New posts

Talentarbejdet i AGF

  • Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 339K
Talentarbejdet i AGF
Ja den kan jeg også godt gå med på!
Zander spillede også flot i går - kommer konstant over højresiden, og han er blevet bedre defensivt også.
Han er stadig meget ung bliver først 18 til sidst i november. Min vurdering er dog at selvom han har været på bænken nogle gange er han stadig langt fra faktisk at blive skiftet ind.
En spiller som Camara tænker jeg får debut før Zander.
Camara kan til tider se noget tung og langsom ud i bevægelserne, og han bliver stadig nogen gange fanget voldsomt ude af position som skaber farlige situationer.
Jeg synes hans spil ved jorden er ganske habilt hans fysik er der ingen på U19 niveau der matcher hvilket giver ham en åbenlys fordel.
Han er han har en god fart størrelsen til trods og så taber han nærmest ingen direkte dueller. Han skal bare blive ved med at udvikle sig på U19


Ja bedømt på to kampe er Hamza længere fremme.
Han spillede utrolig flot i går og skiller sig af med bolden med lethed.
Camara synes jeg ikke er klar. Han laver mange fejl. Taktisk, teknisk og positionelt. Han er lidt a la Yaya Bojang fra OB. Det kræver en del mere arbejde. Jeg synes Adam Fuglsang er den bedste spiller på U19 holdet. Grantzau er også god, men nu hvor Jacob Andersen er tilbage, bliver det svært, men der er også god tid. Skriv lange kontrakter og lej dem ud for senior erfaring.
 
Camara synes jeg ikke er klar. Han laver mange fejl. Taktisk, teknisk og positionelt. Han er lidt a la Yaya Bojang fra OB. Det kræver en del mere arbejde. Jeg synes Adam Fuglsang er den bedste spiller på U19 holdet. Grantzau er også god, men nu hvor Jacob Andersen er tilbage, bliver det svært, men der er også god tid. Skriv lange kontrakter og lej dem ud for senior erfaring.
Jeg synes Fuglsang er spændende, men han lider jo også under at vi nu henter 18-årige spillere ind fra Afrika. Det er virkelig en balancegang.

Camara tror jeg godt nok kan blive spændende, og der er virkelig solgt nogle venstrebenet stoppere fra Skandinavien de sidste par sæsoner.
 
Camara synes jeg ikke er klar. Han laver mange fejl. Taktisk, teknisk og positionelt. Han er lidt a la Yaya Bojang fra OB. Det kræver en del mere arbejde. Jeg synes Adam Fuglsang er den bedste spiller på U19 holdet. Grantzau er også god, men nu hvor Jacob Andersen er tilbage, bliver det svært, men der er også god tid. Skriv lange kontrakter og lej dem ud for senior erfaring.
Nej han du har ret han er ikke klar, men han han har virkelig nogle flotte kompetencer der bare skal udvikles videre på.
Går i hvert fald 1 år før han er klar til at få noget tid.
Sammenligningen med Bojana passer meget godt.
 

Troede ikke det var så stort et talent vi havde mistet.
Kender familien nogenlunde.
Tænker FCK også har lokket med en rigtig høj løn , som AGF ikke er i nærheden af at kunne matche.
 
Vi er nød til at finde en ny lønpolitik til de 15 årige. Vi bliver rippet af alle FC klubberne og står tilbage med sørgelige rester og et dyrt akademi der leverer middelmådighed.
Men vi kan jo overhovedet ikke betale de 100k om måneden som nogle af de drenge FCK henter får, det er jo vanvittigt.
 
Vi er nød til at finde en ny lønpolitik til de 15 årige. Vi bliver rippet af alle FC klubberne og står tilbage med sørgelige rester og et dyrt akademi der leverer middelmådighed.
Øh, hvordan skulle vi det ?

Hvis FCK har tre gange så stort budget som os - så er det vel meget naturligt at de betaler tre gange så meget til ungdomskontrakter. Det er svært at ændre på.

Det du kalder sørgelige rester er en ungdomsafdeling der efter 20 år i dvale endelig begynder at vise noget.
 
Vi er nød til at finde en ny lønpolitik til de 15 årige. Vi bliver rippet af alle FC klubberne og står tilbage med sørgelige rester og et dyrt akademi der leverer middelmådighed.
Det er en fair risikovurdering. Men mener du seriøst, at vi 1) bliver rippet af alle FC-klubberne, og at vi 2) står med et akademi der leverer middelmådigt?

