New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 49K
Taktisk analyse tråd
Last edited:
Personligt synes jeg er super fedt med alle tiltag, der kan øge den effektive spilletid. Jeg har i mange år været fortaler for 2x30 minutters effektiv spilletid i en kamp.

Det er dræbende at se tidsspilde i forbindelse med målspark, indkast, frispark og hjørnespark.

Det er blevet en alt for stor del af fodboldkampen, hvem der kan optimere på lange indkast og vride de sidste sekunder ud et målspark.

Seneste eksempel var FCN, der stod og kastede bolden mellem forsvarsspilleren og målmand, inden de endelig fik den sat i spil. Sjovt nok altid det hold der har et resultat, der dræber tiden. Og jeg kan virkeligt ikke se det underholdende for sporten på den lange bane.

Der er nogle statistikker om berøringer i modstanderens felt, hvor vi under Uwe lå meget lavt, og nu ligger nummer 2 efter FCK.
De kan fx ses her https://www.fotmob.com/da/leagues/46/stats/season/27018/teams/touches_in_opp_box_team

Kristian Arnstad ligger højt med 49 touches, Bech har 42 touches på 9 kampe. Hele sidste år havde Bech kun 104.

Det er jo umiddelbart fint med mange touches i feltet - men jeg må også sige, at jeg ser en fare i, at særligt Arnstads høje tal også handler om, at han bruger for lang tid og prøver for meget, uden at der kommer en afslutning. Synes jeg så det mod Brøndby, men også mod Vejle (måske fordi det er snævre sejre, at jeg falder over dem). Jeg ville gerne, hvis Uwes mentalitet lige der havde overlevet.

Nå, men jeg vil stadig efter Sønderjytte gerne fastholde, at AGF har en tendens til at brodere for meget uden at komme til afslutninger (var der 4 hælafleveringer i en sekvens) - hvor man ender med at forære kontrachancer imod.

Hvordan justerer JP formationen, når han skifter unge spillere ind?

Jeg overvejer Emmerys situation og hvordan han kommer til at spille mere. Dertil vil jeg også gerne forstå de ændringer der sker, når Tchamche kommer ind.

Uwe kørte mere I 4-4-2, så Emmery blev kant, fremfor wingback. For mig ligner det at Emmery kommer ind som wingback. Det fungerede glimrende mod FCN og absolut ikke mod Haderslev.

Alternativet er Arnstads 10'er. Men dels har Arnstad luft til hele kampen, og dels er den 10'er meget involveret i opspillet. Kan Emmery gøre sig gældende i den boks der skabes mellem 6'ere og 10'ere?

Hvordan håndterer man Tchamche? Han får Bechs rolle, som jeg ser det. Den er med i spillet, men også mere offensiv. Det har fungeret bedre spillemæssigt. Tchamche er også blevet bedre i mine øjne, selvom han stadig har visse udfordringer.

Hvad med James Borgere? Han lyder ikke som 9'er i AGF'sk forstand, så er det en 10'er eller wingback, man skal ud i til ham?

Jeg har den her ide om 4-3-3, at man har større mulighed for at spille folk ind som kanter, fordi rollen er mindre kompleks. Den er dårligere egnet til Links, fordi der er mindre rum at løbe i. Men hvor Links kombinerer med solide defensive egenskaber og derfor kan løfte wingbacken, er det en stor mundfuld for de fleste andre.

Jeg var overbevist om 3-4-3 var en overgangsløsning, fordi den er svær at rekruttere til. Men den er lykkedes over al forventning og CV skal måske have den presbal at rekruttere til den, som den har virket. Men kan man passe lovende unge ind i systemet?

Hvordan justerer JP formationen, når han skifter unge spillere ind?

Jeg overvejer Emmerys situation og hvordan han kommer til at spille mere. Dertil vil jeg også gerne forstå de ændringer der sker, når Tchamche kommer ind.

Uwe kørte mere I 4-4-2, så Emmery blev kant, fremfor wingback. For mig ligner det at Emmery kommer ind som wingback. Det fungerede glimrende mod FCN og absolut ikke mod Haderslev.

