New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 592K
Transfervindue Sommer 2026
Er der så ikke noget godt i det? Jo for dælen, vi har prøvet truppen af og set at flere af de unge i den grad er på vej. Bogere er jo nærmest eksploderet i sin udvikling, Storch fik vel et mindre gennembrud i kampen mod Poznan og Camara fik vist at han snart er klar til større opgaver. Det må give ro hos CV og JP at se pipeline er på vej.
Det positive ved truppen nu er, at vi er i gang med et nødvendigt generationsskifte.

Men de unge bliver imo ikke ført frem på den bedste måde lige nu. Det er af nød flere spiller. Håber dog, at det giver postiv afkast senere. For tidligt at vurdere.

CV ved hvad han gør, han har 11 mesterskaber på 21 år som sportschef, enhver som negligere de meritter er selv ude om at blive modsagt. Det kan ikke gøres bedre i DK.

CV er danmarks dygtigste træner til at bygge mesterskabshold op

For god ordens skyld, så har han vel to mesterskaber i de sidste ti års tid?

Og kan vi lige gøre op med tanken om, at han er god til at brygge mesterskabsshold op?

Hans sidste to mesterskaber har i meget meget høj grad bygget på trupper, forgængere har sat op.

Der er selvfølgelig en kvalitet i at spotte potentiale og ansætte rigtig træner. Men transfermæssigt har han ikke sat store præg på hans to seneste mesterskaber. Det er ikke CV, der har bygget de hold.

Og for det skal vi alligevel en del år tilbage og til ligaens klart største budget.

Der kommer 2 hold sikkert også til at spille CHL, så de får travlt med det, så er der plads til vi kan lave et run, jeg kalder den allerede nu, næste år får vi et super stærkt sammenspillet fodboldhold
Jeg begynder også at se mod næste år. Et nederlag mod Viborg på fredag, og så skal vi til at prioritere SL over europæisk for ikke at komme i top-6 problemer.

Måske pokalen skal være vores håb i år.

Gode pointer men jeg er ikke villig til allerede at sige “næste år”, to superligakampe inde i sæsonen. Jeg er på ingen måde villig til at slække på kravene til CV fordi vi har vundet mesterskabet. Det er i mine øjne her hvor han virkelig skal træde i karakter og vise at han evner at føre det videre.

Vi skal da i den grad træde i karakter, og her mener jeg klart at vi skal gøre vores yderste, se om vi kan komme i Euroleague og i toppen af superligaen og en pokal finale.
Jeg ville også gerne tænde et lys i det herskende mørke her på form, om at "næste år" godt kan bliver endda meget interessant med en sammenspillet trup og et nyt stadion.

Der er så meget i vente for os, indtil da, skal vi da træde på speederen, det hører jeg også CV og JP sige.

I forhold til kampen mod Viborg, der fremhæver du en wingback position under forsvaret, og skriver så at kun Kahl var tilbage i det forsvar fra den gang. Men Links spillede jo også kampen fra start. Men ja, i tremands forsvaret var der én gengangere, med lidt mere hvil kunne man måske have haft to, men sådan er spillet. Jacob Andersen spillede også kampen mod Viborg.

Ja, pointen var Bejimo, Dalsgaard, JH og Kahl i lange stræk udgjorde vores forsvar. Her var Kahl den eneste tilbage, selv Tingager som kunne have bidraget med stabilitet og relationer var ude med skade. Andersen, Carstensen og Links var ganske rigtigt med, men de virker alle til at mangle kampform, det synes jeg kunne ses tydeligt i Tirsdags.

Jeg er enig i mange af pointerne, men AGF er altså ikke kørt ud over klippen. Det er satme en voldsom metafor.

Der er grund til at være bekymret over tendenserne og trætte af CL-exit, men sæsonen er meget ung endnu.
Ja, den er nok for voldsom. Altså jeg tænker heller ikke nedrykning, ikke engang bund 6. Men jeg tror personligt ikke, at vi kommer til at spille med om medaljer. Det gjorde jeg så heller ikke sidste år...

Og kan vi lige gøre op med tanken om, at han er god til at brygge mesterskabsshold op?

Hans sidste to mesterskaber har i meget meget høj grad bygget på trupper, forgængere har sat op.

Der er selvfølgelig en kvalitet i at spotte potentiale og ansætte rigtig træner. Men transfermæssigt har han ikke sat store præg på hans to seneste mesterskaber. Det er ikke CV, der har bygget de hold.

