Superligaen 2025/2026
Jeg er helt enig. Jeg tror man laver en fejlslutning hvis man hoppe på vognen med at penge er 70-80%. Jeg tror nærmere det er penge koombineret med tid og erfaring, fordi man får bygget en organisation/strategi etc op som bliver svær at vælte. Feks når man har råd til at tage de bedste spillere fra de andre hold i ligaen (det var strategien fra FCK tidligere. Nogen af deres bedste spillere var profiler på andre hold. Det eneste hold som ikke solgte til FCK var BIF. Hvis man blot kigger med AGF briller så tog de MEM, Stage, Grabrara, Diks feks). Det tog lang tid før Chealsea, Manchester City, PSG etc blev de bedste hold på trods af imponerende budgetter...Fair play med Arsenal - men nu tænker jeg faktisk ikke, at det nødvendigvis er afgørende, hvad man bruger i én sæson, der er argumentet for, at mesterskabet følger pengene.
I forhold til Leverkusen forsøgte jeg også at understrege, at de vandt sølv sæsonen efter deres mesterskab; så deres mesterskab var ikke ren outlier, men vidnesbyrd om ægte kvalitet i truppen, som igen var et resultat af langsigtet planlægning.
Bemærk, jeg siger ikke, at pengene ikke er vigtige. Jeg siger ikke engang, at de ikke er vigtigst.
Jeg siger bare, at når man nu ikke er ligaens rigeste, så må man skrue på det, man kan, og det er blandt andet træningen, sammenholdet, taktik, talentudvikling og kulturen. En stærkere kultur og et stærkt kollektiv kan mindske forskellen mellem hovedrig og mellemklasse. Og når først dét sker, kan man i de enkelte kampe spille helt lige op og endda slå hold, der er langt stærkere på papiret.
Kampen bliver stadig spillet på græs (for det meste) og 11 mod 11.
Meget fun fact med Atlético i øvrigt.