New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 380K
Superligaen 2025/2026
Der kan godt være, at det ikke gør os meget mere konkurrencedygtige overfor FCK og FCM, men det vil betyde at vi kommer til at blive en langt mere sikker deltager i top-4 og at vi ikke behøver at frygte at skulle slutte under Randers, Silkeborg, OB osv. Og det vil gøre, at vi mere eller mindre fast kan komme til at spille europæisk hvert år. Det er en af de ting vi skal lære at kunne beherske, før vi kan tale om at indhente FCM.

I den kommende sæson har vi en god chance for at kickstarte vores europæiske koefficient med et gruppespil.

GFH har lånt Brøndby penge, og seneste transfervindue, gik i plus pga af store salg af talenter, så det er ikke så dårlig en forretning som det nogen gange gøres til. Det problematiske er den kultur som ejerskabet har medført, det er ikke foreneligt med Brøndbys værdier, og det ender ikke lykkeligt med den fremgangsmåde.
De er jo kun gået i plus, fordi de solgte hele deres trup i sidste vindue. De valgte endda bevidst at bogføre salgene, så de alle lå i samme regnskabsperiode, så de lige akkurat kunne gå i plus. Til næste sæson kommer de jo ud med endnu et gigantisk underskud..

Økonomisk sejler det i Brøndby..
Jeg kan ikke rigtigt følge den der fuldstændigt enøjede fokus på at hvis man er 20 kr rigere så er man også klart bedre. Det har denne sæson da klart modbevist, og bliver i øvrigt også modbevist af mange andre klubber i Europa. Real Madrid er da også FC Barcelona klart overlegen på økonomi, men er igen blevet overhalet. Arsenal er ikke det mest velhavende hold i Premier League og Inter kan ikke konkurrere med Juventus Fiat milliarder. For ikke at nævne Mjällby og Viking i nabolandene. En rigtigt stor del af investeringen i FCM går til at tjene penge, ikke at opnå resultater, så når de møder klubber der investerer i resultaterne, så viser det sig at alle de profiler der er købt ind for profitmaksimering, ikke kan levere det der svarer til investeringen, deres værdi er primært i potentiale ikke i niveau her og nu.
Det er jo fordi, at al empiri fortæller, at økonomi er det, der betyder mest, når der skal fordeles titler.

Du kan simpelthen ik bruge én freaksæson, når billedet er noget helt andet, når man ser over 5-10-20 år..

Det svarer jo til at sige, at økonomi i Premier League er ligegyldigt, fordi Leicester vandt et sensationelt mesterskab i 2016.

Der er en grund til, at FCM og FCK har vundet 10/12 mesterskaber. Der er en grund til, at Barca og Real Madrid dominerer i Spanien… osv osv osv..
Hvis FCM tjener 300 mio i dette vindue, så er det flot, men det er også baseret på at man i flere vinduer, ikke har solgt noget, og købt mange dyre spillere, så en del af de millioner, skal bruges til at lukke hullet fra tidligere år, og på at lukke hullet efter de spillere som man mister. Så jeg er ikke så bekymret for FCM, de vil kun undtagelsesvis købe spillere som Philip Billing, og i langt højere grad, fortsætte med at købe dyre talenter med et stort potentiale, som skal sælges videre for profit. Men når FCK kan smide mere end 300 mio kr i truppen om året, så er det noget helt andet, der er et stykke vej til AGF er der.
Nu har FCM jo faktisk solgt for 125 mio om året i snit i de seneste 3 sæsoner, selvom de har holdt op deres profiler ifølge transfermarkt..

Hvis FCM casher ind til sommer, så kan de stort set risikofrit øge budgettet med 50-60 mio. Det svarer jo til at erstatte Simsir, Osorio og Mbabu med 2x Billing og så en spiller i Castillo-klassen.

Billing har 6 landskampe! Det er jo ikke f.eks Matthias Jensen 31 landskampe. Jeg synes slet ikke han er på niveau med Grønkjær
Det kan jeg til dels følge, men nu er spillere som Billing, O’Reiley osv jo enormt hårdt ramt af, at landsholdet ik har haft en bedre midtbane siden 90’erne..

Havde Billing spillet på alle andre positioner, så havde han jo været fast del af landsholdet.

