New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 590K
Transfervindue Sommer 2026
Jeg synes bare der var en nedadgående spiral. Dårlig anden halvleg mod Brøndby bevares nok et bedre hold end os lige pt. Fantastisk mod Poznan, der måske undervurderede os. Forfærdeligt udtryk i Lyngby. Tre dårlige halvlege mod Baku.

Men igen, det jeg blot efterspurgte var, at dem der havde behov for at blive sparet, blev sparet.

Kampen hjemme mod Poznan viste vi også den første del af kampen vi sagtens kunne være med mod dem. Det var netop det der gjorde jeg troede på det dernede - at det freak-forløb i kamp 1 ikke nødvendigvis ville gentage sig til deres fordel.

Enig ift Lyngby, men synes egentlig Lyngby-kampen og kampene mod Sabah også viste at vi pt spiller store perioder uden at skabe store chancer - hvilket jeg tilskriver den manglende offensive centrale spiller. Mod BIF var det med Bech som 9'er og alt mulig anderledes end mod Lyngby.

Bogere havde marginalerne mod Sabah hjemme - men brænder chancen til 3-1, en friløber mod Lyngby og den store chance i Baku også (som reddes ok fint).
Meget har lagt på hans skuldre - som ikke burde være der endnu.

Vel også mærkeligt hvis indkøb i vinters havde betydet at vi ikke vandt guld.

Det ved jeg ikke om er mærkeligt. Det tager tid at spille nye spillere ind, det er der rigelig evidens for og jeg synes, det er åbenlyst, vi er et hold, som lever på relationer og ikke individuel kvalitet (set over en sæson og ikke enkelte kampe).
Men ja, det er kontrafaktisk men det er et faktum, det valg CV lavede i vinters, var den rigtige.

Meeen mon ikke et angriber-køb alligevel havde hjulpet mod fx FCM og Farum x2 - eller sønderjyske i den anden kamp - eller...
Efter sigende forsøgte man sig jo også med Adamsen og Uhre, men det ville da ikke have været helt uden risiko at smadre hierakiet, ved at gøre anføreren til reserve på det tidspunkt i sæsonen. Tænk, hvis det var sket og vi havde insisteret på at skulle spille Uhre i form.

CV m.fl. var også ude med en melding om, at man ville være forsigtig med at lave for meget om i det vindue.

Efter sigende forsøgte man sig jo også med Adamsen og Uhre, men det ville da ikke have været helt uden risiko at smadre hierakiet, ved at gøre anføreren til reserve på det tidspunkt i sæsonen. CV m.fl. var også ude med en melding om, at man ville være forsigtig med at lave for meget om i det vindue.
Eller også havde det været en lettelse for Patrick Mortensen at han skulle spille mindre, fordi han følte at JP ikke viste tillid til Badji og Serra. Eller også var PM blevet skarpere af mere konkurrence. Det er umuligt at sige om vi havde fået 68 point med en ekstra spiller, eller 59 point

Jakob Poulsen spillede ekstremt smalt, så noget siger mig at havde vi hentet en ekstra mand til forsvaret - f.eks Tobias Storm - så havde de tre førstevalg nok spille ligeså meget som de gjorde alligevel.

Ja, det er svært med nye mennesker ind i en trup, og ja de tager tid at spille ind. Men Knudsen kom flyvende ind og Hedenstad virkede næsten mere vellidt end Wahlstedt fra start.

Det er fint med CoL, sådan generelt set. Men måden det sker på er noget bekymrende. Kahl virker halvskadet, Tingager... Dertil stod man med en realistisk mulighed for CL playoff og gav indtryk af ikke rigtigt at ville gå efter det på transfersiden.

Holdet er presset og mangler sammenhæng. To points i de første to kampe er ingen katastrofe, men ikke langt fra at blive noget bekymrende, fx med uafgjort igen lørdag og forventede slag i Portugal.

Man skal passe på med øjebliksbilleder, men en påstand om, at AGF var solide en halvleg mod BIF og på utrolig vis i Poznan. Derudover har det ikke set godt ud.

Var det gode de sidste krampetrækninger, eller er det tætheden der har fremmanet det indtryk man står med efter Lyngby og 2 x Sabah?

