Superligaen 2025/2026
Ift harmonien tænker jeg at den er vigtig, men også at den bliver fejlvurderet. Hvis der kommer en belgier, spanier eller nigerianer ind, er det oplagt en med anderledes baggrund end resten af truppen.
Jeg tænker at en væsentlig grund til at vi er konkurrencedygtige er, at vi har været dygtige til at sammensætte en harmonisk dansk/nordisk trup.
Mit argument er ikke, at vi ikke kunne integrere en portugiser eller en serber, men hvis vi står med en af dem og skal vælge ham eller en nordisk spiller, der på stats er lige gode, så får vi bare som oftest mere synergi i at vælge den sidstnævnte.
Kulturen er lettere at tilpasse sig til. Fans kan også lettere identificere sig med danske spillere, sikkert også fordi medierne hellere vil lave baggrundshistorier om danske spillere. Vi kender hele Tobias Bechs livshistorie og vi har hørt om Tingagers familieforhold, men hvem er det lige Badji er? Eller Serra?
Danske spillere er desværre bare hundedyre at købe internt i Superligaen - hvad Brøndby også er ved at finde ud af lige nu. Derfor er det exceptionelt, at vi har så mange danske profiler. For FCK og FCM (og måske snart os selv) er det bare tæt på umuligt at bygge på og forstærke sig med danske spillere. For der er ikke mange at tage af. Vi har dog set, hvad Billing har kunnet gøre for at løfte FCM.
Løsningen er selvfølgelig ikke bare at købe dansk, for spillerne skal stadig have niveauet, men lige nu har vi en edge på det her punkt. Vi udvider det så bare også til Norge, fordi kulturen passer godt ind og vi i mindre grad skal betale den overpris, som det koster at købe fra en konkurrent. Men jeg tror at det vil være en god strategi, fortsat at kigge efter danske spillere rundt omkring i Europa.