New posts

Superligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Grundloven har vist også nogle regler om foreninger, som kan være udfordret, hvis man ikke frit kan blive medlem der, hvor man vil
Præcis hvorfor det er så svært. Tusmørkezonen mellem foreningsdanmark og corporate elitesports-Danmark er ret bred - og desuden kan man hurtigt komme til at administrere sig ihjel. Jeg tror heller ikke DBU har kapacitet, kompetencer (og måske heller ikke vilje) til at gennemføre og administrere en lovgivning der virker, desværre.
 
Min kollegas barn på 9 er lige blevet rekrutteret til en superligaklub. Der står den på lektier, personlig udvikling, færdigheder der skal indlæres og krydses af i bestemte perioder, de spiller flere årgange op for at blive presset maksimalt osv. Det er en drøm for drengen, så alt er selvfølgelig ikke skidt.

Og det er da dejligt for drengen men når han er 11 år, er det ikke sikkert det længere er en solstråle historie, når der er en anden, som har taget pladsen. Præcis som ham i Twitter tråden nævner.
Jeg bryder mig slet ikke om, at presse så unge børn ind i et elitemiljø hvor børnene konstant bliver målt og vejret og hvis du findes for let, ryger du ud.

Jeg tror, da langt de fleste børn synes, det er en drøm at spille i FCK eller AGF som 9-årig men den drøm kan hurtigt ende i mareridt med menneskelige omkostninger, som de børn ikke burde få.

Der er sikkert nogle ulemper og praktisk ikke kan lade sig gøre men måske skal Superligaklubber slet ikke have lov til at have hold under U15.

 
Min kollegas barn på 9 er lige blevet rekrutteret til en superligaklub. Der står den på lektier, personlig udvikling, færdigheder der skal indlæres og krydses af i bestemte perioder, de spiller flere årgange op for at blive presset maksimalt osv. Det er en drøm for drengen, så alt er selvfølgelig ikke skidt.

Men det er børn på 9 år, og det var meningen, de skulle være blevet i 4 år mere (!) for at lege fodbold med deres venner og have det sjovt i deres oprindelige klubber.
Dem der så faktisk klarer den kunne man forestille sig ofte er dem der er i stand til at bevare et element af at det er leg. Det er nok også nemmest så længe man er en af de bedste og ikke så sjovt hvis man kæmper for at få lov til at være med. Dem der klarer sig igennem har sikkert også fået noget ud af det, men det er vist stadig et åbent spørgsmål om det faktisk er meget mere end hvis de havde fortsat nogle år et andet sted og samtidig hvor mange der mistes på vejen i det system, som ellers kunne være blevet lige så gode.
 
Last edited:
Dem der så faktisk klarer den kunne man forestille sig ofte er dem der er i stand til at bevare et element af at det er leg. Det er nok også nemmest så længe man er en af de bedste og ikke så sjovt hvis man kæmper for at få lov til at være med. Dem der klarer sig igennem har sikkert også fået noget ud af det, men det er vist stadig et åbent spørgsmål om det faktisk er meget mere end hvis de havde fortsat nogle år et andet sted og samtidig hvor mange der mistes på vejen i det system, som ellers kunne være blevet lige så gode.
Der er simpelthen så mange sten på vejen, medmindre man har et ualmindelig stort talent. Så nogle bliver valgt pga størrelse, og giver op. Andre prioriterer anderledes. Nogle bliver skadet fordi de spiller op. Osv.

Jeg tror det væsentlige her er, om man ønsker sin klub/forening skal være for den 1% der kommer igennem nåleøjet eller de 99% der spiller fodbold for noget andet.

Jeg har ikke noget imod børn samles på gode hold. Uanset alderen. Men det skal drives af børnene. De skal selv synes det kunne være fedt at spille med nogle af de bedre når de er til stævner. Det skal ikke være en 35 årig overambitiøs “tosse”
 
Der er simpelthen så mange sten på vejen, medmindre man har et ualmindelig stort talent. Så nogle bliver valgt pga størrelse, og giver op. Andre prioriterer anderledes. Nogle bliver skadet fordi de spiller op. Osv.

Jeg tror det væsentlige her er, om man ønsker sin klub/forening skal være for den 1% der kommer igennem nåleøjet eller de 99% der spiller fodbold for noget.

Jeg har ikke noget imod børn samles på gode hold. Uanset alderen. Men det skal drives af børnene. De skal selv synes det kunne være fedt at spille med nogle af de bedre når de er til stævner. Det skal ikke være en 35 årig overambitiøs “tosse”
Det er nemt at forestille sig et barn med statur som Messi blive sorteret fra tidligt. Hvis det er Messi klarer han sig sikkert igennem, men der må være en del af de næstbedste eller tredjebedste "Messier" der simpelthen ryger ud på vejen pga fysikken. Det er også bare et eksempel, det kan være af alle mulige fysiske og psykologiske grunde eller opbakningen hjemmefra osv, og det er med fokus på faktisk at skabe nogle topspillere, men det er klart det væsentligste er alle dem der bare får en dårlig oplevelse uanset om de faktisk ville være blevet professionelle eller ej. Det er immervæk en meget lille andel der når dertil.

