New posts

Superligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Jeg er sgu ret nede over det FCM-resultat. Bliver godt nok en gyser næste mandag. Jeg har en dårlig fornemmelse.
Jo, men man kan alligevel ikke vinde et mesterskab ved at håbe på de andre taber. AGF har lavet to virkelig gode præstationer mod to af rækkens mest formstærke hold - det gav 4p og kunne sagtens have givet 6. Det synes er meget opløftende.
 
Jeg kan blive klogere, men umiddelbart synes jeg, der er lidt for meget sortsyn (og en del overvurdering af FCM) på spil lige nu.

Som flere er inde på: De viser hverken spillemæssig kvalitet eller soliditet i øjeblikket. På mig virker de slidte. Og hvordan man end vender og drejer den, spillede vi bedre mod rækkens mest formstærke hold for et par dage siden, end de har været i nærheden af efterhånden længe. Samtidig mener jeg også, at de er handicappet af at have en ret beset yderst urutineret cheftræner.
Sebastian Stanbury havde en fin pointe i Mediano for et par uger siden, at panelet simpelthen ikke stolede nok på deres øjne. De blev fx ved med at tro på, at FCK var lige på randen til en stærk stime, selv om ingenting på banen antydede det. I stedet baserede de deres talestrøm på, hvad de *syntes* burde være realiteterne.

Sådan er det også lidt her, synes jeg. AGF har tabt én superligakamp siden juli, men vi har alle sammen på fornemmelsen, at AGF sagtens kan tabe adskillige kampe i streg startende fra på mandag. FC Midtjylland har endnu til gode at sætte en stime sammen denne sæson, og de slås helt tydeligt med både spillet og sliddet på truppen. Alligevel har vi alle på fornemmelsen, at, nå ja, de kan sagtens vinde syv kampe i streg netop nu, startende her til aften.

Det er ikke logisk. Helt rationelt, hvis man kigger på sæsonen hidtil eller bare på banen gennem de seneste kampe, så undervurderer vi alle AGF og overvurderer vi alle FCM.

Alligevel er der nok meget få herinde, hvis nogen overhovedet, og jeg er i hvert fald ikke i blandt dem, der ikke tænker, at jojo hjertet siger GF, men hjernen har stadigt FCM som nærmest favorit. Også selv om i hvert fald jeg godt ved, at hjernen i så fald ikke er rationel.
 
Vi skal egentlig "bare" finde det samme niveau frem som mod FCN og så for dælme undgå hurtigt at komme bagud. Det lægger et alt for stort pres på et hold, der kæmper med målformen.

Men som Stats har nævnt, det bliver en helt anden spillestil vi skal op imod end mod FCN og med de mange ændringer Tudberg er nød til, bliver der nok lagt endnu mere vægt på duelspil, fysik og dødbolde, derfor er det vigtigt Tingager er tilbage, så krydser jeg fingre for, NP er klar.
 
Vi skal egentlig "bare" finde det samme niveau frem som mod FCN og så for dælme undgå hurtigt at komme bagud. Det lægger et alt for stort pres på et hold, der kæmper med målformen.

Men som Stats har nævnt, det bliver en helt anden spillestil vi skal op imod end mod FCN og med de mange ændringer Tudberg er nød til, bliver der nok lagt endnu mere vægt på duelspil, fysik og dødbolde, derfor er det vigtigt Tingager er tilbage, så krydser jeg fingre for, NP er klar.
NP bliver ikke klar, og jeg synes ikke vi skal rykke Beijmo væk fra den højre stopper? - Dalsgaard spillede sig vel ikke af holdet mod FCN?
Tingager siger han har været et mørkt sted og stadig ikke 100% fit?
 
Dalsgaard spillede sig vel ikke af holdet mod FCN?

Det handler ikke om at "straffe" Dalsgaard men hvad der taktisk passer bedst til FCMs spillestil og vi ved, de bruger meget energi på dødbolde og indlæg og her passer Tingager altså bare bedre end Dalsgaard.
Vi er på et tidspunkt af sæsonen med et mesterskab på spil, hvor JP ikke kan tage hensyn til andet end at få 3 point.

Tingager siger han har været et mørkt sted og stadig ikke 100% fit?

Han startede mod Viborg, kom ind fra bænken mod FCN mon ikke han er klar til en startplads? Med mindre han selvfølgelig har fået nogle eftervirkninger.
 
Det handler ikke om at "straffe" Dalsgaard men hvad der taktisk passer bedst til FCMs spillestil og vi ved, de bruger meget energi på dødbolde og indlæg og her passer Tingager altså bare bedre end Dalsgaard.
Vi er på et tidspunkt af sæsonen med et mesterskab på spil, hvor JP ikke kan tage hensyn til andet end at få 3 point.



