Transfervindue Sommer 2026
Det er et ganske interessant forløb med Lind. Var han reelt interesseret indtil AGF trak følehornene til sig- dvs CV ikke ville betale hvad han kostede - i så fald transferpris? Eller var CV for længe om at finde ud af hvad Lind reelt havde lyst til?Mit problem er at du laver den konklusion baseret på én spiller, som vi ikke engang ved om vi jagtede, men selvom det da er meget sandsynligt, ville mit eget gæt være at vi først henvendte os da FCN ikke slog til på deres forkøbsret, måske også fordi mesterskabet gav lidt ekstra rum i budgettet, men at Linds afvisning af at kunne spille for AGF mest var en gratis omgang fordi det aldrig var i nærheden af at blive aktuelt. Man skal selvfølgelig ikke have en spiller som høj prioritet gennem lang tid og så til allersidst finde ud af at han ikke vil til AGF, men sådan opfatter jeg heller ikke forløbet med Lind.
Jeg køber helt klart teorien om at Lind ike er dum, og var interesseret indtil CV ikke ville matche FCNs bud. Så var han alligevel tåbelig nok til at fanplease ved at sige han ikke ville.
Det passer måske også ind i CVs kommentar om at angribere er dyre (jeg læste det som overraskende dyre), men jeg kunne ikke finde artiklen, så det kan jeg naturligvis ikke stå ved.
Hvis Lind har sagt det tidligt i forløbet, så AGF ikke var med i opløbet, virker det meget småligt at udtale det i pressen - men det kan jo være oprigtig dumhed.
Eftersom CV ikke har bekræftet nogen bud eller sat nogen navne på, er det lige så unfair som at jeg afkræver dig svar på hvilke konkrete spillere man går og venter på.Det lød som en påstand at CV skulle have budt 25 mio, som der blev grinet af til hans store overraskelse. Jeg synes det var rimeligt at spørge hvem den spiller var, for ellers synes jeg du ekstrapolede en generel udtalelse noget ud over hvad den kunne bære. Nu trak du så den med CV’s kendskab til priserne tilbage, men pointen var ikke at han kender alle priser, blot at han formentlig i de fleste tilfælde har en rimelig ide om i hvilket leje de ligger. Det kan da sagtens tænkes han byder fx 3 mio euro for en spiller selvom han egentlig forventer hans klub vil have 4 mio, men man kan teste det lidt eller se om man kan vende tilbage til det, måske forhandle det ned mod nogle klausuler og man kan få lov til at henvende sig til spillerens agent og tjekke om han kunne være interesseret (den lille føler er det sikkert meget almindeligt at man sender alligevel selvom det ikke er helt lovligt.) Jeg tror det er det, der ligger i at man har forsøgt: det er muligheder med lav sandsynlighed for at lykkes tidligt i vinduet, men som måske kan indgå i en længere proces eller i det mindste give lidt viden.
Det var helt fair at presse mig på den udlægning af artiklen, og kunne jeg finde den, ville jeg gøre et behjertet forsøg, fordi det er op til mig at forsvare. Jeg mente det var fælles viden med de 35 mio, fra citat i avis. også et undskyld til @Akrobaten. Når jeg ikke kan dokumentere grundlaget min påstand var det ingenlunde unfair at du ikke forstår hvor det kom fra. Det er noget helt andet end en tilgængelig kilde, som vi bare læser forskelligt.
Men nu står vi hvor vi gør og så er det bare min egen fornemmelse og det er ca lige så interessant som mine sure sokker.
Vi er nød til at debattere med den begrænsede viden vi har og måske også stille det lidt skarpt op selvom grundlaget mest er gæt, men man (inklusiv mig selv) kommer så også bare nemt til at konkludere det der passer til det man i forvejen tror. Lige når det kommer til sådan noget som at CV ikke skulle have en god idé om pris- og lønniveau og ligefrem blive chokeret over en afvisning synes jeg dog strider mod noget vi i hvert fald ved: at han har mange års erfaring og aktuel viden fra de seneste transfervinduer og i øvrigt andre gode kræfter at trække på. Vi skal selvfølgelig kunne kritisere ham eller være uenige i tilgangen til vinduet og der vil med sikkerhed også være ting der ikke lykkes, men indtil andet er bevist, mener jeg trods alt at udgangspunktet må være, at der både er forberedelse og strategi bag det de gør.
Vi var jo i øvrigt enige om at man ift denne sæson burde have hentet en angriber i vinter som man kunne spille ind eller i det mindste have testet hvis det fx var en der skulle tage et skridt op i niveau - men hvis vurderingen dengang var at chancen for et mesterskab blev øget ved ikke at forstyrre det eksisterende angrebshierarki har vinderen ret og vi er alle glade for at problemet blev skubbet til sommervinduet, selv hvis problemet samtidig er blevet sværere at løse. Man kan sige at det stadig er bedre at ryge ud af CL-kvalifikationen fordi man mangler en spiller eller to end slet ikke at have kvalificeret sig de kampe. Nu har CV en lidt vanskeligere opgave hvor han skal ramme plet med høj kvalitet og det gør nok bare at han i endnu højere grad må være lidt tålmodig. Man kunne nok godt have fundet en anstændig angriber der kunne hentes straks vinduet åbnede, måske endda en med kontraktudløb, så jeg går ud fra at man går efter en hvor man tidligt i vinduet ikke kunne konkurrere på købspris eller lønkrav. Krav og forventninger til hvad der bliver hentet stiger som tiden går og så må vi se om de bliver indfriet.
Jeg køber ikke den med større chance uden køb. Ikke generelt. Og ikke som i den nye skulle ramme et meget snævert rum for adfærd for ikke at vælte læsset. Men som i at undgå den værst negative adfærd. Måske tager jeg fejl?
Jeg tror i stedet økonomien har spillet ind. ClausR var relativt belastende at læse, fordi han forudsatte en masse, der ikke er fælles viden og afkrævede alle fuldt kendskab til - og accept af - dette. Men AGF har ganske givet forsøgt at bokse over sin vægtklasse, i form af (for) stram økonomisk ramme. Det kan jo være svært at kritisere CV for, men så går kritikken lige så meget på den linje man har lagt (det er jo også den der sætter CV i stand til de ting man med rette roser ham for). Men angriberen var en mangel, og en erkendt mangel. Derfor var/er den økonomiske prioritering nok skæv.
Hvis man forsøger at bokse over sin vægtklasse risikerer man at få 'hak i skærmen'. Man kan også klare det godt og på den måde nå mere end man 'burde'. Men man kan også se på om man ikke skulle geare sig lidt bedre, hvis man generelt vil en vægtklasse op? Acceptere at smide 35 mio for en angriber, og/eller måske 4m for de bedste spillere?
Forhåbentlig står vi om 4-5 uger med gruppespil, en fornuftig ligastart og en trup der ser brølstærk ud. Så kan man igen pege på os der ønskede lidt større sikkerhed og sige vi er nogle grædende kællinger. Og det er jo rigtigt. Og står man med et dårligere resultat, kan man sige 'der vsr jo ingen der kunne forudsige xxx', og 'der var ikke noget at gøre'.
Jeg har hele vejen set det i flere tempi: angriber tidligt, så man har stærk start 11. Så bredde og yderligere topniveau senere i vinduet. Men jeg kan sagtens have set forkert, og det kan sagtens være der bare ikke var nogle relevante at købe.
Og ift angriber ser jeg stadig behov for to. Den brugbare med potentiale, køb tidligt. Den etablerede med højt niveau, køb sent. Så har man Bogere som hurtig joker, og Serra, Bafji og Gyamfi som spillere i overskud.