New posts

Superligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Ja tak!

Der skal være plads til følelser men det er gået over gevind og til tider næsten ubehageligt at se når en flok voksne rasende mænd løber mod dommeren og omringer ham.
I samme ombæring kan DBU passende fjerne reglen om gult kort for at smide trøjen ved at juble. Lad dommeren vurdere om det er for meget.


En spiller helt fri foran mål bliver tacklet bagfra, stadion koger og ophidsede spillere omringer dommeren med tydelige gestikulationer og protester.


Situationen er velkendt, men fra den 1. juli 2025 strammes reglerne i Fodboldloven, så det kan få konsekvenser for spillerne, hvis de bliver for nærgående overfor dommere. For at øge beskyttelsen af dommere og forbedre adfærden på banen, så vil det fra sæsonen 2025-2026 kun være anføreren, der må tale med dommeren i afgørende situationer, som for eksempel et muligt straffespark. Reglen blev blandt andet taget i brug under EM 2024.


Helt konkret skal de øvrige spillere holde mindst 4 meters afstand fra dommeren. Hvis spillerne alligevel kommer tættere på end 4 meter, så kan de blive tildelt en advarsel.
Når der ikke er tale om afgørende situationer, så er normal og respektfuld dialog mellem spillere og dommeren tilladt.

 
Ja tak!

Der skal være plads til følelser men det er gået over gevind og til tider næsten ubehageligt at se når en flok voksne rasende mænd løber mod dommeren og omringer ham.
I samme ombæring kan DBU passende fjerne reglen om gult kort for at smide trøjen ved at juble. Lad dommeren vurdere om det er for meget.




Lavede man ikke en lignende stramning for et par år siden, som der ikke rigtigt blev fulgt op på?

Men når man ser langt mere fysiske og intense sportsgrene som håndbold, rugby og NFL, så er det tydeligt hvor fucked up kulturen er i fodbold.
 
Ja tak!

Der skal være plads til følelser men det er gået over gevind og til tider næsten ubehageligt at se når en flok voksne rasende mænd løber mod dommeren og omringer ham.
I samme ombæring kan DBU passende fjerne reglen om gult kort for at smide trøjen ved at juble. Lad dommeren vurdere om det er for meget.




Og jeg håber de eksekverer kontant…
Hader de der macho-wannabees der altid skal puste sig op…især de som har været 70 meter fra hændelsen.
Gult med det samme, gult/rødt anden gang…ikke noget med pædagogisk snak 3 gange inden som Lerager-typer er vant til.
 
Og jeg håber de eksekverer kontant…
Hader de der macho-wannabees der altid skal puste sig op…især de som har været 70 meter fra hændelsen.
Gult med det samme, gult/rødt anden gang…ikke noget med pædagogisk snak 3 gange inden som Lerager-typer er vant til.
Men man skal jo regne med at visse spillere på visse hold får lidt længere snor - når den store stjerne Lerager hidser sig op må man jo også antage at det er berettiget.
 
Last edited:
Den grænse er overskredet for længst. I københavnsområdet er der mange børn, der bliver hentet til de store klubber, længe før de bliver 10. Det samme sker helt sikkert også i de andre akademiklubber rundt omkring i landet.
Jeg bor cirka 12 km fra København.

Jeg har to drenge, den store er en habil fodboldspiller og har spillet i en større klub i nogle år, med resten af klassen. Mit gæt er, at han måske med lidt held spiller Danmarksserie engang, men aldrig mere. Nok endda højt sat.

