New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 226K
Den store økonomitråd
De direkte merindtægter fra stadion på mellem 30-50 millioner er en ting, men de indirekte er noget helt andet. Der er en grund til at FCM har investeret så massivt i en stor udvidelse af deres sponsor lounges, det er fordi det giver langt større sponsorater, at kunne tilbyde eksklusive VIP faciliteter. De helt store sponsorer, vil kunne tilbyde deres kunder adgang til de bedste og mest eksklusive oplevelser, og det kræver langt bedre VIP faciliteter end det gamle stadion kunne tilbyde. De helt store sponsorer, ligger helt andre beløb i AGF, end dem vi har lige nu - det er de indirekte merindtægter fra det nye stadion, og der skal man nok sætte et nul bagefter.
Der er nok ingen tvivl om, at når vi kan præsentere europæiske aftener på landets fedeste stadion, så vil det virkeligt rykke på sponsorsiden.

At der står Jack & Jones overalt på stadion virker jo ikke til at der er eksterne folk der vil smide penge i at komme tættere på ham.

Derudover så man jo med Kevin Magnussen hvor vigtigt det var for ham at få investeringen igen.

I langt de fleste ligaer er topholdene koncentreret over storbyer. Det er de nok af en årsag
Den slags reklamer rettet mod tilskuere og seere er lidt mindre interessante i FCM, men en underleverandør i tøjbranchen kan selvfølgelig have en specifik interesse i AHP. Der er også en selvforstærkende effekt, men den er der naturligvis også i AGF. Selvfølgelig har AGF en fordel, alene det at man som sponsor eller medbragt kunde kan tage til fodbold med flere tilskuere har en effekt.

At de fleste tophold rundt omkring ligger i de større byer er selvfølgelig også af historiske årsager, vi skal måske et par årtier frem før vi kan sige om stigende transferpriser for alvor rykker ved det, men det hjælper ubetinget FCM at Århus heller ikke er så langt væk. Morten Bruun havde for nylig en kommentar om ham argentineren FCM forsøgte at købe dyrt, men som hellere ville til Ajax, hvor han konstaterede at det måske ville være lykkedes for FCK i samme situation mens FCM er hæmmet af at ligge i så lille en by. Det hjælper dem lidt at spillerne kan bo i Århus, men det er heller ikke Amsterdam. Det hjælper nok også AGF lidt at en spiller kan bo i byen og at der er et større stadion og flere fans, men det er en mindre effekt som ikke alle vil lægge så megen vægt på da den slags spillere alligevel tænker på at komme videre til en større liga hurtigst muligt. Hvis der på et tidspunkt er lignende lønninger og sportslige muligheder kan det måske lige give det sidste.

En pointe jeg gerne gentager er den her med klubberne for at konkurrere hver især må fokusere på det der i særlig grad kendetegner eller passer til dem og finde nogle områder hvor de kan have en fordel. Her har AGF med velsagtens det ringeste stadion blandt store og mellemstore klubber i Danmark haft faciliteter der direkte har modarbejdet en af klubbens største fordele. Sammen med helt afgørende opgraderinger af Fredensvang går vi til i stedet at have noget der underbygger det. Det er ikke i sig selv det der bare ændrer alting, men det er helt afgørende.

Der er nok ingen tvivl om, at når vi kan præsentere europæiske aftener på landets fedeste stadion, så vil det virkeligt rykke på sponsorsiden.

Det bliver nok en lidt selvopfyldende profeti. Er ikke sikker på det lige er de Europæiske kampe der gør det.

Men at man spiller med i toppen er vigtigt, samtidig med man forstår at dyrke netværket. Der har Fcm tidligere virket dygtigere til netværk men det lyder lidt som om AGF er ved at komme efter det. Det tror jeg vil gøre en stor forskel sammen med de flotte rammer.

Det bliver nok en lidt selvopfyldende profeti. Er ikke sikker på det lige er de Europæiske kampe der gør det.

Men at man spiller med i toppen er vigtigt, samtidig med man forstår at dyrke netværket. Der har Fcm tidligere virket dygtigere til netværk men det lyder lidt som om AGF er ved at komme efter det. Det tror jeg vil gøre en stor forskel sammen med de flotte rammer.
Det synes jeg er en undervurdering. Lige netop det har AGF vel nærmest været dygtigst til i hele Skandinavien hvis man ser på stigningerne rundt omkring. Jeg er helt sikker på at vi nok skal formå at udnytte de bedre rammer til at fortsætte den udvikling.