Han startede mod Viborg, kom ind fra bænken mod FCN mon ikke han er klar til en startplads? Med mindre han selvfølgelig har fået nogle eftervirkninger.
Jeg synes dog, at vi i Viborg så de begrænsninger der er ved, at benytte Dalsgaard som yderstopper. Både ved målet, men også Brahimi og Jalal fik 1:1 situationer mod ham, med masser af bagrum. Opgaven mod Simsir og Gorgoza kan godt minde om den, så jeg er lidt usikker på hvordan man løser den bedst.

Jeg ville elske at have Dalsgaard, Tingager og Mortensen inde ved standarder, ingen tvivl om det. Nicolai Poulsen ville være rart at have med, jeg ved ikke om 59 minutter på 4 måneder er nok til, at jeg ville bringe ham.
 
Tingager I topform er vores bedste midterstopper selvom Dalsgaard har gjort det virkelig godt på pladsen. Hvem man starter med mod FCM handler dog også lidt om hvor længe Tingager kan holde og hvordan man ser kampens udvikling. Det er jo lidt handicap at give sig selv at starte med en spiller man ved skal skiftes ud på et tidspunkt, så det skal give noget mere, der kompenserer for at man afsætter en udskiftningsmulighed.
 
Last edited:
Sådan er det også lidt her, synes jeg. AGF har tabt én superligakamp siden juli, men vi har alle sammen på fornemmelsen, at AGF sagtens kan tabe adskillige kampe i streg startende fra på mandag. FC Midtjylland har endnu til gode at sætte en stime sammen denne sæson, og de slås helt tydeligt med både spillet og sliddet på truppen. Alligevel har vi alle på fornemmelsen, at, nå ja, de kan sagtens vinde syv kampe i streg netop nu, startende her til aften.

Det er ikke logisk. Helt rationelt, hvis man kigger på sæsonen hidtil eller bare på banen gennem de seneste kampe, så undervurderer vi alle AGF og overvurderer vi alle FCM.

Alligevel er der nok meget få herinde, hvis nogen overhovedet, og jeg er i hvert fald ikke i blandt dem, der ikke tænker, at jojo hjertet siger GF, men hjernen har stadigt FCM som nærmest favorit. Også selv om i hvert fald jeg godt ved, at hjernen i så fald ikke er rationel.

Jeg tror også der er en overvægt af det negative scenarie, fordi det kommer til at gøre utroligt ondt.

Hvis chancen for at overleve en operation er 80%, så er der næppe nogen der vil bebrejde en på at bruge mere end 20% af ens energi på det negative udfald.

Hvis man ser på kommentorstanden kan man sige at AGFs forår er lidt mindre overraskende end FCMs indtil videre, og ift de interne opgør vil jeg ikke holde det mod nogen, hvis de har FCM som favorit.

De seneste uger har det givet mening at rykke favoritværdigheden til AGF. Graveren gik helt bananas med nærmest at udnævne AGF til mester, og det er for meget.

Baseret på historikken giver det mest mening at tro på 1 eller 2 points mod FCM. Det giver FCM 4 eller 2 points. To sejre til FCM vil være ekstremt (men mere sandsynligt end det modsatte).

Dermed er der også overvejende sandsynlighed for en snæver føring før de sidste tre runder. Og selvom kampen mod FCN var solid på mange måder, kan jeg bare ikke slippe bekymringen for AGFs målscoring .
 
Dermed er der også overvejende sandsynlighed for en snæver føring før de sidste tre runder. Og selvom kampen mod FCN var solid på mange måder, kan jeg bare ikke slippe bekymringen for AGFs målscoring .
Den bekymring kunne FCM også godt have. I dag skulle de bruge en uheldig hands og et selvmål for at score og mange mål ligger et stykke tilbage. Det er måske også lidt et element i det her at man får fokus på egne problemer, mens modstanderen betragtes i et mere låst billede, der ikke er helt up to date.
 
Den bekymring kunne FCM også godt have. I dag skulle de bruge en uheldig hands og et selvmål for at score og mange mål ligger et stykke tilbage. Det er måske også lidt et element i det her at man får fokus på egne problemer, mens modstanderen betragtes i et mere låst billede, der ikke er helt up to date.
Måske også en bekymring for / erkendelse af at Billing og Frankolino kan hjælpe FCM ret meget.
 
Måske også en bekymring for / erkendelse af at Billing og Frankolino kan hjælpe FCM ret meget.
Jo, men jeg synes stadig det er fokus på de negative perspektiver at forvente at nu kommer de buldrende, med spillere der har været skadet eller ude af form i længere tid, i stedet for fx fokus på at vi har overstået de dårlige baner der har givet os problemer. Jeg forstår udmærket hvorfor for jeg rammes af det samme, men hvis jeg forsøger at forholde mig rationelt til det er der også masser der taler til vores fordel. Det er nok psykologien i at føre eller jagte, som det er vigtigt at spillerne håndterer rigtigt.
 

Latest posts

Back
Top