Den lille er virkelig talentfuld. Mange af hans “mangler” er ting som kan læres og kommer med fysikken. Alt med en bold er uhyggelig naturligt for ham. Vi har ladet ham spille i den lokale klub. Da han var 5-6 år og begyndte at spille stævner, så kom der “repræsentanter” for alle mulige klubber, og “lykønskede” os med at have et talent. De sidste to år, er min hustru (hun tager mange stævner fordi jeg selv har spillet bold og ikke vil presse mine børn unødigt), blevet spurgt et utal af gange om han ikke skulle udfordres og specialtrænes osv - foran holdkammerater og andre forældre. På et tidspunkt blev presset fra min store søns klub så stort, altså for at min mindste søn skiftede til den større klub, at jeg faktisk “truede” med at flytte min store dreng væk også. På daværende tidspunkt var min mindste 8 år. Jeg burde nok bare have kontaktet SBU, men valgte en anden løsning.

Det er uhyggeligt det pres der er på små børn. De bliver tilvalgt som 7-8 årige og fravalgt som 9-10 årige.

Vi får i mit område - MÅSKE - en superligaspiller hvert femte år. Men vi kassere børn i en meget ung alder. De dropper sport. De dropper foreningslivet. De får dårlig selvværd. De bliver overvægtige og afhængige af telefonen. Vi spiller resultatfodbold i en alder af 6-7 år.

Jeg ville ønske så inderligt, at jeg havde energien til at gøre en forskel. Fodbold skal skabe et sammenhold. Skabe en omgangskreds der ikke er skolen, eller studiet. Et ekstra netværk. Jeg kan slet slet slet ikke være i det der foregår lige nu.
 
Vi får i mit område - MÅSKE - en superligaspiller hvor femte år. Men vi kassere børn i en meget ung alder. De dropper sport. De dropper foreningslivet. De får dårlig selvværd. De bliver overvægtige og afhængige af telefonen. Vi spiller resultatfodbold i en alder af 6-7 år.

Har hørt mange tilsvarende historier men jeg får stadig helt ondt i maven. DBU svigter sit ansvar big time, når klubberne helt åbenlyst ikke bare pisser på reglerne men også presser citronen til sidste dråbe aka henter børn i en yngre og yngre alder.
Alle forældre har et medansvar men jeg forstår udmærket godt de forældre som har svært ved at vurdere, hvad der er bedst for deres barn. Det er her sportens øverste organ skal træde til.

Børn skal lege fodbold ikke fucking spille som om Superligaen lige venter om hjørnet.
 
Har hørt mange tilsvarende historier men jeg får stadig helt ondt i maven. DBU svigter sit ansvar big time, når klubberne helt åbenlyst ikke bare pisser på reglerne men også presser citronen til sidste dråbe aka henter børn i en yngre og yngre alder.
Alle forældre har et medansvar men jeg forstår udmærket godt de forældre som har svært ved at vurdere, hvad der er bedst for deres barn. Det er her sportens øverste organ skal træde til.

Børn skal lege fodbold ikke fucking spille som om Superligaen lige venter om hjørnet.
Min kollegas barn på 9 er lige blevet rekrutteret til en superligaklub. Der står den på lektier, personlig udvikling, færdigheder der skal indlæres og krydses af i bestemte perioder, de spiller flere årgange op for at blive presset maksimalt osv. Det er en drøm for drengen, så alt er selvfølgelig ikke skidt.

Men det er børn på 9 år, og det var meningen, de skulle være blevet i 4 år mere (!) for at lege fodbold med deres venner og have det sjovt i deres oprindelige klubber.
 
Ole Jakobsen fra DBU udtaler:
– Reglerne gælder alle klubskifter – både fra bredde til elite og mellem to breddeklubber. Vi har ingen særregler for de store og ingen fripas til de små. Vi stiller krav, vi indfører sanktioner, og vi gør det nemmere at sige fra.
De kommer ikke rigtigt ind på sanktionerne, og hvordan de vil overvåge klubberne i den forbindelse.

Men det bliver interessant at se, om DBU er i stand til at sanktionere, og om sanktionerne står mål med de sanktioner som DBU’s disciplinærinstans uddeler når der kastes med taperuller eller lightere?

