New posts

Kamptråd Superliga runde 4: Viborg - AGF, fredag d. 14.08.2026 kl 19.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 546
  • Views Views: Views 14K

Hvordan ender kampen?

• Total voters
    60
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga runde 4: Viborg - AGF, fredag d. 14.08.2026 kl 19.00
Jeg synes lidt, at Hedenstad får en for hård kritik for sit spil med fødderne. Han er ikke lige så god som Hansen, men det er der altså ikke mange målmænd i VERDEN, der er. Og da slet ikke på superliganvieau.

Det der er overdrevet. Jesper Hansen havde massevis af kolossale opspilsfejl i slutningen af sidste sæson, og det var med de sædvanlige tre i bagkæden, som var vant til at spille sammen. Han er ikke verdensklasse på det parameter.

Jeg tror, at man i iveren efter at finde forskellen på Hedenstad og Hansen samtidig overdriver deres respektive styrker og svagheder. Der er i hvert fald flere, der kraftigt undervurderer Hedenstads evner med fødderne, samtidig med at de kraftigt overvurderer Hansens ligeså. Jeg mener ikke, at de ikke er langt fra hinanden.

Ift Kahl og hans shaky start på sæsonen - så spiller han også konstant sammen med nye dernede - og Links den han har spillet mindst med i venstre side..
Mon ikke også Kahl bliver mere stabil/bedre igen når Links er tilbage mere fast i venstre.

På nogle parametrer er der garanteret en sammenhæng mellem Kahls enormt dårlige sæsonstart og den hyppige udskiftning i bagkæden. Derfor anerkender jeg, at det garanteret bliver bedre, men jeg synes også, vi må konstatere, at der er fejl i hans spil, der ikke kan tørres af på relationer.

Når vi snakker relationer med medspillerne, så kan vi kigge på positionering relativt til hinanden - både defensivt og opspilsmæssigt -, samt hvem der agerer i hvilke situationer. Men når en spiller som Kahl konsekvent taber direkte dueller, så er det fordi, han enten fysisk eller mentalt ikke er parat. Jeg hælder til en blanding af begge, fordi Kahl har dels aldrig slået mig som en spiller, der er præget af "fysisk holdbarhed", men heller ikke en særligt stærk personlighed rent mentalt og lederskabsmæssigt.

Jeg tror, at en direkte konkurrent til pladsen - ikke bare en back-up, men en konkurrent - vil være meget givende på den venstre yderstopper. Så kan Kahl bænkes i de perioder, hvor det ikke kører for ham, så han kan få noget ro på og finde sit spil igen. Alt andet finder jeg defensivt for sårbart, fordi dygtigere er han heller ikke defensivt, når han ikke bidrager ordentligt i opspillet, som det er tilfældet nu.

Når vi kigger tilbage på kampen så må vi heller ikke få xG tunnelsyn. Ja vi har højere xG end VFF men de har flere friløbere og åbne chancer som de bare ikke får afsluttet på. Charlie Nouck må ihvertfald have svært ved at sove.
Enig i at man ikke skal få XG tunnelsyn.
Jeg var også lidt overrasket over XG fredag, fordi min fornemmelse på stadion var, at vi var på hælene indtil Emmerys scoring. Men fra da af overtager vi mere og mere kampen.

Med til i historien hører også, at Anderson har to gyldne situationer, hvor han gør chancen mindre end den er. Lidt al la Nouck.

Jeg var også lidt overrasket over XG fredag, fordi min fornemmelse på stadion var, at vi var på hælene indtil Emmerys scoring. Men fra da af overtager vi mere og mere kampen.

Med til i historien hører også, at Anderson har to gyldne situationer, hvor han gør chancen mindre end den er. Lidt al la Nouck.
Det er det store problem med alle disse data, meget af det er event data. Man kan sammenligne over tid, men det er ikke et svar.

Ja Bogere skal score på den store han har 60% af tiden. Men hvor godt er det afsluttet xGOT

Nouck skal nok også score 50% af tiden og kommer ikke til en afslutning. Camara har en tabt duel i den situation, men den er jo væsentlig. Lidt ligesom Jensen-Abbew der vinder 12/14 dueller, men de to han ikke gør skaber to chancer.

