New posts

Tråden om engelsk fodbold

• Thread starter Thread starter swharders
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 273
  • Views Views: Views 18K
Tråden om engelsk fodbold
Det her må siges at være en succeshistorie - hvis/når den bliver officiel.

Han kunne ikke bruges i FCN, skifter så til HB Køge, hvorefter han hentes af Lecce, får debut på landsholdet og scorer efter nogle minutter… Og nu på vej til Man Utd på en “mangeårig” kontrakt i en handel til anslået værdi på 260 mio. kr.

(“Medie” = Romano)

Meget imponerende.

Jeg har tidligere undret mig over den tilgang. Jeg tror ikke Dorgu kommer til at rykke Man U og er ikke overbevist om han bliver fast mand. Der er mere 'Højlund' over den, for mig, hvor man forsøger at ramme næste store hit, men på et for tidligt punkt i karrieren ift hvor Manchester reelt skal hente spillere.

Respekt for de, der måtte være uenige. Jeg har ikke det store kendskab til Dorgu og ej heller til United. Jeg anvender alm logik og sandsynlighedsregning. Tager jeg fejl må i gerne vende tilbage til dette indlæg. Men det skal evalueres over 6-12 måneder.

Kan vi blive enig om ex ante præmissen:

Når der smides så stort et beløb, skal Dorgu blive fast mand og være blandt de bedre på holdet. Han er ung, men som minimum skal han blive fast mand i løbet af foråret - man har ikke købt ham for at udvikle ham på reserveholdet?

Selvfølgelig kommer Dorgu ikke til at rykke United - det gør ingen enkeltstående spiller med så mange mangle - men han er talentfuld og spiller på den position, hvor United nok er svageste nu når Shaw har glasben.

Jeg er dog ikke specielt oppe at køre pga. prisen. Det er voldsomt for en ung spiller, som spiller i en bundklub og for alvor ikke har braget igennem. Nu er fans blev tudet ørerne fuld af, hvor lidt penge klubben har og så bruger man det beløb på en spiller til fremtiden.

Når der smides så stort et beløb, skal Dorgu blive fast mand og være blandt de bedre på holdet. Han er ung, men som minimum skal han blive fast mand i løbet af foråret - man har ikke købt ham for at udvikle ham på reserveholdet?

Nej! Det er simpelthen vejen til at ødelægge unge spillere - med mindre de har en psyke udover det sædvanlige - at opstille så firkantede kriterier.

Nej! Det er simpelthen vejen til at ødelægge unge spillere - med mindre de har en psyke udover det sædvanlige - at opstille så firkantede kriterier.
Enig. Men lad os dele den i to.

Det fra hvor vi står, før handlen er endelig, giver det ikke mening med så dyr en transfer, med mindre man tror vedkommende kan spille fast.

Når spilleren er startet handler det om at få det bedste ud af situationen. Hvis det kræver en periode hos reserverne, må det være sådan.

Det jeg taler om, er planen ved købet, og det jeg vil kritisere, hvis det ikke går som (jeg antager det var) planlagt. Det er samme vinkel jeg benytter til at kritisere købet af Gyamfi - det er ikke en personlig kritik af spilleren som jeg antager gør sig bedste - men kritik af en dårligt forberedt køber.

Det jeg taler om, er planen ved købet, og det jeg vil kritisere, hvis det ikke går som (jeg antager det var) planlagt. Det er samme vinkel jeg benytter til at kritisere købet af Gyamfi - det er ikke en personlig kritik af spilleren som jeg antager gør sig bedste - men kritik af en dårligt forberedt køber.

Jeg tror ikke helt, jeg ved, hvad du mener?

Ang. Dorgu er der intet der tyder på, United denne gang er uforberedt på Dorgu. Allerede under Ten Hag blev han rygtet til United, så efter alt at dømme, har de fulgt Dorgu gennem hele sæsonen.

