Nyheder om andre klubber
AGF-Vestegnen Emeritus
Experienced member
Jeg er med på, at FCM sagtens kan blive en større rival. Falder korthuset i Brøndby sammen, sælger GFH alt hvad der har en værdi, og smutter som SSE gør i AaB, så er det indiskutabelt.
Dér er jeg bare ikke endnu - bl.a. på grund af fans.
For mig indeholder en rivalisering flere ting.
1. Historik konkurrence, og her mener Brøndby er foran alle andre. Jeg husker ’96 tydeligt, og jeg husker hvordan de fra ’80erne og vores storhed blev kæmpe store i ’90erne.
2. Følelser imellem fans. Her synes jeg også Brøndby, og til dels FCK fører. Jeg synes oplvelserne i Brøndby og på nationalstadionet er langt foran det man oplever andre steder. Atmosfæren er bare anderledes de steder end på MCH Arena. Ser jeg en Brøndby trøje i udlandet siger jeg noget "plat" til mine drenge omkring personen, serjeg en FCM trøjer tænker jeg ikke over det.
3. Specielle opgør man husker i årevis, her synes jeg igen Brøndby spiller godt ind. 3-3 i ’96. Pokalfinalen 96. Vores sejr da FCM bliver mestre for et par år siden. Vores 3-0 med Ankersen og Bundu der var lidt et vendepunkt.. Jeg synes også der har været flere mod FCK, bl.a. Hvidt’s straffespark imod, efter slutfløjt. Flere sejre i Parken under David og 3-3 kampen hvor Duncan udligner til 3-3 på hovedet, efter vi har været bagud tre gange. Jeg synes der er færre med FCM.
4. Andre historiske relationer mellem klubberne. Her synes jeg speicielt FCKs indhug i vores trup over de sidste 5 år spiller ind. De har hentet PC, Stage, Grabara, Diks, Beijmo og Mads Emil. På den måde opbygger jeg et større antiparti over for dem. FCM har rigtig nok hentet en del af vores ungdomsspillere, men jeg husker ikke Jonathan Lindekilde fra AGF tiden.
Hvis rygterne om, at AC Horsens får smidt 200 millioner ind i klubben, og henter en håndfuld spillere ind, og tager en 3. plads næste år, så bliver de ikke en rival på samme måde som f.eks. Randers for mig og slet ikke FCM.
Jeg tror desværre, at vi er blevet mere ligegyldige i Brøndby-fans øjne, når det kommer til de yngre generationer. Der er det kun FCK, som tæller i fjendeforstand.
Og jeg tror også, at vores arvefjendeopgør i løbet af en årrække bliver kampene mod FCK, netop fordi vi foragter Herning og måden, de gør tingene på, samtidig med at de er pissegode til det, de gør.
Det er lettere for en klubs fans at have ét hademodstanderhold end flere, og har vi ikke samme betydning i de to storkøbenhavnske holds øjne.