New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 591K
Transfervindue Sommer 2026
Det er vanskeligt at gøre noget ved det sortsyn som hersker hos et par skribenter herinde, det fylder ret meget på forum.

Vi må se hvor det ender. Der var et generationsskifte som lå og ventede, det tyder på vi er i gang med det. Det vil alt andet lige, give noget slingrekurs.

Vi har stadig kun tabt to kampe i Superligaen på et år. Tabt til Lech Poznan med en mand i undertal og sidst tabt til Sabah på en udebane langt langt væk.

Tænker truppen skal have en chance og se om de ikke får det vendt som sidste år. Hvis et par af de skadede kommer retur forholdsvis hurtigt, kan vi også snart stå et andet sted.

AGF henter ham for 15 mio i FCM. En høj pris dengang, men trods alt en frivillig handel. Han spiller fast hver gang, mens han er i klubben. Han forlader AGF for 15 mio.

Han bliver hentet til klubben til mindre, men måske med høj sign-on og eller klausuler, siden transfermarkt har den så dyrt. Det vi har indikationer for er 10-12 mio.

Efter han kom tilbage har Anderson spillet alle kampe, og kun senest startede han ude, men kom ind efter 65 min.

Det har set lidt besværet ud indtil videre, men så længe han er i spil til startopstillingen er det en vellykket.

Jeg kan godt forstå hvis man er lidt skeptisk.

I et snapshot lige pt har CV (hvis man forstærker de ting der stikker ud):

- købt en målmand med glimrende egenskaber, der bare ikke kan bruges til at spille bolden ud og derfor er tvivlsom
- hentet Jørgensen, som ikke kunne bruges da holdet var mest presset
- Hentet Carstensen, der nok har været skadet, men ikke ligner en god løsning på den wb
- Hentet Anderson der var en succes med en anden spillestil, men som tilsyneladende stadig ikke har slutproduktet og ikke passer ind.
- ventet med Beijmos erstatning til Tingager pådrog sig en efterårstruende skade
- ladet holdet køre uden 9'er, der passer til den måde holdet spiller.
- efterladet holdet uden ledere

Det er en kritisk tolkning der forstærker de ting man kan tvivle på lige pt. Men det går aldrig så godt eller skidt som man tænker på alle parametre, og meget udligner sig med tiden.
- købt en målmand med glimrende egenskaber, der bare ikke kan bruges til at spille bolden ud og derfor er tvivlsom har taget pladsen fra den forsvarende vinder af årets bur
- hentet Jørgensen, som ikke kunne bruges da holdet var mest presset var topscorer i pre season
- Hentet Carstensen, der nok har været skadet, men ikke ligner en god løsning på den wb har spillet Bundesliga, og var meget vellidt i Lech Poznan, da han var der på leje, samt en stor profil i AGF i sidste sæson.
- Hentet Anderson der var en succes med en anden spillestil, men som tilsyneladende stadig ikke har slutproduktet og ikke passer ind. og som også var en succes i AIK.
- ventet med Beijmos erstatning til Tingager pådrog sig en efterårstruende skade

Afhængig af ens sortsyn ;)

- købt en målmand med glimrende egenskaber, der bare ikke kan bruges til at spille bolden ud og derfor er tvivlsom
- hentet Jørgensen, som ikke kunne bruges da holdet var mest presset

Enig.

- Jeg har dog alle dage foretrukket målmænd der var dygtige i luften/med hænderne. Men ja hvis det betyder vi ikke kan spille os ud af pres - at vi ikke har Jesper Hansen-typen på mål, så tager jeg ham alle ugens dage.
-Ift Jørgensen står det truende tydeligt at "noget" er forkert ved signingen ift trupsammensætning - nå JP ikke vil bruge ham mod en oprykker pga "fysik". Så er man vel tæt på ubrugelig - når man kun kan spille 1 plads på banen, og kun hvis sol og stjerner står rigtigt... "But can he do it on a cold, wet Tuesday night in Stoke?"
- 9'eren... puha... Man forstår godt vi i vinters kunne ende med ikke at hente en. Men at vi står her 2,5 måned efter vi mistede vores primære angriber - uden at have hentet noget. Det er vildt. Men det peger også bagud på Gyamfi/Badji/Serra har jeg før sagt. Og det står jeg ved. Man har for 20 mio transfermidler i Gyamfi/Badji, og Gud ved hvor mange lønkroner fordelt på de 3 (Serra kom transferfrit, men med CV fra større klubber, frygter en høj løn). Bogere gør det fint ift den udvikling han pt gennemgår - og FCN-metoden er at bruge dem som ham, og lade dem fejle, være lige ved og næsten flere perioder (som pt med kæmpe afbrændere mod Sabah og Lyngby), og så samtidig få et par vilde mål - og se potentialet. Men selv FCN har også en Alexander Lind - som også spiller. Vi skal jo have en fast 9'er - som Bogere kan supplere.