Jeg er dog bekymret for, hvad strategien er i United. På den ene side henter man en Dorgu, man henter store talenter til akademiet, vil forlænge med de unge på 1. holdet men samtidig beholder de en Bruno, som vil vinde her og nu og nå ja, så er der rygter om en Pogba retur men det er forhåbentlig en and.

Jeg tror ikke helt, jeg ved, hvad du mener?

Ang. Dorgu er der intet der tyder på, United denne gang er uforberedt på Dorgu. Allerede under Ten Hag blev han rygtet til United, så efter alt at dømme, har de fulgt Dorgu gennem hele sæsonen.

Jeg er dog bekymret for, hvad strategien er i United. På den ene side henter man en Dorgu, man henter store talenter til akademiet, vil forlænge med de unge på 1. holdet men samtidig beholder de en Bruno, som vil vinde her og nu og nå ja, så er der rygter om en Pogba retur men det er forhåbentlig en and.
Der er rygter om at Amorim insisterede på at Dorgu skulle hentes, også selvom det ville sprænge banken. Så han er tilsynelandende også i høj grad trænerens mand - det tror jeg hjælper ham, Amorin er snu, ved hvad han vil, og hvordan han skal gøre det, men der er meget vraggods der skal ryddes op i fortsat, så man må håbe at han får tiden til at få styr på den tilsyneladende dårlige kultur i truppen

Jeg har lidt på fornemmelsen, at nogle klubber måske disponerer længere end du gør og handler derefter.

Realistisk set bør United vil ikke satse ensidigt på de løser alle problemer i næste sæson men nærmere i sæsonen efter. Eller er det bare mig, der forventer de handler på en lidt længere bane end de 6-12 måneder du oplister?

Jeg har lidt på fornemmelsen, at nogle klubber måske disponerer længere end du gør og handler derefter.

Realistisk set bør United vil ikke satse ensidigt på de løser alle problemer i næste sæson men nærmere i sæsonen efter. Eller er det bare mig, der forventer de handler på en lidt længere bane end de 6-12 måneder du oplister?
Jeg har selv overvejet scenarierne. Kan du pege på relevante scenarier hvor han starter med 6-12 måneders reservehold?

Det kan godt være meningen Dorgu skal være en stærk spiller om fx to år, men vejen til det går over spilletid indtil da.

Måske satte jeg det verbalt for hårdt op. Hvis Dorgu spiller fast på fornuftigt niveau (=hvor man kan sige han spiller uden at koste holdet), så er det fint.

Det kan også være Højlund udvikler sig til en større succes i løbet af de kommende 18 måneder, så de pludselig har en god angriber.

Min vurdering er, at Dorgu og Højlund ikke bliver profiler i Premier League. Det kræver nok en 5-7 år for endegyldigt at blive fastslået, men kan blive modbevist løbende.

Hvad enten de skal sælges med fortjeneste, eller være med til at løfte United om 2-3(mere?) år, går vejen over spilletid. Og skal der profiteres på Dorgu skal han bevise sig på højt niveau og være relevant for hold over United. Næste klub køber ham ikke på kort tid i Lecce, de vil have toppræstationer i PrL.

Jeg har selv overvejet scenarierne. Kan du pege på relevante scenarier hvor han starter med 6-12 måneders reservehold?

Det kan godt være meningen Dorgu skal være en stærk spiller om fx to år, men vejen til det går over spilletid indtil da.

Måske satte jeg det verbalt for hårdt op. Hvis Dorgu spiller fast på fornuftigt niveau (=hvor man kan sige han spiller uden at koste holdet), så er det fint.

Det kan også være Højlund udvikler sig til en større succes i løbet af de kommende 18 måneder, så de pludselig har en god angriber.

Min vurdering er, at Dorgu og Højlund ikke bliver profiler i Premier League. Det kræver nok en 5-7 år for endegyldigt at blive fastslået, men kan blive modbevist løbende.

