New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2025

  • Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 418K
Transfervindue Transfervindue sommer 2025
Hvis man så VFF kampen bagefter, så var det måske et bedre tempo at komme ind i, for en ung Tchamche.

Når det så er sagt, så havde de fleste agfere bøvl med boldomgangen den sidste halve time plus tillægstid
Både og. Tænker det er sundt for unge spillere at prøve begge dele. Nu har han oplevet hvordan tempoet og intensiteten er i en dansk topkamp - og hvad han måske mangler for helt at kunne være med på det niveau.

Og så kan han forhåbentlig tanke selvtillid og få individuelle succesoplevelser mod de lidt svagere hold.
 
Tcahmche er vel heller ikke en spiller man forventede kom op og primært skulle brillere med sin teknik, men hvis man er lidt stresset i en ny form for kulisse og med et pres på banen og mens man skal kæmpe for at holde en føring hjem, kan det sikkert også godt forplante sig i øget fejlmængde. Det er noget man skal arbejde med, det gør man nok også, for selvfølgelig er det væsentligt, men nok så interessant synes jeg det bliver at se ham i flere situationer hvor han kan afslutte eller lægge den afgørende aflevering.
 
Tchamches indhop var markant bedre end Mathias Jørgensens i noget nær 100pct identiske omstændigheder tilbage i 2021. Jørgensen har trods alt fået en fin superligakarriere (og udlandssalg) alligevel.

Jeg har før skrevet, at Tchamche ikke har lignet en superligaspiller i sine første indhop, men at det er lærepenge, der forhåbentligt betaler sig tilbage senere. Daghim var også virkeligt ringe i sine første indhop, og Emmery er allerede markant bedre end i foråret. Lad os håbe på samme kurve her.

Uanset hvad er det altså altid meget fedt at se offensiv-spillere på banen, der er teenagere og af egen avl, og at se dem hjælpe en udesejr hjem i Parken er endnu bedre.
 
Jeg har før skrevet, at Tchamche ikke har lignet en superligaspiller i sine første indhop, men at det er lærepenge, der forhåbentligt betaler sig tilbage senere
Men fysisk er han jo - mindst - på niveau med en gennemsnitlig Superligaspiller, og det kan nok ikke overvurderes, hvor vigtigt det er. Kan du noget ekstraordinært fysisk kan du næsten altid gøre en forskel på den ene eller anden måde. Hvor f.eks. en Emmery langt nemmere (indtil videre i hvert fald) kan blive taget ud af kampen på fysikken.

Og det er som jeg ser det et krav for, at ramme de helt store salgspriser, da det også er adgangsbilletten til de større ligaer. En Hjalte Froholdt havde f.eks. ikke kostet nær så meget, hvis ikke han - selv på et internationalt niveau - kunne lave ekstraordinært mange højintense løb.
 
Men fysisk er han jo - mindst - på niveau med en gennemsnitlig Superligaspiller, og det kan nok ikke overvurderes, hvor vigtigt det er. Kan du noget ekstraordinært fysisk kan du næsten altid gøre en forskel på den ene eller anden måde. Hvor f.eks. en Emmery langt nemmere (indtil videre i hvert fald) kan blive taget ud af kampen på fysikken.

Og det er som jeg ser det et krav for, at ramme de helt store salgspriser, da det også er adgangsbilletten til de større ligaer. En Hjalte Froholdt havde f.eks. ikke kostet nær så meget, hvis ikke han - selv på et internationalt niveau - kunne lave ekstraordinært mange højintense løb.
Til gengæld har Emmery en fart MED bolden som meget få modstandere kan matche. At han samtidig er god teknisk og eftersigende sparker godt med begge ben gør hans potentiale stort. Han mangler den fysiske styrke og stadig relationerne til sine medspillere. Erfaring ikke mindst og evnen til at tage den rigtige beslutning. Det kan alt sammen læres. Når det kommer, så spiller han ikke i AGF længere.
 
Men fysisk er han jo - mindst - på niveau med en gennemsnitlig Superligaspiller, og det kan nok ikke overvurderes, hvor vigtigt det er. Kan du noget ekstraordinært fysisk kan du næsten altid gøre en forskel på den ene eller anden måde. Hvor f.eks. en Emmery langt nemmere (indtil videre i hvert fald) kan blive taget ud af kampen på fysikken.