For mange år siden debatterende vi nederlag i pokalen (tror sgu det var i ER-æraen). @Ato Vari var ude med påstanden om, at nederlag der, kunne smitte af generelt. Den husker jeg stadig, fordi det gav mening for mig. Om det gør generelt, tør jeg ikke sige, men den her har potentiale til at smitte meget af.

Er virkeligheden ikke bare at vi vokser bedre organisk med Conference League end med Champions League? Selvom pengene havde været gode

Jo vi vokser organisk med penge langsommere - og langsomme skridt - end med indsprøjtninger.
Men der er forskel på at få en storinvestor med krav, og så til at få en kæmpe gaveregn af millioner som belønning for noget vi organisk har opnået.

125-200 mio ville jo altså tillade os at hæve vores lønniveau allerede nu, og ikke først om 5 år - og dermed tiltrække næste niveau af spillere.
For AGF kan ikke blive ved med at betale mere og mere i transfer - og hente spillere til ca. samme løn.

De får tilbudt mere og mere derude - ift hvem vi "organisk" kæmper med at hente spillere fra. Jo mere man vil - jo bedre spillere skal man hente - og jo dyrere er de i løn/transfers. Men nogle gange kan man finde et godt tilbud på transferdelen - meeen en skide god spiller er næppe på løn-tilbud.

Der SKAL vi op i niveau - for at kunne være mere med på de spillere vi kommer til at drømme mere om igen snart.
CL ville lade os hente andre typer - fordi vi ville kunne betale mere i løn også - ikke bare købe den samme type for 35 mio frem for 15.

Er virkeligheden ikke bare at vi vokser bedre organisk med Conference League end med Champions League? Selvom pengene havde været gode
Jo, men jeg er bange for at AGF finder truppen konkurrence dygtig nu...det er den ikke! Vi skal i Europa igen allerede næste sæson.
AGF skal kunne levere i superligaen, pokalen og nu som minimum i Conf. L.

Som by, som klub har AGF bare noget de andre ikke har - vi er ikke som de andre. At følge AGF er meget mere og her passer dette citat:
“Some people believe football [AGF] is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that.”
Og nej, jeg er ikke Liverpool fan...så langt fra (kan forklare mine andre fodbold tilhold en anden gang), men det er så sandt, jeg forstår citatet og sågar Liverpool følelsen som klub/by. Igen, jeg er ikke LFC fan.

Det er fint med CoL, sådan generelt set. Men måden det sker på er noget bekymrende. Kahl virker halvskadet, Tingager... Dertil stod man med en realistisk mulighed for CL playoff og gav indtryk af ikke rigtigt at ville gå efter det på transfersiden.

Holdet er presset og mangler sammenhæng. To points i de første to kampe er ingen katastrofe, men ikke langt fra at blive noget bekymrende, fx med uafgjort igen lørdag og forventede slag i Portugal.

Man skal passe på med øjebliksbilleder, men en påstand om, at AGF var solide en halvleg mod BIF og på utrolig vis i Poznan. Derudover har det ikke set godt ud.

Var det gode de sidste krampetrækninger, eller er det tætheden der har fremmanet det indtryk man står med efter Lyngby og 2 x Sabah?

For mange år siden debatterende vi nederlag i pokalen (tror sgu det var i ER-æraen). @Ato Vari var ude med påstanden om, at nederlag der, kunne smitte af generelt. Den husker jeg stadig, fordi det gav mening for mig. Om det gør generelt, tør jeg ikke sige, men den her har potentiale til at smitte meget af.
Man skal passe på med øjebliksbilleder, men det samtidig også det man har at forholde sig til.

Jakob Poulsen fortalte jo også selv hvordan man gradvis blev bedre de første tre kampe. Først 30 minutter, så 45 minutter så næsten 90 minutter mod FCM. Det var nok til at give dem tro på de vandt i Parken, og da det skete var øjebliksbilledet stærkt nok til at give dem tro på de kunne vinde hver kamp

Last edited:
Jeg synes det er forsimplet, at mene det er svært at hente spillere fordi alle sportsdirektører siger det.

