New posts

Kamptråd Mesterskabsspillet 2026: Brøndby - AGF, søndag d. 10.05. kl. 18.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 662
  • Views Views: Views 30K
Added to Calendar: 10-05-26

Hvordan ender kampen?

• Total voters
    70
  • Poll closed .
han byggede Randers FC op fra bunden, da denne fusionsklub blev skabt
Shiiiit mand. Det er jo lidt skamfuldt. Kigger AarhusWikis artikel om AGFs fodboldafdeling igennem. Der er immervæk et par vigtige tidlige kampe mod Freja... Jeg forstår det heller ikke rigtigt, det er jo bare Freja og en masse breddeklubber i den konstruktion. Men de er da i de mindste stadig med; ikke ligesom i Alliance Clubben i Horsens, hvor FS tilsyneladende er allieret med sig selv.

Last edited:
Shiiiit mand. Det er jo lidt skamfuldt. Kigger AarhusWikis artikel om AGFs fodboldafdeling igennem. Der er immervæk et par vigtige tidlige kampe mod Freja... Jeg forstår det heller ikke rigtigt, det er jo bare Freja og en masse breddeklubber i den konstruktion. Men de er da i de mindste stadig med; ikke ligesom i Alliance Clubben i Horsens, hvor FS tilsyneladende er allieret med sig selv.
Jacob Nielsen er jo faktisk fra en af de breddeklubber - hans far havde klubrekorden i Vorup FB, og han var selv fodboldformand i dén klub frem til fusionen.

I slutningen af 1990erne var Vorup også et divisionshold, i en periode vist endda i samme række som Randers Freja. Så ved indgangen til fusionen var udgangspunktet ikke helt så ulige som man skulle tro.

Tilføjelse: Bare for interessens skyld lidt perspektiv fra Morten Bruuns *fremragende* bog Kampdag:

Attachments

• 20260512_191713.webp
    20260512_191713.webp
    552.3 KB · Views: 25
  • 20260512_191752.webp
    20260512_191752.webp
    487.2 KB · Views: 25
JN er entreprenøren....han byggede Randers FC op fra bunden, da denne fusionsklub blev skabt...han var vist 27 år dengang....jeg er ikke sikker på JN er den rigtige mand til næste trin, men de næste 2 år kan jeg godt se ham i jobbet
Ingen tvivl om, at JN har entreprenante evner - men der er for meget styr på detaljerne og hele biksen til, at det kan være det helt dominerende træk. Som flere er inde på, så er hans resultater og evner - også til at kunne håndtere medierne - selvfølgelig interessant for virksomheder i flere brancher. Men AGF er trods alt stadig en mindre virksomhed. Godt nok med et helt særligt brand, men stadig med begrænset omsætning og international erfaring. Det betyder trods alt en del for ansættende virksomheder.

Mikkel Redder fastholder beslutningen om der ikke var straffe til BIF og begrunder hvorfor.

Interessant begrundelse. Fair at dommeren stiller op og forklarer. Jeg mente det måtte være fordi Links trækker sig (svært at se på billederne).

Men angriberen får en uhindret afslutning og forseelsen er ikke uansvarlig. ... Jeg ville være utilfreds hvis det var mod AGF, men argumentet hænger sammen, på sin vis.

Måske er jeg naiv, men jeg forestiller mig, at den opgave og de muligheder, der tegner sig for de kommende 3-4 år, er så ustyrligt attraktive for netop en type som ham, at der vil skulle noget meget voldsomt til, før han vil overveje at stikke af. På mange måder er den kommende sæson vel den sidste inden 'fase to' i genrejsningen af AGF. At løbe fra værket inden 2027-2028 ville være helt skørt i det perspektiv. Det ville jo egentlig svare til at smide guld på gaden... 😁
Jeg tror mere på, at Jacob Nielsen har været fremragende I den periode der har været. Nu står tingene meget skarpere med med ansvarsfordeling osv. Det er tiltalende for, og håndterbart af en langt bredere skare af potentielle.

Det er på ingen måde for at tage JN ned, tværtimod, og jeg ser ham også gerne tage flere år og nye mål med AGF.

At have nogle år med underskud. Det er ikke noget, AGF har gjort siden han kom til og fik styr på økonomien selvom der har været muligheder for at trykke lidt hårdere på speederen. Vejlbys udgifter har været ekstreme og ikke til at forudse og jeg tror egentlig heller ikke, det stadion blev løsningen, hvis udgifterne var kendt på forhånd.

