New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 396K
Superligaen 2025/2026
Men det er vel nærmest umuligt at Vejle kan drille FCK? Har jeg svært ved at forestille mig. Medmindre der kommer en trods reaktion efter trænerfyringen.
Randers får røvfuld af FC Midtjylland, det er der ikke to meninger omkring, Randers har aldrig været i stand til at tage point fra dem.

De to andre er lidt mere åbne.

Brøndby vil have revanche for pokalnederlaget imod FCN, men har de marginalerne igen igen?

Vejle burde ikke få noget med fra kampen mod FCK, men FCK ser virkeligt ikke godt ud lige nu, og Vejle finder måske noget Kielstrup momentum, ligesom i sidste sæson?

Det var i hvert fald interessant at høre Azad Corlu i Mediano tale om Vejles chanceskabende spil, og at dette ikke er blevet bedre i løbet af sæsonen, han stiller spørgsmål ved om de offensive spillere blev brugt rigtigt af Ivan Prelic, og siger at den eneste offensive spiller som fungere i hans dybdeløbende spil var Bismark. Chiakha, Duelund, Hjulsager og Gammelgaard er ikke spillere der skal spilles dybt. Så hvis Kielstrup smider Amin Chiakha ind i boksen i steder for at bruge ham som German Onoukha, og skifter til et mere gennembrudsskabende spil med flere indlæg i feltet, så mener han at flere kommer til at spille hvor deres spidskompetencer ligger, og så kan Vejle måske finde de små marginaler offensivt som de har manglet i de seneste mange kampe.

(Jeg har være været ramt af noget influenza i denne uge, og i starten var det eneste jeg kunne overskue at ligge helt stille i et mørkt rum, og høre podcasts, så jeg har for en sjælden gangs skyld hørt Mediano Superliga fra ende til anden)

Det lyder som om der er ved at være en forlængelse på plads med Beijmo,
At der er dialog med Beijmo betyder ikke, at forlængelsen er lige om hjørnet.

Beijmo står med særdeles gode kort på hånden i fht. at sikre sig en værdifuld kontrakt et sted.
Hvis Djurgården matcher vores udspil, så tager han nok hjem. Eller han kan tage til Holland/ Belgien.

Jeg ved godt det ikke er videre populært, men jeg bliver simpelthen nødt til at rose Steinlein for det trænerskifte. Hold op hvor er det godt set og eksekveret på det helt rigtige tidspunkt. Det må man altså bare tage hatten af for.

jeg ved ikke, hvorfor det skulle være upopulært. Jeg kan ikke døje Steinlein, han minder mig om fodboldens udgave af Låsby Svendsen (forfærdelig person) men han er rasende dygtig men selv han tager også fejl. Vi skal ikke glemme, FCM har haft mange trænerudskiftninger de senere år og det plejer sjældent at være et godt tegn især fordi det er trænerfyringer og ikke som i Viborg, hvor det er salg.

jeg ved ikke, hvorfor det skulle være upopulært. Jeg kan ikke døje Steinlein, han minder mig om fodboldens udgave af Låsby Svendsen (forfærdelig person) men han er rasende dygtig men selv han tager også fejl. Vi skal ikke glemme, FCM har haft mange trænerudskiftninger de senere år og det plejer sjældent at være et godt tegn især fordi det er trænerfyringer og ikke som i Viborg, hvor det er salg.
Det ser ud til at Tullberg var rigtigt set, men man kan da håbe at der bare er tale om hvedebrødsdage, og at det bliver hverdag om lidt. Samt at det samme ikke er tilfældet i AGF i øvrigt ;)

Fordi jeg generelt synes FCM får meget usaglig kritik, der som regel bunder i misundelse. Du sammenligner selv deres direktør med en horribel person. Hvad er det lige der gør, at han minder dig om en mand som Låsby Svendsen? Er det skattesnyderiet? Dødstruslerne? Eller udnyttelsen af svage mennesker? Det synes jeg er karaktermord på en dygtig direktør. Men det er selvfølgelig op til folk selv.

Fordi jeg generelt synes FCM får meget usaglig kritik, der som regel bunder i misundelse.¨¨

Det er jeg enig i, de gør.

Du sammenligner selv deres direktør med en horribel person. Hvad er det lige der gør, at han minder dig om en mand som Låsby Svendsen? Er det skattesnyderiet? Dødstruslerne? Eller udnyttelsen af svage mennesker? Det synes jeg er karaktermord på en dygtig direktør. Men det er selvfølgelig op til folk selv.