Hvis jeg skulle rangere dem, så ville jeg nok sige:
1) Grønkjær
2) Agger
3) Billing

Men jo stadig en af de største transfers nogensinde herhjemme.

Det kan jeg til dels følge, men nu er spillere som Billing, O’Reiley osv jo enormt hårdt ramt af, at landsholdet ik har haft en bedre midtbane siden 90’erne..

Havde Billing spillet på alle andre positioner, så havde han jo været fast del af landsholdet.

1) Grønkjær
2) Agger
3) Billing

DR har Billing som femmer på denne liste: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/s...-er-superligaens-stoerste-hjemvendte-stjerner

1) Grønkjær
2) Agger
3) Billing

Men samtidig en periode hvor bl.a Mathias Jensen spiller 31 kampe og Lindstrøm 18.

Jeg har slet slet ikke Billing deroppe, men sådan ser man jo fodbold forskelligt

De er jo kun gået i plus, fordi de solgte hele deres trup i sidste vindue. De valgte endda bevidst at bogføre salgene, så de alle lå i samme regnskabsperiode, så de lige akkurat kunne gå i plus. Til næste sæson kommer de jo ud med endnu et gigantisk underskud..

Økonomisk sejler det i Brøndby..

Det er jo fordi, at al empiri fortæller, at økonomi er det, der betyder mest, når der skal fordeles titler.

Du kan simpelthen ik bruge én freaksæson, når billedet er noget helt andet, når man ser over 5-10-20 år..

Det svarer jo til at sige, at økonomi i Premier League er ligegyldigt, fordi Leicester vandt et sensationelt mesterskab i 2016.

Der er en grund til, at FCM og FCK har vundet 10/12 mesterskaber. Der er en grund til, at Barca og Real Madrid dominerer i Spanien… osv osv osv..

Nu har FCM jo faktisk solgt for 125 mio om året i snit i de seneste 3 sæsoner, selvom de har holdt op deres profiler ifølge transfermarkt..

Hvis FCM casher ind til sommer, så kan de stort set risikofrit øge budgettet med 50-60 mio. Det svarer jo til at erstatte Simsir, Osorio og Mbabu med 2x Billing og så en spiller i Castillo-klassen.
Nu er det dig der er eksperten i FC Midtjylland, hvem er det de solgte for 125 mio i sidste sæson, jeg bruger ikke så meget energi på den klub, men det lyder som endnu et af Steinlein kunstigt opskruede salgstal, hvor alle potentielle bonusser allerede er indregnet.

1) Grønkjær
2) Agger
3) Billing

Hvilken Agger taler vi om ? Agger i sin bedste tid i Liverpool eller Agger efter han kom tilbage til Brøndby og var skadet ca. halvdelen af kampene ? Jan Bech betalte 25 mio. kr., hvilket var en del dengang, og han var ikke pengene værd.

Jeg forstår sådan set godt debatten om økonomi. Jeg synes bare, til trods for, at stats tilsiger at mesterskabet ofte lander der, hvor pengene er størst, at AGF igennem en længere periode har vist, at der en anden vej at gå. Arsenal er i gang med at bevise det i England. Leverkusen beviste det forrige sæson (og de fik sølv året efter!).

Jeg siger ikke, at vi med nogen ret kan forvente, at vi er guldbejlere hvert år. For at være dét, kræver det ganske rigtigt en større pengetank, end den vi pt. besidder.

Jeg siger bare, at en klar og tydelig strategi, en dygtig træner og stab, et godt akademi og et godt scoutingnetværk betyder mindst lige så meget, som at have flest midler til rådighed.
For AGF handler næste sæson ikke om at forsvare mesterskabet. Bevares, jeg gik ind til denne sæson med en klar "mellemsæson, i bedste fald" attitude, og hvis dét her var en mellemsæson, glæder jeg mig helt vildt, til vi peaker. Men seriøst, så drejer den kommende sæson sig om at vi etablerer os som et fast top-4 hold og får et europæisk gruppespil. Hvis der er luft i energibudgettet, håber jeg på en stærk kampagne i pokalen også.

