New posts

Stats for 2025/2026 sæsonen

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 421
  • Views Views: Views 25K
Stats for 2025/2026 sæsonen
Vi var tilbage på sporet mod SIF og det ligner Sønderjyske rent faktisk er rigtig svære at spille mod pt.

Tilbage på 1 pladsen i stor modsætning, til humøret blandt fans i starten af sæsonen og den "smalle" trup som måske rent er knap så smal. Vi fik i hvert fald set et par "nye" unge spillere som kom ind og leverede på et super niveau. Stærkt af Haugstrup og Kristjansson som ellers ikke har fået meget spilletid. Samtidig var vi uden Arnstad, Tinager og NP som alle tre er bærende kræfter på holdet. Forhåbentlig skal vi ikke undvære dem for længe🤞

Som altid udviklingen i point efter en given runde - 7 flere end i sidste sæson, 9 flere end forrige sæson og hele 12 mere end i sæsonen 22/23:eek:

6 kampe tilbage af grundspillet og 13 point foran nummer 7 i rækken. Gad vide om @Stig AKA Frank Heskjær snart tæller ned, til den matematiske sikring af slutspil;)

1764065467411.webp

Der er ikke mange udfald på den statistiske del i form af xG vs. modstanderne. Vi har haft to kampe med negativ xG vs. modstanderne (Fc k/m) og en kamp der var helt lige (Sønderjyske). Kæden holdes stram og især når vi ser over 5 kampes glidende gennemsnit.

1764065706108.webp

Ser vi på udviklingen i xG vs. tidligere sæsoner efter runde 16, er vi er på dobbelt op i forskel vs. modstandere, når vi sammenligner med sidste sæson. I forhold til forrige sæson kan vi gange med godt 3 og i forhold til 22/23 kan vi gange med godt 6. Det er altså en vild udvikling😁 I denne sæson har vi dog scoret færre mål end xG tilsiger, hvor vi i sidste sæson havde score +4 mål.

1764066148061.webp

Vi giver stadig flere spilleminutter til de unge vs. de seneste sæsoner. Herunder omregnet til en fuld sæson.

Det giver mig stor glæde, at vi nu er i stand til at bringe egne unge talenter, ligesom de andre klubber i Superligaen har gjort i mange år💪Kæmpe cadeau til JP og holdet for (indtil videre) at løse den opgave👏Er sikker på det er vejen frem for klubben og forhåbentlig bliver antallet af minutter øget løbende.

1764066436120.webp

Skal vi sætte det i perspektiv vs. de andre. Vi er stadig i den tunge halvdel i Superligaen men det kan sagtens forsvares, med den nuværende placering i tabellen
Væsentlig foran Fck, næsten på linje med BIF men langt efter Fc m/n bare for at tage nogen af dem.

1764067181542.webp

Ifølge Fotmobs xG stilling er vi fortjent på 1 pladsen men Fck burde være nr. 2.
Statistik vs. praktik varierer;)

1764066578587.webp

Attachments

• 1764066509636.webp
    1764066509636.webp
    3.8 KB · Views: 12
Ifølge Fotmobs xG stilling er vi fortjent på 1 pladsen men Fck burde være nr. 2.
Statistik vs. praktik varierer;)
Spændende læsning! Tak for opstillingen af tallene!

I forhold til xG skal man huske hvad den måler - nemlig hvor dygtig/heldig man er til at skabe chancer. At FCM har scoret flere mål end de har xG til kan sagtens være helt "fortjent", dvs. fordi de er dygtige til at afslutte. Det samme gælder i udregningen af xPTS. AGF har været rigtig gode til/heldige med at skabe mange og store målchancer, men ikke særligt gode til (eller uheldige med) at afslutte (kan selvfølgelig også være modstanderne der har være gode til at redde forsøgene).

Så når f.eks. Corlu i Mediano siger af AGF ikke har overpræsteret (når man kigger på xG), så betyder det at de ikke har scoret flere mål end de har skabt chancer til.

Spændende læsning! Tak for opstillingen af tallene!

Velbekomme🙏

I forhold til xG skal man huske hvad den måler - nemlig hvor dygtig/heldig man er til at skabe chancer. At FCM har scoret flere mål end de har xG til kan sagtens være helt "fortjent", dvs. fordi de er dygtige til at afslutte. Det samme gælder i udregningen af xPTS. AGF har været rigtig gode til/heldige med at skabe mange og store målchancer, men ikke særligt gode til (eller uheldige med) at afslutte (kan selvfølgelig også være modstanderne der har være gode til at redde forsøgene).

