/25. Min kommentar var, at den af de 5 dyrt købte spillere, der hjalp Uwe mest, Arnstad, leverede en anonym omgang.

Du var i hvert fald efter ham fra starten men mange andre og eksperter på bl.a. Mediano kunne se gode ting (tror det var Monnerup). Hvis jeg ikke husker helt forkert, mente du han slet ikke kunne bruges offensivt og ikke var god nok som 6'er. Jeg mener dog du stod forholdsvis alene med din holdning og derfor har nogen af os nok svært ved at købe ind på din forudsætning.

Mit indlæg beskæftigede sig ikke med potentialet efter den sæson eller noget som helst. Blot at Uwe manglede bredde i jagten på en medalje, og han fik så godt som ingen hjælp.

Som jeg skrev til dig tidligere da du revsede SIB og mente Uwe var manden der ikke fik hjælp. Det er stort set samme trup som nu brillerer på stort set alle offensive parametre - noget de overhovedet ikke formåede fra midten af sidste sæson og frem. I starten af sidste sæson scorede man markant flere mål, end man statistisk tilspillede sig chancer til - jeg mener vi en overgang var oppe på 8 mål mere end xG tilsagde - det plejer ikke at holde ved henover en sæson.

Dog har vi siden skilt os af med vores "to største" profiler men holdet leverer stadig. Måske det var træneren og samspillet med truppen der ikke fungerede i sidste sæson - bare en tanke.

Der er mange indkøb der ikke lykkes ret godt. Men det er voldsomt med 5 dyre indkøb hvor 4 af dem klokker tæt på 0 minutters spilletid. Og det er en glimrende ide at købe potentiale. Der havde været langt mindre kritik, hvis én af de 5 havde leveret top-6 niveau og dermed havde styrket holdet her og nu. Så kunne Arnstad måske også have brillieret i Europa denne sæson (selvom det kontrafaktiske hurtigt bliver svært).

At det bedste indkøb kun leverede middelmådigt er primært en kritik af SIB, fordi det var sportsligt dyrt i en sæson med så store muligheder og så stort behov for bredde i truppen.

Vi købte vel 4 i sidste sæsons transfervindue og deraf kun 1 der har leveret. Eller har jeg glemt en? Badji, Arnstad, Gyamfi og Leopold. Måske du tæller JJA , Dalsgaard eller Max Power med? Men vi kan hurtigt blive enige om, at 20-25 % hitrate er for lidt.

Om de var dyre er et andet spørgsmål. Måske i forhold til tidligere tider i AGF - transferpriserne er skudt i vejret og derfor kan det ikke rigtig bruges til sammenligning. Vi kan vel nærmest ikke hente spillere i de mindre klubber (Sif, Viborg mv.) i Superligaen til de priser - de ryger til udlandet, så snart de viser noget.
Derfor er det så meget vigtigere selv at udvikle talenter og give dem spilletid. Jeg ved godt du ikke er meget for det og hellere ser performance spillere men det gør det sværere økonomisk. Især hvis der er en del fejlskud og dem kan man nok ikke undgå.

Ps: Og ja - du har "gjort opmærksom på" manglerne de sidste transfervinduer men ønsket er som regel 4-5 spillere. Det mener klubben ikke der er råd til, mangler på de positioner du gerne vil have dækket ind eller vi har bundet lønkroner i de positioner i forvejen som derfor ikke bliver aktiveret på anden måde. CV kom også med en klar afvisning af om der manglede alternativer til Links.
 
Du var i hvert fald efter ham fra starten men mange andre og eksperter på bl.a. Mediano kunne se gode ting (tror det var Monnerup). Hvis jeg ikke husker helt forkert, mente du han slet ikke kunne bruges offensivt og ikke var god nok som 6'er. Jeg mener dog du stod forholdsvis alene med din holdning og derfor har nogen af os nok svært ved at købe ind på din forudsætning.
Jeg var efter ham fra starten og var konsekvent forundret over hvad man mente han skulle bidrage med. Det var ikke en holdning jeg stod alene med. Monnerup var noget presset før sæsonen, i erkendelse af han ikke viste noget. I Stiftens podcast har de også et par gange undret sig over om det er samme spiller i pr som sidste år.

