New posts

Stats for 2025/2026 sæsonen

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 421
  • Views Views: Views 30K
Stats for 2025/2026 sæsonen
Meget groft sagt, så er der ikke økonomi i at sælge spillere over 23 år. I det seneste transfervindue var der to spillere på over 23, som indbragte over 4 mio. euro. Madsen var den ene, og Buksa på 29 indbragte 5. Og han blev vel købt for stort set det samme, så altså en meget lille transfergevinst. Hvis man så tilskriver Madsens transferstørrelse det faktum, at FCK var presset til at finde en (helst) dansk midtbanespiller med en Froholdt-lignende motor og høj teknisk og taktisk kvalitet, så kan man nok godt konkludere, at det i fremtiden vil være meget sjældent, at vi tjener betydelige penge på en spiller på Madsens alder.

Vi skal, efter min mening, til enhver tid have et antal spillere i truppen, som kan give os et transferoverskud på mindst 50 mio. kr. Altså 50 mio. mere end vi evt. betalte for dem. Den slags penge SKAL vi kunne tjene regelmæssigt. Og det kommer vi ikke til med spillere som Solbakken, når vi henter dem i så høj en alder. Så skal de primært performe, mens de er her - og eventuelt tjene transferen hjem igen med et mindre overskud, når de tager videre.

De spillere vi skal tjene penge på, de skal helst ikke være over 19 eller max. 20, når vi henter dem. Så kan de spille en sæson eller to, og så skal vi kunne slå kapital af deres gode udvikling. Det kommer sikkert til at ske med Arnstad til sommer. Alternativt henter vi spillere på 16-18 år, og så når de måske at være inde omkring superligaholdet i lidt mere end to år, før vi kan sælge dem. Det sker forhåbentlig for Camara og for nogle af de danske, svenske og islandske talenter, som vi har hentet ind de seneste par år. Det bliver fantastisk, når vi forhåbentlig snart har 4-6 af den slags talenter i superligatruppen, som hele tiden kan byde ind med minutter og gode aktioner.

Man kunne måske også bare håbe, at Yakob bliver en stor/større profil i klubben og i Superligaen i mange år frem, og ikke partout skal sælges.
Hans case er fin fordi den oprindelige udskrivning var lav og muligheden for god profit derfor stor, men måske ikke alt behøver sælges.

Jeg håber personligt på endnu flere dedikerede klublegender i fremtiden, som ikke kun omhandler en transferstrategi om profitoptimering og 2-3 års besøgstid eller fordi de har rundet 30 år, og der kan jeg egentlig godt se Yakob passe ind, selvom hans rå talent måske nok berettiger en højere hylde en dag.

MEM casen ramte vi lige bagi men hvad er chancen for at gøre det igen? Var det ikke lidt et lykketræf med Fck som fik en skade og meget meget gerne ville have en Dansker ind på den position.
Jeg har de seneste uger flere gange tænkt tanken, at FCK nok ønskede sig, at de havde kastet 37 millioner kroner efter Arnstad i stedet. Jeg tror, at det er godt for AGFs (nu- og fremtidige) pengekasse, at de prioriterede som de gjorde.

Jeg er dog ikke helt enig i din opsummering af MEM-casen. For mig at se, købte FCK ham, fordi han er en voldsomt god fodboldspiller og fordi han er dansk

Det gjorde de helt sikkert men tvivler på vi havde fået den pris hos andre klubber. De har betalt ekstra - lige nøjagtig som dengang vi insisterede på at købe MA.

Det skal også snart være slut med at sælge internt i superligaen😣

Hvis vi kan udvikle andre spillere i midt tyverne til samme niveau, kan jeg ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne sælge dem for 20+ millioner. Solbakken kunne passende blive den næste.

Jeg mener heller ikke vi skal undgå den aldersgruppe men at det ikke er her vi kan forvente de store transferindtægter. De fleste af den slags er også steget til en højere købspris for os.

Edit: Det @cph siger ovenfor⬆️

Jeg har de seneste uger flere gange tænkt tanken, at FCK nok ønskede sig, at de havde kastet 37 millioner kroner efter Arnstad i stedet. Jeg tror, at det er godt for AGFs (nu- og fremtidige) pengekasse, at de prioriterede som de gjorde.
Har tænkt præcis det samme. Men deres scouting har nok peget i retning af Madsen af en grund. Uanset hvor fantastisk en spiller Arnstad er, så var det nok ikke den type, de manglede (eller var villig til at betale for!).

