New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 380K
Superligaen 2025/2026
Jeg tumler med et nysgerrigt spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig et svar på fra forummets mere realistiske og konservative medlemmer. Det kommer her uden yderligere indpakning: Hvor mange point skal GF føre med ved vinterpausen, før vi er mere end 50% favoritter til at vinde guld?

Det er ikke ladet med værdi på nogen måde. Det er bare et nysgerrigt spørgsmål.
I 2022-2023 førte Randers (!) rækken efter 10 runder og halvvejs inde i sæsonen havde FCN et forspring på 8 point til FCK (Viborg (!) lå imellem). FCK og ikke FCN blev som bekendt mestre det år.

AGF skal have et forspring på mindst 6 point for at være den største favorit til guldet. For at nå over 50% skal forspringet formentligt være på den gode side af 10 point. Det kommer ikke til at ske.

I 2022-2023 førte Randers (!) rækken efter 10 runder og halvvejs inde i sæsonen havde FCN et forspring på 8 point til FCK (Viborg (!) lå imellem). FCK og ikke FCN blev som bekendt mestre det år.

AGF skal have et forspring på mindst 6 point for at være den største favorit til guldet. For at nå over 50% skal forspringet formentligt være på den gode side af 10 point. Det kommer ikke til at ske.
Den vinterpause skiftede FCN så også træner. Det tror jeg ikke AGF gør, medmindre der kommer rigtig store penge på bordet

Jeg synes, det er alt for tidligt overhovedet at have denne diskussion. Jeg betragter det som overvejende sandsynligt, at vi slutter efteråret af på en 3. eller 4. Plads. og så er sandsynligheden for et mesterskab meget lille.

Hvis vi ser på forventningerne (mine) inden sæsonen, så vil top seks være en god sæson. Ser vi på, hvordan sæsonen er forløbet foreløbigt, så bør vi stræbe efter medaljer. Kam vi vinde bronze og blande os i mesterskabskampen indtil sent i sæsonen, vil det være fantastisk.

Bliver vi nummer fire og fortsætter det gode udviklende spil og den nuværende udvikling af relativt unge offensive spillere (Bech, Arnstad) synes jeg også, det har været godkendt.

Sælger vi Bech og Arnstad til vinter for et rekordbeløb og slutter samtidig i top seks, mens vi måske brugerforåret på at modne ST og Emmery, har det også været en god sæson i min optik.

Der er mange veje til rom for mig.

Jeg er på hold med @Thomas K her. Vi skal have 7-8 point før det begynder at ligne noget.

Hvis det sker, tror jeg til gengæld klubben pludselig finder noget ekstraordinært til transfers.

Generelt tror jeg ikke rigtig på det. Truppen er stadig for smal og vi må snart ramme noget stolpe-ud. Spørgsmålet er hvad det gør ved mentaliteten og om hvedebrødsdagene slutter mens de andre læser vores spil. Men drømmen lever :love:
Fire straffe der er blevet reddet samt Wahlstedt hjerneblødning i første kamp er ret meget stolpe ud indtil videre. Kan det blive værre😀

50% guldfavoritter ved vinterpausen?
Det er sindssygt meget.
Lige nu er vores odds på guld 5,75.
Og vi har et morderisk program indtil jul.

Jeg tænker stadig i bronzeduel mod Brøndby.
Med lidt held sølv, mens FCK tager the Double. Hvis vi ikke selv tager pokalen.

Der ligger indbygget i forudsætningerne at AGF går på vinterpause på førstepladsen. Hvis det sker, har AGF også klaret resten af efteråret godt.

Har man 7 points forspring ved vinterpausen er det sket ved imponerende spil. Man har fire overkommelige runder inden slutspillet, mens FCK og FCM møder hinanden indbyrdes.

Men selv med den situation tør jeg ikke sige 50%. Det vil man nok sige, hvis vi står der, fordi holdet så er fortsat med at løse opgaverne og er sluppet gennem FCK/M og BIF på god vis.

50% guldfavoritter ved vinterpausen?
Det er sindssygt meget.
Lige nu er vores odds på guld 5,75.
Omregner man odds på de tre største favoritter (og fratrækker Danske Spils margin), så er sandsynlighederne lige nu:

FCK: 50,9%
FCM: 31,4%
AGF: 17,7%

Så der er stadig et godt stykke op til 50%. Det er klart. Men for hver kamp der spilles, stiger sandsynligheden - HVIS vi bliver ved med at holde os på toppen.

For mig er det en vild drøm, at vi nærmer os en femtedel sandsynlighed for et mesterskab. I JP's første sæson. Nu skal vi bare holde fast og blive ved med at forbedre vores muligheder.

Personligt synes jeg ikke det giver mening at snakke om AGF som med i løbet om ligatitlen - det er tidligt på sæsonen (10 kampe) og holdet har ikke været med i opløbet i nogle af de sidste mange år. Derudover er truppen ikke i nærheden af den styrke som FCK og FCM kan mønstre - synes egentlig også FCN, BIF og Randers har stærkere truppe (men det er en anden snak). Ofte ser man at hold lave nogle stimer med mange point (tit sker det inde i sæsonen så man lægger ikke så meget mærke til det): Her er et eks. med Randers i 22/23 sæsonen

Efter 10 runder (Rander 10 point foran FCK!):

1759218740674.webp

Slutstilling (Randers 18 point efter FCK!):
1759218769956.webp

Slustillingen giver ikke mening at spå om pt. - men nyd hver en kamp

Personligt synes jeg ikke det giver mening at snakke om AGF som med i løbet om ligatitlen - det er tidligt på sæsonen (10 kampe) og holdet har ikke været med i opløbet i nogle af de sidste mange år.
Nu var oplægget heller ikke, at vi var med i guldkampen - men hvor mange points forspring ved vinterpausen vi skulle have, før vi havde en 50/50 chance.