Jeg har erkendt jeg tog fejl i min vurdering af det fremtidige potentiale. Det tog mig totalt på sengen, må jeg erkende. Jeg har som nævnt indrømmet det flere gange, og jeg lurer på at starte en tråd i søgen efter forklaringer. Jeg har mine bud, men vil gerne have noget kvalificeret modspil.

Til gengæld er der nærmest ingen der har vist den mindste interesse for at anerkende min erkendelse og især ikke for at forstå opdelingen mellem hvad dan leverede, og hvad han leverer nu. Martin Hansen og Stonecold har begge givet udtryk for Arnstad ikke leverede noget nævneværdigt i 24/25. Men det er alligevel yderst kontroversielt når jeg nævner ham.

Og det er fint nok hvis du ikke accepterer min forudsætning om at vurdere indsatsen i 24/25 baseret på indsatsen i 24/25. Men det er ikke ok i min bog at blande sig uden at prøve at forstå min forudsætning. Et argument som at han var pissegod i 24/25, fordi prøv at se ham nu gør os alle dummere.

Jeg står ved min vurdering, baseret på det viste, af han ikke fungerede som (enlig) 6'er eller som offensiv spiller, men det tænker jeg er en ting for en anden tråd. Jeg tog fejl, men det vsr ikke en vurdering fundet i en pakke solgryn (eller 'det ledige standpunkt', som jeg stadig ikke har tilgivet mph for at bræge om, i et ukarakteristisk tåbeligt indlæg).

Som jeg skrev til dig tidligere da du revsede SIB og mente Uwe var manden der ikke fik hjælp. Det er stort set samme trup som nu brillerer på stort set alle offensive parametre - noget de overhovedet ikke formåede fra midten af sidste sæson og frem. I starten af sidste sæson scorede man markant flere mål, end man statistisk tilspillede sig chancer til - jeg mener vi en overgang var oppe på 8 mål mere end xG tilsagde - det plejer ikke at holde ved henover en sæson.

Dog har vi siden skilt os af med vores "to største" profiler men holdet leverer stadig. Måske det var træneren og samspillet med truppen der ikke fungerede i sidste sæson - bare en tanke.
Ja, det er nok bare mig der er galt afmarcheret, og Uwe der var en idiot.

Eller også er det netop pointen om en smal trup, hvor en skade til Links blev ret smertelig, også fordi transfervinduet ikke bød på nogen hjælp.

Vi købte vel 4 i sidste sæsons transfervindue og deraf kun 1 der har leveret. Eller har jeg glemt en? Badji, Arnstad, Gyamfi og Leopold. Måske du tæller JJA , Dalsgaard eller Max Power med? Men vi kan hurtigt blive enige om, at 20-25 % hitrate er for lidt.

Om de var dyre er et andet spørgsmål. Måske i forhold til tidligere tider i AGF - transferpriserne er skudt i vejret og derfor kan det ikke rigtig bruges til sammenligning. Vi kan vel nærmest ikke hente spillere i de mindre klubber (Sif, Viborg mv.) i Superligaen til de priser - de ryger til udlandet, så snart de viser noget.
Derfor er det så meget vigtigere selv at udvikle talenter og give dem spilletid. Jeg ved godt du ikke er meget for det og hellere ser performance spillere men det gør det sværere økonomisk. Især hvis der er en del fejlskud og dem kan man nok ikke undgå Ps: Og ja - du har "gjort opmærksom på" manglerne de sidste transfervinduer men ønsket er som regel 4-5 spillere. Det mener klubben ikke der er råd til, mangler på de positioner du gerne vil have dækket ind eller vi har bundet lønkroner i de positioner i forvejen som derfor ikke bliver aktiveret på anden måde. CV kom også med en klar afvisning af om der manglede alternativer til LLinks.
Det kan umuligt være møntet på mit indlæg, måske ud over jeg regner JJA med i gruppen. Resten tænker jeg er noget du har skrevet uden at hace sat dig ind i hvad jeg skrev.