Jeg synes det er forsimplet som Jakob Poulsen påstår, at vi kan risikere at stå med 8 stoppere når alle er klar, hvis vi henter en til. Hvornår har alle sidst været klar. Er det 3 sæsoner siden? Derudopver er det ikke forbudt at sælge spillere.

Jeg synes det er forsimplet, at sige en spiller der kunne have spillet os ind i Europa League eller Champions League, men hovedsageligt sidder på bænken næste sæson, ikke har forstærket os på den lange bane, hvis han har været med til at spille os i en situation hvor et sportsligt budget kan øges markant.

Jeg synes det er forsimplet at sige, at spillere der er dårligere end f.eks. Tingager og Kahl ikke kunne styrke os, i den situation vi var i. Kahl kunne nærmest ikke lave et returløb i går, måske fordi den pause han nurde/skulle have haft i Lyngby.

Men jeg glæder over hvor langt vi er kommet, så det er sådanne proiblemer vi har og jeg glæder mig til at se de spillere og de CV'er vi kan hente her senere i vinduet, for jeg er indtil videre ret imponeret over dem vi allerede har hentet.
Det undrer mig lidt, ifølge moderskibets egen trupoversigt så er der godt nok 8 forsvarsspillere, men herimellem er Rasmus Carstensen og Jacob Andersen, så der er reelt 6 spillere til 3 stopper pladser. Med mindre JP begynder at regne Storch og Camara med allerede:

IMG_2191.webp

Hvis man desuden ser på Mølgaards, Abbews og nu også Tingagers skadeshistorik, så er der reelt 3 spillere til 3 pladser i længere perioder - 2 når Callø også er skadet. Så det virker lidt mystisk at JP siger sådan.

Jeg vil se det som et meget positivt tegn, hvis vi henter point i Viborg fredag.

Det undrer mig lidt, ifølge moderskibets egen trupoversigt så er der godt nok 8 forsvarsspillere, men herimellem er Rasmus Carstensen og Jacob Andersen, så der er reelt 6 spillere til 6 stopper pladser. Med mindre JP begynder at regne Storch og Camara med allerede:

View attachment 7825

Hvis man desuden ser på Mølgaards, Abbews og nu også Tingagers skadeshistorik, så er der reelt 3 spillere til 3 pladser i længere perioder - 2 når Callø også er skadet. Så det er lidt virker lidt mystisk at JP siger sådan.
Ja. Det var nok bare en fortalelse fra ham. I den allerførste kamptrup i år, mod Poznan stod Emmery også som forsvarer, så ved heller ikke hvor meget de går op i segmenteringen.

Vi har Jensen-Abbew, Mølgaard, Callø, Røsler, Tingager og Kahl.

De to første er i samme kategori som Badji oppe i angrebet. Callø er et spændende talent vi skal se hvilket niveau han kan komme på. Og så er der tre der er etableret. Jeg tænker en mere ikke ville skade

Der er nogle kontraktlige fordele og ulemper ved, at Storch og Camara enten er U19 spillere eller A spillere. Så indtil de er A spillere, tænker jeg der er mest fair at regne dem som U19 spillere.

Last edited:
Et par nedslag.

9'eren var største mangel i start 11.
3-backen havde mange mulige kandidater, men havde mistet to centrale og var befolket af spørgsmålstegn
Central midt var godt besat, men skader gjorde det tvivlsomt.
Wingbacks var godt besat, dog med Carstensen på vej tilbage.

Man køber 2 x 10'er, Jørgensen og Anderson
Man signer en CM, Jønson
Man henter Carstensen som WB.

Jeg var skeptisk ift Jørgensen og er det stadig.
Jeg var skeptisk ift Hedenstad, blev overbevist og er nu lunken.

Jeg kan gå med til, at på midten må man vente og se. Det kan hurtigt blive døde penge, hvis man henter flere. Men det afhænger af hvad man ved om Solbakken.

Jeg kan faktisk også bære over med på at vente med angriberen, fordi det er så vigtig, kompliceret og dyr en position at besætte. Men det koster undervejs, og man skal have udsigt til noget godt, som belønning for at vente.

