Ansporet af debatten af i transfertråden om evt. udlejninger af unge talenter i transfertråden kom jeg i tanke om hvad der skal ske med de unge spillere der bliver for gamle til u19 næste år.
Fra næste sæson består u19 som udgangspunkt af årgang 2008 og yngre. Derudover må man pr. kamp have op til to markspillere og en målmand med fra årgang 2007. I denne sæson er det årgang 2007 og yngre og op til tre fra årgang 2006.
Det betyder dermed, at spillerne fra årgang 2006 ikke længere kan spille u19 og enten skal indlemmes på førsteholdet, udlejes eller stoppe i klubben. Følgende spillere er fra årgang 2006:
- Emmery
- Callø
- Tchamche
- Ekemini Ime
- Rygaard
- Van der Raad
De tre første er/har været en del af førsteholdet og man må forvente de fortsat er det til sommer. De tre sidste har ikke rigtig været en del af førsteholdet, så forventningen må være at de stopper. Hvad siger de af jer der følger u19 tæt?
For spillerne fra årgang 2007 gælder det at kun to markspillere (der er umiddelbart ingen målmand i denne gruppe) må være en del af u19-truppen per kamp. Følgende spillere er fra årgang 2007:
- Camara
- Sölvi
- Haugstrup
- Traore
- Harsløf
Haugstrup rykker op på førsteholdet, og Camara har en lang kontrakt, så dem må man forvente der satses på fremadrettet også.
Traore blev til at starte med lejet i et år, så den aftale udløber om lidt. Er han en man vil satse videre på?
Harsløf kom lidt sent til AGF fra Lyseng, så han er måske lidt af en late bloomer. Han viste sig i hvert fald godt frem til en kamp på træningslejren i vinters. Man hvad siger kenderne. Fortsætter han i klubben til sommer?
Sölvi er vel skadet? Jeg kender ikke hans status og om det fortsat er en man satser på?
Det korte og det lange er, at der er 5 spillere til 2 pladser per kamp i u19-ligaen. Hvem og hvor mange man skal satse på afhænger måske også af forventningerne til Haugstrup og Camara - bliver de en fast del af kamptrupperne eller skal de have spilletid på u19. I denne kabale kan jeg godt se at det giver mening at udleje Camara (og evt. Traore) til en 1. divisionsklub i køreafstand fra akademiet, såfremt man vælger at satse på flere af spillerne på listen her.