Jeg forstår sådan set godt debatten om økonomi. Jeg synes bare, til trods for, at stats tilsiger at mesterskabet ofte lander der, hvor pengene er størst, at AGF igennem en længere periode har vist, at der en anden vej at gå. Arsenal er i gang med at bevise det i England. Leverkusen beviste det forrige sæson (og de fik sølv året efter!).
Jeg siger ikke, at vi med nogen ret kan forvente, at vi er guldbejlere hvert år. For at være dét, kræver det ganske rigtigt en større pengetank, end den vi pt. besidder.
Jeg siger bare, at en klar og tydelig strategi, en dygtig træner og stab, et godt akademi og et godt scoutingnetværk betyder mindst lige så meget, som at have flest midler til rådighed.
For AGF handler næste sæson ikke om at forsvare mesterskabet. Bevares, jeg gik ind til denne sæson med en klar "mellemsæson, i bedste fald" attitude, og hvis dét her var en mellemsæson, glæder jeg mig helt vildt, til vi peaker. Men seriøst, så drejer den kommende sæson sig om at vi etablerer os som et fast top-4 hold og får et europæisk gruppespil. Hvis der er luft i energibudgettet, håber jeg på en stærk kampagne i pokalen også.
Min pointe er, at de næste 5 år, skal AGF kontinuerligt være i eller omkring top 3-4 stykker. I de 5 sæsoner vil mindst én af de to rige klubber, dumme sig/være ramt af skader/lave for mange fejlkøb/ramme en meget uheldig stime, og dér står vi klar til at træde ind i tomrummet. I løbet af de samme 5 år, spiller vi en ny grundstamme sammen af kvalitetssuperligaspillere, med den rette mentalitet, og krydrer det med nogle store talenter, og om 3-5 år er vi klar til at peake igen, og gå til angreb på guldet.
Jeg synes det er for reduktivt at sige, at det kommer an på økonomi alene. Der er andre måder at vinde trofæer på. I år havde vi også lidt held undervejs, men faktisk også uheld. Havde FCK haft en normal sæson, tror jeg måske faktisk vi havde vundet mesterskabet tidligere, fordi der havde været én mere om at hente point, og FCM havde ikke kunnet koncentrere sig så ensidigt om at jagte os. Her forudsætter jeg frejdigt, at vi var blevet ved med at slå dem. FCK altså.
Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen: AGF skal ikke vinde på økonomien, det tror jeg ikke vi kommer til. Vi skal vinde, som vi gjorde i denne sæson: bedre sammenhold, bedre trænet, klart og tydeligt spilkoncept og en enhed, der stoler på hinanden og ønsker hinanden det godt. Har man dét, og i øvrigt selvfølgelig en gruppe af solide top-4 spillere til Superligaen, så har de andre altså ikke råd til særligt mange smuttere, før vi napper guldet.