Jeg tror generelt, selvom det er blevet mere en karriere at være politiker, at de alle (99%) vil Danmark det bedste. Så har man (lige som befolkningen i øvrigt) forskellige måder at se det på - og vurdere ud fra hvad de mener er den bedste vej for Danmark at gå.
Hmm.... jeg tror en del af dem går mere op i at blive genvalgt, end i hvad der er godt for Danmark.
Rigtig mange af dem mangler (desværre) reel praktisk erfaring fra et normalt liv og de udfordringer man støder på som borger/erhvervsdrivende mv. Tænker stadig jeg vil være tilhænger af max 2 perioder i Folketinget og derefter ud for at opleve hvad der sker i samfundet. Det er vel kun Enhedslisten og det nye parti Lars Boje har stiftet som er gået den vej.
Og så skal man også passe på med at gøre partierne SÅ forskellige i DK. For lige fra Enhedslisten til Liberal Alliance, så er der ikke noget der er decideret Liberalt eller Kommunistisk (trukket hårdt op), Men alt sammen inden for det Socialliberalistiske spektre.
Derfor pisser det mig også af, når nogen siger "LA, så du vil USA vejen" eller "Enhedslisten, så du tror på Kommunisme?" For sådan er det reelt ikke for 99% af dem der stemmer på partierne, eller (mere) i deres parti programmer.
Måske ikke for dem der stemmer på partierne men ser du på deres partiprogram, tænker jeg det er en anden sag.
Nu står der ikke længere noget om Kommunisme/revolution i Enhedslistens partiprogram men det er ikke så længe siden i historisk perspektiv. Mener det er omkring 10 år siden de valgte at skrive partiprogrammet om, da det nok var lidt for ekstremt i forhold til deres vælgerskare (var det så ikke Per Clausen, der lovede det ville blive gennemført). Der står nogle af de samme ting men med langt blødere formuleringer - jeg tænker stadig de vil have produktionsapperatet på fælles hænder og det meste skal være kooperativer samt vi skal af med militæret. Det virker måske en anelse naivt i den nuværende verden.
Men når det er sagt, så tror jeg de opnår en del af de mål - der kommer bare til at gå 50-100 år før det sker. Forhåbentlig betyder udviklingen med AI/robotter, at verdenen går den rigtige vej og vi som mennesker får andre prioriteter på den lange bane. Jeg når nok ikke at opleve det men tænker ikke næste generation, skal møde ind til en +37 timers arbejdsuge hele deres liv, medmindre de ønsker det. Tidshorisonten er ekstrem svær at spå om, da en del lande ikke har nået samme udvikling som vi har.
Lidt sjovt de formentlig opnår mange af deres forhåbninger, på baggrund af kapitalismen innoverer og giver nye løsninger til befolkningen som f.eks. deleøkonomi (biler mv.). Det er ellers kapitalismen de vil af med. Måske er de bare forud for deres tid.
Til gengæld kan man argumentere for, at Dansk Folkeparti har meget konkrete ting til fælles med AFD, Orban m. fl. Fx gentagne løgne om en intentionel befolkningsudskiftning (en sindssyg konspirationsteori), forkærlighed for Donald Trump og generelle normativitet.
Eneste ros herfra skal være, at de formentlig var med til at vi ikke endte som Sverige angående vold i samfundet - men det er jo historie og ikke nutiden.
Helt generelt tænker jeg vores nuværende politiske system er en fordel. Der er typisk flere partier med til at bestemme og man evner fra tid til anden, at lave rigtig brede forlig. Det giver i sidste ende gode resultater på den lange bane, da man ikke kører ud af en tangent som man har gjort i nogle ekstreme lande. Ingen nævnt og ingen glemt.
Nu er det pisser mig af tråden og noget der pisser mig af, er den evindelige strøm af nyheder omkring hvor dårlig verdenen er. Der burde være flere som fokuserer på de gode ting der sker (læs evt.
Factfullness af Hans Rosling ).