Og for det skal vi alligevel en del år tilbage og til ligaens klart største budget.
Synes sgu det er lidt bizart, at underkende at en sportschef, der har vundet 1/3 af alle mesterskaber i superliga-æraen som sportschef, ikke er dygtig til at skabe et mesterhold. Hvis det var så nemt, havde FCM vundet en del mere end to mesterskaber de sidste 8 år (og et de sidste 6).

Den helt store forskel (trods 3-4 udskiftninger i start 11 fra Sønderjyske til kampene efter) var jo at vi havde de samme at spille med nærmest hver gang i perioden i starten af sidste sæson - og oplagte fordele ved det.
I år har vi været tvunget til at skifte rundt hele opstarten - og alle de første 6 kampe der er spillet. Ikke 1 start 11 er den samme. Vi har skiftet på alle positioner på banen. IKKE EN ENESTE start 11 var samme - da Knudsen startede ude mod Lyngby, og har ellers været eneste konstante (men måske Kahl?)
Vi bliver nødt til at acceptere, at denne sæson bliver anderledes. Vi kan ikke spille så "tyndt", som vi gjorde i sidste sæson. Vi skal lære at kunne rotere, i hvert fald her i efteråret. Og det bliver det samme fremover, hvis vi skal blive en fast del af Europa.

Målet for efteråret må være at slutte i top-6, eller i hvert fald helt tæt på. Derefter må målet i foråret være at spille os op på en af de pladser, der giver europæisk adgang. Med 5 afsluttende hjemmekampe på det nye stadion (med fuldt hus), tror jeg også på at det vil kunne lade sig gøre med et godt slutspil. Til næste efterår vil vi så være useedede hele vejen i Europa og formentlig blive slået ud uden ligaspil. Men stadig samle lidt point op, så vi forhåbentlig snart kan optjene til en seedning. Det er af samme grund også vigtigt at vi får skrabet point sammen i årets CoL.

Vi skal da i den grad træde i karakter, og her mener jeg klart at vi skal gøre vores yderste, se om vi kan komme i Euroleague og i toppen af superligaen og en pokal finale.
Jeg ville også gerne tænde et lys i det herskende mørke her på form, om at "næste år" godt kan bliver endda meget interessant med en sammenspillet trup og et nyt stadion.

Der er så meget i vente for os, indtil da, skal vi da træde på speederen, det hører jeg også CV og JP sige.

Ja, pointen var Bejimo, Dalsgaard, JH og Kahl i lange stræk udgjorde vores forsvar. Her var Kahl den eneste tilbage, selv Tingager som kunne have bidraget med stabilitet og relationer var ude med skade. Andersen, Carstensen og Links var ganske rigtigt med, men de virker alle til at mangle kampform, det synes jeg kunne ses tydeligt i Tirsdags.

Bestemt ikke uenig, du skrev dog Viborg kampen hvor Dalsgaard var på bænken og Tingager startede - derfor min kommentar.

Sandheden er desværre, at Dalsgaard og Beijmo ikke ønskede at blive i AGF, og Tingager nok desværre sidste sæson startede på lidt af en fysisk deroute. Det sker desværre ofte med spillere oppe i årerne, at når først én alvorlig skade rammer, så kommer de drypvis resten af karrieren.

Ligesom CV skal have, stor, ros for en ualmindelig stor træfsikkerhed på rtansfers ind, så har han naturligvis også ansvaret for, at vi har tre absolutte profiler med udløb på samme tid. Derfor har jeg bl.a. undret mig over, at man ikke har en lidt anden tilgang til et vindue hvor man mister profilerne tidligt ikke er lidt mere agressivt - det er jo ikke fordi det var en ovcerraskelse at de kontrakt løb ud.

At vi midt i det hele bænker JH, som du også nævner som en hjørnesten, er så Poulsens beslutning, og det han finder bedst midt i denne store transformation. Jeg havde, personligt nok valgt stabiliteten og roen fra JH.

Synes sgu det er lidt bizart, at underkende at en sportschef, der har vundet 1/3 af alle mesterskaber i superliga-æraen som sportschef, ikke er dygtig til at skabe et mesterhold. Hvis det var så nemt, havde FCM vundet en del mere end to mesterskaber de sidste 8 år (og et de sidste 6).
Det er jeg helt enig med dig i.
Skulle jeg hoppe over på den anden side af skellet, så ville jeg anføre, at selvom CV's CV er imponerende, så er det jo fortiden, og fodbold udvikler sig konstant, så der er intet, der garantere, at han kan gøre noget tilsvarende i AGF.

