Jeg er blevet mere overbevist om at AGFs start-11, inkl et par spillere, har niveauet til at spille med. Spørgsmålet er, hvordan AGF kommer til vinterpause. Fire kampe der - som AGF har spillet - har AGF som tydelig favorit, og en svær kamp mod et udfordret FCK-hold.
Hvis AGF holder 1. Pladsen ind i vinterpausen, og det bestemmer man pt selv, kan næste sektion blive interessant. Skal AGF jagte fra fx en 3. Eller 4. Plads, er perspektiverne noget mere beherskede.
Det kunne være en løsning hvis man sælger Arnstad, så at hente Grønbæk på leje.
Højer og Jønsson er også interessante i min bog - Jønsson klart mesterskabet, hvor Højer næppe kan slå Links af, men til gengæld kan slå præcise indlæg.
Så er der positionen i angrebet, hvor Badji kunne skydes af, og Serra kunne 'skydes' (købes ud). Hvis man gåk rabiat til værks, kunne PM få lov til et eventyr, mens AGF henter Adamsen OG en ung angriber med spændende niveau.
Så mangler der en centerforsvarer og en målmand. Der vil jeg helst gå efter niveau i målmanden, dvs en dygtig uden videresalgspotentiale (og dermed uden omkostning at hente), og så en forsvarsspiller der kan udvikle sig.
Det er ikke så talentvenligt at det gør noget, det er et fastholdt angreb på medaljer. Men der skal være potentiale i de dyre indkøb.
Ift nuværende trup er spørgsmålet primært om Emmery fortsat primært skal skiftes ind som wingback. Det bliver nok svært med Højer & Links på positionen. Og om Tchamche mister spilletid fordi Adamsen også kan dække Bechs 10'er? Det betyder mindre for mig, end chancen for guld, Sølv og/eller pokaltitel. Dermed ikke sagt det ikke betyder noget, fordi det gør det.
Højer kan måske undlades, hvis forsvaret styrkes så Beijmo reelt kan få mulighed for at spille wingback også. Og hvis Jacob Andersen ser skarp ud
Men dog hele kan være langt mindre interessant hvis man ikke når godt frem til vinterpausen.
Rasmus Carstensen kan nok heller ikke slå Felix Beijmo af, han får masser af spilletid alligevel, så tanken med f.eks. at hente Casper Højer, er at man kan rotere både Kahl og Links, så de begge to kan stå helt skarpt helt til den sidste kamp i sæsonen, og ikke går ned til sidst, som i de seneste sæsoner. Jeg ser Højer som en venstrevendt Felix Beijmo der både kan spille wingback og venstre centerback, så det ville potentielt kunne løse flere problemer.
At sælge Arnstad er at sælge et potentielt mesterskab, så det ville jeg ikke, men hvis man fik Grønbæk ind, kunne Tobias Bech bruges som 9’er i nogle kampe, og Paddy kunne komme ind fra bænken, som da han scorede sejrsmålet i pokalturneringen.
Det er klart at 3 stærke spiller ind i vintervinduet, vil koste på talentminutterne, på den korte bane, men som jeg hørte CV i sommers, så sagde han at han ønskede at slanke truppen her i grundspillet, dels for at skabe kortere vej for talenterne, og dels fordi der ikke er mange kampe imellem at sommertransfervinduet lukker, og vintertransfervinduet åbner, og han så nogle muligheder til vinter, for at justere på nogle ting, når træneren var blevet mere fortrolig med spillermaterialet.
Det lyder som om der er ved at være en forlængelse på plads med Beijmo, det er vigtigt, men jeg tror ikke at det betyder at Carstensen bliver sendt tilbage til Køln. Der er masser af minutter til dem begge, og det gør hele højresiden markant mere uforudseelig når der kan roteres på den måde, og konkurrencen er så hård.
inden MEM blev solgt, var CV allerede på udkig efter et supplement til midtbanen, men da det skete, blev Solbakken brugt som en erstatning for ham. Jeg tror dog han havde været i kikkerten tidligere, fordi man havde skilt sig af med så mange spillere der kunne spille 6’er eller 8’er (Akoto, Power, Brandhof, Callø), og fordi der ikke er et lysende talent som man stjæler pladsen fra. Jens Jønsson kan være den spiller der giver bredde på midtbanen, og jeg kunne se ham spille både 8’er og 6’er, og endda dække af i det centrale forsvar hvis Tingager skal have en pause.