- Hentet Anderson der var en succes med en anden spillestil, men som tilsyneladende stadig ikke har slutproduktet og ikke passer ind.
Delvist enig.

-Anderson.... Jeg er frustreret over at man ikke (sammen med Jørgensen-midlerne) har brugt penge på at hente et alternativ til Kevin Yakob. Om det virkelig passer at hverken Anderson eller Jørgensen kan spille den plads, eller det blot ikke dur i JPs system ifølge JP - ved jeg ikke helt. Anderson afslutter ikke godt udefra - og han har spillet flere kampe på backen nu her- så vil se ham ift slutprodukt ift kampe længere fremme på banen. Men klart - der kom ligesom heller ingen assists fra ham på backen ift produkt.
-Rösler er højre CB, og bare vikar derinde. Tingagers alternativ er blot rygtet til os pt i Brorsson. Men pointen om at spilleren ikke blev hentet før skaden - vedstår.

- Hentet Carstensen, der nok har været skadet, men ikke ligner en god løsning på den wb

Uenig.

-Vi har set Carstensen være FREMRAGENDE som wingback i efteråret. En målfarlig en af slagsen. Han spillede med Beijmo ved sin side. Når han er i form, og har Rösler ved siden af sig - så bliver det godt igen.
-Uden ledere? Vi har Tingager, NP, Jønsson, Knudsen, Rösler og til dels Hansen, Arnstad, Anderson der tager meget ansvar. Det er rigtigt at imod Sabah, hvor både Hansen,Tingager og NP er ude, og vi ovenikøbet har en helt dugfrisk Rösler der lige skal igang - så var der kun Knudsen og Jønsson derinde. Og Jønsson er også ny.

Det er meget lederskab på banen at miste på kort tid. Det er det.

Gode pointer men jeg er ikke villig til allerede at sige “næste år”, to superligakampe inde i sæsonen.
At acceptere et naturligt dyk her i starten af sæsonen er altså ikke det samme som at smide sæsonen og sige "næste år". Sæsonen er lang og ligaen er meget lige.

Med europæisk gruppespil, synes jeg en naturlig ambition er at holde sig i top 6 og pokalen her i efteråret. At tro på meget mere synes jeg er naivt.

Så bør man være sammenspillet og friske til foråret, hvor man med færre kampe forhåbentlig kan ramme et højt topniveau igen, som gør at vi kan række ud efter pokalen og nogle medaljer igen.

At acceptere et naturligt dyk her i starten af sæsonen er altså ikke det samme som at smide sæsonen og sige "næste år". Sæsonen er lang og ligaen er meget lige.

Med europæisk gruppespil, synes jeg en naturlig ambition er at holde sig i top 6 og pokalen her i efteråret. At tro på meget mere synes jeg er naivt.

Så bør man være sammenspillet og friske til foråret, hvor man med færre kampe forhåbentlig kan ramme et højt topniveau igen, som gør at vi kan række ud efter pokalen og nogle medaljer igen.
Det indlæg jeg citerede var i høj grad præg af “næste år”. Det blev faktisk sagt ordret.

Det er vanskeligt at gøre noget ved det sortsyn som hersker hos et par skribenter herinde, det fylder ret meget på forum.

Hvis jeg skal forholde mig til vinduet pt., så er vi vil der, hvor vi kan forvente at være. Vi har mistet 3 rigtig dygtige fodboldspillere, som i den grad har båret holdet i mange år.
Især PM som var her i 7 år gør ondt at miste. Flere skrev herinde at han var langsom og uden betydning. Kampen i Onsdags viste at lidt betydning havde han nok. Han kunne måske have taget lidt af nervøsiteten hos resten af holdet?

De fleste kører i et øjebliksbillede, nuvel, så lad os tage udgangspunkt i det. Uanset set hvor tidligt CV havde været ude, så stillede vi op med ukendte folk i næsten hele forsvaret. Dem som var kendte (Andersen/Carstensen), var de fleste ude af form, andre var helt nye (Hedenstad/rösler) og den eneste som var på banen fra sidste kamp i forrige sæson mod Viborg var Kahl. Det skriger til himlen at det forsvar ville få det svært. Jeg tror ikke på at Rösler om han så var kommet 3 uger før, havde ændret særlig meget på holdet. Så er der den omtalte nier, måske vi kunne have fået Lind, men han render skadet rundt i FCN i øjeblikket, lad os sige han også var skadet hos os, så havde det heller ikke været muligt. Altså er der nogen omstændigheder med de 3 afgange af vores mest rutinerede og bærende kræfter, som bare har efterladt os et andet sted.