Men som sagt er jeg enig - jeg synes kritikken er voldsom og mestendels uberettiget (ikke fuldstændig uberettiget, vil jeg gerne have understreget). Jeg skulle i hvert fald ikke bede om en anden på den position lige nu. Denne sæson bliver svær, det er jeg sikker på. Men de følgende to-tre sæsoner kan til gengæld blive endog meget spændende.

Jeg synes CV er den bedste sportschef i Danmark, uden tvivl. Men nogle gange glemmer vi altså hvor gode FCK er.

Ståle var manager, altså både træner og sportschef, fra 2014-2020 der vinder han 3 mesterskaber og 3 pokaltitler, så han har i perioden med sportschef ansvaret vundet 1/2 af de mulige mesterskaber.

Sad lige og kiggede på kampkalenderen. Frem mod første landskamptermin har vi 10 kampe på 37 dage (hvis vi går i EL bliver vores pokalkamp i uge 38 udsat; jeg gætter ikke på de begge nåes inden pausen).
Terminen giver 20 dages kamppause, men så kommer det hårde stræk med 9 kampe på 29 dage (eller 10 med en udsat pokalkamp)!
Til gengæld betyder en conference league deltagelse at vi er færdige med ligafasen inden vinterpausen (EL og CL liga fortsætter i januar).

Satme fesent med TKs store transfer at der falder 0 kr til AGF fordi de har halv krejlet måde. I første omgang bliver han blot lejet ud.
Pengene kommer om 1 år, da det er et køb blot med 1 års leje først. Jeg følger Serie A og det er helt legalt samt en købs metode der er meget udbredt i netop Serie A.

Vi havde relativt få skader, som oven i købet var relativt heldigt fordelt

Jeg er lidt i tvivl om vi kan definere det som få skader eller måske bare var heldige med fordelingen som du skriver (det er vi så ikke pt.). Der er umiddelbart en del spillere som var ude i måneder.

Længere tid:
  • Tingager
  • Carstensen
  • Solbakken
  • Nicolai Poulsen
  • Jacob Andersen
  • Tobias Mølgaard - 5 minutter på banen (måske bare ned i næste kategori og så er det evnerne der begrænsede ham)

Dem der var on/off igennem sæsonen i superligaen:
  • Kevin Yakob = 1.441 minutter - tilbage efter langvarig skade men ikke helt i gear igennem hele sæsonen. Det hjalp til sidst
  • Jonas Jensen Abbew = 224 minutter og kan sjældent spille flere kampe i træk
  • Janni Serra = 530 minutter. Virker som om han aldrig bliver helt klar og kan ikke spille fuld tid
  • Stefen Tchamche spillede ikke efter runde 22
Men overordnet har vi en del spillere som er disponeret for skader - eller det siger historikken. Det vil formentlig hjælpe en del, hvis vi kan få nogle ind som oftere er klar. Håber CV har fokus på det i rekrutteringsprocessen ellers risikerer vi perioder som nu, hvor skaderne falder oven i hinanden.

Men hvad er kravene til CV sådan helt præcis fra din side (og gerne dine ligesindede også)?

Jeg er helt med på, at et krav (eller i hvert fald kæmpe stort ønske) var at have truppen klar til sæsonstart, så vi kunne præstere fra start i SL og Europa.

Men hvad er dine ambitioner for sæsonen?

Personligt var mine ambitioner før sæsonen:
  • Kvalificer os til et europæisk gruppespil - og hvis Conference League, så lever et fornuftigt sportsligt niveau i det
  • Kvalificer os til Europa næste år - enten gennem ligaen eller pokalen
  • Prioriter spilletid til talenterne (primært Bogere, Emmery, Callø, TOK og Jakob Andersen)
Jeg har absolut ingen ambitioner om at udfordre på mesterskabet eller spille med om medaljer igen, men det er da en velkommen bonus.

Vi skal lære at spille i Europa og Superligaen på samme tid. JP skal lære at dosere spillerne til Europa. Klubben skal lære at eksistere i udenlandsrejser hver anden uge. Og spillerne skal vende sig mentalt til at spille to betydende kampe i ugen.

