New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 675K
Ny Ceres Park
Last edited:
Det er ikke kun stadionprisen der stikker af for Aarhus Kommune:

De er åbenbart holdt helt op med at prøve.

Edit: men mon ikke Kongelundendens grønne venner kommer til at kræve at det er AGF der klarer den ekstra vandregning også, de ligger jo tæt på renseanlægget, og har helt sikkert forvirret kommunen med al den snak om et nyt stadion, og det var helt sikkert derfor at det projekt også stak fuldstændigt af.

Det er ikke kun stadionprisen der stikker af for Aarhus Kommune:

De er åbenbart holdt helt op med at prøve.

Edit: men mon ikke Kongelundendens grønne venner kommer til at kræve at det er AGF der klarer den ekstra vandregning også, de ligger jo tæt på renseanlægget, og har helt sikkert forvirret kommunen med al den snak om et nyt stadion, og det var helt sikkert derfor at det projekt også stak fuldstændigt af.
Ja, man kan jo ikke komme udenom at der hver eneste dag er tusindevis af AGF-fans der hensynsløst trækker ud i toilettet.

Sagen med det fornemme graffitilogo på elstationen for enden af Stadion Allé og hele denne debat viser desværre bare, at der er mange der har en indgroet modvilje (måske had) til AGF.
Det er ekstremt frustrerende, men vi skal nok komme igennem det.
Jeg tror det er vigtigt at tænke på proportionerne i de her ting. Et par læserbreve og en FCM ansat troll, udgør ikke en stor skare af mennesker. Det er en politisk varm kartoffel, men det er kun fordi AGF er den måske kendte aarhusianske virksomhed på landsplan.

Bare en lille korrektion: Ankestyrelsen har ikke udtrykt nogen holdning om at lejen var for lav. Tolkningen kan lige så godt være den omvendte. De har blot givet udtryk for at de manglede mere information.
Men det har Kongelundens grønne venner tilgengæld :sick:. Jeg ved ikke hvad det er der gør dem grønne, om det er misundelse eller løs mave?

Bare en lille korrektion: Ankestyrelsen har ikke udtrykt nogen holdning om at lejen var for lav. Tolkningen kan lige så godt være den omvendte. De har blot givet udtryk for at de manglede mere information.

Måske har jeg misforstået, men har de ikke udtrykt, at de ikke kunne godkende, fordi der manglede gennemsigtighed i, om afbetaling på VIP gaviliteter var en del af lejen?

Jeg hørte lige i P4 på vej til arbejde, at kommunen tilsyneladende yder Aarhus Airport et ulovligt lån. De har åbenbart lånt lufthavnen 200 mio. kr. med rentehenstand, og der er ikke afdraget på lånet på noget tidspunkt som så er vokset til 250 mio. kr. Hvorfor er de penge ikke blevet brugt på plejehjem, bleer og folkeskoler? Det er da for ringe at kommunen hjælper på den måde. Hvor er Ena og De Grønne Venner?

Jeg hørte lige i P4 på vej til arbejde, at kommunen tilsyneladende yder Aarhus Airport et ulovligt lån. De har åbenbart lånt lufthavnen 200 mio. kr. med rentehenstand, og der er ikke afdraget på lånet på noget tidspunkt som så er vokset til 250 mio. kr. Hvorfor er de penge ikke blevet brugt på plejehjem, bleer og folkeskoler? Det er da for ringe at kommunen hjælper på den måde. Hvor er Ena og De Grønne Venner?

Det er nok ikke så godt med den historie lige nu.
Nu bliver der med garanti sat fuld stop for den praksis... hvilket vel også var en del af den aftale, AGF håbede at lave.

Tror ikke rigtigt, at nogen længere har styr på, hvad der er op og ned mht finansieringen.

Det er jo kun få dage siden, at AGF på samme dag formåede at melde ud, at de betaler både 0 kr og 354 mio kr til stadion.
De meldte vel ud at de betaler 0 kr. men at projektet kommer til at koste AGF 354 mio, det kan man vel godt?

Måske har jeg misforstået, men har de ikke udtrykt, at de ikke kunne godkende, fordi der manglede gennemsigtighed i, om afbetaling på VIP gaviliteter var en del af lejen?
Som jeg husker det mente de ikke informationerne var nok, til at kunne afgøre om lejen var rigtig.

