New posts

Sydbank Pokalen 2019/2020

• Thread starter Thread starter andrewdk
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 562
  • Views Views: Views 43K
Martinstranger said:
Gudhj?lpemig det klinger hult, n?r mam t?nker p? historikken :o
  Da AGF samtidig stadig er med i ?rets turnering, vil der ikke blive tale om, at et finalehold skal spille p? hjemmebane. 
N? men fremadrettet skal der vel ikke spilles finaler i parken, hvis FCK er med i turneringen.
Som jeg opfattede det da man ?bnede op for at afholde kampen andre steder, var en af begrundelserne netop at det ene hold ikke skulle have en hjemmebanefordel. Man kan risikere, at det bliver umuligt at overholde i en enkelt s?son hvis beslutningen skal tages inden semifinalerne og man ikke vil g? under kapaciteten p? Esbjerg Stadion, men overordnet er det vel meget fint og ?bner op for pokalfinaler i ?rhus selvom det ikke bliver med AGF. Jeg synes ikke det klinger hult: Parken er st?rst, det traditionelle nationalstadion og naturlige sted at spille finalen, og da ogs? der vi helst ville spille, hvis ikke det kan blive i ?rhus. Det er desv?rre bare ikke en mulighed i ?r. Det er en ny regel man har indf?rt at undg? hjemmebane, s? det klinger vel f?rst hult hvis man ikke overholder reglen n?r FCK er i en semifinale.

Winther said:
Martinstranger said:
Gudhj?lpemig det klinger hult, n?r mam t?nker p? historikken :o
  Da AGF samtidig stadig er med i ?rets turnering, vil der ikke blive tale om, at et finalehold skal spille p? hjemmebane. 
N? men fremadrettet skal der vel ikke spilles finaler i parken, hvis FCK er med i turneringen.
Som jeg opfattede det da man ?bnede op for at afholde kampen andre steder, var en af begrundelserne netop at det ene hold ikke skulle have en hjemmebanefordel. Man kan risikere, at det bliver umuligt at overholde i en enkelt s?son hvis beslutningen skal tages inden semifinalerne og man ikke vil g? under kapaciteten p? Esbjerg Stadion, men overordnet er det vel meget fint og ?bner op for pokalfinaler i ?rhus selvom det ikke bliver med AGF. Jeg synes ikke det klinger hult: Parken er st?rst, det traditionelle nationalstadion og naturlige sted at spille finalen, og da ogs? der vi helst ville spille, hvis ikke det kan blive i ?rhus. Det er desv?rre bare ikke en mulighed i ?r. Det er en ny regel man har indf?rt at undg? hjemmebane, s? det klinger vel f?rst hult hvis man ikke overholder reglen n?r FCK er i en semifinale.
S? klinger det vel ogs? hult i historisk perspektiv som er det jeg skriver?

Noget andet er fremadrettet og hvis man agerer efter, at man ikke vil give et hold hjemmebane. Vi m? se hvad fremtiden bringer.

Martinstranger said:
Er din kritik at man hidtil har spillet i Parken eller at man har ?ndret praksis? Jeg synes det er meget naturligt at man historisk har spillet den kamp i Parken uanf?gtet at der er en klub der har haft hjemmebane der. FCK er blevet s? sportsligt dominerende at det er fint at ?ndre praksis, men det tager ogs? en smule fra kampen n?r den fx spilles i Esbjerg.

Men ja, det er klart det fremadrettet s? skal v?re s?dan og et nyt ?rhus Stadion m? vel blive 'f?rstereserve' til Parken hvis kapaciteten er t?t p? Br?ndbys.

Man skaber dog nogle problemer for sig selv, hvis man fremover skal v?lge stadion f?r semifinalerne, hvis f.eks. FCK, Br?ndby og AGF n?r s? langt. En finale mellem to af de tre hold spillet i Esbjerg vil ikke blive taget godt imod. Sp?rgsm?let er s?, om man kan vente med afg?relsen til semifinalerne er spillet. Men en FCK-Br?ndby finale vil altid blive et problem.