Er det nødvendigt jeg skriver nye indlæg? Du har besluttet hvad jeg mente og der skal ikke ske nogen opdatering af det.
 
Og det er fint nok hvis du ikke accepterer min forudsætning om at vurdere indsatsen i 24/25 baseret på indsatsen i 24/25. Men det er ikke ok i min bog at blande sig uden at prøve at forstå min forudsætning. Et argument som at han var pissegod i 24/25, fordi prøv at se ham nu gør os alle dummere.

Jeg står ved min vurdering, baseret på det viste, af han ikke fungerede som (enlig) 6'er eller som offensiv spiller, men det tænker jeg er en ting for en anden tråd. Jeg tog fejl, men det vsr ikke en vurdering fundet i en pakke solgryn (eller 'det ledige standpunkt', som jeg stadig ikke har tilgivet mph for at bræge om, i et ukarakteristisk tåbeligt indlæg).

Jeg accepterer fint din forudsætning men mener den er og var forkert.

Han viste prøver på langt mere end du indikerer og det er svært at shine på et hold som er gået op i limningen. Det sker ikke særlig tit.

Samtidig har jeg respekt for, at det tager tid for spillere at komme ind på et hold. Inden han skiftede til os, havde han nærmest ikke spillet for Anderlecht i den sæson og i sæsonen før noget der ligner spilletid for 8-9 kampe. Han skulle naturligvis i gang men derfor var der stadig momenter i hans spil som så meget meget interessante ud.
De dele syntes jeg du har taget helt ud i din vurdering af ham i sidste sæson.

Ja, det er nok bare mig der er galt afmarcheret, og Uwe der var en idiot.

Uwe var ikke en idiot i min verden men der var nok en grund til, at spillerne gik til ledelsen og bad om ændringer. Samspillet mellem dem virkede slidt og træneren virkede ikke til at have redskaberne til at skabe de nødvendige ændringer. Der kan vi vende tilbage til det jeg skrev tidligere om, at det måske var meget sundt for en klub at skifte træner efter 3-4 sæsoner, for at få nye input (DN kunne heller ikke ændre på det men talte offentligt om, at der skulle noget nyt til).

Men når du beskylder klubben for ikke at levere truppen til Uwe - så må det være på sin plads at pointere, at den nye træner pt. godt kan få den til at præstere.

Eller også er det netop pointen om en smal trup, hvor en skade til Links blev ret smertelig, også fordi transfervinduet ikke bød på nogen hjælp.

Svært at vide men CV har lavet samme vurdering en gang til og ikke hentet et supplement direkte til Links plads. Nu ved jeg ikke med dig men jeg antager, at han har lidt bedre fodboldkendskab end jeg har.

Havde vi et pengetræ som Bif eller pengetanke som Fc k/m så tænker jeg det så anderledes ud.

Det kan umuligt være møntet på mit indlæg, måske ud over jeg regner JJA med i gruppen. Resten tænker jeg er noget du har skrevet uden at hace sat dig ind i hvad jeg skrev.

Er det nødvendigt jeg skriver nye indlæg? Du har besluttet hvad jeg mente og der skal ikke ske nogen opdatering af det.

Antallet af spillere ja og om de kunne vurderes som dyre.

Syntes du skal skrive nye indlæg - vi har et debatforum for at bruge det men så må du også acceptere jeg har en anden holdning end dig. Jeg forventer ikke umiddelbart mine holdninger skal stå uimodsagt på et debatforum.
 
Samtidig har jeg respekt for, at det tager tid for spillere at komme ind på et hold. Inden han skiftede til os, havde han nærmest ikke spillet for Anderlecht i den sæson og i sæsonen før noget der ligner spilletid for 8-9 kampe.

Lige præcis dette synes jeg er en meget vigtig pointe. Synes man ser mange eksempler på spillere der ikke bare folder sig ud fra dag et i en ny klub. De eneste der nærmest altid gør, er dem hvor de måske reelt er for gode til klubben de kommer til. og Ligaen.