Jeg har heller ikke noget imod at man kan blive udfordret lidt på det niveau man er, men den ekstremt eliteprægede tilgang og konkurrencen mellem klubberne, der er et resultat af at man arbejder på engang at tjene penge på en spiller, har nemt en masse negative konsekvenser.
 
Politiken uddeler i dagens avis en syngende ørefigen til FCK. I korte træk drejer det sig om fiskeri af to drenge under 7 år😱
Jeg noterer iøvrigt med glæde, at Kulturministeren finder DBUs nye regler helt hen i vejret (ifølge DR)👍
Sune Schmidt Nielsen udtalte i en Mediano podcast (var imens PC stadig var der) at de havde 1000+ navne noteret på spillere omkring 5-7 år

Vanvittigt
 
Har FCK responderet på artiklen? De er simpelthen så pisse ulækre
FCK ønsker ikke at stille op til interview, men svarer skriftligt på spørgsmål, dog med det lille twist at de ikke ønsker at kommentere på enkelt sager😎 Når nu Politiken lister en halv snes af dem op, er det lidt svært at kalde det enkelt sager😅
I dag kan de så hygge sig med en kindhest til den anden kind. Her har Politiken fundet eksempler på svenskere i 10 års alderen
 
FCK ønsker ikke at stille op til interview, men svarer skriftligt på spørgsmål, dog med det lille twist at de ikke ønsker at kommentere på enkelt sager😎 Når nu Politiken lister en halv snes af dem op, er det lidt svært at kalde det enkelt sager😅
I dag kan de så hygge sig med en kindhest til den anden kind. Her har Politiken fundet eksempler på svenskere i 10 års alderen

Men det kommer til at betyde 0 for fck. De vil gøre som de plejer for det har ingen konsekvens.
 
FCK vil jo tværtimod tjene penge på det, så det er "det hele værd."

Gad vide om AGF gør noget tilsvarende? Det er stadig interessant at Information (Weekendavisen eller hvem det det var?) havde en tegning med AGF der kigger på nyfødte, men det kan jo også tænkes at der er andre end FCK der registrerer små børn.
Det tror jeg godt vi kan regne med, man gør. Og man noterer sig givetvis også, hvem der viser noget potentiale.
Problemet er, som jeg ser det, at grænsen mellem "bare at holde sig orienteret om unge fodboldspillere" og så systematisk at registrere og vægte helt små børn er ret svær at definere.

Lad os antage at en scout for AGF er ude at se noget U8 fodbold - lad os endda stramme den, og sige, at han er det i embeds medfør; måske har han scoutet et ældre talent i samme klub, og slår et smut over forbi U8 kampen, for at se, om der er noget på vej i denne klub om nogle år.
Her får han øje på et lysende talent i Messi-klassen, altså en knægt, der spiller for sjov, men helt tydeligt er allerbedste venner med bolden og har et unaturligt godt blik for spillet.
Han må jo reelt ikke notere én stavelse om den knægt. Ovre på den anden side af banen, kan han se en konkullega fra (lad os sige) FCM, der noterer flittigt og taler ivrigt med barnets træner.
Hvad gør han så NU?

Jeg synes det er noget værre lort, men jeg kan også godt se, at den er ekstremt svær at håndhæve, endsige definere præcist.
Hvis scouten bare noterer sig at klub x har en virkelig dygtig U8 spiller rendende, så er der jo grund til at kigge forbi relativt ofte, og det er der vel ikke noget galt i? Men hvis han skriver barnets navn ned, fører statistikker og måske endda tager kontakt til klubben/forældrerne, ja så er der lidt kvababbelse for mig. Lad nu barnet være barn.
Men forældre er også nogle gange ambitiøse på deres barns vegne.

Som sagt: jeg synes det er nemt at forarges over, og det er jeg oprigtigt. Når jeg ser bort fra min følelsesmæssige reaktion på det forkastelige, kan jeg godt se, at i praksis bliver det virkelig svært at håndhæve nogen form for lov på området.

Først og sidst burde alle klubber, fra Øster Bøvelse IF til Real Madrid ærligt og oprigtigt sætte barnets tarv over alt andet. For mig at se, er det ikke realistisk, men det var det, der burde ske.
 
Det tror jeg godt vi kan regne med, man gør. Og man noterer sig givetvis også, hvem der viser noget potentiale.
Problemet er, som jeg ser det, at grænsen mellem "bare at holde sig orienteret om unge fodboldspillere" og så systematisk at registrere og vægte helt små børn er ret svær at definere.