Forsvaret generer mig en del. Man er godt besat, numerisk. Men ret beset er de døde penge allerede i truppen, i Jensen-Abbew og Mølgaard. Det er ikke som midten at dem man har er gode nok.

Der gælder samme fristelse i forsvaret som i angrebet: hvis vi venter, kan vi måske få xxx, der er langt bedre end yyy som vi kan få nu.

Når man har en solid trup, kan man tillade sig at vente og slå til på de rigtige tilbud.

Hvor havde vi været, hvis JP havde hvilet både Kahl, Tingager og Emmery mod Lyngby? Hvis man havde sat Mølgaard ind sammen med Storch og Camara, og Tomas på WB? Formentlig med et nederlag mod Lyngby, men måske med en frisk Kahl og en ikke-skadet Tingager. Måske have hevet Rosler ind før den kamp, så han kunne have fået tid der.

Det er måske marginaler der adskiller et godt udgangspunkt fra et skidt. Lige pt ser det skidt ud for mig. Ikke kun pga nederlag til Sabah som sådan, men pga måden. Og fordi holdet er så fladt på batterierne.

Fordi der en chance ved at vente og en pris man betaler for at vente, er det for mig relevant at se hvad der kommer ind, og især om det er noget man kunne have fået med det samme.

Mit problem lige nu er jeg tror holdet har ramt et negativt spor. Tingager ude, måske længe. Hedenstad kan ikke spille bolden ud. Kahl hænger, Knudsen er kørt flad. Arnstad er meget slidt og Bech er tappet for energi. Og det er den fysiske del dertil et gigantisk dræn fra det nederlag.

Jeg kan ikke forstå man kun hentede Rösler efter den kamp i Poznan - og at det ikke skete før Lyngby. Den gjorde den økonomiske forskel og sikrede 6 ekstra kampe i efteråret.

Endvidere tvivler jeg på CV hiver noget vildt hjem. Jeg kunne godt tro på en dygtig angriber. Men i forsvaret? Måske var Rösler først interesseret efter gruppespil var sikret og/ eller andre muligheder var udtømt. Måske lander CV noget hvor man må nikke anerkendende. Men bliver det en Brorson, der sikkert kommer til at gøre det glimrende, er det jo ikke en der burde være nødvendig at vente på.

Det er en mellemtid/ et øjebliksbillede, og meget kan ændres, fx efter sejr over Viborg og/eller spændende tilgange. Jeg synes bare ikke det peger i den rigtige retning lige nu.

Last edited:
Ja, dæleme en dårlig transferstrategi der gav os et mesterskab med ligaens 5. største budget...
Kan vi ikke få den klappet af, så man kan tale om tingene uden at læse den hvert andet øjeblik.

Når nu det er umuligt at hente en spiller man gerne vil have tidligt i et vindue, så er den trup man stiller op med vel et resultat af tidligere vinduers aktivitet.

Kan man godt kritisere vinterens vindue for at være for defensivt, set fra behovene her til sommer, samtidig med vi alle stadig jubler over en vellykket sæson.

Den vellykkede sæson var også resultatet af en længerevarende transferstrategi, kombineret med man lykkedes med nærmest ingen skader og to karantænedage.

CV leverede i sine vinduer det der skulle til for at blive mester. Halleluja, fucking fedt og legendarisk!

CV leverede ikke den eneste løsning, der kunne have givet et mesterskab - det kan da godt være, men det virker usandsynligt. Måske kunne man også have vundet the double og haft en mere sammenhængende trup nu.

Opgaven er ikke at tage noget fra mesterskabet. Man står hvor man står, og så har man et mesterskab i bagagen. Man kunne også have stået hvor vi står, men med sølv i bagagen. Så ville den europæiske sæson være slut nu, fordi man ikke nåede til CoL playoff. Og man ville stadig mangle en 9'er.

Hvad er løsningen for at kunne føre en intelligent samtale om tingenes tilstand? Hvad må man kritisere af trupsammensætning?

Et lille indspark fra Søren Sorgenfri

Jeg begynder at indstille mig på, at vores sæson ikke bliver en konsolidering og videreudbygning, men mere minder om en sæson a la Silkeborg i Conference League. Et skridt tilbage.