Og det er som jeg ser det et krav for, at ramme de helt store salgspriser, da det også er adgangsbilletten til de større ligaer. En Hjalte Froholdt havde f.eks. ikke kostet nær så meget, hvis ikke han - selv på et internationalt niveau - kunne lave ekstraordinært mange højintense løb.
Jeg er langt hen af vejen enig, men jeg tror, at en vigtig genvej til høje salgspriser er ved at bonge ekstraordinært ud på en eller flere statistiske parametre i stats- og scoutingmodeller. Her tror jeg sådan set, at Emmery pt gør sig bedre end Tchamche - Tchamches fysik er jo god, men (endnu) ikke ekstraordinært god, mens Emmery hurtigt kan ligge højt på stats som driblinger, udfordringer, berøringer i feltet, etc.

Ovenstående er alene baseret på øjentesten, og det kan sagtens være forkert med et større faktisk datagrundlag, men den siger, at Emmery i AGF-regi er en meget mere atypisk superligaspiller end Tchamche.
 
Last edited:
Respekt for din mening, men Arnstad og Brandhof befinder sig i mine øjne i forskellige galakser hvad angår fodboldtalent. Jeg er enig med dig i, at Arnstad præsterede ret skuffende sidste sæson (sikkert af flere forskellige årsager), men man har hele tiden kunnet se hans store potentiale, synes jeg.
Men det er netop også min holdning.

Jeg har hele vejen igennem anerkendt Arnstad for tekniske kvaliteter og talent. Men jeg har været noget frustreret over ikke at se noget af det på banen (og her er jeg ligeglad med nips), samt at han ikke havde en oplagt rolle i Uwes system (som jeg så det).

Derfor er min pointe at ved sommerpausen kunne vi se tilbage på en Arnstad der spillemæssigt ikke havde leveret mere end hvad Brandhof ville have bragt - absolut middelmådigt ('glimrende' fra Brandhof fordi han leverer op til talentet og giver sig fuldt ud. Skuffende fra Arnstad fordi det er noget uforløst nips og tabte dueller, og man har ikke nogen retning).

Så - efter første sæson havde SIBs 50+ mio ikke gjort nogen forskel i de sportslige resultater (kunne have fået Arnstads output med Brandhof, måske endda bedre), og kun en af dem spillede fast. Der var ikke nogen af dem, der var på vej mod større salg (Det har ændret sig en del i denne sæson, men det ved jeg ikke, når jeg skriver tiden tilbage til starten af juni).

Derfor mener jeg at stå ret godt når jeg kritiserer SIB for forvaltning af 50+ mio transfermidler, der låser AGF nu.

Og derfor mener jeg det er fair at vurdere Arnstad mod Brandhof - som jeg faktisk synes er en glimrende spiller, bare på lavere niveau - når man taler om leveret output i sæsonen 23/24.
 
Det er ikke et rygte, men nok nærmere en teori.

Stig Inge og AGF jagtede Mads Enggård i Randers, og det samme gjorde CV da han var i BIF.

Enggård blev solgt til Molde, hvor han i dag er helt er ude af truppen. Sidste runde sad han 90 minutter på bænken..
Men er Enggaard god nok?
Tænker lidt det samme med Bundgaard? Selvom han har scoret et par stykke i denne sæson.
Gode i Randers, men ej slået til udenfor Kronjylland.
 
Men er Enggaard god nok?
Tænker lidt det samme med Bundgaard? Selvom han har scoret et par stykke i denne sæson.
Gode i Randers, men ej slået til udenfor Kronjylland.

Spørgsmålet er ikke om han er god nok - men om han ikke er for dyr :D
Molde købte ham for 20 mio kroner. Han vurderes til 21-23 mio kroner på transfermarkt nu her.

Min vildeste fantasi kan strække sig til leje med option på 15-17 mio, hvis Molde har opgivet ham, og ikke mangler penge, så er okay med at få pengene om et år.
Han fyldte altså kun 21 i januar.
 
Men er Enggaard god nok?
Tænker lidt det samme med Bundgaard? Selvom han har scoret et par stykke i denne sæson.
Gode i Randers, men ej slået til udenfor Kronjylland.
Med hans boldomgang ville han være en opgradering over Polle. Skulle vi spille 4-3-3 med brede 8’ere ville han kunne dele midten med MEM og Polle.

Han ville være en klasse tilgang.
 
Med hans boldomgang ville han være en opgradering over Polle. Skulle vi spille 4-3-3 med brede 8’ere ville han kunne dele midten med MEM og Polle.

Han ville være en klasse tilgang.
Det tror jeg også - medmindre han er faldet helt vildt i niveau og det tror jeg ikke. Det er før set at spillere ikke falder til i klubber af den ene eller anden grund. Måske hjem til trygge rammer i det jyske og stadig et trin op fra Randers.

