New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 271K
Den store økonomitråd
Enig. Og i samme ombæring solgte man Tengstedt for angiveligt 1,5 mio kr. Salg ryger ind i regnskabet med det samme, så det er ikke sikkert der er den store ændring denne sæson. Og da slet ikke når de sidste uge meldte et resultat ud på mellem 0-20 mio. kr. for sæsonen. Skulle de så sende en ny ud og sige eksempelvis 0-17 mio. kr.?
Ja, bortset fra at der så også er en straksafskrivning på det resterende købsbeløb og sign-on - i Tengstedts tilfælde kan der være noget af sidstnævnte. Jeg tænker der i udmeldingen om 0-20 mio var indregnet nogle handler i det her transfervindue og Andersons pris presser det måske så lidt ekstra ned mod nul, men det er ikke nødvendigt med en fondsbørsmeddelese fordi det ikke ændrer på det forventede nettoresultat.

Værdien af AGFs immaterielle aktiver - kontraktrettighederne - skrives nok så meget op efter dette vindue, at det sikkert godt kunne berettige en børsmeddelelse. Kahl, Kurminowski og Anderson er vel til sammen 20-25 mio værd i regnskabet? Det er ret meget i forhold til AGFs tidligere situation, også selv om det ikke påvirker årsresultatet så meget.

Men derudover tog og tager Egelund jo åbenlyst fejl!

• Like
Reactions: Tom
Men derudover tog og tager Egelund jo åbenlyst fejl!
? Altså det er Egelund selv der har gravet i det med de 15, og melder at det er 15 ligeud, og ikke noget med klausuler.

At vi giver FCM 15 nu på en gang gør dog stadig at vi selv internt kan fordele den udgift sammen med lønpakken over de 5 år vi har Anderson på kontrakt!

Lad os sige at han får 200.000kr om måneden i AGF.
Det er 2,4 mio om året og x 5 = 12 mio kroner, som sammen med 15 mio i transfer = 27 mio kroner i hele perioden, og altså 5,4 mio om året i belastning hvis hele beløbet er taget ud af spillerbudgettet. Og det ved vi ikke helt om det er. Og altså man planlægger jo nok også at sælge ham inden de 5 år er gået, men budgettere nok ikke med det ligefrem. Men hvis man som sagt har indlagt en forventning om at sælge for 5,4 mio om året frem for de 0kr om året som vi havde sidst JN kommenterede på det offentligt, så er Mikael Andersons løn+transfer betalt til fulde med den justering budgetmæssigt. (og altså ikke realiseret, da de 5,4 mio kroner i salg om året jo ikke er garanteret)

Det er da rart at vide at vi har en spiller som vi kan sælge for 25 millioner her og nu. :)

/Aske

Det giver i hvert fald bund i at justere vores forventninger til kommende salg på årlig basis. Altså har man bare opjusteret fra 0 til 5 mio kroner årligt, så kan man handle/have lønninger for 5 mio mere om året.

Og har man en spiller der kan sælges for de beløbsstørrelser, så er det jo ikke vanvid at regne den slags ind (moderat dog fordelt, med 5 mio/årligt etc)

Ja enig.
Her ser vi også hvorfor AaB solgte PO til AGF for 6 mio kroner.
Det var for at undgå underskud fordi deres spillerbudget er skruet ekstra op kunstigt fordi de regner med årlige salg.

AGF havde 0kr i budgetterede salg sidst jeg hørte JN udtale sig om det. Men lur mig om ikke den seneste ekstra pose penge til SIB bl.a. kommer fra, at man nu budgetterer med 5 mio kroner salg om året, og har opjusteret forventningen hvert år økonomisk til at budgettere med top 6 og ikke top 8 som var forrige melding (blev ikke kommenteret på ved den nye 5 års plan, som erstattede den med top 8 som budget-mål)