Naturligvis men det er sjældent hold/spillere outperformer markant over tid - det sker dog. Tilbage i tid mener jeg Schjelderup outperformede helt vildt og bare skød alt ind - det samme gælder Franculino som i denne sæson har en xG på ca. 9 men har scoret 14 mål. Simsir har en på 2 og har scoret 4. De er dygtige individualister og er her formentlig ikke i næste sæson, da den slags typisk bliver solgt til udlandet.

Så når f.eks. Corlu i Mediano siger af AGF ikke har overpræsteret (når man kigger på xG), så betyder det at de ikke har scoret flere mål end de har skabt chancer til.

Yes men i sidste sæson var vi en overgang "foran" med ca. 8 mål i efteråret. Det var med en flok spillere som ikke historisk outperformede xG markant. Derfor lignede det (for mig) en periode med stolpe-ind. De perioder skal man også nyde men måske have i baghovedet, at der er en risiko for det ikke fortsætter. Det vil glæde mig rigtig meget, hvis vi i en lang periode outperformer på den del🤞

Ligegyldige stats og så alligevel ikke:

- Vi er det 2. bedste hjemmehold sammen med BIF og overraskelsen Sønderjyske med 16 point.
- Der er gået færrest mål ind med kun 7. Kun Sønderjyske er tæt på med 8 mål i mod.
- Vi er det bedste udehold med 18 point, 3 point flere end BIF og FCK med 15 point hver.
- Vi er det eneste ubesejret hold på udebane.
- Det mest scorende hold på udebane med hele 19 mål, 2 mere end FCK, hele 6 mere end ellers højt scorende FCM og hele 8 mål mere end BIF.

Bonus stat: Vi er det eneste hold som har slået FCK i Parken.

Der er også knapt så positive stats men som en komiker engang sagde "det lige meget".

Er det ikke netop pointen at de faktisk ikke gør det? At det Messi var/er god til er at komme i situationer hvor der var meget stor sandsynlighed for at score, fremfor at pløkke de mest umulige ind?

Nej, Messi vil oftrre score i en situation med 0,1 Xg end serie 1 spilleren grundet kvalitet I spilleren. De 0,1 er jo udregnet ud fra en kæmpe data mængde og et gennemsnit / sandsynligheden for at score.

Så der laves simpelthen statistik på spillerne individuelt, eller ved du hvordan man vurdere en spillers afslutnings evne

Jeg er blevet udsat for fake news eller også var det mig der huskede forkert (umuligt!). Nej, lige præcis kvaliteten måles ikke i den rene xG udregning. Beklager den forkerte oplysning.

Sikke en runde med vores kamp mod Fck 😁

Denne gang indikerer statistikken en noget mere lige kamp, end den jeg oplevede i fjernsynet. Men et medvirkende punkt er helt sikkert den måde Fck startede på og brændte nogle store chancer. Elyounussi havde en stor afbrænder som alene talte 0,54 i xG efter 2 minutter og efter 4 minutter en til 0,27 xG. Derfra var det begrænset hvad Fck kom frem til - dejligt holdet fik styr på det.

Jeg er stadig forundre over hvordan vi spiller vs. det vi har set i de seneste sæsoner. Der er ikke skiftet stort ud på holdet - udover vi vel har solgt de 2 største "stjerner" fra midtbanen. Om det er deres afgang, JP's håndtering af truppen eller CV's tilføjelser er svært at sige. Lige pt. virker det som om det hele er faldet i hak og truppen rigtig stærk samt glade.

MEN jeg hæftede mig ved noget Ståle sagde i totalfodbold - vores grundspil sidder lige i skabet og ingen spillere er i tvivl om hvordan de skal agere. Jeg oplever heller ikke JP står og råber efter hver eneste aktion, det virkede lidt anderledes under Uwe. Det var som om der ofte skulle detailstyres og spillerne ikke (helt) kunne spille ud fra fornemmelsen. Indimellem har jeg tænkt stakkels Links som der ofte blev dirigeret rigtig meget med, når han var i den side ud mod bænken.
Bottomline - grundspillet sidder lige i skabet - måske det var Uwe der lagde grunden med hans hårde styring. Nu har JP tilføjet nogle andre ting offensivt og det virker som om vi spiller meget mere direkte op igennem kæderne samt ikke har så mange tilbagelægninger som tidligere. Måske er det bare en fornemmelse:unsure: Der er i hvert fald frigjort et eller andet og spillerne virker ekstremt glade for at spille det jeg kalder fodbold( håndbremsen er væk og vi viser vi kan kombinere ).