Er der så ikke noget godt i det? Jo for dælen, vi har prøvet truppen af og set at flere af de unge i den grad er på vej. Bogere er jo nærmest eksploderet i sin udvikling, Storch fik vel et mindre gennembrud i kampen mod Poznan og Camara fik vist at han snart er klar til større opgaver. Det må give ro hos CV og JP at se pipeline er på vej.

Nogen anklager CV for at vente for længe, så synes jeg bare de skal kigge på Gyamfri som blev købt tidligt i vinduet og nu her på 3 år trisser rundt på en dyr kontrakt.
AGF har brug for de rette indkøb, ikke impuls køb for at dulme en stigende frygt for resultater. CV ved hvad han gør, han har 11 mesterskaber på 21 år som sportschef, enhver som negligere de meritter er selv ude om at blive modsagt. Det kan ikke gøres bedre i DK.

Der vil helt sikkert komme flere kampe hvor vi slingrer nedad den sportslige sti, hvorefter forum kan eksplodere i mere eller mindre ligegyldige indlæg, hvor et par debattører bruger forum som deres personlige skidtspand, det må vi leve med. Jeg tror dog vi ser et hold som former sig og efterhånden som sæsonen udvikler sig vil blive markant stærkere. Det kan godt komme til at ligne sidste forår hvor vi tabte næsten alle kampe i slutspillet. I ved selv hvad der skete sæsonenen efter? :)

CV er danmarks dygtigste træner til at bygge mesterskabshold op, og jeg mener han er igang med at gøre kunstykket igen. Det bliver ikke i den her sæson, men i den næste.
Indkøb af Rösler peger i retning af næste år, forlængelserne af Kahl, Jørgensen, Carstensen og Links er i samme rille, de unge får et år til at modnes. Der kommer 2 hold sikkert også til at spille CHL, så de får travlt med det, så er der plads til vi kan lave et run, jeg kalder den allerede nu, næste år får vi et super stærkt sammenspillet fodboldhold. Forhåbentligt med JP som træner, og hvem siger vi ikke også måske har været i en pokalfinale inden da? :)

Vi kommer til at hente et par spillere mere, det er jeg overbevist om, men det bliver som ovenstående med udsigt til ikke kun her-og-nu, men også til de kommende år, dvs. dygtige spillere på højeste hylde som kan gå direkte ind på holdet, og når de er spillet ind på holdet, kan løfte os i fremtiden. Lind passede ind i den formel, det bliver spændende hvem CV henter frem. Indtil da glæder jeg mig over at se den enorme investering i Bogere som JP/CV bruger på ham, han udvikler sig med stormskridt, undgår han skader så bliver vi direkte uhyggelige efter vinterpausen.

Der er selvfølgelig nuancer og langsigtede strategier, men fodbold er altså - også - øjebliksbilleder. Jakob Poulsen fortæller i sit fremragende interview før sæsonstart, at der var en tro på tilværelsen i AGF sidste år selvom resultaterne udeblev. En god halvleg mod Sønderyske, blev vekslet til lidt længere tid mod Randers og så endte vi med 90 gode minutter mod FCM. Men øjebliksbilledet pegede i den rigtig retning. FCK kampe (2-3) var vendepunktet. Det er én kamp der vendte, stort set, hele sæsonen. Var vi blevet kørt ud af den kamp, så var - på den måde Jakob Poulsen omtaler det - sæsonen muligvis blevet lidt anderledes.

Når man hørte Jacob Nielsen og Jakob Poulsen var der ikke bare et håb, men også en tro på, at man kunne spille sig i Champions League. De levede dermed i øjeblikket. De talte om at de ville evaluere kraftigt hvad der var sket, i øjeblikket, i Baku.

I forhold til kampen mod Viborg, der fremhæver du en wingback position under forsvaret, og skriver så at kun Kahl var tilbage i det forsvar fra den gang. Men Links spillede jo også kampen fra start. Men ja, i tremands forsvaret var der én gengangere, med lidt mere hvil kunne man måske have haft to, men sådan er spillet. Jacob Andersen spillede også kampen mod Viborg.

Storch spillede godt mod Poznan, Camara ligeså. Mod Lyngby synes jeg man kan diskutere om det vart godt eller ej, eller et decideret gennembrud. Jeg synes det ikke var specielt imponerende. Jeg synes én af de flotteste startdebuter af en akademispiller var Luka Callø i Maj 2024 mod FC Nordsjælland, det efterlod et indtryk af en spiller der kunne slå igennem. Her godt to år efter har CV haft ham lejet ud halvandet år, og han har spillet i alt 11 kampe i Superligaen. - Der er langt fra et par gode kampe til et gennembrud, specielt i AGF. Vi skal altså også huske, at både Storch og Camara er U19 spillere, og ikke A spillere.