1) Jeg prøver at følge så godt med i talentudviklingen som muligt, men jeg oplever i langt højere grad, at vi henter spændende talenter til AGF, end at vi bliver udkonkurreret af andre klubber. Indtil videre tænker jeg nærmere, at enkelte spillere vælger en anden klub til i nogle særlige situationer, hvor det er mest attraktivt og relevant for dem. Én er taget til Bodø og en anden til FCK. I cirka samme periode har vi hentet spillere, der passer godt til AGF i Mali, Uganda, Island, AB, Sønderjyske og Esbjerg (udover samarbejdsklubberne selvfølgelig).

2) For mig virker det som om, vi har de mest spændende talenter nogensinde, og at der er superligaspillere på vej på alle årgange, som vi skal glæde os til. Resultaterne bliver også gradvis bedre, men jeg er ikke sikker på, at det er et særlig relevant measure for akademiets succes.
 
Det er meget dyrt at miste et generationstalent som var faldet i vores kurv. Har vi råd til det? Der må kunne findes en løsning hvor indlysende store talenter kan fastholdes med en løn der svarer til talentet.
Bro Hansen om igen...hvis det allerede NU er pengene, der taler (eller som medvirkende faktor), skal vi ikke gå ned af den sti.
 
Vi har hentet Anton Lauritzen fra EFB han er et rigtig stort talen,t og var højt prioriteret i Esbjerg.
Det er træls at miste Ilyas Houira og Mikkel Bro Hansen fordi andre klubber kan give deres ungdomsspillere ekstremt høje lønninger, men det er en del af gamet.

Her er hvad AGF skriv i forbindelse med at Mikkel røg til Bodø.

- Der har fra start været en fælles forståelse og en plan for Mikkels drøm om at blive solgt til udlandet som 16 år. Vi har internt i klubben derfor ydet en stor indsats i dagligdagen, og samtidig været meget samarbejdsvillige i forbindelse med prøvetræninger hos blandt andre Ajax og Dortmund.

- Fra AGF’s side har det naturligvis været med udgangspunkt i, at Mikkel skulle være kontraktspiller i AGF. Målet har været en ’win/win’ case, hvor spilleren fik sin drøm udfyldt om udlandet, og samtidig blev AGF tilgodeset for de store økonomiske investeringer som vi har gjort i vores talentafdeling gennem de seneste sæsoner.

- I forbindelse med Mikkels 15 års-fødselsdag har vi gentagende gange forsøgt at nå til enighed med spilleren og hans rådgivere. Kravene omkring løn og klausuler var dog på sådan et niveau, at det ikke var en ansvarlig forretningsmodel for klubben. Samtidig kunne vi ikke forsvare det over for de mange andre dygtigere spillere, der har helt andre realistiske lønforventninger i klubben.

- Vi har derfor igennem længere tid fokuseret anderledes, og har blandt andet hentet to andre landsholdsspillere ind på Mikkels positioner. Samtidig er AGF i denne sæson - målt på point - nu det næstbedste akademi sammenlagt i U15-17-19 ligaerne. Vi ser lige nu rigtige mange spændende spillere i vores talentafdeling, så vi er for længst videre med denne case.
 
U19 starter sådan her til dagens pokal kamp mod Aab.


1Otto Lyhne
3Christian Storch
4William Laugesen
5Sebastian Schøt
6Oskar Haugstrup
7Emil Helt
8Hamuza Sengooba
10Tomas Kristjansson
11William Svendgaard
14Andreas Harsløf
15Zander Grantzau
Vi satser da på pokalen med både Haugstrup og Kristjansson i startopstillingen. Bliver spændende at se dem på U-19 niveau.

Har du en ide om, hvorfor Bogere ikke starter? Bliver han bare sparet lidt pga. den skade han fik for et par uger siden (selvom han startede sidst) eller er det bare en konsekvens af at Kristjansson er trukket ned fra A-holdet?
 
Men vi kan jo overhovedet ikke betale de 100k om måneden som nogle af de drenge FCK henter får, det er jo vanvittigt.
Hvorfor skulle man ikke kunne det? Pengene er der jo, det er bare en prioritering.

Økonomisk er det heller ikke sikkert, at det ville være en underskudsforretning, hvis man havde øget budgettet til lønninger i ungdomsafdelingen med 5-10 mio kr årligt de seneste år, men til gengæld nu havde fx Dadason, Jonathan Lindekilde og Mikkel Bro Hansen på kontrakt.
 
Det er meget dyrt at miste et generationstalent som var faldet i vores kurv. Har vi råd til det? Der må kunne findes en løsning hvor indlysende store talenter kan fastholdes med en løn der svarer til talentet.
Hvilket generationstalent er det helt præcist vi har mistet ?

Bro Hansen ? - der er juryen vist ude nogle år endnu.

Ham der røg til FCK i går ? Han blev kaldt en “juvel” af bold/campo/what ever. De kalder alle talenter for “juveler” bare de kan tage 3 på foden.
 

Latest posts

Back
Top