New posts

Lidt nyt fra træningsbanen

• Thread starter Thread starter Di Stefano
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 163K
Lidt nyt fra træningsbanen
Vi er grundlæggende uenige i, om det er hype at give ham indskiftningsminutter. Var det også over-hype at give 17-årige Kristjansson minutter?

32 minutter voksen fodbold i en af verdens største turneringer som 18-årig endda for et land som var ellevilde over deltagelsen, er mere hvad langt de fleste har opnået i den alder og intet tyder på, det har ramt ham mentalt.
Men hvad får dig til at tro, at han er bedre end Kristjansson? Her er Stiftens vurdering:
Skuffende indsats. Han virkede noget taktisk forvirret. Lå flere gange ovre i Jørgensens side, hvor han var lidt undrende ...

Nogle dårlige førsteberøringer også.

Men han har et fint og hurtigt drive med bolden, og han vil tydeligvis i retning af målet. Det er positivt.

• Like
Reactions: BKC
Men hvad får dig til at tro, at han er bedre end Kristjansson? Her er Stiftens vurdering:

Kristjansson har ikke fart som Borgere og er ikke en decideret målscorer. Han er playmaker eller chanceskaber fra kanten. De er slet ikke samme type og dermed er det for mig ikke enten eller.

Det sidste i Stiftens vurdering er jo præcis, hvorfor jeg synes, det kan være spændende at give Borgere indskiftningsminutter for jeg er helt med på, han har store mangler især i relationerne men nu advokerer jeg heller ikke for, han skal starte inde men spille i situationer hvor hans fart og direkte spil giver mening.

At han er rundforvirret er jo stiftens POV - jeg synes han arbejdede fint i presset. Kan det blive bedre? ja selvfølgelig også taktisk, men det er tydeligt at når han har bolden, så sker der noget.
Han var mindst på niveau med alle andre AGF spillere i dag, hverken mere eller mindre.

Jeg tænker, det vil fint at give JB nogle minutter, hvis trænerteamet vurderer, han kan bidrage eller gøre en forskel med hans kompetencer. Men jeg vil gerne appellere til, at vi fans ikke opbygger forventninger, han ikke kan bære. JB er en 18-årig afrikaner, der er landet i en helt ny verden, er taktisk uskolet og praktisk taget ikke har spillet voksenfodbold. Det er stærkt usandsynligt, at han er en frelsertype i denne sæson, og det forventningspres må vi simpelthen ikke ligge på den unge mand. Hvis han skal spille, skal han spille for at give ham minutter, ikke fordi vi forventer, han skal score vores mål.

Kristjansson har ikke fart som Borgere og er ikke en decideret målscorer. Han er playmaker eller chanceskaber fra kanten. De er slet ikke samme type og dermed er det for mig ikke enten eller.

Det sidste i Stiftens vurdering er jo præcis, hvorfor jeg synes, det kan være spændende at give Borgere indskiftningsminutter for jeg er helt med på, han har store mangler især i relationerne men nu advokerer jeg heller ikke for, han skal starte inde men spille i situationer hvor hans fart og direkte spil giver mening.
Det er ikke en nem øvelse. Det kan gå begge veje. Der er nok en grund til at FCN typisk venter 6-12 måneder med at smide de unge afrikanere ind i førsteholdstruppen og vi så med Gyamfi hvor svært det er. Han lignede en hund i et spil kegler og var absolut ikke en gevinst for holdet og han havde endda spillet 1. division. Men jeg er da helt med på at tage ham med i truppen, især hvis Tchamche er skadet, og så må kampen diktere om han skal skiftes ind. Det bliver jo nok ikke i en tæt kamp som den i søndags, men er man bagud 0-1 i Viborg så kunne det måske være en hail mary at smide ind og håbe han kan gøre noget. Og skal man forsvare en 1-0 så er det nok ikke ham.

Der er nok en grund til at FCN typisk venter 6-12 måneder med at smide de unge afrikanere ind i førsteholdstruppen

Det er typisk for at gemme dem indtil FCN kan skrive en længerevarende kontrakt.

Gyamfi casen kan jeg sagtens følge og der er nok større chance for Borgere ikke kan gøre en forskel end omvendt men han har noget af det vi efterlyser.