Fodbold er en uddannelse, og demed kan man forvente mere af f.eks. en Røsler end en Storch, det er helt naturligt. Det er rutine, men også den genkendelighed han har fået i hans træning. Derfor er det ikke umuligt, at erstatte spillere og få succes relativt hurtigt. Magnus Knudsen kom ind og gjorde det godt, i et helt andet system end det han var vant til, i både AGF og Kiel. Da FCM bliver 7'er laver de ekstremt mange udskiftninger i truppen, spiller derefter godt og bliver mestre. Der er mange veje der kan føre til et mesterskab, vores var på én måde, hvis FCN vinder i år er det en helt anden måde.

Vi investere mange minutter i Bogere, Jensen-Abbew, Andersen, Storch og Camara (til dels Callø og Haugstrup), og det er ekstremt fint. Det kan vise sig en af dem bliver en rigtig god superligaspiller, og det kan vise sig flere af dem bliver. Det ved vi ikke. Det øger, i min optik, dog ikke muligheden for at komme i Champions League som Nielsen og Poulsen stod at talte om var målet. Dét er også helt fint, vi kan sagtens leve uden og gør det naturligvis også.

Jeg synes dog ikke det er illegetimt at undre sig over, hvorfor man gør som man har valgt at gøre. Vi har i sæson efter sæson spillet med en stor angriber, hvor vi ofte, nogle gange alt for ofte, forfaldte til enten et indlæg eller en høj bold op mod. Når vi så går til kampene mod Baku vælger vi en helt anden type, Bogere, der på det tidspunkt havde spillet cirka 250 minutters seniorfodbold. Vi vælger f.eks. også at spille en Jacob Andersen ude af position, og sidst han spillede i forsvaret var U19 hvo principperne var markant anderledes. Jeg synes det var tydeligt, f.eks. i Baku og med netop Andersen, men også Carstensen og Links, til dels Emmery, at den naturlige tidlige og høje bold ind i feltet ikke længere var en mulighed. Vores udtryk på banen var dog stadig, at man samlede spillerne enten centralt, eller på en side, hvorefter en spiller blev sat op i en position i siderum eller halvrum, hvor tanken er eller hidtil har væet, at komme til indlæg. Vi prøver at spille meget som sidste år, hvor vi havde flest indlæg i ligaen, men undlader at slå dem. Muligvis på grund af vi spiller med en uskolet angriber der gør tingene anderledes.

Om nogle vil bruge forum til en skraldespand, eller hvad du kalder det, eller et et sted hvor man efter indtagelse af sin fontex skriver løs, er vel egentlig op til den enkelte?

Jeg er derudover helt enig i, at CV er en af landets bedste sportschefer og hans sejre er imponerende. Noget af det er dog, hvis jeg skal være lidt kritisk, også på grund af FCK store budget. Jakob Neestrup forlod FCK efter 3½ år med to gange The Double, to gange Champions League og en ottendedelsfinale i Champions League. Det er indiskutabelt noget af det flotteste i dansk fodbold, men om han er Danmarks bedste træner er jeg lidt usikker på.

Gode pointer men jeg er ikke villig til allerede at sige “næste år”, to superligakampe inde i sæsonen. Jeg er på ingen måde villig til at slække på kravene til CV fordi vi har vundet mesterskabet. Det er i mine øjne her hvor han virkelig skal træde i karakter og vise at han evner at føre det videre.
Vis mig gerne et ikke-rigt hold, der har kunne det derude i fodboldeuropa?

Vi har ikke penge til at købe os til at sikre en gentagelse - og ej heller en sikker kval til x europæisk gruppespils-hylde højere end conference league. Det endte med, at vi med de rette penge brugt før Poznan-kampene kunne have fået fin værdi for dem - hvis det havde ændret Sabah-kampene.

Men før Poznan-kampene skulle der bruges vanvittige summer for at "garantere" nogen videre større chance for avancement.

Når Arsenal i PL endelig vinder - så er det jo via store investeringer i flere år op til - oven på et sikret fundament+kontinuitet. Arsenal er rige.
Når FCM/FCK vinder et mesterskab som de rigeste klubber - kan de også bygge på. De var jo rige i forvejen - er pointen.