Mere typen som vil sælge deres mor bare prisen er høj nok og så mundtøjet og det lave selvværd (Steinlein skal konsekvent altid fremhæve deres succes og hvor hårdt det er være klub i en jysk provinsby)

Mere typen som vil sælge deres mor bare prisen er høj nok og så mundtøjet og det lave selvværd (Steinlein skal konsekvent altid fremhæve deres succes og hvor hårdt det er være klub i en jysk provinsby)
Er det så meget anderledes end JN? Det er jo ikke fordi han altid har været en engel i medierne, og hvis vi havde samme succes, så tror jeg ikke JN ville have problemer med ikke at fortælle det. Jeg ved nu ikke om det er fordi det er lavt selvværd. Det tvivler jeg nu på.

Jeg ser dem selvfølgelig også som de oplagte mesterskabskandidater. Men jeg ser alligevel flere forhold, som potentielt kan udfordre deres suverænitet.

1) Kan de holde sammen på truppen til januar eller begynder de at sælge ud? Franculino får de f.eks. næppe erstattet med en spiller på samme niveau.

2) Kan de holde egoerne nede, hvis der opstår utilfredshed med spilletid mv?

3) Kan Tullberg blive ved med at få offensiven til også arbejde defensivt, eller forfalder de tilbage til gamle vaner?

4) Hvor langt når de i EL? Det her hold kan nå rigtigt langt. Det bliver spændende, om det går ud over niveauet i den hjemlige liga.

5) Hvordan klarer de sig mod de andre tophold i SL (AGF, BIF, FCK)? Hidtil har de hentet 5 point i tre kampe, siden Tullberg trådte til. Kan de holde den kadence?
Jeg tror ik, de sælger nogle til vinter. Kun et freak bud på Franculino kan medføre et salg. Og så lyder det til, at vi er over 300 mio, og det tror jeg ik, nogen klub vil betale for en SL-angriber. Han ryger til sommer.

Og jeg synes, det er skræmmende at se, hvad Tullberg har formået at ændre på så kort tid. Hvor gode kan de ik blive, når han så har haft 5-6 måneder til at arbejde med dem. Det er i hvert fald sjældent, at en træner peaker fra start.

Og tænk hvis de går ud og køber nogle ordentlige backs (bare de holder ballerne fra Links)?

Jeg tror ik, de sælger nogle til vinter. Kun et freak bud på Franculino kan medføre et salg. Og så lyder det til, at vi er over 300 mio, og det tror jeg ik, nogen klub vil betale for en SL-angriber. Han ryger til sommer.

Og jeg synes, det er skræmmende at se, hvad Tullberg har formået at ændre på så kort tid. Hvor gode kan de ik blive, når han så har haft 5-6 måneder til at arbejde med dem. Det er i hvert fald sjældent, at en træner peaker fra start.

Og tænk hvis de går ud og køber nogle ordentlige backs (bare de holder ballerne fra Links)?
Kan man tillade sig at sige, at hvis Tullberg IKKE kan vinde med de spillere, der er til rådighed, så er det faktisk pinlig.

Hvis vi lige dissekerer det lidt, så har de jo absurd meget kvalitet x2 på samtlige positioner, samt ligaens - med afstand - bedste afslutter.

Hvis det ikke giver succes, så er det faktisk skandaløst.

Hvad de har præsteret so far er vel - objektivt set - forventeligt?

Hvis bulletinerne er rigtige, så kan det være hvedebrødsdagene slutter om nogle måneder, fordi spillerne bliver træt af det samme som i Dortmund…for meget råben, tough-guy og fuld pres.

Spillerne er sgu så gode, at de bør cruise gennem liga og pokal…det er ikke kun effekten af Tullberg.

Last edited:
Rasmus Carstensen kan nok heller ikke slå Felix Beijmo af, han får masser af spilletid alligevel, så tanken med f.eks. at hente Casper Højer, er at man kan rotere både Kahl og Links, så de begge to kan stå helt skarpt helt til den sidste kamp i sæsonen, og ikke går ned til sidst, som i de seneste sæsoner. Jeg ser Højer som en venstrevendt Felix Beijmo der både kan spille wingback og venstre centerback, så det ville potentielt kunne løse flere problemer.
Hvis Beijmo ikke blev trukket ind i centerforsvaret ville Carstensen få væsentlig mindre spilletid. Men man ville være i stand til st holde stort tryk på hwb hele kampen. Samme med vwb, hvis man har Højer og Links. Hvis Højer også kan spille vcb er det endnu mere fitstende.

Jeg er bestemt for Højer, hvis han har niveauet.

At sælge Arnstad er at sælge et potentielt mesterskab, så det ville jeg ikke, men hvis man fik Grønbæk ind, kunne Tobias Bech bruges som 9’er i nogle kampe, og Paddy kunne komme ind fra bænken, som da han scorede sejrsmålet i pokalturneringen.
Men er det rigtigt? Grønbæk har trods alt været landsholdsspiller. Niveauet rækker ikke til de bedste ligaer, men rigeligt til Superligaen.