Det var svært for FCK at lære. Det var svært for FCM at lære. Brøndby har i nyere tid ikke lært det. FCN har i nyere tid ikke lært det. Aab knækkede nakken på det. Vi kommer også til at bøvle med det.
Mine ambitioner for denne sæson er et europæisk gruppespil og være med i kampen om top-4. Jeg er ikke på mesterskab, men vi skal kunne holde os inden for medaljerækkevidde. Vi er trods alt mestre. Derudover forventer jeg, at man gør truppen stærkere. Det har jeg endnu til gode at se. CV har ikke forstærket truppen fra sidste sæson endnu, men det kan nås. Derfor er jeg også kun på 5/10 på transfervinduet. Det samme siger de nok i FCK og FCM. Han har gjort det absolutte minimum indtil videre, selvom forlængelsen af Kahl trækker op.

Men jeg forventer, at vi kommer styrket ud af vinduet. Blandt andet fordi vi skal lære at spille i Europa samtidig. Det er svært at opnå hvis ikke man vil investere nok. Og så er jeg med på at det tager tid at lave ændringer. Det er ikke fordi jeg ikke vil give holdet og JP tid til at finde hinanden og komme i gang med sæsonen. Men når der står 3. september, så skal vi have en stærkere trup end i maj, og det er CV's ansvar, og det han får penge for, så det er det jeg vil bedømme ham på. Når vinduet lukker vil jeg ikke høre undskyldninger om VM og spillere der ikke kunne beslutte sig. Så vil jeg se en stærkere trup.

Jeg er lidt i tvivl om vi kan definere det som få skader eller måske bare var heldige med fordelingen som du skriver (det er vi så ikke pt.). Der er umiddelbart en del spillere som var ude i måneder.
Enig - jeg kunne godt være lidt mere tydelig i den formulering. Vi var virkelig heldige med fordelingen - det var egentlig relativt få nøglespillere skade ad gangen, og de nøglespillere, der GIK i stykker, der stod en kompetent erstatning klar (Tingager - Dalsgaard; Poulsen - Knudsen (godt købt, CV)). Solbakken nåede aldrig rigtigt at blive nøglespiller, synes jeg ikke og Yakob spillede faktisk en ægte rolle, især i foråret. Mølgaard har været ude så længe nu, at jeg nærmest ikke medregner ham i truppen længere (dét gør lidt ondt, jeg kan godt lide ham som type) og Andersen var jo ikke fast starter, da han gik i stykker for længe siden - så ham var truppen ikke begyndt at være afhængig af endnu.
Det samme kan man sige om Tchamche og Abbew (sidstnævnte er reelt efterhånden døde penge, selvom han gjorde det fornuftigt i Poznan indtil sin skade(!)).
Serra har heller aldrig gjort sig så gældende, at han tæller som andet end supplering til truppen (igen: desværre).
Tilbage står egentlig, at vi i sidste sæson havde én skade, som ikke umiddelbart lod sig erstatte (bl.a. fordi Andersen også var i stykker og Beijmo var nødt til at spille HCB pga. Tingagers skade): Carstensen. Dét blev løst med Links og så at Emmery valgte at være en offensiv åbenbaring i en grad, hvor vi kunne leve med de defensive mangler, og resten af holdet kunne kompenserer for det.

Spekulation: Hvis Kahl var gået i stykker inden Andersen kom tilbage, var vi ikke blevet mestre. Med Emmery på VWB og en anden end Kahl bag ham, var vi blevet for sårbare og havde lukket for mange mål ind.

Så jeg synes mit første indlæg holder, det skal bare omformuleres lidt: vi var heldige med, at skaderne fordelte sig, som de gjorde. En lidt anden frekvens og fordeling, og så var ikke blevet mestre.

Mine ambitioner for denne sæson er et europæisk gruppespil og være med i kampen om top-4. Jeg er ikke på mesterskab, men vi skal kunne holde os inden for medaljerækkevidde. Vi er trods alt mestre. Derudover forventer jeg, at man gør truppen stærkere. Det har jeg endnu til gode at se. CV har ikke forstærket truppen fra sidste sæson endnu, men det kan nås. Derfor er jeg også kun på 5/10 på transfervinduet. Det samme siger de nok i FCK og FCM. Han har gjort det absolutte minimum indtil videre, selvom forlængelsen af Kahl trækker op.