Naturligt ville det være såfremt den nye 5-årsplan har et øknomisk budget efter top 6, da det sportslige mål nu er top 6 hvert år!
Og ift salg, så kan vi jo stadig køre med 0kr i forventet salg, men ville ikke overraske hvis man har tilført et forventet 5 mio kr i salg på den, så SIB kan få 5 mio mere om året at lege med. Måske 6-8 mio ekstra om året bare på de to. Det kan være det der betalte mer-prisen på Anderson i går. Jevtovic, Gersbach og Tengstedt har så som minimum betalt for Bundu må vi gå ud fra. 3 ud og 2 ind + måske flere tilførte midler.
Det er virkelig værd at hæfte sig ved og også grunden til at man kan være rimelig rolig selvom vi sportsligt er inde i en svær periode. Selvfølgelig vil misset top-6 være et tilbageslag og en nedrykning være et meget stort problem, men bortset fra eventuelle katastrofer eller at andre finder en papkasse med rigtig mange penge, rykker vi ret kraftigt økonomisk ift til klubber som AaB der mere eller mindre står stille. Det er altså kun få år siden deres spillerbudget var større end vores, men med de investeringer vi foretager må der begynde at åbne sig et mærkbart hul ned til dem. Ikke sådan at vi ikke kan ende under dem i en sæson, det er nok stadig i kategorien rimelig lige, men vi øger og de skal holdes kørende af jævnlige tilskud udefra - fordi jeg tror de får svært ved at holde det kørende på de spillersalg de baserer det på.

Der er meget selvforstærkende i det her begge veje - man kan satse, men det er svært at lykkes som ligaen er skruet sammen, så når man ikke allerede er i toppen får man normalt mindre for spillerne og rykker sig ikke rigtig økonomisk og kan ikke forstærke sig derhen, og så får man det sværere igen udenfor toppen, men med bedre grundlæggende økonomi får man bedre spillertilgange og bedre sportslige resultater og højere salgspriser. Det ser ikke sådan ud på banen lige nu, men vi har efterhånden fået forudsætningerne for den udvikling.

Vi er stadig langt efter FCK og FCM økonomisk, men man kan vel sige at nogle af de køb vi laver nu er på et niveau hvor FCM var for få år siden, ja Kahl er vel næsten et “FCK-køb” og hvis Anderson har kostet 15 mio er han også på vej op i en lidt anden liga. Det er vel en god slat mere end Brøndby betalte for Greve i Randers fx. Det skal kunne øges yderligere hen ad vejen, men næste skridt er selvfølgelig også at kunne sælge for beløb der ikke så langt efter andre klubber. I den sammenhæng kan det også være fornuftigt at afvise bud på Grønbæk - når man har råd til at sige nej - fordi han er en af dem med potentiale til at løfte salgspriserne, men noget af det vi får for de større beløb vi køber for er forhåbentlig også bedre chance for større salgspriser.

Med fare for at det allerede er nævnt på en af de forrige sider.

Når vi angiveligt betaler 15 mio. for Anderson på en sikkert 4-5-årig aftale. Betyder det så, at vi belaster denne sæsons transferbudget med 15 mio. kr., eller at vi belaster de næste 4-5 års transferbudgetter med 3-4 mio./år?
I der officielle årsregnskab: Det sidste.

Men ingen af os kender AGFs interne budgetter, og vi ved derfor ikke, hvordan AGF selv fordeler omkostningerne. I praksis er det nok en blanding af de to. SIB har jo næppe carte blanche til at købe for 100 millioner på en 20-årig kontrakt, selv om den næsten ikke gør nogen forskel på årets resultat.

Da vi solgte Bundu, kan jeg huske at læse, at det var vigtigt for PC at pressen prisen op. Ikke for vores interne regnskaber, for der gjorde 2-3 mio. måske ikke den endegyldige forskel. Men mere signalværdien ift. fremtidige spillersalg. Desto mere vi kan sælge en spiller for, desto mere kan vi sælge fremtidige spillere for.

Der rykkede FCM for nogle år siden barren med Sørloth. FCN har løbende gjort det, og senest markant med Kamaldeen. Og FCK nu med Daramy.

Med den logik tænkte jeg, at det egentlig kunne være en fornuftig investering (i teorien) at købe en spiller for fx 2 mio. euro med 100 % videresalgsklausul (af beløbet over indkøbsprisen).
Det ville betyde, at klubben, vi købte den pågældende spiller fra ville stå med alt overskuddet (fx 30 mio). Men vi har trods alt rykket vores salgsbeløb for fremtidige handler. Og i øvrigt forhåbentligt have haft et sportsligt afkast i samme ombæring ved at have en god spiller rendende.

Er det for spekulativt til at ville kunne lade sig gøre?

Er det for spekulativt til at ville kunne lade sig gøre?
Du beskriver vel i praksis ikke meget andet end en avanceret lejeaftale. Med de muligheder og udfordringer, der nu er ved den slags.

Problemet her vil også være, at AGFs incitament til at sælge en spiller vil være næsten ikke-eksisterende. Ja, der kan være signalværdi i forhold til fremtidige handler, men hvis AGF ikke selv fik en krone for at sælge fx Bundu, havde vi så ikke meget hellere beholdt ham?