Progressive løb det samme, hvor tæt er en modstander på.

Take-ons når en modstander er i ubalance mod dig og du zig-zagger forbi to mand.

Andet data som fart, højintensive løb, kilometer osv er mere sammenligningligt

Jeg synes lidt, at Hedenstad får en for hård kritik for sit spil med fødderne. Han er ikke lige så god som Hansen, men det er der altså ikke mange målmænd i VERDEN, der er. Og da slet ikke på superliganvieau.
Så er det relevante spørgsmål, om Hedenstad har styrker, der er tilpas meget bedre end Hansen på andre områder, så det retfærdiggør et skifte?

Jeg synes, at det er der. Især pt., hvor vi ikke har så meget af et betonforsvar, som tidligere. Det starter reelt helt på spidsen, hvor Bogere (eller Serra) ikke presser lige så effektivt og klogt, som Paddy. Det fortsætter ned gennem midten, hvor skiftende konstellationer bare ikke få lukket helt så effektivt af, som især Polle har gjort tidligere. Det spreder sig ud på wingbacks, hvor Links og Carstensen er kommet haltende ind i sæsonen - bogstaveligt talt: de har trukket med skader. Og Emmery ER altså ikke ærgerrig og ihærdig nok defensivt. Hans offensive kompetencer opvejer i ret stor grad for det, men defensivt er vi lidt skæve dér. Og det slutter i en bagkæde, som er ny i hver kamp.

Det giver altså flere indlæg imod, flere spil ind i feltet imod og i det hele taget flere chancer imod. Det giver også flere hjørnespark imod og flere friskpark imod i farligere positioner, end da vi var bedst sammenspillede i både spillet med og uden bold.

Derfor vil jeg lige nu, hellere have en målmand, der kan dominere feltet lidt mere på dødbolde og være lidt mere af en brandslukker i defensiven, end Hansen kan. Hansens evner er opspil, ro og et ret godt stregspil. Men det er ikke dét, vi har mest brug for lige nu (bortset måske fra det med ro, men dét Hansen koster i feltet, koster også på roen). Det er derimod dét, Hedenstad tilbyder.

Jeg forstår egentlig godt skiftet i går: tanken har givetvis været, at vi skulle dominere besiddelsen og bygge tålmodigt op. Jeg vil egentlig også sige, at operationen lykkedes. Desværre døde patienten alligevel. Blandt andet fordi Hansen ikke kan dominere det lille felt (men også fordi Links af to omgange træffer dumme beslutninger).
Beklager at jeg kommer med en reply mere, men synes at dit indlæg rammer perfekt.
Det eneste jeg kan tilføje et at Knudsen "nærmest" var usynlig i sidste sæson grundet hans gode pasninger og høje antal bolderobringer, hvor jeg har lagt mere til ham her i starten og set flere fejl. Som regel er det er godt tegn hvis man ikke lægger mærke til sin 6'er udover gode bolderobringer.

Med til historien så har Viborgs Bundgaard også en kæmpe chance, som Hansen flot redder, men hvor dommeren dømmer frispark til os i feltet. Den tæller selvfølgelig ikke med i Xg, men man får fornemmelse af, at Viborg er tæt på at score, og måske VAR havde trukket det tilbage, hvis de havde scoret (jeg synes, den så lidt tynd ud).

Sammenligning af de 2 målmænd eller ej..
Den ene er limet fast til stregen på dødbolde, men god i 1 mod 1 situationer, god til at forudsige spillet og god med fødderne(Hansen).
Den anden kommer ud til 80% af dødboldene og nogle pasninger som ryger ud til indkast engang imellem. Engang imellem satser han og springer før skudet (Sabah mål I Randers og første mål i Baku) jeg taler selvfølgelig om Hedenstad.
Uden Tingager I forsvaret vil jeg prioritere Hedenstad da vi mangler forsvaret på dødboldene.
Med Tingager tilbage synes jeg personligt Hansen vil være at foretrække, men det er meget tæt

Latest posts

Back