Vi udspiller hurtigt vores rolle i ligaen, må håbe på pokalen og leverer middelmådigt i ligaen.

Vi har været røvheldige med at kvalificere os til CoL. Knap fortjent det med vores spil.

Alle pile peger pt i den forkerte retning - øjebliksbillede ja! Men svært at se lyset.

Og forstår ikke kritikken af manglende handling i vintervinduet. Det var fornuftigt - om end lidt hasarderet uden angriber. Men man vidste regningen ville komme.

Bare ærgerligt, at det er i et VM år, hvor man ellers, som jeg husker det, går meget forberedt ind i transfervinduet. Al den forberedelsestid og så skal alle emner liger se tiden an.

Vildt, at vi nogensinde har signet en spiller tidligt i et vinduet. Det forekommer umuligt i år må man forstå.

Frygter ekstremt meget, at den negative spiral fortsætter på fredag. Jeg ønsker inderligt et hold-kæft bolsjer af format af spillerne. Alt imens CV’s hylde har vist sig at være SPOT hylden i Netto.

Et lille indspark fra Søren Sorgenfri

Jeg begynder at indstille mig på, at vores sæson ikke bliver en konsolidering og videreudbygning, men mere minder om en sæson a la Silkeborg i Conference League. Et skridt tilbage.

Vi udspiller hurtigt vores rolle i ligaen, må håbe på pokalen og leverer middelmådigt i ligaen.

Vi har været røvheldige med at kvalificere os til CoL. Knap fortjent det med vores spil.

Alle pile peger pt i den forkerte retning - øjebliksbillede ja! Men svært at se lyset.

Og forstår ikke kritikken af manglende handling i vintervinduet. Det var fornuftigt - om end lidt hasarderet uden angriber. Men man vidste regningen ville komme.

Bare ærgerligt, at det er i et VM år, hvor man ellers, som jeg husker det, går meget forberedt ind i transfervinduet. Al den forberedelsestid og så skal alle emner liger se tiden an.

Vildt, at vi nogensinde har signet en spiller tidligt i et vinduet. Det forekommer umuligt i år må man forstå.

Frygter ekstremt meget, at den negative spiral fortsætter på fredag. Jeg ønsker inderligt et hold-kæft bolsjer af format af spillerne. Alt imens CV’s hylde har vist sig at være SPOT hylden i Netto.
Det er da bestemt også bange anelser jeg sidder med. Især hvis cv ikke rykker sig fra et 5/10 vindue til et 8/10 vindue og henter reelle forstærkninger. Det kan sagtens nås endnu men det gøres ikke med flere billige reserver.

Det er vanskeligt at gøre noget ved det sortsyn som hersker hos et par skribenter herinde, det fylder ret meget på forum.

Hvis jeg skal forholde mig til vinduet pt., så er vi vil der, hvor vi kan forvente at være. Vi har mistet 3 rigtig dygtige fodboldspillere, som i den grad har båret holdet i mange år.
Især PM som var her i 7 år gør ondt at miste. Flere skrev herinde at han var langsom og uden betydning. Kampen i Onsdags viste at lidt betydning havde han nok. Han kunne måske have taget lidt af nervøsiteten hos resten af holdet?

De fleste kører i et øjebliksbillede, nuvel, så lad os tage udgangspunkt i det. Uanset set hvor tidligt CV havde været ude, så stillede vi op med ukendte folk i næsten hele forsvaret. Dem som var kendte (Andersen/Carstensen), var de fleste ude af form, andre var helt nye (Hedenstad/rösler) og den eneste som var på banen fra sidste kamp i forrige sæson mod Viborg var Kahl. Det skriger til himlen at det forsvar ville få det svært. Jeg tror ikke på at Rösler om han så var kommet 3 uger før, havde ændret særlig meget på holdet. Så er der den omtalte nier, måske vi kunne have fået Lind, men han render skadet rundt i FCN i øjeblikket, lad os sige han også var skadet hos os, så havde det heller ikke været muligt. Altså er der nogen omstændigheder med de 3 afgange af vores mest rutinerede og bærende kræfter, som bare har efterladt os et andet sted.