Clark James fra PL Showet havde den også med som pointe(kan ikke huske hvem han refererede til), at dem der var profiler i 24/25 sæsonen i PL, det var dem der reelt var i klubberne inden sommervinduet 2024 startede.
Og både Kahl og Links er begge to rigtig gode eksempler på, at det ikke nødvendigvis er fra dag 1 det klikker, selvom begge var hentet relativt kørt ind på daværende tidspunkt.

Så det bedste vil være, hvis vi kunne komme et sted hen, hvor erstatningen for en profil bliver hentet halvt til et helt år før profilen enten stopper karrieren eller bliver solgt, så vi når at kunne få kørt vedkommende ind.

Det er også derfor jeg undre mig over så mange har afskrevet Badji allerede, da han reelt ikke har fået noget sammenhængene forløb af kampe siden han kom til. Jeg tror ikke han kommer til at score samme antal mål som PM, men jeg ser muligheder for en som kan lave 8-10 kasser om året, hvis han får hul på bylden. Og derudover ser jeg ham som en der har nogle kompetancer med ryggen til målet, som kan gøre de 2 10´ere rigtig gode også.
 
Last edited:
Jeg accepterer fint din forudsætning men mener den er og var forkert.

Han viste prøver på langt mere end du indikerer og det er svært at shine på et hold som er gået op i limningen. Det sker ikke særlig tit.

Samtidig har jeg respekt for, at det tager tid for spillere at komme ind på et hold. Inden han skiftede til os, havde han nærmest ikke spillet for Anderlecht i den sæson og i sæsonen før noget der ligner spilletid for 8-9 kampe. Han skulle naturligvis i gang men derfor var der stadig momenter i hans spil som så meget meget interessante ud.
De dele syntes jeg du har taget helt ud i din vurdering af ham i sidste sæson.
Men det er whataboutism.

Kritikken er af SIBs indkøb, hvor jeg har taget de 5 dyre med, og kun en af dem leverede reelt minutter på banen og var i de minutter ganske middelmådig.

Når du læser ovenstående, hvor finder du så en generel vurdering af Arnstad som en dårlig transfer, der virker til at være det du reagerer på?

Dengang havde jeg bundtet det hele sammen, fordi jeg kunne ikke se værdien af Arnstad på 6'eren, og heller ikke på Andersons 8'er, fordi han ikke leverede noget af værdi der. edit: men det har jeg justeret og medgiver var en fejl. Jeg anerkendte også, i løbet af sæsonen at Arnatad fik minutter, hvilket adskilte ham fra de øvrige tilgange. Badji var en sær case pga skaden, men han imponerede mig ingenlunde og virkede ikke inde i varmen. Og han er længere fra holdet i dag, end under Uwe.

Og så kan det være du mener det skal være 7 pil op, eller 8 pil ned efter gl. skala, i stedet for det 7-tal jeg stanger ud. Men når jeg kritiserer SIB for ikke at levere noget bedre med 5 skud, så føles det som spild af tid at nipse med den eksakte vurdering.

Uwe var ikke en idiot i min verden men der var nok en grund til, at spillerne gik til ledelsen og bad om ændringer. Samspillet mellem dem virkede slidt og træneren virkede ikke til at have redskaberne til at skabe de nødvendige ændringer. Der kan vi vende tilbage til det jeg skrev tidligere om, at det måske var meget sundt for en klub at skifte træner efter 3-4 sæsoner, for at få nye input (DN kunne heller ikke ændre på det men talte offentligt om, at der skulle noget nyt til).
Men hvornår skete det? Skete det tidligt i efteråret, eller på det tidspunkt hvor den tynde trup var kørt fast, med skader til Links og Kahl, og tvang om at benytte LW, Bach og JJA?

Du er på vej i et argument om at truppen var fin men Uwe kørte den i hegnet.

Jeg er ude i der var en stærk starter, men en svag trup, og det sled så meget på relationen i den hårde periode af foråret, at skiftet med Uwe blev nødvendig.