Nok så vigtigt - så har vi i denne sæson vist vi kan integrere nye spillere på holdet og det ikke skal tage hverken ½ eller en hel sæson før de kan bruges. Det er rigtig stærkt👊Om det er JP eller CV's køb der har højere kvalitet, det må stå hen i det uvisse - bare det bliver ved🤞

Det har gjort noget god ved pointene vs. tidligere sæsoner📈

1764762098449.webp

Pointene er ikke kommet af sig selv men vi har spillet os frem til mange flere målchancer end tidligere og kun givet en lille smule køb på defensiven.

1764762229980.webp

Udviklingen i forskel xG henover tid og med 5 kampes glidende gennemsnit - måske vi trænger til en vinterpause og få genopladet batterierne samt nogle flere spillere klar. Der er dog ikke noget alarmerende i tallene - de to kampe hvor vi har en lille negativ xG - det er mod de to hold med de markant største budgetter i form af Fc k & m. I de kampe har vi alligevel fået 4 point selvom statistikken ok ville sige vi burde have 2 point.

1764762300859.webp

Der var ikke meget spilletid til de helt unge i denne kamp og derfor falder forventningen til hvor mange minutter de får over en hel sæson. Her er de 17 kampe omregnet til 32.

1764762696480.webp

Fotmobs xG stilling - vi har flere point end de mener vi burde have. Fck har mindre og Fcm har klart flere end de burde - det samme gælder til dels Bif.

1764762756152.webp

Jeg er blevet udsat for fake news eller også var det mig der huskede forkert (umuligt!). Nej, lige præcis kvaliteten måles ikke i den rene xG udregning. Beklager den forkerte oplysning.
Sandt, men sammenholder man en spillers xG pr. 90 min. med hans xGOT pr. 90 min. over mange kampe får man en ok strømpil i forhold til “afslutningsevne’, vil jeg mene. Korrelationen mellem xGOT og faktisk scorede mål er meget høj set over en sæson (som den selvfølgelig også gerne skulle være).

Paddy ligger i denne sæson fx på 0,49 xG pr. 90, men 0,43 xGOT. Bech på 0,44 xG mod 0,56 xGOT = bedre afslutningskvalitet hos Bech. Det synes jeg også er, hvad øjentesten har indikeret.

Sikke en runde med vores kamp mod Fck 😁

Denne gang indikerer statistikken en noget mere lige kamp, end den jeg oplevede i fjernsynet. Men et medvirkende punkt er helt sikkert den måde Fck startede på og brændte nogle store chancer. Elyounussi havde en stor afbrænder som alene talte 0,54 i xG efter 2 minutter og efter 4 minutter en til 0,27 xG. Derfra var det begrænset hvad Fck kom frem til - dejligt holdet fik styr på det.

Jeg er stadig forundre over hvordan vi spiller vs. det vi har set i de seneste sæsoner. Der er ikke skiftet stort ud på holdet - udover vi vel har solgt de 2 største "stjerner" fra midtbanen. Om det er deres afgang, JP's håndtering af truppen eller CV's tilføjelser er svært at sige. Lige pt. virker det som om det hele er faldet i hak og truppen rigtig stærk samt glade.

MEN jeg hæftede mig ved noget Ståle sagde i totalfodbold - vores grundspil sidder lige i skabet og ingen spillere er i tvivl om hvordan de skal agere. Jeg oplever heller ikke JP står og råber efter hver eneste aktion, det virkede lidt anderledes under Uwe. Det var som om der ofte skulle detailstyres og spillerne ikke (helt) kunne spille ud fra fornemmelsen. Indimellem har jeg tænkt stakkels Links som der ofte blev dirigeret rigtig meget med, når han var i den side ud mod bænken.
Bottomline - grundspillet sidder lige i skabet - måske det var Uwe der lagde grunden med hans hårde styring. Nu har JP tilføjet nogle andre ting offensivt og det virker som om vi spiller meget mere direkte op igennem kæderne samt ikke har så mange tilbagelægninger som tidligere. Måske er det bare en fornemmelse:unsure: Der er i hvert fald frigjort et eller andet og spillerne virker ekstremt glade for at spille det jeg kalder fodbold( håndbremsen er væk og vi viser vi kan kombinere ).