Er der så ikke noget godt i det? Jo for dælen, vi har prøvet truppen af og set at flere af de unge i den grad er på vej. Bogere er jo nærmest eksploderet i sin udvikling, Storch fik vel et mindre gennembrud i kampen mod Poznan og Camara fik vist at han snart er klar til større opgaver. Det må give ro hos CV og JP at se pipeline er på vej.

Nogen anklager CV for at vente for længe, så synes jeg bare de skal kigge på Gyamfri som blev købt tidligt i vinduet og nu her på 3 år trisser rundt på en dyr kontrakt.
AGF har brug for de rette indkøb, ikke impuls køb for at dulme en stigende frygt for resultater. CV ved hvad han gør, han har 11 mesterskaber på 21 år som sportschef, enhver som negligere de meritter er selv ude om at blive modsagt. Det kan ikke gøres bedre i DK.

Der vil helt sikkert komme flere kampe hvor vi slingrer nedad den sportslige sti, hvorefter forum kan eksplodere i mere eller mindre ligegyldige indlæg, hvor et par debattører bruger forum som deres personlige skidtspand, det må vi leve med. Jeg tror dog vi ser et hold som former sig og efterhånden som sæsonen udvikler sig vil blive markant stærkere. Det kan godt komme til at ligne sidste forår hvor vi tabte næsten alle kampe i slutspillet. I ved selv hvad der skete sæsonenen efter? :)

CV er danmarks dygtigste træner til at bygge mesterskabshold op, og jeg mener han er igang med at gøre kunstykket igen. Det bliver ikke i den her sæson, men i den næste.
Indkøb af Rösler peger i retning af næste år, forlængelserne af Kahl, Jørgensen, Carstensen og Links er i samme rille, de unge får et år til at modnes. Der kommer 2 hold sikkert også til at spille CHL, så de får travlt med det, så er der plads til vi kan lave et run, jeg kalder den allerede nu, næste år får vi et super stærkt sammenspillet fodboldhold. Forhåbentligt med JP som træner, og hvem siger vi ikke også måske har været i en pokalfinale inden da? :)

Vi kommer til at hente et par spillere mere, det er jeg overbevist om, men det bliver som ovenstående med udsigt til ikke kun her-og-nu, men også til de kommende år, dvs. dygtige spillere på højeste hylde som kan gå direkte ind på holdet, og når de er spillet ind på holdet, kan løfte os i fremtiden. Lind passede ind i den formel, det bliver spændende hvem CV henter frem. Indtil da glæder jeg mig over at se den enorme investering i Bogere som JP/CV bruger på ham, han udvikler sig med stormskridt, undgår han skader så bliver vi direkte uhyggelige efter vinterpausen.

Nu var jeg godt nok aldrig fan af at hente Anderson tilbage, men øhh...

AGF henter ham for 15 mio i FCM. En høj pris dengang, men trods alt en frivillig handel. Han spiller fast hver gang, mens han er i klubben. Han forlader AGF for 15 mio.

Han bliver hentet til klubben til mindre, men måske med høj sign-on og eller klausuler, siden transfermarkt har den så dyrt. Det vi har indikationer for er 10-12 mio.

Efter han kom tilbage har Anderson spillet alle kampe, og kun senest startede han ude, men kom ind efter 65 min.

Det har set lidt besværet ud indtil videre, men så længe han er i spil til startopstillingen er det en vellykket.

Jeg kan godt forstå hvis man er lidt skeptisk.

I et snapshot lige pt har CV (hvis man forstærker de ting der stikker ud):

- købt en målmand med glimrende egenskaber, der bare ikke kan bruges til at spille bolden ud og derfor er tvivlsom
- hentet Jørgensen, som ikke kunne bruges da holdet var mest presset
- Hentet Carstensen, der nok har været skadet, men ikke ligner en god løsning på den wb
- Hentet Anderson der var en succes med en anden spillestil, men som tilsyneladende stadig ikke har slutproduktet og ikke passer ind.
- ventet med Beijmos erstatning til Tingager pådrog sig en efterårstruende skade
- ladet holdet køre uden 9'er, der passer til den måde holdet spiller.
- efterladet holdet uden ledere

Det er en kritisk tolkning der forstærker de ting man kan tvivle på lige pt. Men det går aldrig så godt eller skidt som man tænker på alle parametre, og meget udligner sig med tiden.