Jeg ved ikke, hvilken af de to argumenter er korrekt, men JP kunne heller ikke bruge nogen af de spillere Uwe ikke benyttede. Det taler i hvert fald for at bredden ikke var ok under Uwe. At JP får så meget ud af samme starter taler for en god tilgang fra JP - det bliver vi enige om.

Links er dog central i min opfattelse, og det er ikke fair at vurdere JP med Links mod Uwe uden Links. Af gode grunde kunne Uwe heller ikke benytte Yakob eller Solbakken, ligesom han med Jacob Andersens skade manglede en wingback i foråret og først fik Rasmus Carstensen efter han var ude af klubben.

Men når du beskylder klubben for ikke at levere truppen til Uwe - så må det være på sin plads at pointere, at den nye træner pt. godt kan få den til at præstere.
Ligesom Uwe fik dem til at præstere, da han havde dem til rådighed.

Svært at vide men CV har lavet samme vurdering en gang til og ikke hentet et supplement direkte til Links plads. Nu ved jeg ikke med dig men jeg antager, at han har lidt bedre fodboldkendskab end jeg har.

Havde vi et pengetræ som Bif eller pengetanke som Fc k/m så tænker jeg det så anderledes ud.

Antallet af spillere ja og om de kunne vurderes som dyre.

Syntes du skal skrive nye indlæg - vi har et debatforum for at bruge det men så må du også acceptere jeg har en anden holdning end dig. Jeg forventer ikke umiddelbart mine holdninger skal stå uimodsagt på et debatforum.
Jeg vil gerne blive klogere og skærpe argumenterne, så vi forbedrer forståelsen.

Men når jeg er ude i at tilkendegive min frustration over begrænset udbytte af tre transfervinduer i træk, og manglen på en tilgang eller to i sommers. Fordi holdet er stærkt og med få skader og medvind kan levere gode resultater. Så er min præmis at det er dyrt sportsligt med fejlkøb, og potentielt igen at man holdt tilbage i sommers.

Og så kommer der en masse ævl og ligegyldigheder. Og så kamuflerer du dine budskaber, der så vidt jeg kan se er (og her har jeg fjernet mansplaining som 'det er ikke alle transfers der lykkes', dels fordi mit svar ikke vil være godt for samtalen, og dels fordi jeg skriver det eksakt samme i mine indlæg):

1) CV siger truppen er bred nok
2) jeg vil have 4-5 mere, det er barnligt at tro der er penge til den slags
3) JP får mere ud af truppen end Uwe
4) Der skal flere af egne talenter ind

Ad 1) JP siger truppen er tynd. Han viser det også i handling. Men - og det har jeg skrevet tidligere - truppen er bedre stillet end tidligere, og det skrev jeg før jeg troede på Yakob som relevant i efteråret. Vi er ude i venstre wingback, hvor jeg er overbevist om CV ikke mener der er dækning nok, centerforward og 2. Orden i forsvar+wb fordi den ene der er ekstra (Beijmo). dækker begge steder. Jeg vil også rose tilgangen af Dalsgaard. Det var glimrende i efteråret '24, og igen her i denne sæson.
Ad 2) når jeg har listet steder man kunne forbedre, har det været en ønskeliste. Og det har været suppleret med kommentaren om at alle positionerne vil være overkill. Jeg tror ikke du er ude i provokation, så det har nok bare været at du mente noget andet, skimmede hvad jeg skrev og valgte den lette tolkning.
Ad 3) Ja. Men han benytter de samme spillere og ingen af dem Uwe fravalgte. Og Uwe leverede også højt topniveau, men kommentaren gik på for tynd en trup, og udbyttet faldt når der var skader.
Ad 4) Ja, og det er lettere når holdet fungerer. Der kan være noget forskel i opfattelserne her, men at Jørgensen er tilgængelig gør stadig at der er spilletid til de unge. Og at man ikke spiller med JJA og/eller LW gør, at holdet har bedre plads til de unge.
 
Og så kan det være du mener det skal være 7 pil op, eller 8 pil ned efter gl. skala, i stedet for det 7-tal jeg stanger ud. Men når jeg kritiserer SIB for ikke at levere noget bedre med 5 skud, så føles det som spild af tid at nipse med den eksakte vurdering.

