Superligaen 2025/2026
AGF-Vestegnen Emeritus
Experienced member
Det ved jeg ik helt, om jeg tror på.
Vi kan tage et markant ryk på budgettet - især når vi træder ind på det nye stadion, men jeg tror, det er utopi at forvente, at vi bare lige lukker hullet med et enkelt mesterskab. Realistisk set kan der måske lægges 40-50 mio ekstra i budgettet frem mod 27/28 sæsonen. Det er voldsomt, men det er jo kun en anelse mere end hvad FC-klubberne hæver deres med årligt.
Champions League vil give en engangsindtægt på 150-200 mio. Det er mange penge, men som sagt, så er det en engangsindtægt, som reelt kun svarer til ét stort spillersalg i FCK og FCM. Hvis man virkelig skal kapitalisere på CL, så kræver det enten en høj koefficient + gode resultater (som FCK har gjort), så det lige pludselig bliver 350-400 mio. eller at man kapitalisere på transfermarkedet. Og der har vi desværre bare ik særligt mange spillere, der lige pludselig bliver 100+ mio værd, hvis de kan skrive CL på CV'et.
Til sammenligning, så lyder det til, at FCM forventer at sælge spillere for en halv milliard alene til sommer. Jeg tror ik, det er urealistisk, at de rammer de 300 mio i spillerbudget inden for de næste par år. Og FCK har så stor en kommerciel maskine, at det er utopi at forvente at nogen dansk klub henter dem økonomisk inden for de næste 5 år. Deres budget er altså knap 250 mio større end vores.
Jeg ser det her mesterskab som en mulighed for at komme meget tæt på Brøndby og potentielt rykke forbi dem, hvis GFH begynder at skrue ned, eller hvis vi kan fortsætte momentum og fx komme i Europa flere år i træk.
Det kunne jeg ikke have skrevet bedre selv. Slet ikke. Jeg er enig i hvert et ord.