Det er vanskeligt at gøre noget ved det sortsyn som hersker hos et par skribenter herinde, det fylder ret meget på forum.

Hvis jeg skal forholde mig til vinduet pt., så er vi vil der, hvor vi kan forvente at være. Vi har mistet 3 rigtig dygtige fodboldspillere, som i den grad har båret holdet i mange år.
Især PM som var her i 7 år gør ondt at miste. Flere skrev herinde at han var langsom og uden betydning. Kampen i Onsdags viste at lidt betydning havde han nok. Han kunne måske have taget lidt af nervøsiteten hos resten af holdet?

De fleste kører i et øjebliksbillede, nuvel, så lad os tage udgangspunkt i det. Uanset set hvor tidligt CV havde været ude, så stillede vi op med ukendte folk i næsten hele forsvaret. Dem som var kendte (Andersen/Carstensen), var de fleste ude af form, andre var helt nye (Hedenstad/rösler) og den eneste som var på banen fra sidste kamp i forrige sæson mod Viborg var Kahl. Det skriger til himlen at det forsvar ville få det svært. Jeg tror ikke på at Rösler om han så var kommet 3 uger før, havde ændret særlig meget på holdet. Så er der den omtalte nier, måske vi kunne have fået Lind, men han render skadet rundt i FCN i øjeblikket, lad os sige han også var skadet hos os, så havde det heller ikke været muligt. Altså er der nogen omstændigheder med de 3 afgange af vores mest rutinerede og bærende kræfter, som bare har efterladt os et andet sted.

Er der så ikke noget godt i det? Jo for dælen, vi har prøvet truppen af og set at flere af de unge i den grad er på vej. Bogere er jo nærmest eksploderet i sin udvikling, Storch fik vel et mindre gennembrud i kampen mod Poznan og Camara fik vist at han snart er klar til større opgaver. Det må give ro hos CV og JP at se pipeline er på vej.

Nogen anklager CV for at vente for længe, så synes jeg bare de skal kigge på Gyamfri som blev købt tidligt i vinduet og nu her på 3 år trisser rundt på en dyr kontrakt.
AGF har brug for de rette indkøb, ikke impuls køb for at dulme en stigende frygt for resultater. CV ved hvad han gør, han har 11 mesterskaber på 21 år som sportschef, enhver som negligere de meritter er selv ude om at blive modsagt. Det kan ikke gøres bedre i DK.

Der vil helt sikkert komme flere kampe hvor vi slingrer nedad den sportslige sti, hvorefter forum kan eksplodere i mere eller mindre ligegyldige indlæg, hvor et par debattører bruger forum som deres personlige skidtspand, det må vi leve med. Jeg tror dog vi ser et hold som former sig og efterhånden som sæsonen udvikler sig vil blive markant stærkere. Det kan godt komme til at ligne sidste forår hvor vi tabte næsten alle kampe i slutspillet. I ved selv hvad der skete sæsonenen efter? :)

CV er danmarks dygtigste træner til at bygge mesterskabshold op, og jeg mener han er igang med at gøre kunstykket igen. Det bliver ikke i den her sæson, men i den næste.
Indkøb af Rösler peger i retning af næste år, forlængelserne af Kahl, Jørgensen, Carstensen og Links er i samme rille, de unge får et år til at modnes. Der kommer 2 hold sikkert også til at spille CHL, så de får travlt med det, så er der plads til vi kan lave et run, jeg kalder den allerede nu, næste år får vi et super stærkt sammenspillet fodboldhold. Forhåbentligt med JP som træner, og hvem siger vi ikke også måske har været i en pokalfinale inden da? :)