Men jeg forventer, at vi kommer styrket ud af vinduet. Blandt andet fordi vi skal lære at spille i Europa samtidig. Det er svært at opnå hvis ikke man vil investere nok. Og så er jeg med på at det tager tid at lave ændringer. Det er ikke fordi jeg ikke vil give holdet og JP tid til at finde hinanden og komme i gang med sæsonen. Men når der står 3. september, så skal vi have en stærkere trup end i maj, og det er CV's ansvar, og det han får penge for, så det er det jeg vil bedømme ham på. Når vinduet lukker vil jeg ikke høre undskyldninger om VM og spillere der ikke kunne beslutte sig. Så vil jeg se en stærkere trup.

Okay, så du har basalt set nogenlunde samme ambitioner, som jeg har.

Så forstår jeg virkeligt ikke, at du er SÅ kritisk på nuværende tidspunkt. Den ene af dine ambitioner er indfriet, og de andre er stadig fuldt ud opnåelige.

Jeg synes, du glemmer væsentligt detaljer i din evaluering af CVs vindue. CV har også forlænget med Links, og han har indtil videre holdt på Arnstad og Bech. Det trækker markant op.

Jeg er enig i, at vi skal have en bredere og bedre trup end sidste sæson d. 1. september.

Pt. er truppen bredere på midtbanen (hvis man ser bort fra skader), på 10erne, på wingbacks (fordi Emmery har rykket sig). Vi er en god 9er fra at have en markant bredere trup i angrebet (fordi vi er sluppet af med dødvægten PM, og fordi Bogere har rykket sig meget). Til gengæld ser det svært ud at få helt samme kvalitet i forsvaret.

Okay, så du har basalt set nogenlunde samme ambitioner, som jeg har.

Så forstår jeg virkeligt ikke, at du er SÅ kritisk på nuværende tidspunkt. Den ene af dine ambitioner er indfriet, og de andre er stadig fuldt ud opnåelige.

Jeg synes, du glemmer væsentligt detaljer i din evaluering af CVs vindue. CV har også forlænget med Links, og han har indtil videre holdt på Arnstad og Bech. Det trækker markant op.

Jeg er enig i, at vi skal have en bredere og bedre trup end sidste sæson d. 1. september.

Pt. er truppen bredere på midtbanen (hvis man ser bort fra skader), på 10erne, på wingbacks (fordi Emmery har rykket sig). Vi er en god 9er fra at have en markant bredere trup i angrebet (fordi vi er sluppet af med dødvægten PM, og fordi Bogere har rykket sig meget). Til gengæld ser det svært ud at få helt samme kvalitet i forsvaret.
Links havde tre år tilbage, så det er jo ikke en forlængelse, der som sådan rykker noget. Hvis han brændende ville videre, så havde han ikke forlænget, når nu der var bud fra udlandet. Vi ved jo ikke engang om der har været bud på Arnstad og Bech. Det lyder ikke som om der har været det, og så er det en formsag at holde på dem. Men hvis Sporting rent faktisk har budt 10 mio euro (hvilket jeg tvivler på) så er det en rolig hånd at afvise og godt gået i den situation.

Jeg er kritisk fordi jeg synes han har forsømt nogle muligheder. McCowatt i stedet for Jørgensen eksempelvis. Ja det er dyrere, men satme også en noget bedre spiller. Der snakkes om 2 mio. euro så måske omkring 10 mio. mere. Det havde vist ambition. Jørgensen viser det modsatte. Jeg mangler noget der viser at CV virkelig vil det og ikke bare forsøger at skrabe os igennem med en spareøvelse og bare sige top-6 er fint. Som truppen er nu tror jeg overhovedet ikke på top-4 og en aspiration til medaljer. Men som sagt kan det nåes endnu. JEg er kritisk på det der er sket indtil videre og vil også rose det, hvis der sker noget mere ambitiøst i de sidste tre uger. Det skal der simpelthen.

Til gengæld ser det svært ud at få helt samme kvalitet i forsvaret.

Jeg har store forventninger til Røsler. Han er god på bolden, dirigerer meget og måske vigtigst for en kommende styrmand, udviser han ro ligesom Hedenstad i øvrigt gør. Lige nu sejler det i forsvaret men over tid, tror jeg, vi får det sædvanlige sikre forsvar, vi er blevet forvænt med.

Latest posts

Back