Er det muligt tænker jeg bare vi skal slå til. Tænk sig en konkurrence på midtbanen - dertil er ham og Arnstad stadig kun 21 år. Sæt i gang CV🙏
 
Gad vide om der er kurrer på tråden med træneren - vidste ikke de havde mundhugges tidligere på sæsonen.
Tænker ikke det er ofte en spiller kritiserer trænerens dispositioner så klart og/eller en træner responderer ved at sige spilleren skal blive voksen. Så kan det måske blive svært at komme på holdet og hvis Molde skal forsvare deres investering, skal han måske videre.

 
Det er jo ikke sikkert de nu tænker det aldrig kan normaliseres, jeg synes det er meget lidt hvis det helt ødelægger samarbejdet, og også så lidt at man kunne blive nervøs for hvordan Enggaard reagerer i andre sammenhænge, men skal han videre kan det være Molde er villige til at tage et tab nu mod at få en god videresalgsklausul.
 
FCM kreerer et par gode kontrastød og især det tidligt i kampen ville de normalt udnytte. Mod FCK brænder de også nogle voksne chancer - og forærer reelt AGF to mål.

Det er virkelig svært at køre systematisk tænkning på, fordi de 4 points i to kampe er med solid medvind. Hvad nu hvis forsvaret stadig halter og angrebet fortsat kæmper med at producere dtorer chancer.
Ligesom en sløj start (på bagkant af et gennemført rædderligt slutspil) ikke betyder, at træner, sportschef og alle spillere ned til og med U17 skal skiftes, betyder 4 point i to kampe mod sidste sæsons mestre og sølvvindere ikke, at alle problemer nu er løst og alt er godt.
Vi har brug for mindst én dygtig - virkelig dygtig - central forsvarsspiller.
Vi kunne virkelig også godt bruge en sikker førstemålmand.
Og så kunne vi godt bruge noget fart og flair på toppen.

Især det sidste tror jeg kun og alene sker, hvis Serra kommer videre i teksten. Numerisk har vi de angribere vi skal bruge, og AGF er ikke en klub, der bare kan lade lønkroner rådne op på tribunen - vi er nødt til at se, om ikke vi kan bruge de spillere vi har.
Serra, PM og Badji + Tchamche er numerisk det, vi skal bruge til én plads. Tchamche spiller den vel ikke engang endnu, men snarere Tobias Bechs plads. Stadigvæk: 3 mand til 1 plads er numerisk rigeligt. Kvaliteten kan vi altid diskutere, men vi henter ikke noget ind, foruden at der ryger noget ud først på den position, det tror jeg simpelthen ikke på.

...og så drømmer jeg i øvrigt om en defensiv midt, med næsten lige så meget bid i duellerne som Polle og lige så meget fodbold i sig som MEM eller Arnstad. Men dét sker næppe, sådan en spiller behøver ikke nøjes med superliga...
 
Ligesom en sløj start (på bagkant af et gennemført rædderligt slutspil) ikke betyder, at træner, sportschef og alle spillere ned til og med U17 skal skiftes, betyder 4 point i to kampe mod sidste sæsons mestre og sølvvindere ikke, at alle problemer nu er løst og alt er godt.
Vi har brug for mindst én dygtig - virkelig dygtig - central forsvarsspiller.
Vi kunne virkelig også godt bruge en sikker førstemålmand.
Og så kunne vi godt bruge noget fart og flair på toppen.

Især det sidste tror jeg kun og alene sker, hvis Serra kommer videre i teksten. Numerisk har vi de angribere vi skal bruge, og AGF er ikke en klub, der bare kan lade lønkroner rådne op på tribunen - vi er nødt til at se, om ikke vi kan bruge de spillere vi har.
Serra, PM og Badji + Tchamche er numerisk det, vi skal bruge til én plads. Tchamche spiller den vel ikke engang endnu, men snarere Tobias Bechs plads. Stadigvæk: 3 mand til 1 plads er numerisk rigeligt. Kvaliteten kan vi altid diskutere, men vi henter ikke noget ind, foruden at der ryger noget ud først på den position, det tror jeg simpelthen ikke på.

...og så drømmer jeg i øvrigt om en defensiv midt, med næsten lige så meget bid i duellerne som Polle og lige så meget fodbold i sig som MEM eller Arnstad. Men dét sker næppe, sådan en spiller behøver ikke nøjes med superliga...

Jeg elsker når der kommer indlæg med substans og realisme.. og ikke "vi skal have 6 nye spillere, uanset havd" indlæg.
Her er der realisme og tanker om havde der skal til først.

Har selv den tanke at der ikke kommer noget ind, før andet går ud - generelt! Netop på grund af de bunde lønkroner. Numerisk er vi vel på det vi skal være, når man også har høet på CV at truppen skulle slankes.
 

Latest posts

Back
Top