Vi kommer til at hente et par spillere mere, det er jeg overbevist om, men det bliver som ovenstående med udsigt til ikke kun her-og-nu, men også til de kommende år, dvs. dygtige spillere på højeste hylde som kan gå direkte ind på holdet, og når de er spillet ind på holdet, kan løfte os i fremtiden. Lind passede ind i den formel, det bliver spændende hvem CV henter frem. Indtil da glæder jeg mig over at se den enorme investering i Bogere som JP/CV bruger på ham, han udvikler sig med stormskridt, undgår han skader så bliver vi direkte uhyggelige efter vinterpausen.
Gode pointer men jeg er ikke villig til allerede at sige “næste år”, to superligakampe inde i sæsonen. Jeg er på ingen måde villig til at slække på kravene til CV fordi vi har vundet mesterskabet. Det er i mine øjne her hvor han virkelig skal træde i karakter og vise at han evner at føre det videre. Den her sæson er ikke bare til skraldespanden og så allerede klinge til håbet om at alt bliver bedre næste år. Så bliver undskyldningen bare næste sommer at “ikke mange gode spillere gider til et hold der sluttede nummer 5-6 og ikke spiller europæisk. Så er det svært at være sportsdirektør”.

Hvis man kunne få CV til at komme med en ærlig status for det nuværende vindue, så er jeg ret sikker på at han vil betegne det som et dårligt vindue indtil videre. Det er ikke rimeligt at give CV hele ansvaret for at det er et dårligt vindue, men som du selv siger, så har han mange års erfaring, og forventningerne til hans håndtering af et dårligt men også yderst vigtigt transfervindue, er derfor også tilpasset til forventningerne til ham.

Vinduet er dårligt indtil videre, fordi han ønskede at forlænge med 4 af spillerne fra sidste år - reelt set ved vi ikke om han ønskede at forlænge med Paddy fra start af, men det gjorde han jo nok da Dalsgaard og Beijmo ikke skrev under. De 3 øverste i anførergruppen var pludseligt væk, lige inden et enormt vigtigt kvalifikationsspil, og som han udtalte i prematch interviewet inden Lyngby kampen, så har han prøvet at handle tidligt, men det har ikke været muligt, i tilføjelse talte han om økonomien i AGF og at vi ikke har uanede midler eller noget i den retning.

Som en konsekvens af at der forsvandt 3 faste startere, så var det nødvendigt at give mange flere minutter til andre spillere. Da Tingager begyndte at mærke noget i foden, i den forlængede spilletid i Poznan, der havde han spillet samtlige minutter 4 kampe i træk med 2-3 dages pause imellem. Det er efter sigende Metastars knoglen der er skadet, og de mest hyppige skader hos sportsudøvere, i den knogle er træthedsbrud som følge af overbelastning.

Når man læser Jakob Poulsens udtalelse til Stiften igen, så kan den også læses som om man var bevist om at skaden kunne forværres ved at bruge ham imod Sabah i Randers:
Jeg ville enormt gerne have, at "Tinges" skulle spille i dag, og han havde meldt sig klar…..
…jeg kan sige sådan, at hvis der er en risiko for, at noget kan blive værre, så skal vi være meget, meget, meget sikre, og vi skal være meget indforståede med den risiko, der ligger i det, for at vi kunne finde på at gøre noget i den dur. Dermed ikke sagt, at det var tilfældet med Tinges, men så ved i det.
“Dermed ikke ikke sagt at det var tilfældet med Tinges”…. at der var en risiko for at skaden kunne blive værre? eller.
“Dermed ikke sagt, at det var tilfældet med Tinges at…. man brugte ham og var indforstået med den risiko der ligger i, at skaden kan blive værre ved det?

Truppen har været presset alt alt for hårdt her i opstarten, og det kan komme til at påvirke, ikke bare mulighederne for Champions League gruppespillet, men også hvordan man kommer til at præstere i Superligaen i denne sæson. Hvis CV havde været i stand til at finde en erstatning for Dalsgaard, kort tid efter han blev bekendt med at han ikke ønskede at forlænge, så kunne 33 årige Frederik Tingager måske have indgået at skulle spille fuld tid hver tredje dag, men kunne have roteret, og dermed undgået den skade.

Men det er også “The Perfect Storm”, for vi har ikke bare 3 ud af 4 stamspillere der ikke forlænger, men også et utal af skader, som det er noget mere vanskeligt at gardere sig imod, også selvom nogle nok kunne være undgået med mere bredde, og dermed mere rotation.

Latest posts

Back