Når vi angiveligt betaler 15 mio. for Anderson på en sikkert 4-5-årig aftale. Betyder det så, at vi belaster denne sæsons transferbudget med 15 mio. kr., eller at vi belaster de næste 4-5 års transferbudgetter med 3-4 mio./år?

Der skelnes mellem sportschefens råderum: spillerbudget (som også indregner kommende indtæger fra tv, matchday osv) og likviditetsbudgettet (penge i kassen).

Spillersalg medregnes i de mange klubber forlods. I AGF kommer reele transfers ind og allokeres 5 år efter i sportschefens budget (og til talent udvikling fx). Mon ikke de små som 1½ mio for ST bare ryger i årets budget med det samme.

Der var en sjov artikel for nogle år siden hvor PC vist i en vinterpause forklarede sit spillerbudget med kaffekop mobil nøgler osv - ved ikke om den kan googles frem, jeg kunne ikke lige.

Transfers betaler, løn og bonus, sign onfee, sign off fee, agenthonorar - det hele er samlet sportschefens budget. Jo mindre han betaler i en af tingene, jo mere har han tilbage i andre kasser.

Typisk er lønkassen jo den allerstørste (og førhen eneste i AGF) heldigvis er vi nu et sted hvor vi også har råd til at betale transfers og ikke kun henter transferfrie spillere (og vi har lige set at billigt/gratis kan være dyrt - læs Milan).

Det var alene i forhold til påstanden, at en købspris på et tocifret millionbeløb kræver børsmeddelelse. Det tror jeg ikke på.

Altså hvis vi i årets regnskab har budgetteret med at hente for 30-40 mio, så skal man udsende lige præcis 0 meddelelser. Det er alene de handler som regnes at have en direkte påvirkning af aktiekursen som skal rapporteres i fondsbørsmeddelelser. Hvis AGF eksempelvis har valgt at budgettere med top 6 frem for en 8.plads økonomisk nu, og ydermere har indlagt forventninger om køb af x millioner, og man har holdt sig inden for de rammer som ikke vil regnes med at påvirke resultatet i en grad der påvirker kursen: intet behov for meddelelse til fondsbørsen. Og her kommer det kuriøse:

AGF meldte et regnskabsforventningsresultat ud på 0-20 millioner :D Og det er en større margin end jeg nogensinde har set i klubben. Og man begrundede det med mange ubekendte, og gav hjælpepakker som eksempel. Men lur mig, om det ikke også dækkede over, at man ikke vidste hvor meget vi ville handle for i vinduet. Og der var der jo store udsving ud/ind. Alene Jevtovic-handlen kan have sparet os for 2 mio kroner i indeværende regnskab (hvor Bundu så modsvarende belaster det, og nærmest sikkert endnu mere)

Jeg har det helt fint med at Lunding og kaastrup røg videre. Intet i deres udvikling viser at de ville have gjort det godt for os.

Jeg synes Lunding viste tegn i Norge til, at han kunne udvikle sig videre i AGF. Men han "ville kun tilbage til AGF for at spille". Så han valgte selv den mulighed fra. Jeg er da sikker på at han havde fået masser af spilletid hos os, med Jevtovic og Tengstedt skadede, tilmed Links ude en del kampe af efteråret. Så jeg ærgrer mig over at Lunding fravalgte muligheden for at videreudvikle sig i AGF, men ikke at AGF lod ham blive solgt. Den del fortryder jeg på ingen måde. Ditto med Kaastrup.

Ja, der gik åbenbart lidt tid, inden Junker fandt sig selv. Jeg synes det var underligt at Bo Henriksen ikke lykkedes med den del, når man nu ser hvordan det går i Japan og Norge.

Ja og måske det Junker netop har et grundliggende behov for er en angrebsmakker som Zingernagel i Bodø Glimt? Altså det havde han ikke i AGF og ikke i Horsens for det meste. Jeg kan frygte det samme med Kurminowski.

Løn+transfer lægges sammen, og fordeles ud over de antal år man har spilleren på kontrakt. That's it.
Likvide midler er det man har stående i banken lige nu som kan trækkes ud til at overføre til FCM. Så vi kan konstatere at vi havde likvide midler nok til at købe for mange mange millioner mere end vi frygtede/regnede med.

Ift belastningen, så er det altså 15 mio + løn, lad os sige 225.000kr/md, i 5 år som er kontraktlængden jvf AGF. Det giver 3,0 mio om året i løn, og 15 mio i alt + 15 mio kr i transfer = 30 mio kroner i alt = 6 mio kroner om året i belastning.