Jeg ville have en helt anden holdning, hvis offensiven bare havde kørt videre fra efteråret men pt. har jeg svært ved at se, hvad vi kan tabe ved at give ham nogle minutter.

Knægten har ikke trænet med i lang tid, så selvfølgelig vil der være nogle taktiske relationer, hvor han godt kan virke lidt forvirrende. Det er naturligt.
At stiften også skriver, at han havde nogle dårlige førsteberøringer; altså det har NP, KY, JH og alle andre spillere altså også fra tid til anden.

Han modnes kun ved at komme op og spille med de voksne spillere. Som jeg forstår bulletinerne fra U19-kampene, så virker han til at være for god til det niveau - men måske jeg opfatter dem forkert.

Men han burde få plads i kamptruppen nu, hvis det med Tchamche ser ud til at være sandt.

Det kan være JP får en nem "undskyldning", hvis Tchamche er blevet skadet.

Hvis han har et fornuftig niveau i træningen og man var tilfreds med testkampen, så syntes jeg det virker oplagt. Forventer man han er for langt bagefter, tænker jeg bare man skal vente til næste sæson. Vi har en udfordring men jeg er ikke sikker på, at det er den nye akademispiller fra El Cambio som skal løse den i de sidste 8 kampe. Måske er det bedre "bare" at køre videre med det man kender.

Bulletinen fra KSDH var knap så hård som Stiftens:
Bogere kan meget – og mangler noget. 18-årige James Bogere fik i glimt vist, hvorfor han allerede har fået debut på det ugandiske A-landshold. Han er hurtig, boldfast, driblestærk og målsøgende – til gengæld kan han også falde lidt ud af opgørene, sådan som det gælder for mange unge spillere, der kommer op og spiller seniorfodbold, så den tilvænning skal nok bygges på i den kommende tid.

Det er typisk for at gemme dem indtil FCN kan skrive en længerevarende kontrakt.

Gyamfi casen kan jeg sagtens følge og der er nok større chance for Borgere ikke kan gøre en forskel end omvendt men han har noget af det vi efterlyser.

Jeg ville have en helt anden holdning, hvis offensiven bare havde kørt videre fra efteråret men pt. har jeg svært ved at se, hvad vi kan tabe ved at give ham nogle minutter.
Det er ikke helt rigtigt. De skriver kontrakt med dem når de bliver 18 ligesom vi gjorde med Bogere, men derfor går der alligevel 6-12 måneder før de får debut. De kan jo ikke komme til DK permanent før de er 18 og skriver kontrakt. Det er sjældent de kommer ind omkring førsteholdet lige når de kommer til Danmark og er blevet 18. Som jeg ser det tager de sig god tid og sikrer sig, at de er klar til at få debut, før de smider dem på førsteholdet. Og det gør de ret ofte med succes. Yerinki og Prince er pt. to spillere der spillede u19 i 6-12 måneder før de kom ind i førsteholdstruppen.

Det er ikke en nem øvelse. Det kan gå begge veje. Der er nok en grund til at FCN typisk venter 6-12 måneder med at smide de unge afrikanere ind i førsteholdstruppen og vi så med Gyamfi hvor svært det er. Han lignede en hund i et spil kegler og var absolut ikke en gevinst for holdet og han havde endda spillet 1. division. Men jeg er da helt med på at tage ham med i truppen, især hvis Tchamche er skadet, og så må kampen diktere om han skal skiftes ind. Det bliver jo nok ikke i en tæt kamp som den i søndags, men er man bagud 0-1 i Viborg så kunne det måske være en hail mary at smide ind og håbe han kan gøre noget. Og skal man forsvare en 1-0 så er det nok ikke ham.
For Gyamfi handler det om er han ikke aner hvorledes man lever som professionel fodboldspiller.
Han er useriøs i sin tilgang