Hvad enten de skal sælges med fortjeneste, eller være med til at løfte United om 2-3(mere?) år, går vejen over spilletid. Og skal der profiteres på Dorgu skal han bevise sig på højt niveau og være relevant for hold over United. Næste klub køber ham ikke på kort tid i Lecce, de vil have toppræstationer i PrL.
Undskyld jeg “blander” mig som ikke United mand. Faktisk ikke den helt store Premier League mand, andet end de fleste kampe er fede pga tempoet, men har ikke et specifikt favorit hold længere.

Er problemet med de indkøb der er i United ikke lidt, at det er svært at se præcis hvad det er de skal passe ind i?

De Ligt og Yoro er voldsomt dyre men kan en af dem spille yderstopper overhovedet? Og i skal det i givet fald spilles med Maguire i midten?

Dorgu virker fejlcastet (på niveau), men som wingback kan det give mening. Det kan flytte ned Mazraoui ned som stopper. Men så virker det skørt at have brugt 100 mill Euro på Yoro og De Ligt.

Jeg ser en del Serie A, og Højlund var god på et direkte og meget hurtigt spillede hold. Zirkzee var god, men på nærmest det modsatte type hold, typisk Motta bold hvor en stopper træder op og bliver 6’er og en overbefolket midtbane hvor Zirkzee spillede 10’er i perioder.

Jeg har svært ved at finde den røde tråd

Det er vel ikke enten eller selvom det selvfølgelig er belejligt som fan med to streger under. Selvfølgelig går det over spilletid og jeg aner ikke om han har niveauet eller det er håbløst.

United har været på en zigzag kurs igennem længere tid og var jeg ny træner, havde jeg betinget mig en langsigtet plan, for at få ryddet op. I den forbindelse ville jeg ønske en strategi, hvor der kunne bygges en stamme af spillere som på sigt (dvs. +12 måneder) skulle være med til at bære holdet fremadrettet.

Undskyld jeg “blander” mig som ikke United mand. Faktisk ikke den helt store Premier League mand, andet end de fleste kampe er fede pga tempoet, men har ikke et specifikt favorit hold længere.

Jeg er heller ikke United mand eller følger PL særlig tæt (længere). Interesserer mig for AGF og stort set alt andet er stort set ligegyldigt.
Har haft det svært ved, at få et forhold til de spillere som skifter rundt hele tiden og til abnorme priser. Måske derfor jeg argumenterer for, at bygge en stamme på et hold som skal virke over længere tid og ikke tro på et quickfix det næste halve år :LOL:

Jeg er United mand siden de gode gamle dage med Yorke og Cole i angrebet (Okay, måske ikke så gammel, men det var der forelskelsen kom).

United har købt mange unge ind, og forsøgt at styrke sig til fremtiden. De har et par rigtig spændende U-hold, specielt U18 smadre igennem ligaen. Jeg ser ikke United som title kandidat før om 3-4-5 år MÅSKE!

Dorgu er købt til venste Wingback, det er jeg 110% overbevist om. En position som United skriger til himlen om at få en rigtig spiller ind på. Dalot er højrebenet og passer ikke til den plads. Dorgu er Venstrebenet og skal reelt kæmpe med Shaw og Malacia (Som er piv ringe!). Jeg tror nok han er købt til at spille.
Højlund er også en for fremtiden, men hvor ville jeg gerne se noget mere - specielt hans første berøringer er elendige! Han er stadig ung, og mange angriber (Haaland og Mpappe fraregnet) bliver først rigtig gode midt og sidst 20erne. Så jeg vil ikke afskrive ham for good, men han skal ikke være første valg!