Jeg griber det her lidt ud af konteksten, det beklager jeg.

Jeg kan egentlig godt forstå din kritik af transfervinduet sidste sommer og af Arnstad købet. Det giver sig selv, at de øvrige dyre indkøb gav marginal værdi(i bedste fald). Og Arnstad havde sidste sæson begrænset impact på holdet, til trods for at han spillede meget. Hvis udgangspunket er, at SIB skulle købe dyrt ind for at forstærke holdet, kan jeg således godt følge din kritik. Vi kunne givetvis godt have fået noget, der kunne levere større impact til den samme pris. Spørgsmålet er i den henseende, om det var SIB eller Uwe, der fejlede.

Jeg synes dog, der mangler en ekstremt væsentlig nuance i det rationale (jeg beklager, hvis jeg har overset, at den har været fremme). SIBs opgave var ikke bare at forstærke truppen, men også at forynge holdet og få flere salgsemner i truppen. Det virker på mig hent entydigt, at det er det, han har forsøgt med Gyamfi, Wahlstedt, Badji og Arnstad.

Alle er spillere med et åbentlyst potentiale. For Badji og Arnstad har man kunne se det i glimt fra dag et. Hvis man kunne forløse potentialerne, havde man salgsemner og man havde mere kvalitet i truppen.

Uwe kunne ikke forløse potentialet hos nogen af spillerne - eller han nåede det i hvert fald ikke.

Det ser ud som om, at Arnstad nu er forløst. Fortsætter han, bliver han måske klubbens dyreste salg.

Med den nuancering synes jeg, at sidste sommers transfervindue fremstår som en genistreg - fordi det for mig er entydigt, hvad man prøvede på, og fordi det ser ud til at lykkes med en af spillerne.
 
Last edited:
Men det er whataboutism.

Kritikken er af SIBs indkøb, hvor jeg har tsge de 5 dyre med, og kun en af dem leverede reelt minutter på banen og var i de minutter ganske middelmådig.

Når du læser ovenstående, hvor finder du så en generel vurdering af Arnstad som en dårlig transfer, der virker til at være det du reagerer på?

Nej - det er ikke kun pga. Arnstad selvom det viser, hvor svært det kan være at vurdere en spiller.

Jeg opponerer mod du "freder" Uwe og siger man ikke havde leveret en ordentlig trup til ham. Desuden er jeg ikke enig i, at det var dyre indkøb man foretog sig på daværende tidspunkt - det er nærmere normen for priser på middelmådige spillere i Superligaen. Det var til gengæld dyre indkøb, i forhold til det vi tidligere har hentet til men den prissætning kan vi ikke bruge til noget.

Men hvornår skete det? Skete det tidligt i efteråret, eller på det tidspunkt hvor den tynde trup var kørt fast, med skader til Links og Kahl, og tvang om at benytte LW, Bach og JJA?

Du er på vej i et argument om at truppen var fin men Uwe kørte den i hegnet.

Jeg er ude i der var en stærk stsrter, men en svag trup, og det sled så meget på relationen i den hårde periode af foråret, at skiftet med Uwe blev nødvendig.

Ja - jeg syntes Uwe var gået kold, ikke kunne flere tricks og derfor kørte i hegnet i foråret.

Jeg syntes det ikke så tidligt som @Rastapopoulos men i løbet af efteråret 2024 blev det for mig tydeligt, at Uwe ikke ville få løst vores problem med offensiven. Der var for lidt tricks i bogen, han var læst og det så ud til han sled hårdt på truppen. Håbede til det sidste, at han ville få vendt skuden og forsøgte at bevare optimismen men det så ikke godt ud.

Derfor er jeg imod en fredning af Uwe som det virker til du er ude i - fyringen var efter min mening berettiget. Har jeg misforstået det?

Jeg vil gerne blibe klogere og skærpe argumenterne, så vi forbedrer forståelsen.

