New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2025

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 418K
Transfervindue Transfervindue sommer 2025
En ordning som har flyttet en masse gode fodboldspillere til superligaen, både danske og udenlandske spillere, hvilket har løftet os op til at være skandinaviens med afstand stærkeste liga. Sverige havde i mange år førertrøjen, men må nu skele misundelige til resultaterne, herunder den økonomisk udvikling i DK.

Eller også er SL blevet Skandinaiviens svar på PL, fordi vi har haft områdets med de afstand største tv-aftaler og var den skandinaviske liga, som først indså hvor transfermarkedet bevægede sig imod sammenholdt med, der har været nogle meget investeringsvillige ejere modsat Norge og Sverige, hvor det som jeg forstår, stadig er præget meget af foreningsånden.

Imo er det især Per Bjerregaard som drev Superligaen i en retning som mindede mere om klubber i meget større ligaer fremfor foreningstankegangen, som han tog et hårdt opgør med og som FCK og sidenhen FCM også tog til sig. Det var også en diskussion, der kørte heftigt i AGF i mange, mange år.

De har råd til det, er nok det dårligste argument overhovedet. Mærsk er i international konkurrence og har investorer, der forventer et konkurrencedygtigt afkast. Så det handler ikke om hvad "de har råd til", men om at de skal kunne give konkurrencedygtige lønninger og stadig have et konkurrencedygtigt afkast. Det er derfor reglerne er opfundet i første omgang (for at kunne tiltrække internationale eksperter til en internationalt konkurrencedygtig løn i det danske skattesystem).

Om danske statsborgere så skal være omfattet er til dels et moralsk/etisk spørgsmål - men også om internationale danske virksomheder skal kunne tiltrække internationale eksperter (som tilfældigvis har dansk statsborgerskab) på konkurrencedygtige vilkår. Man kan jo også vende den om, at alternativet er, at netop de eksperter så i stedet vil blive ansat i en afdeling i udlandet eller en udenlandsk konkurrent, hvor Danmark så ikke får glæde af deres indkomstskat. Så måske den nuværende model er den mindst dårlige af to onder?

Ift. om sportsfolk skal undtages, så synes jeg det bliver lidt for petitesse-agtig regulering. En af grundene til at har voldsomt stigende kompleksitet især i vores skattelovgivning er vores behov for at detail-regulere alt, så ingen på nogen måde kan få en fordel eller ulempe. Det giver ikke særlig effektiv regulering og koster kassen at administrere.

Rant over:)

Jamen så er det jo godt, at Mærsk havde mulighed for at ansætte udenlandsk arbejdskraft på den gamle forskerordning. Alternativt er der i det danske kongerige sikkert kvalificeret arbejdskraft, som kan lokkes uden en skatterabat.

Jeg er også ret overbevist om, at verdens største shippingvirksomheds konkurrenceevne ikke står og falder med forskerordningen.

Jeg har det ekstremt svært ved, at overklassen/de rigeste skal slippe for skat. I den henseende er jeg faktisk relativt ligeglad med Mærsks konkurrenceevne.

Jeg er også sikker på, at samfundet nok skal klare sig, selvom Mærsk ikke kan trække alle nøglemedarbejderne hjem på en skattefribillet. Det gik jo trods alt, dengang de var ude.

Kort sagt. Jeg kan ikke følge, hvorfor Mærsk skal understøttes på bekostning af alle de borgere, der månedligt betaler fuld skat. Det synes jeg nærmest er endnu mere defekt.

Rant over:)

/Og lad os så ikke koge mere suppe på set ben. Vi tilhører åbentlyst forskellige politiske fløje, og det skal der være plads til.

Hvis vi for et øjebliks skyld glemmer al debat om skat osv, så er der ingen tvivl om at superligaen igennem de sidste 20 år har oplevet et løft via "forsker ordningen".

En ordning som har flyttet en masse gode fodboldspillere til superligaen, både danske og udenlandske spillere, hvilket har løftet os op til at være skandinaviens med afstand stærkeste liga. Sverige havde i mange år førertrøjen, men må nu skele misundelige til resultaterne, herunder den økonomisk udvikling i DK.

Så for dansk fodbold er forsker ordningen en win/win, og en metode til at "løfte" os på en måde som får humlebien til at flyve lidt hurtigere.

Jeg tænker, at det generelle samfund trods alt er vigtigere end fodbolden. Jeg tænker ikke, at dansk fodbold nødvendigvis er foran svensk og norsk længere.

Ideen med lavskatteordning har utvivlsomt en effekt på tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft. - og er ligeledes utvivlsomt en god forretning for kongeriget, da det formentlig kun er et fåtal af de tilrejsende der trækker på vores velfærdsordninger inden de rejser hjem igen.
Man kan til gengæld undre sig over hvordan ordningen også kan gælde for danske statsborgere.

Ideen med lavskatteordning har utvivlsomt en effekt på tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft. - og er ligeledes utvivlsomt en god forretning for kongeriget, da det formentlig kun er et fåtal af de tilrejsende der trækker på vores velfærdsordninger inden de rejser hjem igen.
Man kan til gengæld undre sig over hvordan ordningen også kan gælde for danske statsborgere.
det er vel ikke folk på forskerordning der betaler for lidt i skat, det er vel alle os andre der betaler for meget? 27% er vel ikke en lav skat i de fleste lande?

Vi tilhører åbentlyst forskellige politiske fløje, og det skal der være plads til.
Det skal der bestemt. Jeg befinder mig dog ret meget i midten rent politisk (jeg har altid stemt lige til højre for midten, men synes den bedste regering i midt voksenliv var Thorning/Corydon), så nogen egentlig fløj tilhører jeg ikke;) Modsat på fodboldbanen, hvor jeg havde det bedst helt derude, hvor man fik kridt på støvlerne:D

Det er heller ikke 27% dertil skal lægges 8% i AM og dertil manglende fradrag.

Fordelen er ofte ikke så stor.
Jo større indkomsten er, jo større er fordelen.

Man betaler 32.84 % i skat. Hvordan det regnestykke går op med 8 % AM-bidrag, kan jeg ikke svare på.

Man kan læse de præcise vilkår via dette link:

Jo større indkomsten er, jo større er fordelen.

Man betaler 32.84 % i skat. Hvordan det regnestykke går op med 8 % AM-bidrag, kan jeg ikke svare på.

Man kan læse de præcise vilkår via dette link:

Det er fordi man betaler skat (27%) og derefter AM (8%) - så samlet er det cirka 33%

Hvis man skylder f.eks 4.0 mill i en bolig, så har det også en ret stor effekt

Latest posts

D
Replies
728
Views
44K
Back