Randers under ham var irc også en snusfornuftig forretning.

Altså vi budgetterer allerede med spillersalg, så risikoen for underskud ligger der allerede i sagens natur men jeg er ikke sikker på, vi ser en JN acceptere et stort underskud som FCM gjorde i sommers men det kan da godt være, jeg kommer til at tage fejl.
Det er ikke JN men bestyrelsen der sætter den ramme. Det var fra starten af vores turnaround meget væsentligt at genopbygge tilliden til klubben, så budgetterne skulle balancere inden spillersalg og siden er vi begyndt i stigende grad at indregne spillersalg. Det tror jeg man vil øge når usikkerheden omkring stadion forsvinder, den periode har jo også først til underskud og så kan det i fremtiden også forekomme hvis spillersalgene ikke fordeler sig jævnt. Begynder vi at få indtægter fra Europa på jævnlig basis vil man måske også indregne noget af det. Det er fundamentalt set heller ikke et gamble hvis ejerne garanterer for økonomien hvis man ikke lykkes nogle år i træk.

Det er ikke JN men bestyrelsen der sætter den ramme.

Det er jeg helt klar over men jeg vil godt vove den påstand man i alle årerne har lyttet rigtig meget til JN, måske mere i de tidlige år end nu. Det var jo en af hovedårsagerne til, han blev headhuntet, at få styr på økonomien og det kan ingen direktør, hvis bestyrelsen bare bevilger flere penge end i det her tilfælde, JN mente var forsvarligt.

Det er ikke JN men bestyrelsen der sætter den ramme. Det var fra starten af vores turnaround meget væsentligt at genopbygge tilliden til klubben, så budgetterne skulle balancere inden spillersalg og siden er vi begyndt i stigende grad at indregne spillersalg. Det tror jeg man vil øge når usikkerheden omkring stadion forsvinder, den periode har jo også først til underskud og så kan det i fremtiden også forekomme hvis spillersalgene ikke fordeler sig jævnt. Begynder vi at få indtægter fra Europa på jævnlig basis vil man måske også indregne noget af det. Det er fundamentalt set heller ikke et gamble hvis ejerne garanterer for økonomien hvis man ikke lykkes nogle år i træk.
Spørgsmålet er jo egentlig mere, om man kan forvente regelmæssig deltagelse i Europa uden at budgettere med det.

FCK, FCM og BIF har allerede budgetter hvor der er indregnes europæisk gruppespil.

Hvis man gerne vil gøre det realistisk at være en top 3 klub, og der har vinger alvor chancen for nu, så skal man måske også agere som det.

Det er jeg helt klar over men jeg vil godt vove den påstand man i alle årerne har lyttet rigtig meget til JN, måske mere i de tidlige år end nu. Det var jo en af hovedårsagerne til, han blev headhuntet, at få styr på økonomien og det kan ingen direktør, hvis bestyrelsen bare bevilger flere penge end i det her tilfælde, JN mente var forsvarligt.
Jeg er næsten altid enig med dig, men lige her tror jeg på at bestyrelsen med LF i spidsen har holdt budgettet i meget stram snor. For et par år siden var LF med i en Mediano podcast overfor Dan Hammer og Peter Froulund hvor han stædigt holdt fast i en ideologi med organisk vækst til et punkt hvor Hammer kaldte det for den mest ambitiøse strategi i dansk fodbolds historie at komme til tops uden at tage chancer.

JN står for mig som en direktør der er hardliner på den strategi han får udstykket fra bestyrelsen - også baseret på hans mange omtaler om "morfar-princippet" hvor LF sidder på skulderen af ham i alle større beslutninger.

Jeg tror JN kan være en hidsig terrier h is han får linen. Hans lobby-arbejde i forbindelse med Stadion synes jeg også taler i den retning.

Jeg tror slet ikke JN er færdig. Nu har han brugt 12 år på et klippe-solidt fundament. Nu skal borgen bygges!

Dermed siger du jo også at kommandovejen var at JN blev headhuntet til at føre det bestyrelsen ønskede ud i livet. De lytter naturligvis til hinanden, men hvad der er “ansvarligt” må i sidste ende være op til ejerne. Jeg tror der har været stor enighed om den tilgang man har haft, men hvis man nu, på nej ind på det nye stadion, vil til at investere mere baseret på forventede indtægter, tror jeg heller ikke JN vil være modstander af det.