Jeg kan ikke formulere det her så den imaginære kæphest er usynlig, men i min verden er Grønbæk tæt på fuldgod erstatning for Arnstad - og hvis man samtidig har 50 mio at shoppe for, kan holdet være stærkere end før.

Det er klart at 3 stærke spiller ind i vintervinduet, vil koste på talentminutterne, på den korte bane, men som jeg hørte CV i sommers, så sagde han at han ønskede at slanke truppen her i grundspillet, dels for at skabe kortere vej for talenterne, og dels fordi der ikke er mange kampe imellem at sommertransfervinduet lukker, og vintertransfervinduet åbner, og han så nogle muligheder til vinter, for at justere på nogle ting, når træneren var blevet mere fortrolig med spillermaterialet.
Det har jeg også tænkt lidt over.

Når jeg taler om dybde på positionerne, ser jeg de sæsondefinerende kampe, fx den i Brøndby og den i mandags. Hvis AGF får resultatet bliver det 3-4plads i stedet for 5-6, eller fær sæsonen 6-8 plads i stedet for 8-10 plads.

Den blinde vinkel er alle kampene mod svagere hold hvor solen skinner og talenterne kunne have spillet.

Jeg tror mange talentfortalere ser det omvendt. Der skal være plads til de får spilletid i de bløde kampe, og så undværer man den ekstra chance i de sæsondefinerende kampe.

CV har i hvert fald ret i foråret er mere intenst end efteråret. Og indtil videre regner jeg omkostningen ved snæver trup som 2 points (mod BIF). Randers og FCM (1) lå for tidligt, og FCM (2) er for usikker. Dertil selvskaden i Halderslev med yderligere 2 points.

edit: der er punktum efter '(mod BIF)'. Derefter oplister jeg pointtal jeg IKKE medregner på kontoen for smal trup. Dvs når jeg skriver omkostningen er 2 points, er det fordi jeg mener 2 points.
Det lyder som om der er ved at være en forlængelse på plads med Beijmo, det er vigtigt, men jeg tror ikke at det betyder at Carstensen bliver sendt tilbage til Køln. Der er masser af minutter til dem begge, og det gør hele højresiden markant mere uforudseelig når der kan roteres på den måde, og konkurrencen er så hård.
Hvis forsvaret ikke styrkes, giver det sig selv, selvom Jacob Andersen mpske også er i spil. Men frigøres Beijmo fra hcb, skal man vurdere Jacob Andersen mod Carstensen.

inden MEM blev solgt, var CV allerede på udkig efter et supplement til midtbanen, men da det skete, blev Solbakken brugt som en erstatning for ham. Jeg tror dog han havde været i kikkerten tidligere, fordi man havde skilt sig af med så mange spillere der kunne spille 6’er eller 8’er (Akoto, Power, Brandhof, Callø), og fordi der ikke er et lysende talent som man stjæler pladsen fra. Jens Jønsson kan være den spiller der giver bredde på midtbanen, og jeg kunne se ham spille både 8’er og 6’er, og endda dække af i det centrale forsvar hvis Tingager skal have en pause.
Midtbanen er tynd pt. Solbakken har ikke rigtigt spillet godt, og blev flået ud i pokalen. Jeg kan godt se NP /Solbakken og Yakob /Arnstad som konstellation og hvos Arnstad sælges eller fokuseres som 10'er, kunne Jønsson komme ind og starte sammen med både Yakob og NP, mens Solbakken bliver gardering.

Midtbanen er tynd pt. Solbakken har ikke rigtigt spillet godt, og blev flået ud i pokalen. Jeg kan godt se NP /Solbakken og Yakob /Arnstad som konstellation og hvos Arnstad sælges eller fokuseres som 10'er, kunne Jønsson komme ind og starte sammen med både Yakob og NP, mens Solbakken bliver gardering.
Blev han flået ud? tænkte det mere som aftalt på forhånd fordi han fik den hårde tackling mod FCN.

CV har i hvert fald ret i foråret er mere intenst end efteråret. Og indtil videre regner jeg omkostningen ved snæver trup som 2 points (mod BIF). Randers og FCM (1) lå for tidligt, og FCM (2) er for usikker. Dertil selvskaden i Halderslev med yderligere 2 points.
Det er her filmen knækker for mig Mengsen, hvis man skal følge din logik (hvilket giver mig tricks bare at tænke på), så ville AGF have max point nu hvis bare man havde haft mere bredde!?! Det kan du da forhåbenligt også godt selv set det absurde i? Hvorfor har FCM eller FCK så ikke max point, de har da mere bredde?

Hvis vi vil noget som helst med den her sæson, så skal det resterende grundspil nærmest give nær fuldt udbytte, seks sejre ud af 8/18 points og nær 50, når ligaen brækker over.
Altså 50 point efter 22 kampe? Hvad er "noget som helst"? Brøndby fik Bronze og kom i Europa med 51 point i sidste sæson (efter 32 kampe).

