FCK vil jo tværtimod tjene penge på det, så det er "det hele værd."
Gad vide om AGF gør noget tilsvarende? Det er stadig interessant at Information (Weekendavisen eller hvem det det var?) havde en tegning med AGF der kigger på nyfødte, men det kan jo også tænkes at der er andre end FCK der registrerer små børn.
Det tror jeg godt vi kan regne med, man gør. Og man noterer sig givetvis også, hvem der viser noget potentiale.
Problemet er, som jeg ser det, at grænsen mellem "bare at holde sig orienteret om unge fodboldspillere" og så systematisk at registrere og vægte helt små børn er ret svær at definere.
Lad os antage at en scout for AGF er ude at se noget U8 fodbold - lad os endda stramme den, og sige, at han er det i embeds medfør; måske har han scoutet et ældre talent i samme klub, og slår et smut over forbi U8 kampen, for at se, om der er noget på vej i denne klub om nogle år.
Her får han øje på et lysende talent i Messi-klassen, altså en knægt, der spiller for sjov, men helt tydeligt er allerbedste venner med bolden og har et unaturligt godt blik for spillet.
Han må jo reelt ikke notere én stavelse om den knægt. Ovre på den anden side af banen, kan han se en konkullega fra (lad os sige) FCM, der noterer flittigt og taler ivrigt med barnets træner.
Hvad gør han så NU?
Jeg synes det er noget værre lort, men jeg kan også godt se, at den er ekstremt svær at håndhæve, endsige definere præcist.
Hvis scouten bare noterer sig at klub x har en virkelig dygtig U8 spiller rendende, så er der jo grund til at kigge forbi relativt ofte, og det er der vel ikke noget galt i? Men hvis han skriver barnets navn ned, fører statistikker og måske endda tager kontakt til klubben/forældrerne, ja så er der lidt kvababbelse for mig. Lad nu barnet være barn.
Men forældre er også nogle gange ambitiøse på deres barns vegne.
Som sagt: jeg synes det er nemt at forarges over, og det er jeg oprigtigt. Når jeg ser bort fra min følelsesmæssige reaktion på det forkastelige, kan jeg godt se, at i praksis bliver det virkelig svært at håndhæve nogen form for lov på området.
Først og sidst burde alle klubber, fra Øster Bøvelse IF til Real Madrid ærligt og oprigtigt sætte barnets tarv over alt andet. For mig at se, er det ikke realistisk, men det var det, der burde ske.