Det har måske ikke været fra dig, men JN er også herinde flere gange blevet beskyldt for at sidde på pengene og ikke ville investere nok af egenkapitalen og der har min kommentar været at det altså er noget man må tage op med ejerne. Det gode ved de øgede kommercielle indtægter er at en meget stor del af dem ligger fast, men jeg tror vi vil lave nogle fine spillersalg og øge vores forventninger til den slags, så det sportslige budget kan hæves endnu mere. Alle i AGF er nok også godt klar over at det er nødvendigt hvis man vil helt op og konkurrere i toppen økonomisk.

Dermed siger du jo også at kommandovejen var at JN blev headhuntet til at føre det bestyrelsen ønskede ud i livet. De lytter naturligvis til hinanden, men hvad der er “ansvarligt” må i sidste ende være op til ejerne. Jeg tror der har været stor enighed om den tilgang man har haft, men hvis man nu, på nej ind på det nye stadion, vil til at investere mere baseret på forventede indtægter, tror jeg heller ikke JN vil være modstander af det.

Det har måske ikke været fra dig, men JN er også herinde flere gange blevet beskyldt for at sidde på pengene og ikke ville investere nok af egenkapitalen og der har min kommentar været at det altså er noget man må tage op med ejerne. Det gode ved de øgede kommercielle indtægter er at en meget stor del af dem ligger fast, men jeg tror vi vil lave nogle fine spillersalg og øge vores forventninger til den slags, så det sportslige budget kan hæves endnu mere. Alle i AGF er nok også godt klar over at det er nødvendigt hvis man vil helt op og konkurrere i toppen økonomisk.
Jeg har flere gange efterlyst at vi var mere ambitiøse mht brug af transfermidler.

Primært fordi jeg tror pengene giver en bedre forrentning i transfermarkedet end i værdipapirer og renter og hvor de ellers er opbevaret.

Jeg har dog aldrig forventet det var JNs beslutning. Det er alene Bestyrelsems beslutning. Dog kan jeg ikke forestille mig andet end, at direktionen kommer til Bestyrelsem med et et budget for såvel selskabet som det sportslige setup. Så det har naturligvis været et samarbejde. Det bliver det også i fremtiden, men med JN mindre involveret end tidligere da CV jo også er en del af direktionen.

Spørgsmålet er jo egentlig mere, om man kan forvente regelmæssig deltagelse i Europa uden at budgettere med det.

FCK, FCM og BIF har allerede budgetter hvor der er indregnes europæisk gruppespil.

Hvis man gerne vil gøre det realistisk at være en top 3 klub, og der har vinger alvor chancen for nu, så skal man måske også agere som det.
Hvis man rent faktisk opnår det regelmæssigt bliver det også mest korrekt at budgettere med det, men det er lidt vanskeligt at ramme fordi selv hvis vi nu skulle blive en af tre klubber med et meget stort budget, vil der måske være maksimalt fire pladser og meget stort forskel på hvor meget man kan tjene afhængig af hvilken turnering man kan nå med i. Vi skal nok nå lidt længere i Europa et par gange og have flere koefficientpoint så vejen til ligaspil bliver nemmere før det giver mening at forvente ret meget, men kan man fx nå EL/ECL-ligaspil to ud af tre år begynder det jo at blive noget der betyder noget. Det bliver en interessant balancegang hvor meget man skruer op inden vi helt er der sportsligt i forvejen, jeg tror ikke vi kommer til bare at skrue op til et top-3-budget for at blive et top-3-hold, men at tage nogle lidt større ryk i den retning og forhåbentlig kan vi få et momentum så vi ret hurtigt ender der og så gerne fortsætter op selvfølgelig. Nogle store spillersalg og realistiske forventninger om flere kan gøre en voldsom forskel, da vi ikke ligger så højt nu på hverken forventninger eller faktiske salg.