Hehe, det kan du sige. Men de havde helt sikkert ikke fået Arnstad for 37 mio. Han havde været væsentligt dyrere.

Last edited:
Hehe, det kan du sige. Men de havde helt sikkert ikke fået Arnstad for 37 mio. Han havde været væsentligt dyrere.
Det er han i hvert fald nu. I juni kunne han sikkert godt være hentet til 37 millioner kroner og i den sidste uge af transfervinduet tror jeg også, at det bud havde fået CV til lige at overveje situationen en ekstra gang. Han blev trods alt hentet for 15 millioner for et år siden, og så stor en succes var han heller ikke i sin første sæson (og i det kontrafaktiske univers var man fortsat med planen, at MEM havde nøglen til holdets fremtid).

Anyway, ved at sælge MEM og Arnstad i dén rækkefølge kommer de til sammen til at koste over 80 millioner kroner, forhåbentligt også over 100. Havde det været i den omvendte rækkefølge, var beløbet nok forblevet under 50.

Men ville Arnstad vikelig være speciel god på en midtbane samme med f.eks. Lergar med 4 mand foran sig?

Tror I ikke FCK er meget foksueret på én der er disciplineret defensiv?
Jeg kan ikke helt afgøre med mig selv, om Arnstad ville være helt uhyggeligt god med spillere som Elyuonoussi og Claesson omkring sig, eller om han *skal* være omdrejningspunktet med stor frihed for rigtigt at shine. Det er også ret vigtigt for hans mulighed for at gøre sig på endnu større adresser end Vejlby. Uanset har du (og @cph) ret i, at FCK gik efter en bestemt spillertype, og at Mads Emil Madsen svarede bedre til det akutte behov end Arnstad.

Vi skal, efter min mening, til enhver tid have et antal spillere i truppen, som kan give os et transferoverskud på mindst 50 mio. kr. Altså 50 mio. mere end vi evt. betalte for dem. Den slags penge SKAL vi kunne tjene regelmæssigt.

Det har FCN vel gjort.... 0 gange?
Hvor mange gange har BIF? 0.
Hvor mange gange har FCK/FCM?

Min pointe for lige at vende den på den her led er, at vi nærmest kun ser spillere solgt for 50 mio mere end "køb" når der er tale om spillere man har udviklet.

FCM får selvklart de penge for Francolino. Og har fået det før. Dem og FCK vel de eneste der har kunne det?

Det har FCN vel gjort.... 0 gange?
De har bl.a. haft:
- Sindre Walle Egeli: købt for 200.000 euro og solgt for 20 mio. euro
- Daniel Svensson: købt for 270.000 euro og solgt for 6,5 mio. euro plus 1,8 mio. i lånegebyr
- Andreas Schelderup: hentet gratis og solgt for 10 mio. euro
- Emre Mor: hentet gratis og solgt for 9,75 mio. euro

De to sidstnævnte blev hentet til deres u-19 hold ligesom Camara.

Derudover har de solgt Stanislav Lobotka for 5 mio. euro, købt for 500.000 euro.

De har bl.a. haft:
- Sindre Walle Egeli: købt for 200.000 euro og solgt for 20 mio. euro
- Daniel Svensson: købt for 270.000 euro og solgt for 6,5 mio. euro plus 1,8 mio. i lånegebyr
- Andreas Schelderup: hentet gratis og solgt for 10 mio. euro
- Emre Mor: hentet gratis og solgt for 9,75 mio. euro

De to sidstnævnte blev hentet til deres u-19 hold ligesom Camara.

Derudover har de solgt Stanislav Lobotka for 5 mio. euro, købt for 500.000 euro.

Min pointe var mest, at man sjældent henter en spiller til 20 mio som man sælger for 70.

Det er mere "gratis eller 2-300.000 euro" og så salg til over 50.
Og der hvor vi er, der skal vi også købe spillere til 10-20 mio kroner for at styrke førsteholdet.
Og så skal vi dygtiggøre os i det nævnte - hvor vi udvikler spillere der kan sælges dyrt.

Opdatering stats - det virker jo nærmest surrealistisk at følge AGF i disse dage.