Alternativet er Arnstads 10'er. Men dels har Arnstad luft til hele kampen, og dels er den 10'er meget involveret i opspillet. Kan Emmery gøre sig gældende i den boks der skabes mellem 6'ere og 10'ere?

Hvordan håndterer man Tchamche? Han får Bechs rolle, som jeg ser det. Den er med i spillet, men også mere offensiv. Det har fungeret bedre spillemæssigt. Tchamche er også blevet bedre i mine øjne, selvom han stadig har visse udfordringer.

Hvad med James Borgere? Han lyder ikke som 9'er i AGF'sk forstand, så er det en 10'er eller wingback, man skal ud i til ham?

Jeg har den her ide om 4-3-3, at man har større mulighed for at spille folk ind som kanter, fordi rollen er mindre kompleks. Den er dårligere egnet til Links, fordi der er mindre rum at løbe i. Men hvor Links kombinerer med solide defensive egenskaber og derfor kan løfte wingbacken, er det en stor mundfuld for de fleste andre.

Jeg var overbevist om 3-4-3 var en overgangsløsning, fordi den er svær at rekruttere til. Men den er lykkedes over al forventning og CV skal måske have den presbal at rekruttere til den, som den har virket. Men kan man passe lovende unge ind i systemet?
Det er altid spændende, at se på hvor spillerne passer ind.

Jeg tror det er for JP er vigtigt er, at der er 4 offensive spillere bag angriberen. I AGF er det to wingbacks og to 10’ere. I Viborg var det to kanter og så to 8’ere (Jørgensen / Søndergaard). Hvordan resten af holdet er placeret er meget små korrektioner, meter det afgøre om man er placeret med 3, 4 eller 5 centralt eller mere spredt i banen.

Vi bygger også i perioder op i en 4’er.

Emmery er for mig udpræget siderumsspiller, og ikke en halvrum og mellemrums spiller, som Arnstad spiller nu. Han skal bruge bagrum til at udnytte sin fart, og stadigvæk også gerne have sidelinjen et støtte sig opad.

Han er meget langt fra, at kunne spille en wingback. - Så han har klart brug for en back bag sig.

Tchamche ser jeg som 9’er. Jeg synes han har alt for store bevægelser til, at kunne spille længere tilbage i banen. Som 9’er får man også gavn af sin fart.

James har jeg ikke set spille en hel kamp, så det kan jeg ikke rigtig kommentere på. Dog så tror jeg, at det er lettest at komme ind som uskolet spiller langt fremme i banen.

Jeg tror ikke nogle af de 3 endnu er gode nok til, at man ønsker at skifte system. Gift Links er en absolut profil, og han passer perfekt som wingback, med meget plads alene på kanten. Skifter man til en 4-3-3 med ham som wing, så går man glip af hans spidskompetencer.

Jeg tror svaret ligger på træningsbanen, jeg tror de tre - og Tomas - skal vise de er så gode, at man spiller dem mere og mere i det system der fungere.

Last edited:
Jeg tror svaret ligger på træningsbanen, jeg tror de tre - og Tomas - skal vise de er så gode, at man spiller dem mere og mere i det system der fungere.

Det er også min holdning, 100%.

Spørgsmålet er bare, hvordan CV og bestyrelsen ser det. Der er udtrykt stort ønske om flere unge på banen, er det 'no talent left behind', eller Gandalfs 'you shall not pass! (... unless you are good enough)', der er rettesnor.

Edit: det var 'høj kontrast' ovenfor. Ingen ligger i yderpunkterne, tror jeg. Der skal være plads til de talenter der yder solidt til træning og har perspektiver. Men det giver en udfordring når de 4 bag angriberen alle er komplekse positioner vs mere enkle fløje i 4-3-3. Jeg er helt ok med at fastholde systemet der virker bedst sportsligt og så sluse de bedste unge ind.