Min pointe er, at de næste 5 år, skal AGF kontinuerligt være i eller omkring top 3-4 stykker. I de 5 sæsoner vil mindst én af de to rige klubber, dumme sig/være ramt af skader/lave for mange fejlkøb/ramme en meget uheldig stime, og dér står vi klar til at træde ind i tomrummet. I løbet af de samme 5 år, spiller vi en ny grundstamme sammen af kvalitetssuperligaspillere, med den rette mentalitet, og krydrer det med nogle store talenter, og om 3-5 år er vi klar til at peake igen, og gå til angreb på guldet.

Jeg synes det er for reduktivt at sige, at det kommer an på økonomi alene. Der er andre måder at vinde trofæer på. I år havde vi også lidt held undervejs, men faktisk også uheld. Havde FCK haft en normal sæson, tror jeg måske faktisk vi havde vundet mesterskabet tidligere, fordi der havde været én mere om at hente point, og FCM havde ikke kunnet koncentrere sig så ensidigt om at jagte os. Her forudsætter jeg frejdigt, at vi var blevet ved med at slå dem. FCK altså.
Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen: AGF skal ikke vinde på økonomien, det tror jeg ikke vi kommer til. Vi skal vinde, som vi gjorde i denne sæson: bedre sammenhold, bedre trænet, klart og tydeligt spilkoncept og en enhed, der stoler på hinanden og ønsker hinanden det godt. Har man dét, og i øvrigt selvfølgelig en gruppe af solide top-4 spillere til Superligaen, så har de andre altså ikke råd til særligt mange smuttere, før vi napper guldet.

Som jeg husker Laudrup, Agger(anden omgang) Cornelius og Grønkjær
Så synes jeg hans impact har været blandt de relativt største på ligaen
Jeg er helt enig i, at hans impact har været større end så mange andre. Størst impact kommer sjældent udefra, det er oftest spillere der brager igennem og bliver for god til ligaen.

Jeg synes, målt på CV ikke og timing i hvornår man hentede Billing at det ver så crazy. Cornelius havde 2 måneder forinden scoret 2 mål i Paris mod Frankrig.

Jeg var også ret forbløffet over, at f.eks Marcus Ingvartsen kom til Danmark. Sæsonen for inden havde han scoret 12 mål for Mainz.

Ligeledes synes jeg ikke hans landsholdskarriere sammenlignet med så mange andre er vildt. 6 kampe, som tidligere nævnt har Mathias Jensen spillet 31. Victor Nelsson kunne potentielt også være en FCK kiggede på, han har spillet 18, Robert Skov 14.

Billing er en aldeles fremragende fodboldspiller, ingen tvivl og ville være en gevinst på de fleste fodboldhold. For mig er han bare ikke en, hvor jeg tænker han bliver husket i ligaen om 5-6 år

EDIT: Målt på impact, så synes jeg Anders Dreyer var bedre hentet end Billing

Jeg forstår sådan set godt debatten om økonomi. Jeg synes bare, til trods for, at stats tilsiger at mesterskabet ofte lander der, hvor pengene er størst, at AGF igennem en længere periode har vist, at der en anden vej at gå. Arsenal er i gang med at bevise det i England. Leverkusen beviste det forrige sæson (og de fik sølv året efter!).

Jeg siger ikke, at vi med nogen ret kan forvente, at vi er guldbejlere hvert år. For at være dét, kræver det ganske rigtigt en større pengetank, end den vi pt. besidder.

Jeg siger bare, at en klar og tydelig strategi, en dygtig træner og stab, et godt akademi og et godt scoutingnetværk betyder mindst lige så meget, som at have flest midler til rådighed.
For AGF handler næste sæson ikke om at forsvare mesterskabet. Bevares, jeg gik ind til denne sæson med en klar "mellemsæson, i bedste fald" attitude, og hvis dét her var en mellemsæson, glæder jeg mig helt vildt, til vi peaker. Men seriøst, så drejer den kommende sæson sig om at vi etablerer os som et fast top-4 hold og får et europæisk gruppespil. Hvis der er luft i energibudgettet, håber jeg på en stærk kampagne i pokalen også.

Min pointe er, at de næste 5 år, skal AGF kontinuerligt være i eller omkring top 3-4 stykker. I de 5 sæsoner vil mindst én af de to rige klubber, dumme sig/være ramt af skader/lave for mange fejlkøb/ramme en meget uheldig stime, og dér står vi klar til at træde ind i tomrummet. I løbet af de samme 5 år, spiller vi en ny grundstamme sammen af kvalitetssuperligaspillere, med den rette mentalitet, og krydrer det med nogle store talenter, og om 3-5 år er vi klar til at peake igen, og gå til angreb på guldet.