Når BIF, AGF og andre vinder - så sælges/forsvinder nogle af de bedste - og noget kan ikke bæres videre - samt at holdene omkring dem investerede yderligere.
Jeg synes personligt det er urealistisk at tro - at man bare kan "køre videre". Det har kostet mange penge at sige nej til salg i vinters også - men tværtimod købe Knudsen. Det er jo en difference på tæt på 50 mio - at man købte Knudsen frem for at sælge Bech. Det kostede måske sidste sommer, at Beijmo ikke ville forlænge, og selvom vi havde Andersen, så hentede vi Carstensen som 3. wingback til højre side - da vi allerede der måske godt vidste at risikoen var stor for, at Beijmo ville smutte uden AGF tjente på det. Han kostede så kun ca. 2 mio i Malmø, og vi fik høj sportslig værdi. Men havde vi solgt ham sidste sommer - for 5 mio - havde vi ikke haft ham i guldsæsonen, som måske så ikke var endt med guld. Sådan er der så meget.

Nuvel. Jeg sagde i vinters - at det GERNE måtte koste noget denne sommer. Dalsgaard, PM begge på vej over bakken. Det vidste vi. Dalsgaard spillede fantastisk, og PM var stadig super uden for banen, og god til at diktere holdets pres/bevægelse på banen, selvom han ikke kunne deltage positivt nok selv længere.

Den her sæson er ikke bare til skraldespanden og så allerede klinge til håbet om at alt bliver bedre næste år. Så bliver undskyldningen bare næste sommer at “ikke mange gode spillere gider til et hold der sluttede nummer 5-6 og ikke spiller europæisk. Så er det svært at være sportsdirektør”.

Selvfølgelig ikke til skraldespanden. Men vi kan ikke bygge på - og "føre det videre" i positiv retning fra hvor vi svingede os op til. Selvfølgelig kan man tage 2 skridt tilbage lige efter man har taget 5 frem - uden det skal smerte.

Jeg ser os som et hold der kan og skal i top 6, og have en realistisk chance for at kæmpe med om 3./4.pladsen når truppen er på plads, og europæisk er slut.
Indtil da- med efterslæb, huller i truppen, og skader og udmatning (også stadig fra foråret lader det til ift det mentale) - så vil jeg sige at top 6 ikke er skraldespand, men at vi SELVFØLGELIG ikke må glippe top 6. Men det synes jeg intet kan siges om - på baggrund af 2 superligakampe. Vi vandt som bekendt medaljer efter 2 point i 5 kampe under David. Så lad os først se hvordan stilling/truppen ser ud efter de første 7 kampe når vinduet lukker. Der er der spillet ca. 1/3 af grundspillet.

Der er selvfølgelig nuancer og langsigtede strategier, men fodbold er altså - også - øjebliksbilleder. Jakob Poulsen fortæller i sit fremragende interview før sæsonstart, at der var en tro på tilværelsen i AGF sidste år selvom resultaterne udeblev. En god halvleg mod Sønderyske, blev vekslet til lidt længere tid mod Randers og så endte vi med 90 gode minutter mod FCM. Men øjebliksbilledet pegede i den rigtig retning. FCK kampe (2-3) var vendepunktet. Det er én kamp der vendte, stort set, hele sæsonen. Var vi blevet kørt ud af den kamp, så var - på den måde Jakob Poulsen omtaler det - sæsonen muligvis blevet lidt anderledes.

Den helt store forskel (trods 3-4 udskiftninger i start 11 fra Sønderjyske til kampene efter) var jo at vi havde de samme at spille med nærmest hver gang i perioden i starten af sidste sæson - og oplagte fordele ved det.
I år har vi været tvunget til at skifte rundt hele opstarten - og alle de første 6 kampe der er spillet. Ikke 1 start 11 er den samme. Vi har skiftet på alle positioner på banen. IKKE EN ENESTE start 11 var samme - da Knudsen startede ude mod Lyngby, og har ellers været eneste konstante (men måske Kahl?)

Bech har også været med hver gang, men jo på forskellige positioner.
De fremskridt den "nye gruppe" skal udvise - vil komme som sæsonen løber afsted må vi tro på.

I pessimismens sorte tåge bør vi ikke glemme det fantastiske resultat for 25/26. Vi er stadigvæk danske mestre 🤩
Tror jeg ikke nogen glemmer.

Men vi skal selvfølgelig stadig kigge fremad - og på hvordan vi undgår at vi ligefrem står med problemer senere i sæsonen for at komme i top 6, og have en chance for at spille os tilbage i europæisk. Men jeg tænker det er ganske naturligt, at vi får en lidet flatterende sæsonbegyndelse med de profilerede afgange, mange skader - og konstante rokader - samtidig med at vi ikke kan træne os til ny udvikling i holdet, da vi spiller/rejser hele tiden.

Meget ser anderledes ud til september når der er hentet lidt flere spillere, vi har folk tilbage fra skader - og der er en måned uden europæisk.