 
Har hørt mange tilsvarende historier men jeg får stadig helt ondt i maven. DBU svigter sit ansvar big time, når klubberne helt åbenlyst ikke bare pisser på reglerne men også presser citronen til sidste dråbe aka henter børn i en yngre og yngre alder.
Alle forældre har et medansvar men jeg forstår udmærket godt de forældre som har svært ved at vurdere, hvad der er bedst for deres barn. Det er her sportens øverste organ skal træde til.

Børn skal lege fodbold ikke fucking spille som om Superligaen lige venter om hjørnet.
Selvfølgelig har man som forældre et ansvar. Men det er svært med en gut på 10 år, hvor der står en Sune Schmidt Nielsen for 2 år siden og fortæller, at han er den nye Kvist, Delaney etc.

Jeg synes det smarte i den her ordning er, at der skal garanteres spilletid på førsteholdet. Det gør - trods alt - at de store hold ikke henter 20 spillere alle mulige steder. For er par sæsoner siden spillede min gode vens søn på KBs U13 (mener jeg, ellers var det cirka deromkring mht alderen). Der mente trænerne at KB2 var det fjerde bedste hold i den aldersgruppe på Sjælland.
 
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare siger at børn og unge under 16, som skifter til en klub i SL eller 1. division, der skal klubskifter godkendes af DBU - også hvis det er til en moderklub til en af ovennævnte.

Så kunne der være forskellige samtaler med forældre og barn, så man er 100% sikker på at de ved hvad de går ind til - for det ved de med sikkerhed ikke som det er nu. Samtalerne skulle være med nogle uvildige personer fra DBU, hvor den nye klub også kunne være til stede.

På den måde sikrer man sig at alt er transparent og at man er sikre på at alle klubskifter til den slags klubber foregår efter reglerne - og så måtte det først være fra det fyldte 13. år.
 
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare siger at børn og unge under 16, som skifter til en klub i SL eller 1. division, der skal klubskifter godkendes af DBU - også hvis det er til en moderklub til en af ovennævnte.

Så kunne der være forskellige samtaler med forældre og barn, så man er 100% sikker på at de ved hvad de går ind til - for det ved de med sikkerhed ikke som det er nu. Samtalerne skulle være med nogle uvildige personer fra DBU, hvor den nye klub også kunne være til stede.

På den måde sikrer man sig at alt er transparent og at man er sikre på at alle klubskifter til den slags klubber foregår efter reglerne - og så måtte det først være fra det fyldte 13. år.
Jeg tror det bliver for tungt hvis man gør det sådan.

B1903 har mere end 1.000 medlemmer (aner ikke hvor mange der er under 16 år), og HIK der bogstavelig talt er 3 km nede af vejen har over 1.500 medlemmer. Der er masser af børn - og heldigvis hovedparten - som flytter rundt for at være sammen med venner og familiemedlemmer osv. De to klubber har faktisk ventelister.

Inden for 5-6 km ligger der yderligere 3-4 klubber med omkring 1.000-1.500 medlemmer

Hvis et barn der spiller på U11 trejdehold ønsker at skifte til den klub hvor venner fra klassen går, så tænker jeg det ikke skal trækkes i administrativt langdrag.
 
Jeg tror det bliver for tungt hvis man gør det sådan.

B1903 har mere end 1.000 medlemmer (aner ikke hvor mange der er under 16 år), og HIK der bogstavelig talt er 3 km nede af vejen har over 1.500 medlemmer. Der er masser af børn - og heldigvis hovedparten - som flytter rundt for at være sammen med venner og familiemedlemmer osv. De to klubber har faktisk ventelister.

Inden for 5-6 km ligger der yderligere 3-4 klubber med omkring 1.000-1.500 medlemmer

Hvis et barn der spiller på U11 trejdehold ønsker at skifte til den klub hvor venner fra klassen går, så tænker jeg det ikke skal trækkes i administrativt langdrag.
Grundloven har vist også nogle regler om foreninger, som kan være udfordret, hvis man ikke frit kan blive medlem der, hvor man vil
 

Latest posts

Back
Top