Tænkt forløb: Sælger man ham efter 2,5 år for 22 mio kroner sparer man halvdelen af lønnen.
= 15 mio kroner i løn sparet.
+ Transfer for 22 mio
= 37 mio kroner frigjort (hvor de 22 mio er likvide midler)

Likvide midler er det man har stående i banken lige nu som kan trækkes ud til at overføre til FCM. Så vi kan konstatere at vi havde likvide midler nok til at købe for mange mange millioner mere end vi frygtede/regnede med.
Med fare for at du mener noget andet med likvide midler, end jeg tror, at du mener:

Lige som man ikke behøver have fem millioner i banken for at kunne købe et hus til fem millioner, så behøver man næppe heller femten millioner i banken for at købe en spiller til femten millioner. Det kræver jo bare, at virksomheden kan låne eller trække på en kredit af en eller anden art.

Sat på spidsen så er det heller ikke ligefrem FCK, der har udeståender i Nordea, men Nordea, der har udeståender i FCK.

Med fare for at du mener noget andet med likvide midler, end jeg tror, at du mener:

Lige som man ikke behøver have fem millioner i banken for at kunne købe et hus til fem millioner, så behøver man næppe heller femten millioner i banken for at købe en spiller til femten millioner. Det kræver jo bare, at virksomheden kan låne eller trække på en kredit af en eller anden art.

Sat på spidsen så er det heller ikke ligefrem FCK, der har udeståender i Nordea, men Nordea, der har udeståender i FCK.

Ja PC handler via den svimlende kassekredit Nordea, men ser desværre ud til at PSE gør det fint og kan blive ved.

Nordea ved godt at hvis der skal tjenes penge i fodbold skal man være en top3 klub - og derfor er der penge nok til PSE. Derfor tænker jeg heller ikke det ville så slemt hvis AGF fik 75-100 mio mere om året i 3-5 år at lege med. I fodbold vinder de største desværre både på og udenfor banen,

Ja indestående på kassekreditten er også likvide midler - og spillersalg til syditalien, grækenland, tyrkiet, rusland og cypern osv er matador penge i første omgang ;-)

Ja PC handler via den svimlende kassekredit Nordea, men ser desværre ud til at PSE gør det fint og kan blive ved.

Nordea ved godt at hvis der skal tjenes penge i fodbold skal man være en top3 klub - og derfor er der penge nok til PSE. Derfor tænker jeg heller ikke det ville så slemt hvis AGF fik 75-100 mio mere om året i 3-5 år at lege med. I fodbold vinder de største desværre både på og udenfor banen,

Ja indestående på kassekreditten er også likvide midler - og spillersalg til syditalien, grækenland, tyrkiet, rusland og cypern osv er matador penge i første omgang ;-)
Så vidt jeg ved er det også meget almindeligt at købssummen betales af i rater, så der kan være et beløb der skal overføres hver sæson, som dog nok oftest er anderledes end det man afskriver i sit regnskab. De faktiske beløb kompliceres også af klausuler og bonusser, men hvis udgiften stiger pga den slags er det trods alt som regel positivt.

Eller som en bekymret AaB-fan skrev på deres forum: Det er ikke så mange år siden AaB købte Okore, mens vi hentede Kanstrup, men nu er det helt vendt på hovedet.
Vi ved vel ikke rigtig hvad tallene var og er, jeg har AaB’s forspring tidligere mistænkt for at have været lidt større end det nogle gange er blevet udlagt som, så jeg ved ikke hvordan vi har bevæget os indbyrdes i relative og absolutte tal, men et vindue som det her tænker jeg kunne være det der gør at vi i absolutte tal er mere foran dem nu end de har været foran os (fraregnet år i førstedivision.) Måske også relativt. Vi må vel have øget budgettet med mindst 10%? Det ville være interessant at vide hvordan vi står ift andre klubber fordi det i vores udvikling mod at være i første omgang fast top-6 og -subtophold også er vigtigt at lave den afstand til de andre midterklubber der klart adskiller os fra det felt.

Med likvide midler mener jeg dem man kan handle for og altså tage ud (som jo er inklusive kreditter). Det hedder sikkert noget andet. Beklager forvirringen i så fald. Mente ikke som i penge man har i plus på kontoen nødvendigvis, men rådighedsbeløb.

Kredit er selvfølgelig med i disse beregninger. Du har helt ret.

Latest posts

Back