At der står Jack & Jones overalt på stadion virker jo ikke til at der er eksterne folk der vil smide penge i at komme tættere på ham.

Derudover så man jo med Kevin Magnussen hvor vigtigt det var for ham at få investeringen igen.

I langt de fleste ligaer er topholdene koncentreret over storbyer. Det er de nok af en årsag
Men netværk behøves ik være virksomheder.

De har jo lavet en række nøgleansættelser, ansat nye ledere og udvidet deres bestyrelse med folk, der kommer fra erhvervslivet. Det er jo et AHP-aftryk.

Både og.
Jeg ved der er folk med penge herude i Midt- og Vestjylland, der synes det er fedt at komme til EL-aftener og blive beværtet i Michelin-lignende omgivelser.
De taler ikke på samme måde om en søndagskamp mod Sønderjyske - den gider de ikke rigtigt tage til.

Jeg forestiller mig at en tilsvarende sponsor-hype kan skabes i Århus om europæiske aftener i lækre omgivelser.

Det synes jeg er en undervurdering. Lige netop det har AGF vel nærmest været dygtigst til i hele Skandinavien hvis man ser på stigningerne rundt omkring. Jeg er helt sikker på at vi nok skal formå at udnytte de bedre rammer til at fortsætte den udvikling.
Måske er jeg forblændet af, at være omgivet af virksomheder som ønsker output fra deres sponsorater ;) Der har jeg oplevet flere som er gået til Fcm frem for AGF men det er selvfølgelig ikke sikkert det er sådan generelt.

Stigningerne har været fine men vi er også i DK's anden største by - tænker det kom fra et meget lavt niveau. Men nu skal man selvfølgelig vise, at det kan blive ved og her bliver nyt stadion en helt afgørende faktor.

For mig så har de fået 3 primære fordele ved AHP-ejerskabet.

1) De har professionaliseret deres forretning. AHP har et netværk, der har boostet deres kommercielle forretning til et nyt niveau. De er stadig efter os andre, men afstanden er minimeret markant.

2) Investeringer uden for det sportslige. Hvis FCM får lyst til at investere i et nyt stadion, træningsanlæg, deres nye NextGen hold eller andet, så kan han komme med pengene uden at blinke. 100 mio er peanuts for ham.

3) Med AHP's penge, kan de øge risikovilligheden. De kan sige nej til tilbud, andre klubber herhjemme ik kan sige nej til, fordi AHP giver dem økonomisk sikkerhed.
Jeg synes Ikast/Herning fortjener alt mulig anerkendelse i forhold til hvilket klub de har bygget op, specielt synes jeg de har vaeret dygtige med at vaere innovative og First Movers paa flere ting, men som @Winther har paapeget saa er det parametre vi umiddelbart kan kopiere og ogsaa optimere.
Jeg laeser dine fine indlaeg som om loebet lidt er koert i forhold til Ikast/herning, men jeg synes det er et ojebliksbillede. For et par aar siden hvor PSE kvalificerede sig til Champions League to saesoner i treak med de enorme indtaegter til foelge, var oplevelsen at dem fanger vi og de ovrige klubber aldrig, jeg tror meget kan ske i sommerens transfervindue.
i forhold til Anders Holch, saa er mit take at det hele taenkes som investeringer, hvis det over en periode ikke giver det forventede afkast saa tror jeg ogsaa investeringerne bliver justeret derefter, min indtryk er at han ikke er glad for at spilde penge.
Jeg synes kampen i torsdags viser at hvis vi toer goere vores ting paa voeres preamisser kan vi spille med, hvis det bliver paa deres preamisser bade paa og uden for banen, saa blver det straks mere problematisk.

Jeg synes Ikast/Herning fortjener alt mulig anerkendelse i forhold til hvilket klub de har bygget op, specielt synes jeg de har vaeret dygtige med at vaere innovative og First Movers paa flere ting, men som @Winther har paapeget saa er det parametre vi umiddelbart kan kopiere og ogsaa optimere.
Men hvis vi og andre bare "umiddelbart kan kopiere og også optimere", hvorfor har ingen så gjort det endnu?
Jeg laeser dine fine indlaeg som om loebet lidt er koert i forhold til Ikast/herning, men jeg synes det er et ojebliksbillede.
Hvis strategien er at hente dem organisk ved organisk at øge de kommercielle indtægter -> sælge dyrere og dyrere -> komme i Europa, ja, så mener jeg, at løbet er kørt.

For der vækster de andre bare organisk i et helt andet tempo.

Men netværk behøves ik være virksomheder.