Det ser ud til at Tullberg var rigtigt set, men man kan da håbe at der bare er tale om hvedebrødsdage, og at det bliver hverdag om lidt. Samt at det samme ikke er tilfældet i AGF i øvrigt ;)
Vi mangler stadig at se, hvordan han håndterer en situation, som den Neestrup er i lige nu. Altså Billing, Franculino og nogle stykker flere skadet og en håndfuld nederlag i Europa, som slider på humøret i truppen. Desværre er der ingen garanti for at det opstår i denne sæson.

Man kan også sige, at vi mangler at se JP under pres, men han startede dog med en tabertrup, som skulle bygges op og tre kampe uden en sejr i denne sæson og vi fik en art svar på, hvad han kan i den situation. Men selvfølgelig var det ikke under ham at vi var kravlet ned i hullet.

Altså 50 point efter 22 kampe? Hvad er "noget som helst"? Brøndby fik Bronze og kom i Europa med 51 point i sidste sæson (efter 32 kampe).

Vi mangler stadig at se, hvordan han håndterer en situation, som den Neestrup er i lige nu. Altså Billing, Franculino og nogle stykker flere skadet og en håndfuld nederlag i Europa, som slider på humøret i truppen. Desværre er der ingen garanti for at det opstår i denne sæson.

Man kan også sige, at vi mangler at se JP under pres, men han startede dog med en tabertrup, som skulle bygges op og tre kampe uden en sejr i denne sæson og vi fik en art svar på, hvad han kan i den situation. Men selvfølgelig var det ikke under ham at vi var kravlet ned i hullet.
Jeg ved heller ikke om jeg ville kalde det en tabertrup, resultaterne i de seneste kampe kan måske argumenter for at gøre det, men det er trods alt også en trup der havde spillet pokalfinale og opnået en tredjeplads, så det bliver spændende hvordan JP håndterer reel modgang. Jeg har dog en ide om at han tog det meget afslappet i Viborg, så mon ikke det også går i Aarhus.

Det er her filmen knækker for mig Mengsen, hvis man skal følge din logik (hvilket giver mig tricks bare at tænke på), så ville AGF have max point nu hvis bare man havde haft mere bredde!?! Det kan du da forhåbenligt også godt selv set det absurde i? Hvorfor har FCM eller FCK så ikke max point, de har da mere bredde?
Det bliver ekstremt, det erkender jeg. Men du overdriver også. Jeg ser bort fra 2xFCM og nederlaget til Randers. Pointtabet mod Haderslev er på en anden konto, og derfor er det to points i Brøndby, jeg har markeret som omkostning ved smal trup.

Jeg er ok med folk er uenige. Jeg forsøger at lægge min beregning frem med detaljer, så andre kan vurdere lødigheden.

Det bliver ekstremt, det erkender jeg. Men du overdriver også. Jeg ser bort fra 2xFCM og nederlaget til Randers. Pointtabet mod Haderslev er på en anden konto, og derfor er det to points i Brøndby, jeg har markeret som omkostning ved smal trup.

Jeg er ok med folk er uenige. Jeg forsøger at lægge min beregning frem med detaljer, så andre kan vurdere lødigheden.
Fair nok, men al bredde i hele verden ændrer ikke på at der kun er en Frederik Tingager, og han spiller hver gang. Så når han pludseligt, ud af det blå, bliver skadet, så kræver det noget tilpasning. Jeg synes Dalsgaard bestod vikartjansen i Herning i mandags, og det ville ikke være muligt at finde en bedre løsning på det problem.

Derimod kostede den manglende bredde 2 point i netop Herning kampen, det havde været fedt at have Yakob at kunne sætte ind i den sidste halve time, eller Højer, eller Grønbæk, det havde gjort at man ikke havde været så meget under belejring til sidst, og så havde det været nemmere at håndtere at de to nøglespillere Poulsen og Dalsgaard måtte pilles ud, det var den kamp hvor bredden manglede, i alle de andre i sæsonen, har bredden været tilstrækkelig.

Jeg ved heller ikke om jeg ville kalde det en tabertrup, resultaterne i de seneste kampe kan måske argumenter for at gøre det, men det er trods alt også en trup der havde spillet pokalfinale og opnået en tredjeplads, så det bliver spændende hvordan JP håndterer reel modgang. Jeg har dog en ide om at han tog det meget afslappet i Viborg, så mon ikke det også går i Aarhus.
Ok, lidt grov betegnelse, men så en trup der var ramt efter en lang række nederlag og skulle samles op af den nye træner. Det er jo ikke bare et tryk på en kontakt at skifte fra det hul til den top vi er på nu. Men det er sket i et vildt tempo.

Latest posts

Back