Hvis man rent faktisk opnår det regelmæssigt bliver det også mest korrekt at budgettere med det, men det er lidt vanskeligt at ramme fordi selv hvis vi nu skulle blive en af tre klubber med et meget stort budget, vil der måske være maksimalt fire pladser og meget stort forskel på hvor meget man kan tjene afhængig af hvilken turnering man kan nå med i. Vi skal nok nå lidt længere i Europa et par gange og have flere koefficientpoint så vejen til ligaspil bliver nemmere før det giver mening at forvente ret meget, men kan man fx nå EL/ECL-ligaspil to ud af tre år begynder det jo at blive noget der betyder noget. Det bliver en interessant balancegang hvor meget man skruer op inden vi helt er der sportsligt i forvejen, jeg tror ikke vi kommer til bare at skrue op til et top-3-budget for at blive et top-3-hold, men at tage nogle lidt større ryk i den retning og forhåbentlig kan vi få et momentum så vi ret hurtigt ender der og så gerne fortsætter op selvfølgelig. Nogle store spillersalg og realistiske forventninger om flere kan gøre en voldsom forskel, da vi ikke ligger så højt nu på hverken forventninger eller faktiske salg.
Jeg vil mene, at hvis man helt strategisk forventer i en 5 års plan, at spille Europa mindst en gang, så bør man budgettere med den indtægt jævn fordelt over de 5 år.

Det er jo ikke anderledes end at vi allerede budgettere med spillersalg hvert år.

Hvis man spiller 1. Division nu, men ser sig selv som et top 6 hold i Superligaen inden for 4-5 år, som f.eks AC Horsens og AaB, så skal man også have et fuldtids setup allerede nu, og ikke først når man er deroppe.

Økonomi er det værktøj, der over tid giver en klub mulighed for at opbygge de ressourcer, som skaber resultater.

Vi kan ikke forvente at vi hvert år vokser over vores egen vægtklasse.

Jeg har flere gange efterlyst at vi var mere ambitiøse mht brug af transfermidler.

Primært fordi jeg tror pengene giver en bedre forrentning i transfermarkedet end i værdipapirer og renter og hvor de ellers er opbevaret.

Jeg har dog aldrig forventet det var JNs beslutning. Det er alene Bestyrelsems beslutning. Dog kan jeg ikke forestille mig andet end, at direktionen kommer til Bestyrelsem med et et budget for såvel selskabet som det sportslige setup. Så det har naturligvis været et samarbejde. Det bliver det også i fremtiden, men med JN mindre involveret end tidligere da CV jo også er en del af direktionen.
Ja bestyrelsen vil jo gerne vide hvad det kræver at konkurrere i toppen og så vil man ret klart kunne fremlægge hvor meget af budgettet der bruges på spillerbudgettet og talentafdelingen og udvikling af faciliteter osv og have en diskussion om i hvilket omfang man vil satse på succes nu og her vs udvikling og hvilken risiko for underskud man skal tage for at accelerere udviklingen osv. Det er helt sikkert også samtaler de har haft løbende. De ved selvfølgelig alle sammen at chancen for succes kan øges med flere penge og jeg synes egentlig også at ejerne har været villige til at komme med lidt flere penge henad vejen, så man fx ikke skulle skære ned på de sportslige ambitioner mens man fx har ekstra udgifter i Vejlby. Den vurdering af hvor meget man skal have stående i banken fremfor at investere dem har de nok også, men man har så nok besluttet at man i højere grad skal bevise at man kan lave flere store salg før man for alvor kalkulerer med det. Den anden model er jo lidt det Brøndby gør fordi Blackstone har ønsket det og så har dækket de store underskud det har medført.

Jeg vil mene, at hvis man helt strategisk forventer i en 5 års plan, at spille Europa mindst en gang, så bør man budgettere med den indtægt jævn fordelt over de 5 år.

Det er jo ikke anderledes end at vi allerede budgettere med spillersalg hvert år.

Hvis man spiller 1. Division nu, men ser sig selv som et top 6 hold i Superligaen inden for 4-5 år, som f.eks AC Horsens og AaB, så skal man også have et fuldtids setup allerede nu, og ikke først når man er deroppe.

Økonomi er det værktøj, der over tid giver en klub mulighed for at opbygge de ressourcer, som skaber resultater.