De har jo lavet en række nøgleansættelser, ansat nye ledere og udvidet deres bestyrelse med folk, der kommer fra erhvervslivet. Det er jo et AHP-aftryk.
Men var hele kommentaren omkring det øgede netværk ikke det der ville medfører stigende kommercielle indtægter?

Men det er klart. Måske gør AHPs ejerskab det lettere at ansætte en leder i økonomiafdelingen

Den slags reklamer rettet mod tilskuere og seere er lidt mindre interessante i FCM, men en underleverandør i tøjbranchen kan selvfølgelig have en specifik interesse i AHP. Der er også en selvforstærkende effekt, men den er der naturligvis også i AGF. Selvfølgelig har AGF en fordel, alene det at man som sponsor eller medbragt kunde kan tage til fodbold med flere tilskuere har en effekt.

At de fleste tophold rundt omkring ligger i de større byer er selvfølgelig også af historiske årsager, vi skal måske et par årtier frem før vi kan sige om stigende transferpriser for alvor rykker ved det, men det hjælper ubetinget FCM at Århus heller ikke er så langt væk. Morten Bruun havde for nylig en kommentar om ham argentineren FCM forsøgte at købe dyrt, men som hellere ville til Ajax, hvor han konstaterede at det måske ville være lykkedes for FCK i samme situation mens FCM er hæmmet af at ligge i så lille en by. Det hjælper dem lidt at spillerne kan bo i Århus, men det er heller ikke Amsterdam. Det hjælper nok også AGF lidt at en spiller kan bo i byen og at der er et større stadion og flere fans, men det er en mindre effekt som ikke alle vil lægge så megen vægt på da den slags spillere alligevel tænker på at komme videre til en større liga hurtigst muligt. Hvis der på et tidspunkt er lignende lønninger og sportslige muligheder kan det måske lige give det sidste.

En pointe jeg gerne gentager er den her med klubberne for at konkurrere hver især må fokusere på det der i særlig grad kendetegner eller passer til dem og finde nogle områder hvor de kan have en fordel. Her har AGF med velsagtens det ringeste stadion blandt store og mellemstore klubber i Danmark haft faciliteter der direkte har modarbejdet en af klubbens største fordele. Sammen med helt afgørende opgraderinger af Fredensvang går vi til i stedet at have noget der underbygger det. Det er ikke i sig selv det der bare ændrer alting, men det er helt afgørende.
Jeg tror helt bestemt den store by stadig spiller en kæmpe rolle i fremtiden. Specielt for de helt store sponsorer. Det sker jo stort til alle de store kampe i Parken, at de største sponsorer osv starter ude i byen på en anden restaurant og springer stadion over.

Det er trods alt lettere i Aarhus end i Ikast.

Jeg tror FCK og FCM pt er tæt på det maksimale de kan hente. Skal de 1-2 millioner Euro op for at hente f.eks en målmand (omkring 7 mill Euro) så kæmper de netop mod Ajax og andre.

• Like
Reactions: Kaj
Men hvis vi og andre bare "umiddelbart kan kopiere og også optimere", hvorfor har ingen så gjort det endnu?

Hvis strategien er at hente dem organisk ved organisk at øge de kommercielle indtægter -> sælge dyrere og dyrere -> komme i Europa, ja, så mener jeg, at løbet er kørt.

For der vækster de andre bare organisk i et helt andet tempo.
Jeg vil jo mene at det goer vi faktisk ogsaa, én ting er at bygge et akademi, en anden ting er at de spillere der kommer derfra er saa dygtige at de kan hjaelpe klubben , baade paa banen og paa kontoen.
Jeg mener at have hoert i en af de der Mediano udsendelser at "inkubationstiden" for at skabe solidt output ofte er 5-6 aar, hvis det er sandt saa skal vi stadigvaek vaere taalmodige.
En underpointe er at mindst halvdelen af suppen har spillersalg af unge talenter som en strategi, nogle gange kan jeg godt vaere i tvivl om hvor vidt der er kompetente traenere og ledere til denne opgave samt ikke mindst stor nok talent-pool, men det er nok en anden debat.

Det noget konservative organiske vaekst vil jeg men har er rigtig indtil fundamentet er helt paa plads, i min optik naar vi loeber ind paa det nye stadion,
Vi maa selvfolgelig aldrig staa stille, men solid oekonomi, nyt stadion, nyt fredensvang og 2 akademier er sgu flot, hvis vi sammelinger med sidste oprykning.