Jeg syntes faktisk United har en habil trup, (Det er ikke City, Arsenal eller Liverpool) og det vigtigste for at kæmpe med om CHL Pladserne næste år, er at Amorien får spillet sit system ind - for det er det han er igang med. Han skal ikke gå på kompromi som Ten Haag gjorde og Ragnerick gjorde. Nej, brug de spillere der passer ind på den måde som han kender til og har haft succes med - implementer den spillestil og find spillere der passer til den.
- Dorgu passer som type ganske godt ind på Venstre WIngback, men jeg kan godt være i tvivl om han er god nok til at rykke United helt op. Lige nu er han imo bedste valg på den position.

Hold nu op jeg synes united er skræmmende dårlige for tiden. Jeg har set dem en del de sidste par måneder, og det virker som om de bliver dårligere og dårligere?

Det er vel næsten blevet endnu ringere efter amorin er kommet til? De presser ikke, kæmper ikke. De spiller ikke hinanden gode, men vælger ofte nogle helt vildt underlige løsninger, og så er der forsvaret som er rystende usikkert når blot modstanderen nærmer sig feltet.

Jeg ved mange er efter Højlund, men hold nu op det må også være svært at være angriber på så dårligt et hold. Han fik 0 bolde spillet til sig i 1 halvleg her til aften.

Jeg tænker ikke de fyre Amorin nu, det ville være crazy. Men sådan som det sejler, tør de give ham pengene til at købe dem han vil til sommer?

Hold nu op jeg synes united er skræmmende dårlige for tiden. Jeg har set dem en del de sidste par måneder, og det virker som om de bliver dårligere og dårligere?

Det er vel næsten blevet endnu ringere efter amorin er kommet til? De presser ikke, kæmper ikke. De spiller ikke hinanden gode, men vælger ofte nogle helt vildt underlige løsninger, og så er der forsvaret som er rystende usikkert når blot modstanderen nærmer sig feltet.

Jeg ved mange er efter Højlund, men hold nu op det må også være svært at være angriber på så dårligt et hold. Han fik 0 bolde spillet til sig i 1 halvleg her til aften.

Jeg tænker ikke de fyre Amorin nu, det ville være crazy. Men sådan som det sejler, tør de give ham pengene til at købe dem han vil til sommer?
Alternativet til at give Amorim penge til sommer er jo at ledelsen anerkender at det var forkert at skifte træner og system midt i den travleste periode i sæsonen. Det vil se skidt ud.

Derudover vil det være urimeligt overfor Amorim. Han skal have længere tid og spillere der passer bedre til hans stil før han kan bedømmes for alvor. Om det så er rigtigt at købe flere spillere til en ny stil, skal jeg ikke kunne sige.

Men det er dybt elendigt for tiden. At nedrykning er en reel mulighed siger alt. De kan nærmest ikke engang spille bolden over midten. Mod et hold der nok (måske ligesom United) rykker ned. Grotesk.

Der er langt til Cantona, Keane og Giggs og det United-hold jeg forelskede mig i.

Til gengæld har livet som AGF-tilhænger i de sidste 30 år givet mig tæt på uendelig modstandskraft. Jeg er ikke engang tæt på at være presset ift. United😊

Det må blive et voldsomt transfervindue til sommer for United. Der er så mange positioner hvor de skal forstærkes markant for, at få Amorims system til at fungere bare nogenlunde.

De kan nok sælge et par spillere for, at samle lidt flere penge sammen, men for pokker hvor må det blive en dyr omgang.
Men det går jo ikke hvis de balancerer på kanten af FFP-reglerne. Der er spillere der kan sælges og give mulighed for andre tilgange, men det er måske ikke dem de helst vil af med. Det fornuftige vil nok være at binde sig til Amorim og gå efter de rigtige typer til hans spillestil også selvom det ikke helt er topspillere og så acceptere at næste sæson skal handle om stabilisering. Det er Dorgu måske også udtryk for, men det være lidt risikabelt hvis det er for mange talenter med mindre de accepterer flere sæsoners udvikling og det er nok ikke så nemt i Man Utd.

Latest posts

Back