Jeg synes det er for reduktivt at sige, at det kommer an på økonomi alene. Der er andre måder at vinde trofæer på. I år havde vi også lidt held undervejs, men faktisk også uheld. Havde FCK haft en normal sæson, tror jeg måske faktisk vi havde vundet mesterskabet tidligere, fordi der havde været én mere om at hente point, og FCM havde ikke kunnet koncentrere sig så ensidigt om at jagte os. Her forudsætter jeg frejdigt, at vi var blevet ved med at slå dem. FCK altså.
Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen: AGF skal ikke vinde på økonomien, det tror jeg ikke vi kommer til. Vi skal vinde, som vi gjorde i denne sæson: bedre sammenhold, bedre trænet, klart og tydeligt spilkoncept og en enhed, der stoler på hinanden og ønsker hinanden det godt. Har man dét, og i øvrigt selvfølgelig en gruppe af solide top-4 spillere til Superligaen, så har de andre altså ikke råd til særligt mange smuttere, før vi napper guldet.
Så betyder det bare også noget at kunne hente Henrik Dalsgaard transferfrit, imens FC Midtjylland bruger 8 mio € på Ousman Diao. Det er ikke Diao der har været bedst af de to, så hvis man vælger at hente spillere der kan performe her og nu, i stedet for at investere langt større beløb i potentiale der ikke leverer på et specielt højt niveau lige nu, så bliver et lavere budget meget hurtigt langt mere værd.

Hvis vi skal drømme om flere mesterskaber og top 3 placeringer med mulighed for gruppespil så vil en ændring af turneringen til et ligeud liga med 16 hold være en kæmpe fordel. Flere eksperter påpeger at dette mesterskab for AGF er meget vanskeligere end for Aab i sin tid under en anden turneringsform.

At skulle spille om 12 point hver sæson mod dem der har flere penge end os betyder at deres pengetank skal overlistes mere end en gang og det er vanskeligt. De sidste mange sæsoner er det de indbyrdes kampe mellem FC klubberne og BIF der har haft stor betydning for placeringen af mesterskabet. At vi lykkedes i år uden at slå FCM skyldes tre uafgjorte og at vi har været bedre mod de andre hold.

Jeg synes, Arsenal er et dårligt eksempel. I denne sæson købte de spillere for ca. 2,2 milliarder og solgte kun for små 100 mio.

Det er ikke i alle ligaer, man behøver ikke være den mest spenderende eks. bruger Real markant flere penge end Barcelona men du skal være deroppe ad for at have en chance.
Fun surprising fact: Atletico har faktisk brugt flere penge end Real de sidste 2 sæsoner, så du skal stadig bruge pengene fornuftigt (og så noget med spillestil men det er en helt anden can of worm).

Leverkusens mesterskab var en ekstrem outlier og Bayern har siden da også netop bevist min og andres påstand at penge altid vinder tid.

I forhold til os så vil det imo være en større sensation, hvis vi genvinder titlen end at vinde den i denne sæson, hvor sol, måne og stjerne stod i zen. JN sagde det næsten, da han i Tirsdagstrænerne sagde næste sæson bliver den sværeste i klubbens historie bl.a med henvisning til hvor langt foran FCK og M er rent økonomisk.

Hvis vi skal drømme om flere mesterskaber og top 3 placeringer med mulighed for gruppespil så vil en ændring af turneringen til et ligeud liga med 16 hold være en kæmpe fordel. Flere eksperter påpeger at dette mesterskab for AGF er meget vanskeligere end for Aab i sin tid under en anden turneringsform.

At skulle spille om 12 point hver sæson mod dem der har flere penge end os betyder at deres pengetank skal overlistes mere end en gang og det er vanskeligt. De sidste mange sæsoner er det de indbyrdes kampe mellem FC klubberne og BIF der har haft stor betydning for placeringen af mesterskabet. At vi lykkedes i år uden at slå FCM skyldes tre uafgjorte og at vi har været bedre mod de andre hold.
Vi har de sidste 6 år fået medaljer 3 gange.

Jeg kan ikke huske hvornår en ligeud turnering har været bedre for os, end de nuværende resultater

Latest posts

Back