Naeste step, som jeg paa et strategisk niveau er spillersalg og her kan det sagtens vaere meninsfuldt at goere op med den mere konservative strategiske vaekst og arbejde med stoerre strukturelle underskud som @Thomas K naevner, der er markant flere moneyz i spillersalg end potentielle europaiske penge, det sidste er ogsaa supervigtigt, men et lidt laengere traek.
Paa lang sigt skal vi strategisk finde en vej som er unik for os, det er en rigtig svaere ovelse, som jeg ser det - lokalt ejerskab, skandinavisk stamme akademiet i ostafrika, er det som kommer til hjernen.

Som udgangspunkt er jeg meget enig i det du skriver, jeg tror bare jeg er mere taalmodig, hvis vi anteger Ikast/herning er ved at overhale PSE i disse aar, saa tager saadan en overhaling maaske 2-3 saesoner-

Men var hele kommentaren omkring det øgede netværk ikke det der ville medfører stigende kommercielle indtægter?

Men det er klart. Måske gør AHPs ejerskab det lettere at ansætte en leder i økonomiafdelingen
Jo, men det er netop det, som sådan nogle ansættelser medfører. Det professionaliserer virksomheden, og det resulterer jo i flere kommercielle indtægter.

Men de har jo råd til det? Og de har en bred trup i forvejen. Hvad er så problemet? Så du vil ikke derhen, hvor vi får råd til at hente en mand som billing? Det forstår jeg ikke. Vil du så hellere beholde de penge i banken, eller købe endnu flere trupspillere, der ikke rigtig er brug for, fordi truppen har nok kvalitet i bredden? Jeg er lidt lidt i forhold til hvad du mener.
Billing står dem i 37 mio. i transfer og 15-16 mio. om året på en femårig kontrakt - en spiller som fylder 30 år næste gang. Det er eddermame mange grunker selv for dem. Det, jeg siger, er egentlig bare, at jeg vil foretrække at styre uden om den slags statement-transfers, fordi jeg tror, der er mere intelligente måder at bruge budgettet på. Især for en klub som AGF i en udviklingsliga som den danske.

Forstå mig ret: Jeg er slet ikke naiv omkring, hvor meget sportsligt budget betyder i moderne fodbold, og selvfølgelig må og skal AGF lukke mest muligt af hullet op til FC'erne. Jeg tror bare mere på en strategi, hvor de ekstra midler, det koster at hente en Billing (eller Cornelius eller Sisto eller Elyounussi) frem for en spiller med næsten de samme egenskaber, som ikke kommer fra en stor kontrakt i en top-4-liga, og som ikke binder nær så meget af budgettet, bliver brugt på resten af truppen - og ikke mindst på faciliteter, scouting og talentarbejde. Fx stiger chancen for at finde/udvikle (og videresælge) den næste Billing selvfølgelig alt andet lige via bedre scouting og bedre talentarbejde.

De samme penge kan ikke bruges to gange.

Billing står dem i 37 mio. i transfer og 15-16 mio. om året på en femårig kontrakt - en spiller som fylder 30 år næste gang. Det er eddermame mange grunker selv for dem. Det, jeg siger, er egentlig bare, at jeg vil foretrække at styre uden om den slags statement-transfers, fordi jeg tror, der er mere intelligente måder at bruge budgettet på. Især for en klub som AGF i en udviklingsliga som den danske.

Jeg tror pointen er i hvert fald for mit vedkommende, at det vil dejligt, vi får en økonomi, hvor vi har råd til en Billing.
For 5 år siden havde FCM ikke råd til ham, det har de nu.

Jeg tror pointen er i hvert fald for mit vedkommende, at det vil dejligt, vi får en økonomi, hvor vi har råd til en Billing.
For 5 år siden havde FCM ikke råd til ham, det har de nu.
Og den pointe står! Helt sikkert.

Jeg kom måske til at lyde som om, jeg ikke synes, AGF skal stræbe efter at have MULIGHEDEN. Det var ikke hensigten. Jeg drømmer bare om, at klubben vælger en vej, hvor de der absolutte statement-transfers som udgangspunkt overlades til andre.

FCM (og FCK) skal være hjerteligt velkomne. Jeg tror bare ikke, den slags store armbevægelser er en absolut nødvendighed for at lykkes med de ambitioner, AGF bør have. Jeg bliver MEGET mere inspireret af at se, hvordan Bodø fx gør tingene.

Hvad er pæne beløb? Taler vi i historisk AGF perspektiv eller taler vi ud fra det nuværende transfermarked for talenter = lignende det de andre sælger for?

Vi mangler helt klart historikken og evnen til at gøre det kontinuerligt.