Det der med lån/afbetaling på VIP-faciliteter er noget rod som Kommunen/Kongelunden/AGF selv har været med til at fremme i offentligheden. Har aldrig forstået hvorfor de ikke bare sagde, at de lavede et projekt som opfyldte lejers behov og de dermed kunne få en højere leje - fordi det er det de gør:D Ganske normalt at gøre i udlejningsbranchen. Det bunder formentlig i, at man har haft et ekstremt ønske om at kunne vise AGF bidrager meget til projektet. Håbløs kommunikation.

Som jeg husker det mente de ikke informationerne var nok, til at kunne afgøre om lejen var rigtig.

Det der med lån/afbetaling på VIP-faciliteter er noget rod som Kommunen/Kongelunden/AGF selv har været med til at fremme i offentligheden. Har aldrig forstået hvorfor de ikke bare sagde, at de lavede et projekt som opfyldte lejers behov og de dermed kunne få en højere leje - fordi det er det de gør:D Ganske normalt at gøre i udlejningsbranchen. Det bunder formentlig i, at man har haft et ekstremt ønske om at kunne vise AGF bidrager meget til projektet. Håbløs kommunikation.
Nogen gange gør man også ting mere komplicerede end de behøver at være. Hvis kravet er at kommunen skal fastsætte lejen på markedsvilkår, så må man jo beregne lejen på alle stadions der er kommunalt ejede, dividere med antallet af siddepladser, og så har du markedslejen for udleje af kommunale fodboldstadions i Danmark opgjort pr. siddeplads. Så kan man gange det tal med antallet af siddepladser og få en leje som man meget nemt kan argumentere for er markedslejen.

Hvorfor skal jurister altid rode sig ud i alle mulige krumspring, som ender med at være mindre transparent og rimeligt?

Og det værste er at det er en rimelig simpel opstilling.

Byggeriet består af 3 dele, i samme entreprise med kommunen som bygherre.

Renovation af Kongelunden, inkl infrastruktur. Finansieres af offentlige midler
Et fodboldstadion. Finansieres af donationerne + husleje i 30 år
VIP - Faciliteter - Finansieres af AGF

Det er opstået tvivl omkring huslejemodellen og der har de jo meldt ud af de skal kigge på alternative finansiering såfremt det ikke godkendes.

Hvordan afgør man egentlig om lejen er rigtig på et fodboldstadion? Jeg spørger fordi jeg ikke har kunnet finde noget info på hvordan praksis er på lige præcis det område.

På en lejelejlighed på Aarhus Ø er det ret simpel matematik, men på et stadion med én potentiel lejer, er det vel tæt på umuligt at afgøre om lejen er rimelig eller urimelig? Hvis Aarhus Kommune og AGF aftaler en årlig leje på 5 mio. så er det vel markedsprisen på et stadion placeret i Kongelunden, og hvis Aarhus Kommune følger Kongelundens Grønne Glade Venner og kræver 55 mio. om året, og AGF siger nej tak, så er det vel så bare ikke markedslejen for et stadion i Kongelunden?

Ret beset kunne Aarhus Kommune beslutte sig for at bygge et stadion til 10 mia. fordi man havde lyst, og markedslejen ville vel stadig være den som to (eller flere) aktører blev enige om?

For som @T-Knogle siger, så er den eneste måde at gøre det matematisk korrekt på, at finde prisen pr. sæde og så måtte hver klub gange med det antal tilskuerpladser det pågældende stadion nu havde.

Og det værste er at det er en rimelig simpel opstilling.

Byggeriet består af 3 dele, i samme entreprise med kommunen som bygherre.

Renovation af Kongelunden, inkl infrastruktur. Finansieres af offentlige midler
Et fodboldstadion. Finansieres af donationerne + husleje i 30 år
VIP - Faciliteter - Finansieres af AGF

Det er opstået tvivl omkring huslejemodellen og der har de jo meldt ud af de skal kigge på alternative finansiering såfremt det ikke godkendes.
Hvad mener du med VIP faciliteter finansieres af AGF?

Betaler de upfront eller over lejen? (AGF har mange gange sagt at de gerne ville betale det upfront men har de fået lov til det?).

Latest posts

Back