New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 321K
Superligaen 2025/2026
Fair play med Arsenal - men nu tænker jeg faktisk ikke, at det nødvendigvis er afgørende, hvad man bruger i én sæson, der er argumentet for, at mesterskabet følger pengene.
I forhold til Leverkusen forsøgte jeg også at understrege, at de vandt sølv sæsonen efter deres mesterskab; så deres mesterskab var ikke ren outlier, men vidnesbyrd om ægte kvalitet i truppen, som igen var et resultat af langsigtet planlægning.

Bemærk, jeg siger ikke, at pengene ikke er vigtige. Jeg siger ikke engang, at de ikke er vigtigst.
Jeg siger bare, at når man nu ikke er ligaens rigeste, så må man skrue på det, man kan, og det er blandt andet træningen, sammenholdet, taktik, talentudvikling og kulturen. En stærkere kultur og et stærkt kollektiv kan mindske forskellen mellem hovedrig og mellemklasse. Og når først dét sker, kan man i de enkelte kampe spille helt lige op og endda slå hold, der er langt stærkere på papiret.
Kampen bliver stadig spillet på græs (for det meste) og 11 mod 11.

Meget fun fact med Atlético i øvrigt.
Jeg er helt enig. Jeg tror man laver en fejlslutning hvis man hoppe på vognen med at penge er 70-80%. Jeg tror nærmere det er penge koombineret med tid og erfaring, fordi man får bygget en organisation/strategi etc op som bliver svær at vælte. Feks når man har råd til at tage de bedste spillere fra de andre hold i ligaen (det var strategien fra FCK tidligere. Nogen af deres bedste spillere var profiler på andre hold. Det eneste hold som ikke solgte til FCK var BIF. Hvis man blot kigger med AGF briller så tog de MEM, Stage, Grabrara, Diks feks). Det tog lang tid før Chealsea, Manchester City, PSG etc blev de bedste hold på trods af imponerende budgetter...

Kan se Tullberg er topkandidat til Frankfurt… frygter sådan, at fcm så vender opmærksomhed mod JP… Kunne måske være interesant for ham også…
Det er virkeligt en gåde at Tullberg skulle være top kandidat i Frankfurt, så har de sgu ikke gjort deres hjemmearbejde godt nok, men jeg tror nu heller ikke på at JP er en kandidat i FCM, han passer ikke til deres tilgang til fodbold. Bo Svensson sagde det samme som vi også har sagt, efter pokalfinalen, der var godt nok mange afbrydelser, og frispark, men det vi vi var FC Midtjyllands måde at spille på. Det er meget langt fra JP’s stil, og selv hvis de ville til at ændre stilen, så kommer CV ikke til at sælge.

Det er virkeligt en gåde at Tullberg skulle være top kandidat i Frankfurt, så har de sgu ikke gjort deres hjemmearbejde godt nok, men jeg tror nu heller ikke på at JP er en kandidat i FCM, han passer ikke til deres tilgang til fodbold. Bo Svensson sagde det samme som vi også har sagt, efter pokalfinalen, der var godt nok mange afbrydelser, og frispark, men det vi vi var FC Midtjyllands måde at spille på. Det er meget langt fra JP’s stil, og selv hvis de ville til at ændre stilen, så kommer CV ikke til at sælge.
Tullberg fik toppet FCM og med et voldsomt udtryk. Hvis man tror på han kan det gennem længere tid og lærer ft sine fejl / udvikler sig i og efter sit første rigtige job... så ville jeg tænke han stadig har behov for at have det bedste hold for at lykkes. Men de klarede sig fint i Europa, så hvem ved?

Den med JP er helt rigtig, og ganske beroligende. Det giver ikke mening at sætte ham i spidsen for FCM, eller FCK for den sags skyld. Man kan dårligt sige hvad BIFs stil er - ud over generelt dårlig, og derfor er det svært at sige om JP passer ind. Til gengæld er det nok let at sige han foretrækker AGF, som tingene ligger.

Med hensyn til spillestil. Så kan jeg godt være bekymret for det mest effektive i europa / mod bedre hold er at ødelægge spillet og vinde på dødbolde. AGF spiller utroligt risikobetonet defensivt, og spiller med Kahl og Bimmer, der begge er stærkest med bolden. Det er fedt når det kører, men svært at forsvare sig hjem. Og måske har det også givet udslag i slutspillene?

Jeg vil elske hvis AGF kan spille sin stil direkte ind i gruppespil og klare sig fint der. I så fald har man noget meget solidt.

Jeg er helt enig. Jeg tror man laver en fejlslutning hvis man hoppe på vognen med at penge er 70-80%. Jeg tror nærmere det er penge koombineret med tid og erfaring, fordi man får bygget en organisation/strategi etc op som bliver svær at vælte. Feks når man har råd til at tage de bedste spillere fra de andre hold i ligaen (det var strategien fra FCK tidligere. Nogen af deres bedste spillere var profiler på andre hold. Det eneste hold som ikke solgte til FCK var BIF. Hvis man blot kigger med AGF briller så tog de MEM, Stage, Grabrara, Diks feks). Det tog lang tid før Chealsea, Manchester City, PSG etc blev de bedste hold på trods af imponerende budgetter...
I Bogen “hvor svært kan det være” argumenterer Hammer og Davidsen for at Økonomi - over tid - er 70% kompetence 20% og held 10%

Hvis vi antager at “tid” er en rullende 5 års periode så synes jeg argumentet virker fint nok.

Vi skal i hvert fald overpræstere på vores strategiske/kompetence parametre.

Som flere herinde også nævner så har suppen en glas loft i forhold til hvilke spillere som kan tiltrækkes til ligaen og det glasloft er antageligvis ikke primært økonomisk.

View attachment 6974
BT lever stadig i en verden, hvor Brøndby har et stærkt hold. Jeg ser det som temmelig usandsynligt, at bastardkampen ender med at stå mellem de to københavnerhold, men er da klar med popcornene i fald. Så må vi se, om medierne endelig får tommeltotten ud af gaskanalen og fortæller historien om BIF som den rettelig bør fortælles.
Enig, Det er svært at se det her Brøndby vinde i Herning

Hmm, det kunne jeg nu sagtens se. Fcm's spillestil er i næsten ekstrem grad lagt an på intensitet. Og når de så for første gang i en lang sæson ikke har noget at spille for, kunne jeg godt forestille mig, at toppen af den intensitet bliver svær at få frem.

Men altså, brøndby er jo heller ikke skræmmende i dette forår ...

Det kan jeg nu sagtens. Udtalelser fra FCM spillerne efter pokalfinalen signalerer sæsonen reelt er forbi og så må jeg bare sige og det kan godt være, jeg er farvet men FCMs trup slår mig ikke som en trup med samme mentalitet som vores, så det vil ikke undre mig, FCM spillerne kommer til mangle de sidste afgørende procenter.

Latest posts

Back