Men når jeg er ude I at tilkendegive min frustration over begrænset udbytte af tre transfervinduer i træk, og manglen på en tilgang eller to i sommers. Fordi holdet er stærkt og med få skader og medvind kan levere gode resultater. Så er min præmis at det er dyrt sportsligt med fejlkøb, og potentielt igen at man holdt tilbage i sommers.

Jeg har masser af kritik til SIB for hans indkøb og det får jeg sikkert også til CV's. Han har også haft hans fejlskud i hans tidligere klubber.

Umiddelbart er vi dog nødt til at se på i hvilken kontekst spillerne er hentet:
  • JJA = ung til bredde og med udviklingspotentiale
  • Badji = ung til bredde og med udviklingspotentiale
  • Gyamfi = ung, specielle spidskompetencer men totalt upoleret og derfor var det udviklingspotentiale
  • Arnstad = ung, hentet for at øge konkurrencen på midtbanen med spilletid men samtidig udviklingspotentiale
  • Wahlstedt = ung (som målmand) med potentiale men var formentlig hentet til at skulle være nr. 1
Vi har løbet en stor risiko ved at forsøge køb af udviklingspotentiale, derfor vil der være en større fejlmargin. De fleste virker dog ikke til at være hentet, for at gå direkte i startelleveren. Ovenstående kan jeg sagtens forstå man har "taget en chance med" men de er desværre ikke alle gået til held (endnu). De er unge spillere og skal udvikles - det virker på mig som om du slet ikke har hverken tålmodighed eller forståelse for den slags.

Til gengæld forstår jeg intet af de halvgamle Tyske spillere (Serra og Akoto) med tvivlsom skadeshistorik og en gammel Englænder der kom ind som fyld til midtbanen - de har sikkert været dyre og har ikke rigtig leveret noget som helst til truppen. Totalt spild af ressourcer og jeg tænker ikke umiddelbart det var SIB som fandt dem (men han har selvfølgelig skrevet kontrakterne) men nærmere på trænernes anbefalinger (måske man hentede Power fordi NP var skadet). Kunne man da bare have byttet de tre for en ordentlig profil.

Så vi kan sagtens blive enige om, at SIB har spildt masser af lønkroner på noget med et lavt udbytte. Men det er nærmere på de sidst nævnte spillere som burde have bedre forudsætninger, for at træde direkte ind og gøre en forskel. De burde være performance spillere.

Derfor er jeg uenig, når du slår på de 5 nævnte spillere. SIB skulle hente yngre spillere med potentiale og det har han forsøgt. Bare et enkelt succesfuldt salg kan måske finansiere det hele.

Og så kommer der en masse ævl og ligegyldigheder. Og så kamuflerer du dine budskaber, der så vidt jeg kan se er (og jer har jeg fjernet mansplaining som 'det er ikke alle transfers der lykkes', dels fordi mit svar ikke vil være godt for samtalen, og dels fordi jeg skriver det eksakt samme i mine indlæg):

1) CV siger truppen er bred nok
2) jeg vil have 4-5 mere, det er barnligt at tro der er penge til den slags
3) JP får mere ud af truppen end Uwe
4) Der skal flere af egne talenter ind

Ad 1) JP siger truppen er tynd. Han viser det også i handling. Men - og det har jeg skrevet tidligere - truppen er bedre stillet end tidligere, og det skrev jeg før jeg troede på Yakob som relevant i efteråret. Vi er ude i venstre wingback, hvor jeg er overbevist om CV ikke mener der er dækning nok, centerforward og 2. Orden i forsvar+wb fordi den ene der er ekstra (Beijmo). dækker begge steder. Jeg vil også rose tilgangen af Dalsgaard. Det var glimrende i efteråret '24, og igen her i denne sæson.
Ad 2) når jeg har listet steder man kunne forbedre, har det været en ønskeliste. Og det har været suppleret med kommentaren om at alle positionerne vil være overkill. Jeg tror ikke du er ude i provokation, så det har nok bare været at du mente noget andet, skimmede hvad jeg skrev og valgte den lette tolkning.
Ad 3) Ja. Men han benytter de samme spillere og ingen af dem Uwe fravalgte. Og Uwe leverede også højt topniveau, men kommentaren gik på for tynd en trup, og udbyttet faldt når der vsr skader.
Ad 4) Ja, og det er lettere når holdet fungerer. Der kan være noget forskel i opfattelserne her, men at Jørgensen er tilgængelig gør stadig at der er spilletid til de unge. Og at man ikke spiller med JJA og/eller LW gør, at joldet har bedre plads til de unge.