Jeg tror ikke nogle af de 3 endnu er gode nok til, at man ønsker at skifte system. Gift Links er en absolut profil, og han passer perfekt som wingback, med meget plads alene på kanten. Skifter man til en 4-3-3 med ham som wing, så går man glip af hans spidskompetencer.
I min begrænsede taktiske forståelse så står og falder 3-back kæden med Links. Den dag han skal videre kommer skiftet til en 4-back: I hvert fald fra et offensivt synspunkt, for Tingager har jo også været sublim i en 3-back kæde

I min begrænsede taktiske forståelse så står og falder 3-back kæden med Links. Den dag han skal videre kommer skiftet til en 4-back: I hvert fald fra et offensivt synspunkt, for Tingager har jo også været sublim i en 3-back kæde
Hvis vi skifter en 4’er, så har vi Tingager, Dalsgaard og Jensen-Abbew til de to midterstoppere. Callø og Camara er stadig spørgsmålstegn.

Det er - som jeg ser det - ikke kun Links der er årsagen til en 3-back kæde. Det er også muligheden for, at få det optimale ud af Tingager (pt Dalsgaard).

Tingager har været fremragende i en 4’er - for en 3-4 år siden. Spørgsmålet er, om han også har mistet lidt fart?

Hvis vi skifter en 4’er, så har vi Tingager, Dalsgaard og Jensen-Abbew til de to midterstoppere. Callø og Camara er stadig spørgsmålstegn.

Det er - som jeg ser det - ikke kun Links der er årsagen til en 3-back kæde. Det er også muligheden for, at få det optimale ud af Tingager (pt Dalsgaard).

Tingager har været fremragende i en 4’er - for en 3-4 år siden. Spørgsmålet er, om han også har mistet lidt fart?
Der ville helt sikkert skulle købes ind, men Links er den eneste “bastard” I truppen i forhold til at gøre noget andet end en 3-back. Alle andre spillere kan godt adopteres til andre formationer i bagerste række.

Han vil godt kunne noget andet, men der er et niveau fald.

Men kunne godt spille som wing f.eks om det så er 4-3-3 eller 4-4-2
Naturligvis- men som dit glimrende indlæg påpegede så begrænser det hans spidskompetencer. Og vi skal trods alt respektere at han er den spiller i superligaen der har skabt flest store chancer (!?!) i den nuværende rolle.

Naturligvis- men som dit glimrende indlæg påpegede så begrænser det hans spidskompetencer. Og vi skal trods alt respektere at han er den spiller i superligaen der har skabt flest store chancer (!?!) i den nuværende rolle.
Helt sikkert. Og jeg tror vi spiller 3-4-2-1 et stykke tid. Men spiller vi Europa, eller henter vi en rigtig venstre back fremfor f.els Kahl, så kan ting forandres.

Jeg er - sagt på en anden måde - lidt i tvivl om hvorvidt Tingager efterhånden er ligeså fleksibel.

Den største svaghed i truppen, synes jeg er vores afhængighed af Links - da alternativet er dårligt

Jeg håber meget, at vi bliver i 3-4-2-1 frem for at gå over i 4-3-3. Til en start fordi 4-3-3 resulterer i en primært defensiv spiller mere end 3-4-2-1 gør. Jo mindre forsvar man kan vinde en kamp med, desto bedre.

Dertil kan man indvende, at 3-4-2-1 let bliver til 5-4-1, når holdet bliver sat under så meget pres, at kanterne må ned og spille backs, og 10’erne også må ned og arbejde mere. Det har vi i efteråret imødegået både dristigt og dygtigt ved selv at stille os meget højt - ja, faktisk ind imellem gå så højt, at vi også har set “Tingager rush” og “Dalsgaard rush” fremad banen.

I tæt på hver eneste af vores kampe mod andre tophold har jeg tænkt, at det snart er mærkeligt, hvis vi ikke snart bliver straffet for at lege så meget med ilden. For vi er indlysende sårbare over for hurtige omstillinger. Men det er jo (7-9-13) blevet ved at gå godt.

tæt på hver eneste af vores kampe mod andre tophold har jeg tænkt, at det snart er mærkeligt, hvis vi ikke snart bliver straffet for at lege så meget med ilden. For vi er indlysende sårbare over for hurtige omstillinger. Men det er jo (7-9-13) blevet ved at gå godt.
Men der er JP jo iskold. Han kommer aldrig til gå på kompromis med hans “fase 1” i spillet med bolden.