Lige nu ikke store penge, men vi har jo heller ikke solgt. Men det var bare i sammenhængen med at vi længe har haft svært ved at forløse og sælge vores talenter. Der er ikke nogen af de her tre der bliver 1. eller 2. divisionsspillere og på den led har vi allerede rykket os.

FCM (og FCK) skal være hjerteligt velkomne. Jeg tror bare ikke, den slags store armbevægelser er en absolut nødvendighed for at lykkes med de ambitioner, AGF bør have. Jeg bliver MEGET mere inspireret af at se, hvordan Bodø fx gør tingene.

Det er jeg helt enig i. Jeg tror bare ikke, Bodøs strategi er nok i en liga, hvor 2 klubber er så meget økonomisk foran alle andre og med en 3. klub, som bruger langt flere penge end indtægterne indtil videre kan holde til.
Sådan er det ikke i Norge eller Sverige for den sags skyld.

Men som jeg skrev i et andet indlæg. Vi er ikke på nuværende tidspunkt i stand til at konkurrere med BIF, FCK og M på økonomi og så giver Bodø strategien mere mening. På lang sigt skal der imo dog mere til.

Måske er jeg forblændet af, at være omgivet af virksomheder som ønsker output fra deres sponsorater ;) Der har jeg oplevet flere som er gået til Fcm frem for AGF men det er selvfølgelig ikke sikkert det er sådan generelt.

Stigningerne har været fine men vi er også i DK's anden største by - tænker det kom fra et meget lavt niveau. Men nu skal man selvfølgelig vise, at det kan blive ved og her bliver nyt stadion en helt afgørende faktor.
Mon ikke vi alle sammen er omgivet af virksomheder der gerne vil have noget for pengene ;)

Mediano interview fra oktober 2022 med salgsdirektør Rasmus Nørgaard.
Steen Houmans tal fra oktober 2025.
Stiften med interview med JN fra september 2024 (låst artikel, men jeg tror den er værd lige at tage med her.)

Den overordnede pointe her er at AGF havde overhalet FCM (Vejlby er en faktor lige nu, der i hvert fald begrænser udviklingen) og konkurrerede med Brøndby og at vi med det nye stadion skal op og konkurrere med FCK, hvilket også betyder helt i toppen i Skandinavien. Det kan da godt være FCM også tager nogle store spring i disse år, men så er de jo også bare helt i top i Skandinavien. Jeg mener helt klart det er en underkendelse af meget stærkt arbejde i AGF gennem flere år at sige at “FCM tidligere [har] virket dygtigere til netværk men det lyder lidt som om AGF er ved at komme efter det.”

Jeg tror helt bestemt den store by stadig spiller en kæmpe rolle i fremtiden. Specielt for de helt store sponsorer. Det sker jo stort til alle de store kampe i Parken, at de største sponsorer osv starter ude i byen på en anden restaurant og springer stadion over.

Det er trods alt lettere i Aarhus end i Ikast.

Jeg tror FCK og FCM pt er tæt på det maksimale de kan hente. Skal de 1-2 millioner Euro op for at hente f.eks en målmand (omkring 7 mill Euro) så kæmper de netop mod Ajax og andre.
Ja - det ligger også lidt i forlængelse af udviklingen i AGF de seneste år. Der er sponsorer der er med for netværkets skyld og ikke så meget for fodbolden, men det har nok en positiv effekt at det så foregår i Århus fremfor at de skal køre til Herning og et netværk er selvforstærkende. Det er lidt mere interessant i Århus og der er også flere hovedkontorer og medarbejdere og der er flere øjne og kunder til ens produkter hvis man har noget der er B2C osv. Det betyder selvsagt ikke at der ikke er noget attraktivt i Herning og fx har de jo de europæiske kampe, så det skal vi også gerne have tilføjet.

En eller anden grænse for hvem man kan hente til en klub i Superligaen er der nok, ellers kunne man i princippet lave et PL-hold, men man kan have voldsom bredde og over flere sæsoner er det ofte de der sidste meget dyre procenter der er afgørende. Så vi skal også derpå, men jeg tror man kan se på det på den måde at fordi de sidste procenter der afgør titlerne osv er så dyre, kan man komme ret tæt på med mindre og fra den position kan man med dygtighed også komme endnu tættere på og også helt op på samme niveau, hvis ikke man er begrænset af andre fundamentale forhold - og det kan jeg ikke se der er, den her opgradering af faciliteterne er som sagt endda vendt fra en kæmpe hæmsko til at blive en styrke.

Latest posts

Back