Jeg gættede på 10, men tror egentligt ved nærmere eftertanke det er for lavt. I slutspillet kan det gå virkeligt hurtigt med alle de indbyrdes kampe (og generel hård modstand) så rammer man et formdyk der, kan de 10 point være væk på fire runder.

Personligt synes jeg ikke det giver mening at snakke om AGF som med i løbet om ligatitlen - det er tidligt på sæsonen (10 kampe) og holdet har ikke været med i opløbet i nogle af de sidste mange år. Derudover er truppen ikke i nærheden af den styrke som FCK og FCM kan mønstre - synes egentlig også FCN, BIF og Randers har stærkere truppe (men det er en anden snak). Ofte ser man at hold lave nogle stimer med mange point (tit sker det inde i sæsonen så man lægger ikke så meget mærke til det): Her er et eks. med Randers i 22/23 sæsonen

View attachment 5409

Slutstilling (Randers 18 point efter FCK!):
View attachment 5410

Slustillingen giver ikke mening at spå om pt. - men nyd hver en kamp
Meget enig - et angreb på førstepladsen kræver stimer, og så perioder hvor man spiller uafgjort mod direkte konkurrenter. Det giver ingen mening, at tale om det før end vi har mød BIF, FCK og FCM to gange.

Vinder vi f.eks. 2 af dem, og spiller den sidste uafgjort, så synes jeg snakken er relevant.

1759218740674.webp
I forhold til dén stilling på samme tidspunkt af sæsonen, har FCK og FCM begge otte point flere i år, mens Brøndby har syv.

Det er i virkeligheden det største argument mod AGFs medalje- og guldchancer - der er ikke noget, der tyder på, de øvrige store hold falder igennem, eller at mesterskabet vil 'være billigt til salg'. I stedet har vi tre hold (plus AGF) på vej mod, relativt set, gode sæsoner, hvor succes kommer til at kræve, igen relativt set, mange point. Selv hvis AGF skulle stå distancen til det sidste, kan det meget vel være et dårligt år endeligt at gøre netop dét.

Det er i virkeligheden det største argument mod AGFs medalje- og guldchancer - der er ikke noget, der tyder på, de øvrige store hold falder igennem, eller at mesterskabet vil 'være billigt til salg'. I stedet har vi tre hold (plus AGF) på vej mod, relativt set, gode sæsoner, hvor succes kommer til at kræve, igen relativt set, mange point. Selv hvis AGF skulle stå distancen til det sidste, kan det meget vel være et dårligt år endeligt at gøre netop dét.
God pointe 👍

Men det er selvfølgelig under forudsætning af, at vi har brug for et billigt mesterskab. Det finder vi først ud af i løbet af foråret 😉

Det kunne være sjovt at se KEP blande sig i denne debat.
Han vil formentlig først give os 50% chance, hvis vi har et forspring på 15 point til FCK.
Jeg kan også godt lide at hate på KEP, men givet at han først ville give den en 50/50 ved 15 points forspring til vinter, ville jeg ikke have ondt i røven over. I slutspillet har vi 6 point på spil mod FCM/K hver i sær - det er 12. Det er ikke usandsynligt, at vi taber de 4 kampe i et slutspil, alene fordi de to hold er vant til lige præcis dén type kampe i langt højere grad, end vi er. Derefter er der kun 3 point at tære på, og dét betyder reelt at vi skal gøre stort set rent bord i de resterende kampe i slutspillet.
Jeg synes, det er alt for tidligt overhovedet at have denne diskussion. Jeg betragter det som overvejende sandsynligt, at vi slutter efteråret af på en 3. eller 4. Plads. og så er sandsynligheden for et mesterskab meget lille.
ALT for tidligt - alt alt for tidligt.
Men sjovt! Og hyggeligt!
Og langt mindre urealistisk og langt mindre for tidligt, end i andre sæsoner i nyere tid. 🥰

Jeg kan også godt lide at hate på KEP, men givet at han først ville give den en 50/50 ved 15 points forspring til vinter, ville jeg ikke have ondt i røven over. 🥰

Altså hvis KEP var min boomaker, så vil jeg heller ikke brokke mig over de på månen sandsynligheder han kommer med.
Som ekspert kan det være lidt tåkrummende, at han altid tror på farmands gamle klub, uanset hvordan de spiller.

Vi førte altså ligaen efter 15 runder i sidste sæson, gutter 😄 For mit vedkommende skal vi en del længere ind i sæsonen, før mit fokus skifter fra en kamp med Brøndby om tredjepladsen til en decideret mesterskabskamp. Det kan godt være, at vi er indenfor rækkevidde af FCM og FCK, når grundspillet er slut, men som mange andre har skrevet, regner jeg med, at FCM og K trækker fra til sidst, når de ikke længere har Europa at prioritere.

Latest posts

Back