Det er ikke helt rigtigt. De skriver kontrakt med dem når de bliver 18 ligesom vi gjorde med Bogere, men derfor går der alligevel 6-12 måneder før de får debut. De kan jo ikke komme til DK permanent før de er 18 og skriver kontrakt. Det er sjældent de kommer ind omkring førsteholdet lige når de kommer til Danmark og er blevet 18. Som jeg ser det tager de sig god tid og sikrer sig, at de er klar til at få debut, før de smider dem på førsteholdet. Og det gør de ret ofte med succes. Yerinki og Prince er pt. to spillere der spillede u19 i 6-12 måneder før de kom ind i førsteholdstruppen.
Det her er af ren nysgerrighed, fordi jeg ikke ved det, og fordi det kunne være spændende at sammenligne deres fremgangsmåde med vores (velvidende at alle cases er forskellige!): Men er det noget du har fulgt med i eller har data på? Altså at de venter 6-12 måneder fra spillerens ankomst? Det vil jo typisk være noget, der kan svække transferværdien ret markant, hvis spilleren først begynder at få spilletid tæt på sin 19-års fødselsdag.

Lamine Sadio er den eneste spiller, jeg lige umiddelbart kan vurdere, fordi han stadig er 18. Det blev han juleaften sidste år (så han er små to måneder ældre end James). Han har nu spillet 3 gange i superligaen og har fået fuld tid i to af kampene.

Det er ikke helt rigtigt. De skriver kontrakt med dem når de bliver 18 ligesom vi gjorde med Bogere, men derfor går der alligevel 6-12 måneder før de får debut.

Selvom det er relevant for din pointe, er jeg for doven til at tjekke, hvornår spillerne er kommet til FCN og fået deres debut men jeg kiggede lige på spilleminutter for spillere fra 18 år og ned.

Denne sæson: 433 minutter fordelt på 5 spillere
Sidste sæson: 8676 minutter fordelt på 10 spillere. 2 18-årige stod for næsten halvdelen af minutterne.

Så i FCN er de ikke bange for at over-hype, så jeg forstår stadig ikke den anke men jeg er forstår argumentet med at lade dem falde til først men ingen af os ved, om Borgere allerede føler sig hjemme.
Start muligheden i dag tyder dog på, JP mener, hans udvikling er så langt fremme, han gerne vil se Borgere mod Superliga modstand og så må vi jo se, om JP synes niveauet er godt nok til Superliga minutter.

• Like
Reactions: fsc
Selvom det er relevant for din pointe, er jeg for doven til at tjekke, hvornår spillerne er kommet til FCN og fået deres debut men jeg kiggede lige på spilleminutter for spillere fra 18 år og ned.

Denne sæson: 433 minutter fordelt på 5 spillere
Sidste sæson: 8676 minutter fordelt på 10 spillere. 2 18-årige stod for næsten halvdelen af minutterne.

Så i FCN er de ikke bange for at over-hype, så jeg forstår stadig ikke den anke men jeg er forstår argumentet med at lade dem falde til først men ingen af os ved, om Borgere allerede føler sig hjemme.
Start muligheden i dag tyder dog på, JP mener, hans udvikling er så langt fremme, han gerne vil se Borgere mod Superliga modstand og så må vi jo se, om JP synes niveauet er godt nok til Superliga minutter.

Har ikke løbet dem alle igennem men set på dem fra akademiet i denne sæson og som har fået mere end 50 minutter.

Yirenkyi: signet 15-1-2024 og debut i superligaen 20-9-2024 med 1.204 minutter i den sæson og 1891 i denne.
Acquah: Signet 1-7-2024 og debut i superligaen 30-3-2025 med 74 minutter i den sæson og 541 i denne.
Sadio: Signet 1-1-2026 og debut i superligaen 1-3-2026 med 224 minutter i denne sæson.
Nene: Signet 7-1-2024 og debut i superligaen 19-7-2024 med 558 minutter i den sæson og 258 i denne.

Jeg så det meste af 1.halvleg i dag live i en bidende kold blæst. Bogere imponerede flere gange med en vanvittig fart og drive på bolden. Jeg cyklede tilbage på arbejde i pausen, det var for koldt at overvære live, stjal mig til at se en del af anden halvleg også.
Min konklusion ville være - han skal på bænken og evt få korte indhop i superligaen - den fart og de spidskompetencer har jeg ikke set siden Adam Daghim løb rundt på u19 holdet!

Latest posts

Back