Synes DBU burde kigge med i tr?den her - hvem skriver til dem?

Jo mere jeg t?nker over det, jo mere synes jeg, at man skal tr?kke lod om hjemmebanefordel til finalen i pokal turneringen.
Man har alligevel til og med semifinalen givet det ene hold den lille fordel.
S? kan man altid give klubberne lov til at flytte kampen til et stort stadion fx fck, bif eller agf - hvis de to klubber kan blive enige om det indbyrdes.

Og helt enig kritikerne - det vil v?re helt v?k at spille Bif-FCK p? et andet mindre stadion i KBH eller flytte den til Esbjerg eller lign.
Og det er kun de 3 store tilskuerhold fck, bif og agf der reelt kan tr?kke mange tilskuere langt v?k fra eget stadion som har fans i hele landet p? et niveau der batter noget.

Hvorfor misse en potentiel folkefest i Kbh, ?rhus, Aab, EfB, OB osv - hvor hjemmeholdet vil fylde tribunerne i den grad og lave en byfest. Det kommer ikke til at ske i Esbjerg eller andre steder med en finale mellem nogen af de 4 hold der er tilbage. Horsens-Randers kunne m?ske have v?ret et tema for en fest mellem de to klubber i ?rhus, men nok lige s? god folkefest med udsolgt i en af de to byer.
Vil man have en sportslig afvikling - og dobbelt folkefest - skal man spille pokalen ude og hjemme som man g?r i Champions L, men m?ske sv?rt at finde frem til to ?bne datoer i et t?t program, men man gjorde det jo s?dan set f?r med semifinalerne. S? helt umuligt er det ikke...

Nu er det sendt til DBU. Har ogs? tidligere sendt noget vedr. talentudviklingen for et par ?r siden. Det blev fint modtaget. H?ber ogs? de tager det med i udvalg og dr?fter en bedre afvikling af DBU Pokalen. Hvis nogen har nogle forbindelser i DBU, s? spark gerne til dem.

Er ret sikker p? der vil blive t?t udsolgt ude og hjemme, hvis en pokalfinale spilles over to kampe.
Der er meget mere hype om dem end semifinalerne.

Vi ved jo godt, at fremadrettet bliver Parken igen det fortrunkne spillested til pokalfinalen, ogs? med FCK som deltager. DBU vil jo bare bruge begrundelsen, det er Danmarks nationalstadion, som tilf?ldigvis ogs? er FCKs hjemmebane. At det s? er hyklerisk, ser man sikkert stort p? hos DBU.

Winther said:
Martinstranger said:
Er din kritik at man hidtil har spillet i Parken eller at man har ?ndret praksis? Jeg synes det er meget naturligt at man historisk har spillet den kamp i Parken uanf?gtet at der er en klub der har haft hjemmebane der. FCK er blevet s? sportsligt dominerende at det er fint at ?ndre praksis, men det tager ogs? en smule fra kampen n?r den fx spilles i Esbjerg.

Men ja, det er klart det fremadrettet s? skal v?re s?dan og et nyt ?rhus Stadion m? vel blive 'f?rstereserve' til Parken hvis kapaciteten er t?t p? Br?ndbys.
Jeg er imod at den er afviklet i Parken igennem s? mange ?r men det er m?ske fordi jeg husker stadionturen i 1992:-) I samme omb?ring har jeg nok heller ikke samme fork?rlighed for Parken som andre og slet ikke at Fck skal forfordeles ogs? p? dette punkt. Principielt kunne jeg sagtens leve med en aftale eller lodtr?kning mellem de to finalister - alternativt at de indgik en aftale med Parken, hvis de ?nskede det.

H?ber ikke det vil klinge hult fremadrettet men at man (endelig), vil g? v?k fra at bruge Parken som fast spillested. Fodbold skal ogs? spilles ude i landet - det beh?ver ikke alt sammen foreg? i hovedstaden.