Jeg håber meget, at vi bliver i 3-4-2-1 frem for at gå over i 4-3-3. Til en start fordi 4-3-3 resulterer i en primært defensiv spiller mere end 3-4-2-1 gør. Jo mindre forsvar man kan vinde en kamp med, desto bedre.

Dertil kan man indvende, at 3-4-2-1 let bliver til 5-4-1, når holdet bliver sat under så meget pres, at kanterne må ned og spille backs, og 10’erne også må ned og arbejde mere. Det har vi i efteråret imødegået både dristigt og dygtigt ved selv at stille os meget højt - ja, faktisk ind imellem gå så højt, at vi også har set “Tingager rush” og “Dalsgaard rush” fremad banen.

I tæt på hver eneste af vores kampe mod andre tophold har jeg tænkt, at det snart er mærkeligt, hvis vi ikke snart bliver straffet for at lege så meget med ilden. For vi er indlysende sårbare over for hurtige omstillinger. Men det er jo (7-9-13) blevet ved at gå godt.
Jeg tror ikke det nødvendigvis bliver mere defensivt af 4 spillere i bagkæden. Er de to backs f.eks Casper Højer (som type) og Rasmus Carstensen, så nbliver man nærmest tvunget til at gøre sin 6’er mere defensiv.

I Parken var vi i perioder nede i en 5’er, og det betød vi alt for tit mistede bolden når vi erobrede den, da vi var i kæmpe undertal fremme i banen.

Eftersom JP meget gerne vil spille den ud, og nogle gange trækker en 6’er med så vi spiller ud med 4+1 f.eks, så tror jeg det er de samme principper i en 4-back kæde. Her ville man så kunne trække sine backs langt frem, og kanter ind i midten så de lavede en firkant sammen med 8’erne (som vi har nu).

Jeg tror også vi fortsætter med en 3’er, dels fordi det fungere og dels fordi Links og Carstensen (lidt mindre) trives i 1:1 situationerne

Jeg ser tit højdepunkterne fra andre kampe på superliga.dk (herligt at kunne se uden reklamevideoer først). Videoerne starter altid med de første 5 sekunder af kampen - altså fra opgiversparket.

Jeg vil skyde på, at 80 % af kampene indledes med, at bolden flyttes bagud til en sekser, der laver en ballonbold dybt mod højre til indkast for modstanderen dybt på deres banehalvdel. Altid mod højre. Man starter altså bevidst med at give bolden væk.

Alle målspark, derimod, startes med småspil i bagkæden, selvom det giver mig lange løg og høj puls, når AGF gør det.

Hvorfor denne forskel? Hvis man kan spille sig ud af eget felt, kan man vel også spille sig ud af midtercirklen - som OB gjorde det mod FCK.

Jeg ser tit højdepunkterne fra andre kampe på superliga.dk (herligt at kunne se uden reklamevideoer først). Videoerne starter altid med de første 5 sekunder af kampen - altså fra opgiversparket.

Jeg vil skyde på, at 80 % af kampene indledes med, at bolden flyttes bagud til en sekser, der laver en ballonbold dybt mod højre til indkast for modstanderen dybt på deres banehalvdel. Altid mod højre. Man starter altså bevidst med at give bolden væk.

Alle målspark, derimod, startes med småspil i bagkæden, selvom det giver mig lange løg og høj puls, når AGF gør det.

Hvorfor denne forskel? Hvis man kan spille sig ud af eget felt, kan man vel også spille sig ud af midtercirklen - som OB gjorde det mod FCK.
Ved et målspark, så er boplden alligevel nede ved en selv, og så kan man enten sparke den ud og se om man kan vind een 50/50 bold. Alternativt er at spille den ud Der er en del artikler om, at det giver mest mening, fordi moidstanderen er strukket ud og står længere fremme og der er en fordel ved at spille rundt om deres pres.

Når man giver bolden op er de mere kompakte, og det er sværere at spille rundt om

Latest posts

Back