Der findes langsigtede og kortsigtede strategier for udvikling af en spillertrup. Dem som vinder i sidste ende er dem, som tænker langsigtet i 95 % af alle handler. Truppen er et skidt sted lige nu, men det er ikke noget som løses godt ved hurtige handler, fordi relationer betyder så meget i moderne fodbold. Man skal bringe sig hen et sted, hvor det ikke betyder noget, om man handler i starten eller slutningen af et transfervindue, som ret beset er en flueplet set i et udviklingsperspektiv. Problemet lige nu er, at vi har kørt en gammel trup ud over kanten, og det var altså noget, som var helt tydeligt ville ske allerede for et år siden, og som vi også diskuterede for to transfervinduer siden. Dengang havde ingen (?) af os dog forventet, at upsiden ved at køre ud over kanten var et mesterskab lige før klippen.

Men min kritik vil gå på, at CV ikke har udvist rettidig omhu på visse placeringer allerede for et halvt til et helt år siden, og ikke på hvornår i dette transfervindue han handler. Henter han Brorson som et plaster på et midertidigt problem, så synes jeg det er under al kritik. Så hellere tabe nogle flere point i ligaen og give lidt erfaring til vores temmelig mange talenter.

Last edited:
Gode pointer men jeg er ikke villig til allerede at sige “næste år”, to superligakampe inde i sæsonen. Jeg er på ingen måde villig til at slække på kravene til CV fordi vi har vundet mesterskabet. Det er i mine øjne her hvor han virkelig skal træde i karakter og vise at han evner at føre det videre. Den her sæson er ikke bare til skraldespanden og så allerede klinge til håbet om at alt bliver bedre næste år. Så bliver undskyldningen bare næste sommer at “ikke mange gode spillere gider til et hold der sluttede nummer 5-6 og ikke spiller europæisk. Så er det svært at være sportsdirektør”.

Men hvad er kravene til CV sådan helt præcis fra din side (og gerne dine ligesindede også)?

Jeg er helt med på, at et krav (eller i hvert fald kæmpe stort ønske) var at have truppen klar til sæsonstart, så vi kunne præstere fra start i SL og Europa.

Men hvad er dine ambitioner for sæsonen?

Personligt var mine ambitioner før sæsonen:
  • Kvalificer os til et europæisk gruppespil - og hvis Conference League, så lever et fornuftigt sportsligt niveau i det
  • Kvalificer os til Europa næste år - enten gennem ligaen eller pokalen
  • Prioriter spilletid til talenterne (primært Bogere, Emmery, Callø, TOK og Jakob Andersen)
Jeg har absolut ingen ambitioner om at udfordre på mesterskabet eller spille med om medaljer igen, men det er da en velkommen bonus.

Vi skal lære at spille i Europa og Superligaen på samme tid. JP skal lære at dosere spillerne til Europa. Klubben skal lære at eksistere i udenlandsrejser hver anden uge. Og spillerne skal vende sig mentalt til at spille to betydende kampe i ugen.

Det var svært for FCK at lære. Det var svært for FCM at lære. Brøndby har i nyere tid ikke lært det. FCN har i nyere tid ikke lært det. Aab knækkede nakken på det. Vi kommer også til at bøvle med det.

Den helt store forskel (trods 3-4 udskiftninger i start 11 fra Sønderjyske til kampene efter) var jo at vi havde de samme at spille med nærmest hver gang i perioden i starten af sidste sæson - og oplagte fordele ved det.
I år har vi været tvunget til at skifte rundt hele opstarten - og alle de første 6 kampe der er spillet. Ikke 1 start 11 er den samme. Vi har skiftet på alle positioner på banen. IKKE EN ENESTE start 11 var samme - da Knudsen startede ude mod Lyngby, og har ellers været eneste konstante (men måske Kahl?)

Bech har også været med hver gang, men jo på forskellige positioner.
De fremskridt den "nye gruppe" skal udvise - vil komme som sæsonen løber afsted må vi tro på.
Vi bliver selvfølgelig bedre som sæsonen skrider frem. Det gør samtlige hold i ligaen. Det er jeg ikke nervøs for. Jeg er ikke nervøs for top 6 heller.

Jeg synes altså også nogle af de ting der er sket, er sket på egen foranledning. .

Jesper Hansen vinder det gyldne bur. Han er ekstremt god med fødderne, det gør at vi kan bygge op med ham som en markspiller. Så presser modstanderen lidt mindre højt, fordi den markspiller som Jesper Hansen spiller i stedet for, så at sige, tager en anden position et andet sted på banen. Ham bænker vi midt i en turbulent periode, hvor Poulsen havde været ude at sige, at Hansen var førstevalget.