Jeg syntes ikke mine budskaber kamufleres men at du tænker for smalt, glemmer økonomi, udvikling af spillere og på hvilken baggrund de er hentet. Ved ikke om det er ævl/ligegyldigheder men din retorik har det med at blive skærpet, når man ikke er enig med dig. Fred være med det.
  1. Truppen er vel slanket med 5 spillere efter du (og jeg) syntes truppen også var tynd sidste år. Jeg er heller ikke uenig i at den er smal og så naturligvis gerne vi havde dobbelt gardering som de har i Fc m/k men jeg erkender der er noget økonomi som gælder. JP ser ud til at rotere truppen noget mere end Uwe og har flere gange udtrykt, at han er glad for den.
  2. Ok
  3. Jeg mener JP pt. får mere ud af truppen. Det er baseret på øjetesten og statistikken som jeg har redegjort for andetsteds. Det ser langt mere bæredygtig ud, end det gjorde under Uwe. Det var også pga. statistikken jeg ikke lod mig forblænde af Uwes arbejde i starten af sidste sæson - vi overperformede lidt for meget og det ville være utroligt hvis det kunne blive ved. Havde da håbet det blev en totalt stolpe-ind-sæson men sandsynligheden for det var meget meget lav - derfor troede jeg ikke på det og derfor tiltog min kritik henover efteråret.
  4. Ja det er nemmere når holdet fungerer og man evner at rotere men det gjorde Uwe heller ikke rigtig i den gode periode. I min verden er forskellen, at vi er så markant stærkere offensivt og JP er mere tilbøjelig til at give spilletiden til flere spillere. Det så vi ikke under Uwe men det er selvfølgelig også altid en risiko man løber, når man begynder at sætte dem ind. Tænker det kommer til at koste på et tidspunkt men måske vi har sat i banken til den dag.
 
Eller også er det netop pointen om en smal trup, hvor en skade til Links blev ret smertelig, også fordi transfervinduet ikke bød på nogen hjælp.

Jeg har ikke det store behov for at svare fyldest gørende på dine seneste indlæg, for du har påtaget dig en offerrolle og det gider jeg egentlig ikke bidrage til men jeg dog ikke lade være med at kommentere lidt..

Der er ingen undskyldning for, ikke at bruge mere af truppens bredde i sin 3. sæson og slet ikke når Uwe ikke tog ved lære af 2. sæson. Der har været mange kampe, hvor Uwe kunne skifte tidligere, når han overhovedet gjorde. Han kunne uden risiko for kritik prøve noget andet, når nederlagene bare kommer en efter en efter en men Uwe er en stædig træner. Det har sine fordele men så sandelig også sine ulemper og det betalte vi for i 2 slutspil i træk.
Uwes lys kommer ikke til at så skarp, når hans afløser med stort set samme stamme af spillere, har smadret Superligaen i de første 11 kampe. Med andre ord, truppen var til meget mere end Uwe i foråret fik frem i dem.


Og så kan det være du mener det skal være 7 pil op, eller 8 pil ned efter gl. skala, i stedet for det 7-tal jeg stanger ud. Men når jeg kritiserer SIB for ikke at levere noget bedre med 5 skud, så føles det som spild af tid at nipse med den eksakte vurdering.

Hvis Arnstad ender som klubbens største salg er vi tættere på et 12-tal end et 10-tal for det vindue. Jeg vil vove den påstand i vores situation, hvor store potentielle salgs cases ikke står i kø, vil alle sportschefer tage det vindue alle ugens dage men jeg er helt klar over, vi også her ser tingene vidt forskelligt.
 

Latest posts

Back
Top