Det ligner samtidig fremgang nærmest år efter år. Bliver spændende om den trend kan fortsætte i resten af sæsonen.

Vi har 10 flere point end i sæsonen 22/23 :oops: , 12 flere end i 23/24 og 6 point mere end i sidste sæson hvor det gik godt på denne tid.

1760019541076.webp

Samtidig holder vi gang i chanceskabelsen og har stadig en fin trend i positivt terræn.

1760020269540.webp

Sammenligner vi med de tidligere sæsoner, er der lagt betydeligt på forskellen i xG i vores favør vs. modstanderne. Kan ikke helt slippe tanken om, at det da må stoppe på et tidspunkt - fy siger familien, sådan nogle grimme ord vil vi ikke høre:rolleyes:

Holder vi det op mod de aktuelle mål scoret, så mangler vi 2,14 mål men modstanderne mangler også 3,14 mål i denne sæson. Det er dog stadig langt over målscoringen i 22/23 og 23/24.
Der blev også jublet stort i sidste sæson på denne tid men bemærk, at vi der scorede 6,12 mål mere end xG tilsagde - det var effektivt men sjældent noget der holder over længere tid. I denne sæson ser det mere bæredygtigt ud.

1760020418776.webp

Der er stadig ikke en ungdomsrevolution på holdet. Her er de første 11 runders spilletid omregnet til 32 runder for at sammenligne med de andre år.

1760020640180.webp

Opdatering stats - det virker jo nærmest surrealistisk at følge AGF i disse dage.

Det ligner samtidig fremgang nærmest år efter år. Bliver spændende om den trend kan fortsætte i resten af sæsonen.

Vi har 10 flere point end i sæsonen 22/23 :oops: , 12 flere end i 23/24 og 6 point mere end i sidste sæson hvor det gik godt på denne tid.

View attachment 5462

Samtidig holder vi gang i chanceskabelsen og har stadig en fin trend i positivt terræn.

View attachment 5463

Sammenligner vi med de tidligere sæsoner, er der lagt betydeligt på forskellen i xG i vores favør vs. modstanderne. Kan ikke helt slippe tanken om, at det da må stoppe på et tidspunkt - fy siger familien, sådan nogle grimme ord vil vi ikke høre:rolleyes:

Holder vi det op mod de aktuelle mål scoret, så mangler vi 2,14 mål men modstanderne mangler også 3,14 mål i denne sæson. Det er dog stadig langt over målscoringen i 22/23 og 23/24.
Der blev også jublet stort i sidste sæson på denne tid men bemærk, at vi der scorede 6,12 mål mere end xG tilsagde - det var effektivt men sjældent noget der holder over længere tid. I denne sæson ser det mere bæredygtigt ud.

View attachment 5464

Der er stadig ikke en ungdomsrevolution på holdet. Her er de første 11 runders spilletid omregnet til 32 runder for at sammenligne med de andre år.

View attachment 5465
Konceptet holder - nu handler det kun om kvaliteten i begge felter ?

View attachment 5462

View attachment 5463

View attachment 5464

View attachment 5465
Skal vi ikke bare lægge en ret linje ind i grafen for antal point over sæsonen? :D

Super godt arbejde, meget informativt og interessant.

Skal vi ikke bare lægge en ret linje ind i grafen for antal point over sæsonen? :D

Super godt arbejde, meget informativt og interessant.
Tak🙏

Du tænker vi bare tager de 26 point, deler med de 11 kampe og derfor plotter 2,36 point ind for alle de resterende runder:p Det ender så med 75,6 point og det må da række til et eller andet:love:

Jeg konstaterer, at AGF har nået 26 point efter 19 runder, så 17 runder, så 14 runder og så nu 11 runder. Hvis trenden fortsætter, så bliver det næste år til 26 point på otte runder!

Jeg konstaterer, at AGF har nået 26 point efter 19 runder, så 17 runder, så 14 runder og så nu 11 runder. Hvis trenden fortsætter, så bliver det næste år til 26 point på otte runder!
Det er også derfor, jeg ærbødigt beder DBU om at fløjte denne og de næste års sæsoner af allerede nu - det står jo skrevet i sten, at vi kommer til at stordominere fodboldscenen nationalt og europæisk de næste mange år
:cool:

Jeg finder selv ud...

Latest posts

Back