Lad os antage at en scout for AGF er ude at se noget U8 fodbold - lad os endda stramme den, og sige, at han er det i embeds medfør; måske har han scoutet et ældre talent i samme klub, og slår et smut over forbi U8 kampen, for at se, om der er noget på vej i denne klub om nogle år.
Her får han øje på et lysende talent i Messi-klassen, altså en knægt, der spiller for sjov, men helt tydeligt er allerbedste venner med bolden og har et unaturligt godt blik for spillet.
Han må jo reelt ikke notere én stavelse om den knægt. Ovre på den anden side af banen, kan han se en konkullega fra (lad os sige) FCM, der noterer flittigt og taler ivrigt med barnets træner.
Hvad gør han så NU?

Jeg synes det er noget værre lort, men jeg kan også godt se, at den er ekstremt svær at håndhæve, endsige definere præcist.
Hvis scouten bare noterer sig at klub x har en virkelig dygtig U8 spiller rendende, så er der jo grund til at kigge forbi relativt ofte, og det er der vel ikke noget galt i? Men hvis han skriver barnets navn ned, fører statistikker og måske endda tager kontakt til klubben/forældrerne, ja så er der lidt kvababbelse for mig. Lad nu barnet være barn.
Men forældre er også nogle gange ambitiøse på deres barns vegne.

Som sagt: jeg synes det er nemt at forarges over, og det er jeg oprigtigt. Når jeg ser bort fra min følelsesmæssige reaktion på det forkastelige, kan jeg godt se, at i praksis bliver det virkelig svært at håndhæve nogen form for lov på området.

Først og sidst burde alle klubber, fra Øster Bøvelse IF til Real Madrid ærligt og oprigtigt sætte barnets tarv over alt andet. For mig at se, er det ikke realistisk, men det var det, der burde ske.
Jeg tænker at det primære formål med samarbejdsklubberne, er at de kan føre statistik over deres spillere, som en hel naturlig del i deres træning, og så kan Superligaklubben holde sig ajour via samarbejdsklubbens trænere. Det er vel også en af årsagerne til at AGF tilbyder trænerkurser til alle samarbejdsklubbernes trænere, så de ved hvad de skal kigge efter. Hvis der så kommer en melding om et interessant talent, så kan man i samarbejde med klubben lægge en plan for om talentet skal fortsætte i klubben, ind på akademiet eller en kombination

Problemet er alle de klubber der ikke har en samarbejdsklub, og hvor der kommer scouts fra alle mulige topklubber, jeg tænker faktisk det kan være en fordel at få et samarbejde med en superligaklub, for at få noget ro på den del.

Hvis Sune Schmidts “arkiv” med 1.000 talenter, ligger ude i samarbejdsklubberne, og man i samarbejde med dem har lagt en plan for de 1.000 talenter, så ved jeg ikke om jeg synes det er så kontroversielt. Men hvis han har været rundt i alle mulige andre klubber, og ført sin egen log, så er det noget skidt.
 
Hvis Sune Schmidts “arkiv” med 1.000 talenter, ligger ude i samarbejdsklubberne, og man i samarbejde med dem har lagt en plan for de 1.000 talenter, så ved jeg ikke om jeg synes det er så kontroversielt. Men hvis han har været rundt i alle mulige andre klubber, og ført sin egen log, så er det noget skidt.
Fuldstændigt enig.
God betragtning i det hele taget, med samarbejdsklubber.
 
Han må jo reelt ikke notere én stavelse om den knægt. Ovre på den anden side af banen, kan han se en konkullega fra (lad os sige) FCM, der noterer flittigt og taler ivrigt med barnets træner.
Hvad gør han så NU?
Det slog mig også at han går over og siger, hvad fa'en står du og laver i vores samarbejdsklub?! :) U8 er lidt ekstremt, men også nogle år efter det er de ubetinget børn. Senere kan de komme til nogle samlinger og til sidst skifte til AGF. Superligaklubberne bør ikke lave lister med så små, det kan vel også højest blive en selvopfyldende profeti. Hvis det er de lokale trænere der holder øje med dem og det går gennem dem og forældrene er der også et bedre indblik i om det enkelte barn er klar til et skifte eller måske skal vente lidt. Problemet er så at både de trænere, men også forældrene kan have andre incitamenter og hvis barnet elsker at spille fodbold skal det så ikke have lov til at dyrke det maksimalt?

Det er ikke så nemt fordi det er så individuelt, men så snart der er potentielt store penge involveret tager det fokus. Man er nød til at regulere det man kan, men reelt er det her nok også bare noget ved moderne fodbold man kan være imod, mere end at man ikke må brænde romerlys af.
 

Latest posts

Back
Top