Vi kan ikke forvente at vi hvert år vokser over vores egen vægtklasse.
Det er selvfølgelig heller ikke voldsomt at have et fuldtidssetup som førstedivisionsklub, men de har vel ikke helt top-6-Superligabudgetter nu selvom de ser sig selv der - Horsens’ budget er nok størst, men mangler vel stadig lidt ift OB. I førstedivision skal de have et budget, der klart er til oprykning og så kan de være klar til at øge yderligere derfra når de faktisk rykker op, men det er også baseret på hvor meget underskud ham Binnie er klar til dække. AGF ville også kunne have et spillerbudget på størrelse med Brøndbys eller større, hvis man var sikker på at få tilført nok penge om nødvendigt. Jeg mener dog godt man kan udvikle sig derhen uden bare at skulle have et større budget end dem man vil overhale, ellers skal man virkelig øge voldsomt i vores tilfælde og ejerne være klar til at pumpe store beløb ind i klubben. Vores tilgang har været at øge gradvist, men også en hel del på infrastruktur og faciliteter osv og det skulle så gerne gøre at vi kan accelerere. Mesterskabet her er selvfølgelig også en mulighed for at gøre det.

Interessant begrundelse. Fair at dommeren stiller op og forklarer. Jeg mente det måtte være fordi Links trækker sig (svært at se på billederne).

Men angriberen får en uhindret afslutning og forseelsen er ikke uansvarlig. ... Jeg ville være utilfreds hvis det var mod AGF, men argumentet hænger sammen, på sin vis.

Jeg synes faktisk også, den havde været tynd, hvis den var blevet fløjtet. Ja, på et hurtigt skøn ligner det en klokkeklar forseelse. Men Links trækker sig helt tydeligt, og angriberen bliver ikke væsentligt forstyrret i sin afslutning. Angriberen ømmer sig vel ikke engang efterfølgende? Men den kunne selvfølgelig dømmes.

Til gengæld forstår jeg stadig ikke, at der ikke bliver straffe på den hands, Brøndby har forinden. Den er klokkeklart ude fra kroppen i en 'unaturlig' position. Ift. hvad der ellers bliver givet af handsstraffespark giver det ingen mening. Og jeg har ikke set noget med en offside i opspillet.

Jeg synes faktisk også, den havde været tynd, hvis den var blevet fløjtet. Ja, på et hurtigt skøn ligner det en klokkeklar forseelse. Men Links trækker sig helt tydeligt, og angriberen bliver ikke væsentligt forstyrret i sin afslutning. Angriberen ømmer sig vel ikke engang efterfølgende? Men den kunne selvfølgelig dømmes.

Til gengæld forstår jeg stadig ikke, at der ikke bliver straffe på den hands, Brøndby har forinden. Den er klokkeklart ude fra kroppen i en 'unaturlig' position. Ift. hvad der ellers bliver givet af handsstraffespark giver det ingen mening. Og jeg har ikke set noget med en offside i opspillet.
Fukuda ømmer sig big time (om det er reelt vides ikke). Han får tilmed behandling.

Jeg forstår bare ikke linjen. Nogen gange skal den angribende part bare berøres med en vattet arm og så er der straffe mens i dette tilfælde må man blive sparket ned (så længe man har afsluttet inden). Vi er enige om at den havde givet frispark et hvert andet sted på banen?

Jeg er forvirret på et højere plan....

Jeg forstår bare ikke linjen. Nogen gange skal den angribende part bare berøres med en vattet arm og så er der straffe mens i dette tilfælde må man blive sparket ned (så længe man har afsluttet inden). Vi er enige om at den havde givet frispark et hvert andet sted på banen?
Man kan vel sammenligne det lidt med fordelsreglen. Han får "fordelen" ved at han får afsluttet. Ville situationen ude på banen også have resulteret i en fordelssituation til holdet, ville der heller ikke blive fløjtet for frispark. Men selvfølgelig skal der for det meste lidt mere til for at få straffespark end frispark.

Fukuda ømmer sig big time (om det er reelt vides ikke). Han får tilmed behandling.

Jeg er forvirret på et højere plan....
Også jeg. FCK tilkendes sidste år straffe mod os i Parken i en situation, hvor kontakten 100 pct. kommer EFTER Jordan Larsson (tror jeg det var) har afsluttet.

Man kan vel sammenligne det lidt med fordelsreglen. Han får "fordelen" ved at han får afsluttet. Ville situationen ude på banen også have resulteret i en fordelssituation til holdet, ville der heller ikke blive fløjtet for frispark. Men selvfølgelig skal der for det meste lidt mere til for at få straffespark end frispark.
Han fik ikke rigtig nogen fordel ud af at heade den over mål..

Latest posts

Back