Nok så vigtigt - så har vi i denne sæson vist vi kan integrere nye spillere på holdet og det ikke skal tage hverken ½ eller en hel sæson før de kan bruges. Det er rigtig stærkt👊Om det er JP eller CV's køb der har højere kvalitet, det må stå hen i det uvisse - bare det bliver ved🤞

Det har gjort noget god ved pointene vs. tidligere sæsoner📈

View attachment 5753

Pointene er ikke kommet af sig selv men vi har spillet os frem til mange flere målchancer end tidligere og kun givet en lille smule køb på defensiven.

View attachment 5754

Udviklingen i forskel xG henover tid og med 5 kampes glidende gennemsnit - måske vi trænger til en vinterpause og få genopladet batterierne samt nogle flere spillere klar. Der er dog ikke noget alarmerende i tallene - de to kampe hvor vi har en lille negativ xG - det er mod de to hold med de markant største budgetter i form af Fc k & m. I de kampe har vi alligevel fået 4 point selvom statistikken ok ville sige vi burde have 2 point.

View attachment 5755

Der var ikke meget spilletid til de helt unge i denne kamp og derfor falder forventningen til hvor mange minutter de får over en hel sæson. Her er de 17 kampe omregnet til 32.

View attachment 5756

Fotmobs xG stilling - vi har flere point end de mener vi burde have. Fck har mindre og Fcm har klart flere end de burde - det samme gælder til dels Bif.

View attachment 5757
Vildt nok at FCM outperformer xG med 13.9 mål. Det er ret exceptionelt og vidner om høj individuel kvalitet og nok også lidt stolpe ind. Sælg nu for fanden bare franculino.

Et lille problem er, at de nok sælger for mindst 600 mio til sommer, og de penge skal nok geninvesteres ret aggressivt. Så det er nok ikke slut med kvalitet i offensiven lige foreløbig.

Det er rigtigt. Men en spiller som francolino kan man ikke forvente at købe, lige meget hvor mange penge de har.

Det er rigtigt. Men en spiller som francolino kan man ikke forvente at købe, lige meget hvor mange penge de har.
Det var også mit ræssonement. Uanset hvor meget de sælger Franculino for, så kan de ikke erstatte ham 1:1 lige med det samme. Det han leverer i denne sæson er exceptionelt og noget man næsten aldrig ser i ligaen. Det får de ikke bare lige sådan erstattet. Men det kan selvfølgelig betyde, at de kan opgraderer på andre pladser samtidig, så de overall bliver stærkere. Så må vi bare krydse fingre for at de har et "Sune vindue".

Det var også mit ræssonement. Uanset hvor meget de sælger Franculino for, så kan de ikke erstatte ham 1:1 lige med det samme. Det han leverer i denne sæson er exceptionelt og noget man næsten aldrig ser i ligaen. Det får de ikke bare lige sådan erstattet. Men det kan selvfølgelig betyde, at de kan opgraderer på andre pladser samtidig, så de overall bliver stærkere. Så må vi bare krydse fingre for at de har et "Sune vindue".

Men jeg tror ikke at man kan komme meget højere op end fcm er i øjeblikket. De spillere som de skal have fat i er dem som topklubberne i Holland og Belgien er ude efter, og der vælger man altså stadigvæk de klubber dernede.

Men jeg tror ikke at man kan komme meget højere op end fcm er i øjeblikket. De spillere som de skal have fat i er dem som topklubberne i Holland og Belgien er ude efter, og der vælger man altså stadigvæk de klubber dernede.
Tjaa. Det er jeg ikke helt så sikker på. Tror efterhånden godt FCM og FCK kan hamle op med de belgiske klubber og de fleste klubber i Holland. Især hvis de fortsætter med at gøre det godt i Europa og de kan vise at de kan sælge en spiller som Dju for frygtelig mange penge.

Latest posts

Back