Tobias Bech og Kristian Arnstad var og er vel begge de største salgsemner. De brændte ligaen af i sidste sæson som 10’ere. Relationen var eminent, og de supplerede hinanden godt fordi de var så forskellige. Dem skiller vi ad. Det har eller har vi ikke behovet, muligvis Arnstad i perioder, men da ikke Bech op på en 9’er. Er det virkelig den rigtige periode at lave disse eksperimenter?

Det indlæg jeg citerede var i høj grad præg af “næste år”. Det blev faktisk sagt ordret.
Så læser vi det forskelligt. Næste år blev brugt ift. at have et hold, der potentielt kan spille med om mesterskabet. Og vi kan vel godt blive enige, at det kan vi ikke forvente hvert år?

Men ift. at spille med i top fem og kæmpe om pokal og medaljer, der er jeg enig i, at der ikke er noget "næste år".

Er vi ved at udvikle os til en selvmordskult herinde? Hold da op, det er sort og dystert. Jeg tror folk glemmer, at mesterskabet kom på baggrund af en sæson, hvor ALT klikkede for os. Vi havde relativt få skader, som oven i købet var relativt heldigt fordelt (Dalsgaard og Tingager var ikke skadede samtidig, f.eks - hvor vi nu har flere skader i samme kæde). Vores nærmeste konkurrenter var oven i købet så dygtige, at de fik op mod 50 kampe i sæsonen OG blev ramt af mange skader, så de smed point i kampe, de ikke ville have gjort normalt. OG FCK og Brøndby faldt helt sammen i løbet af sæsonen, faktisk var FCK nærmest sådan lidt komiske i perioder.
Vi havde med andre ord en fin, stærk trup, men ikke én, der var naturlig mesterskabskandidat.
Hvad mere er: Den trup vi HAVDE, var ikke skabt til en kampagne i Europæisk fodbold: heller ikke hvis Beijmo, Dalsgaard og Paddy var blevet. Paddy var ved at være en non-faktor i selve spillet, om end jeg køber, at han nok havde kunne sprede noget ro i truppen op til en kamp i Baku.
Læg dertil, at Tingager igen er skadet - man kan sige, at det burde vi kalkulere med, hans alder og nylige historik taget i betragtning, men man ved aldrig hvornår og hvordan. Timingen er rædderlig og typen af skade er bekymrende, det kan snildt trække ud.

CV er under kritik, nogle steder heftig kritik, for at handle for sent. Men han har reelt gjort en del:
- Købt Rösler og Andersson
- Hentet Jønsson
- Vekslet to lejeaftaler til permanente aftaler (at jeg ikke ser lyset i Jørgensen, er sagen uvedkommende i første omgang - Andersson har heller ikke overbevist mig endnu, inklusive hans sidste sæson under Uwe).
- Forlænge med Kahl og Hedenstad
- Ikke solgt ud af de bærende profiler (den synes jeg bliver lidt overset i det her - det er altså stærkt for en uventet mester, at holde fast i de fleste bærende kræfter)

Læg dertil den erklærede mission om, at de unge skal have plads til at udvikle sig. Bevares, lige nu får de nok mere plads og spilletid, end man lige havde regnet med, men vi har hørt det mange gange: de unge skal have chancen. Og så køber man Max Power til midten, i stedet for at lade et talent få de minutter. Man kan være enig eller uenig i den strategi, med at de unge skal have spilletid, men CV bakker ordene op med handling- det er også et plus i min bog.

På minus siden tæller imidlertid, at vi hele sidste sæson kunne se, at AGF har en udfordring på den forreste plads. Paddy var blegnende. Badji var og synes stadig at være totalt uduelig på pladsen i vores system. Serra er sympatisk, men næppe helt god nok. Bogere er kommet ind og har gjort det virkelig godt, synes jeg. Han var også en af de mindst ringe i Baku, med gode aflægninger, en stor chance og flere gode initiativer. Det blev ikke til nok, men jeg kræver så heller ikke, at han gør det hele selv. Tilbage står, at vi numerisk er rigeligt besat i angrebet, selv efter Paddys afgang, med 4 spillere, oven i købet to "etablerede" (gåseøjne fordi ingen af dem har etableret sig for alvor) og to talenter (her tæller jeg Tchamche med). AGF er ikke en klub, der har råd til oceaner af døde penge i truppen, så der skal nok noget ud, før der kommer noget ind...frustrerende, men det er virkeligheden jo ofte.
Det er også blevet anført, at CV burde have set både Dalsgaards og Beijmos exit. Den kan jeg godt købe. Måske skulle han have været hurtigere på aftrækkeren, med at hente kompetente afløsere, men som i angrebet tror jeg vi har haft den samme hovedpine i forsvaret: AJ og Mølgaard hæver løn, men leverer meget lidt. Læg dertil, at man har forhåbninger til Callø og fidus til Camara. Hvis ikke Tingager var gået i stykker, så tror jeg heller ikke, vi havde været helt så pressede på den front. Spørgsmålet er, hvornår han kommer tilbage.