Dichio date=1583856382 said:
Jo mere jeg t?nker over det, jo mere synes jeg, at man skal tr?kke lod om hjemmebanefordel til finalen i pokal turneringen.
Man har alligevel til og med semifinalen givet det ene hold den lille fordel.
S? kan man altid give klubberne lov til at flytte kampen til et stort stadion fx fck, bif eller agf - hvis de to klubber kan blive enige om det indbyrdes.

Der bliver ikke meget pokalfinale over det, hvis det er foran 8000-10.000 et eller andet sted og lidt trist hvis fx AGF alene st?r klar med to-tre gange den samlede kapacitet. Og hvis man fx er Horsens hvorfor s? flytte kampen til Esbjerg og risikere at de fleste af de ekstra neutrale pladser alligevel bare bliver besat af AGF'ere?

DBU har et stykke tid snakket om at landskampe og pokalfinaler ikke per automatik skal afvikles i Parken. M?ske er baggrunden mest at kunne presse Parken p? prisen, men jeg tror ogs? det er noget man reelt vil holde fast i. Mon ikke man ogs? har lokket ?rhus Kommune med noget fast hjemmebane i Nation's League hvis der kommer et fint stadion af en hvis st?rrelse?

N?r det stadion st?r klar vil man nok kunne diskutere om det vil give mening at afholde pokalfinale andre steder end Parken, ?rhus eller Br?ndby. Hvis man nu kunne uds?tte afg?relsen til (i v?rste fald) efter semifinalerne vil man ogs? kunne placere kampen et sted uden at det ene hold har hjemmebane. Jeg ved ikke om det slet ikke vil kunne lade sig g?re. Ellers kan man m?ske tr?kke lod i de s?soner hvor alle tre hold er i semifinalen, hvilket trods alt heller ikke plejer at ske s? tit.

T?nker man bliver n?dt til at melde ud F?R hver enkelt s?son hvor s?sonens pokalfinale skal spilles. S? kan man se frem til det, m?ske h?be "ekstra" p? deltagelse fra ?r til ?r.

Og s? vil der v?re ?r hvor det er i Parken, og ?r hvor det ikke er, og s? v?re op til FCK at opn? den hjemmebanefordel. Det er vel ogs? lidt nederen (for dem) hvis FCK er eneste hold der ikke kan spille pokalfinale i Parken. Nuvel, m?ske det er den rette pris.

Men jeg synes en rotation hvert 2. eller 3. ?r vil v?re fint. Og s? m? dem der nu engang komme i finalen spille den p? det stadion.

Martinstranger date=1583873687 said:
Jeg er imod at den er afviklet i Parken igennem s? mange ?r men det er m?ske fordi jeg husker stadionturen i 1992:-) I samme omb?ring har jeg nok heller ikke samme fork?rlighed for Parken som andre og slet ikke at Fck skal forfordeles ogs? p? dette punkt. Principielt kunne jeg sagtens leve med en aftale eller lodtr?kning mellem de to finalister - alternativt at de indgik en aftale med Parken, hvis de ?nskede det.

H?ber ikke det vil klinge hult fremadrettet men at man (endelig), vil g? v?k fra at bruge Parken som fast spillested. Fodbold skal ogs? spilles ude i landet - det beh?ver ikke alt sammen foreg? i hovedstaden.

'92 var en fed oplevelse og fantastisk vi kvalificerede os n?r den blev flyttet til ?rhus. Det var af n?d fordi Parken var ved at blive bygget om, men sp?rgsm?let er om andre hold ville have v?ret lige s? glade for at skulle spille i ?rhus. Der var vel ikke rigtig andre muligheder end ?rhus dengang, men det var stadig i mangel af bedre m? man sige. Kravene var ikke s? h?je, men de der betonkasser med grus var vist heller ikke state of the art dengang. Pointen er at vi vel skal hen i slutningen af 90'erne f?r der var noget der var et reelt alternativ til Parken og der er vel stadig kun enkelte rimelige muligheder selvom der er lavet mange moderniseringer og nybyggerier siden. Man kunne godt have ?bnet op for at spille den andre steder lidt f?r, men jeg synes grundl?ggende ikke der for alvor vil v?re et alternativ udenfor K?benhavn f?r vi har bygget noget anst?ndig i ?rhus.

Men helt enig i at det er fint pokalfinalen og landskampe ikke n?dvendigvis spilles i Parken og at det er sportsligt problematisk at FCK skal have en fordel i en pokalfinale. Det er et fremskridt at undg? det og s? kan Esbjerg Stadion ogs? g? an. For min skyld kunne de dog ogs? godt bare lade den cirkulere mellem Parken og ?rhus Stadion og tr?kke lod hvis b?de FCK og AGF er i semifinalen, s? kan vi spille finale hjemme en gang i mellem og s? g?r det mindre at deres argument om at undg? hjemmebane ikke helt holder ;)

Ud fra DBU'S slingrekurs om hjemmebanefordel har de fuldst?ndigt glemt at der blev solgt over 18.000 billetter til os sidst vi var i Parken.
Kvalificerer vi os har jeg da sv?rt ved at forst? det tal skulle v?re blevet mindre.
Alts?: 1000 billetter til modstander, 500 til DBU. Resten til os.
Ja tak.

Synes bestemt ogs? det er en mulighed at lave en rotation mellem Parken og AGF i fast turnus, og evt. tr?kke lod i tilf?lde af b?de fck og agf kommer i finalen.

Det gav mening i gamle dage at spille i idr?tsparken, da ingen klub havde hjemmebane der - og der ikke var andre stadions der kunne rumme s? mange tilskuere.

Men hvorfor ikke lade det op til de to klubber i finalen at finde en l?sning p? hvor de helst vil spille, om det skal v?re neutralt sted, eller der skal tr?kkes lod. S? kan de finde den l?sning der passer bedst til deres ideer og behov. Eneste ulempe er at man s? kan risikere at fx FCN vil spille kampen p? deres lille lorte stadion. Man kunne naturligvis vedtage et par tilf?jelser, at der skal v?re kapacitet p? min 15.000 og det skal v?re p? gr?s eller hybrid bane. Men i virkeligheden b?r kapaciteten jo op p? min 25.000, hvis en af de store klubber er i finalen. S? der er mange overvejelser.

Jakob Marschner said:
Jacob Nielsen:
Flyt finalen til efter?ret - og tr?k lod om EL-billetten.

AGF-direkt?r: Ryk pokalfinalen til efter?ret

Graulund: Sympatisk tanke, men jeg tror ikke p? den.

Graulund er enig med AGF-direkt?r - men tror ikke p?, at ny id? kan gennemf?r...
I mine egne scenarier, hvor der ikke blev flere m?neder at spille i, var det n?rmest en selvf?lge at pokalturneringen blev f?rdiggjort i efter?ret. Hvis man st?r til at skulle spille mindst to kampe om ugen, er det bare sv?rt at se hvordan AGF skal kunne spille op til tre kampe mere end mange af de andre klubber. AGF og AaB burde m?ske i s? fald aftale at lade den afvikle med U23-hold, men det er jo lidt en devaluering af en pokalsemifinale. Jeg ville flytte b?de semifinaler og finale og overf?re Europa-billetteb til ligaen, selvom SE og Horsens s? helt mister den mulighed. I efter?ret kan de resterende hold eventuelt tr?de en runde senere ind i n?ste ?rs turnering.

Finalen og manglende tilskuere til den er selvf?lgelig et selvst?ndigt problem, der virkelig rammer de to deltagende klubber, men ogs? Esbjerg by, der mister noget oms?tning (ved ikke hvordan EfB er involveret i stadion.) Det er n?sten folkefesten der er det vigtigste ved pokalfinalen, s? bare at flytte den vil v?re et plus. Jeg kan ikke se videoen, s? jeg ved ikke hvorfor Graulund ikke tror p? det, men der er selvf?lgelig nogle praktiske problemer og man skal vel have UEFA med p? det.

Latest posts

Back