Jeg er - som alle andre GF'ere - skuffet og ærgerlig (mindst) over især måden vi tabte på i Baku. Jeg er imidlertid ikke overrasket. Frustreret? Ja sgu, men selvom det er til debat, så fastholder jeg, at AGFs ringehed bliver pustet op på en baggrund af, at man undervurdere Sabah ret markant. Så er jeg blevet skudt i skoene, at jeg gør Sabah bedre end de er; måske. Men jeg fastholder at de var bedre end os, og at al snak om at hvis vi havde fundet vores niveau fra mesterskabssæsonen så... Men det niveau fandt vi bare heller ikke fra starten af sidste sæson. Og SLET ikke i dét kampprogram (hvor træning primært er restitution, så der ikke kan øves så meget og de nye, der er , ikke kan opbygge så frygteligt mange relationer) og med den rejseaktivitet. Vores "mesterskabsform" kom først midt i efteråret og igen i slutningen af medaljespillet (de sidste to kampe, reelt).

Jeg tror vi alle gør klogt i at foretage en forventningsafstemning med os selv. Personligt har jeg det sådan, at jeg håber vi byder ind på top 4, stiller mig tilfreds med top 6 og pokalfodbold i foråret og tager europæiske kampe som et krydderi og en mulighed for klubben som helhed til at øve sig. Hvis vi kan klare dét, så synes jeg, at vi har præsteret en hæderlig opfølgende sæson til et meget uventet mesterskab.

Historisk har uventede mestre altså ikke just sat ild til nogetsomhelst i sæsonen efter.

Ham bænker vi midt i en turbulent periode, hvor Poulsen havde været ude at sige, at Hansen var førstevalget.
Arh, vi skal lige huske, at han fik karantæne på grund at et rødt kort og at Hedenstad derefter stod en brandkamp i Poznan. Havde været svært at forklare, at sætte JH (som ud over det røde kort heller ikke så super sikker ud i øvrigt inden da) tilbage på mål efter den kamp.

Det sagt, så kan jeg godt se JH stå mod Viborg (som heller ikke er de farligste i luften), for at prøve at få mere ro på opspillet nedefra.

Der findes langsigtede og kortsigtede strategier for udvikling af en spillertrup. Dem som vinder i sidste ende er dem, som tænker langsigtet i 95 % af alle handler. Truppen er et skidt sted lige nu, men det er ikke noget som løses godt ved hurtige handler, fordi relationer betyder så meget i moderne fodbold. Man skal bringe sig hen et sted, hvor det ikke betyder noget, om man handler i starten eller slutningen af et transfervindue, som ret beset er en flueplet set i et udviklingsperspektiv. Problemet lige nu er, at vi har kørt en gammel trup ud over kanten, og det var altså noget, som var helt tydeligt ville ske allerede for et år siden, og som vi også diskuterede for to transfervinduer siden. Dengang havde ingen (?) af os dog forventet, at upsiden ved at køre ud over kanten var et mesterskab lige før klippen.

Men min kritik vil gå på, at CV ikke har udvist rettidig omhu på visse placeringer allerede for et halvt til et helt år siden, og ikke på hvornår i dette transfervindue han handler. Henter han Brorson som et plaster på et midertidigt problem, så synes jeg det er under al kritik. Så hellere tabe nogle flere point i ligaen og give lidt erfaring til vores temmelig mange talenter.

Jeg er enig i mange af pointerne, men AGF er altså ikke kørt ud over klippen. Det er satme en voldsom metafor.

Der er grund til at være bekymret over tendenserne og trætte af CL-exit, men sæsonen er meget ung endnu.

Arh, vi skal lige huske, at han fik karantæne på grund at et rødt kort og at Hedenstad derefter stod en brandkamp i Poznan. Havde været svært at forklare, at sætte JH (som ud over det røde kort heller ikke så super sikker ud i øvrigt inden da) tilbage på mål efter den kamp.

Det sagt, så kan jeg godt se JH stå mod Viborg (som heller ikke er de farligste i luften), for at prøve at få mere ro på opspillet nedefra.
Jeg synes sagtens man kunne have forsvaret at spille ham mod Lyngby, et hold der ikke slår mange indlæg og ikke har en tank centerforward. Til gengæld et hold der presser højt, og allerede i den kamp var det tydeligt at Hedenstad havbde problemer med fødderne. Specielt i første halvleg ramte han oftere Oscar Buur end Frederik Emmery.

Latest posts

Back