New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 470K
Transfervindue Sommer 2026
Mit problem er at du laver den konklusion baseret på én spiller, som vi ikke engang ved om vi jagtede, men selvom det da er meget sandsynligt, ville mit eget gæt være at vi først henvendte os da FCN ikke slog til på deres forkøbsret, måske også fordi mesterskabet gav lidt ekstra rum i budgettet, men at Linds afvisning af at kunne spille for AGF mest var en gratis omgang fordi det aldrig var i nærheden af at blive aktuelt. Man skal selvfølgelig ikke have en spiller som høj prioritet gennem lang tid og så til allersidst finde ud af at han ikke vil til AGF, men sådan opfatter jeg heller ikke forløbet med Lind.
Det er et ganske interessant forløb med Lind. Var han reelt interesseret indtil AGF trak følehornene til sig- dvs CV ikke ville betale hvad han kostede - i så fald transferpris? Eller var CV for længe om at finde ud af hvad Lind reelt havde lyst til?

Jeg køber helt klart teorien om at Lind ike er dum, og var interesseret indtil CV ikke ville matche FCNs bud. Så var han alligevel tåbelig nok til at fanplease ved at sige han ikke ville.

Det passer måske også ind i CVs kommentar om at angribere er dyre (jeg læste det som overraskende dyre), men jeg kunne ikke finde artiklen, så det kan jeg naturligvis ikke stå ved.

Hvis Lind har sagt det tidligt i forløbet, så AGF ikke var med i opløbet, virker det meget småligt at udtale det i pressen - men det kan jo være oprigtig dumhed.

Det lød som en påstand at CV skulle have budt 25 mio, som der blev grinet af til hans store overraskelse. Jeg synes det var rimeligt at spørge hvem den spiller var, for ellers synes jeg du ekstrapolede en generel udtalelse noget ud over hvad den kunne bære. Nu trak du så den med CV’s kendskab til priserne tilbage, men pointen var ikke at han kender alle priser, blot at han formentlig i de fleste tilfælde har en rimelig ide om i hvilket leje de ligger. Det kan da sagtens tænkes han byder fx 3 mio euro for en spiller selvom han egentlig forventer hans klub vil have 4 mio, men man kan teste det lidt eller se om man kan vende tilbage til det, måske forhandle det ned mod nogle klausuler og man kan få lov til at henvende sig til spillerens agent og tjekke om han kunne være interesseret (den lille føler er det sikkert meget almindeligt at man sender alligevel selvom det ikke er helt lovligt.) Jeg tror det er det, der ligger i at man har forsøgt: det er muligheder med lav sandsynlighed for at lykkes tidligt i vinduet, men som måske kan indgå i en længere proces eller i det mindste give lidt viden.
Eftersom CV ikke har bekræftet nogen bud eller sat nogen navne på, er det lige så unfair som at jeg afkræver dig svar på hvilke konkrete spillere man går og venter på.

Det var helt fair at presse mig på den udlægning af artiklen, og kunne jeg finde den, ville jeg gøre et behjertet forsøg, fordi det er op til mig at forsvare. Jeg mente det var fælles viden med de 35 mio, fra citat i avis. også et undskyld til @Akrobaten. Når jeg ikke kan dokumentere grundlaget min påstand var det ingenlunde unfair at du ikke forstår hvor det kom fra. Det er noget helt andet end en tilgængelig kilde, som vi bare læser forskelligt.

Men nu står vi hvor vi gør og så er det bare min egen fornemmelse og det er ca lige så interessant som mine sure sokker.

Vi er nød til at debattere med den begrænsede viden vi har og måske også stille det lidt skarpt op selvom grundlaget mest er gæt, men man (inklusiv mig selv) kommer så også bare nemt til at konkludere det der passer til det man i forvejen tror. Lige når det kommer til sådan noget som at CV ikke skulle have en god idé om pris- og lønniveau og ligefrem blive chokeret over en afvisning synes jeg dog strider mod noget vi i hvert fald ved: at han har mange års erfaring og aktuel viden fra de seneste transfervinduer og i øvrigt andre gode kræfter at trække på. Vi skal selvfølgelig kunne kritisere ham eller være uenige i tilgangen til vinduet og der vil med sikkerhed også være ting der ikke lykkes, men indtil andet er bevist, mener jeg trods alt at udgangspunktet må være, at der både er forberedelse og strategi bag det de gør.

Vi var jo i øvrigt enige om at man ift denne sæson burde have hentet en angriber i vinter som man kunne spille ind eller i det mindste have testet hvis det fx var en der skulle tage et skridt op i niveau - men hvis vurderingen dengang var at chancen for et mesterskab blev øget ved ikke at forstyrre det eksisterende angrebshierarki har vinderen ret og vi er alle glade for at problemet blev skubbet til sommervinduet, selv hvis problemet samtidig er blevet sværere at løse. Man kan sige at det stadig er bedre at ryge ud af CL-kvalifikationen fordi man mangler en spiller eller to end slet ikke at have kvalificeret sig de kampe. Nu har CV en lidt vanskeligere opgave hvor han skal ramme plet med høj kvalitet og det gør nok bare at han i endnu højere grad må være lidt tålmodig. Man kunne nok godt have fundet en anstændig angriber der kunne hentes straks vinduet åbnede, måske endda en med kontraktudløb, så jeg går ud fra at man går efter en hvor man tidligt i vinduet ikke kunne konkurrere på købspris eller lønkrav. Krav og forventninger til hvad der bliver hentet stiger som tiden går og så må vi se om de bliver indfriet.

Jeg køber ikke den med større chance uden køb. Ikke generelt. Og ikke som i den nye skulle ramme et meget snævert rum for adfærd for ikke at vælte læsset. Men som i at undgå den værst negative adfærd. Måske tager jeg fejl?

Jeg tror i stedet økonomien har spillet ind. ClausR var relativt belastende at læse, fordi han forudsatte en masse, der ikke er fælles viden og afkrævede alle fuldt kendskab til - og accept af - dette. Men AGF har ganske givet forsøgt at bokse over sin vægtklasse, i form af (for) stram økonomisk ramme. Det kan jo være svært at kritisere CV for, men så går kritikken lige så meget på den linje man har lagt (det er jo også den der sætter CV i stand til de ting man med rette roser ham for). Men angriberen var en mangel, og en erkendt mangel. Derfor var/er den økonomiske prioritering nok skæv.

Hvis man forsøger at bokse over sin vægtklasse risikerer man at få 'hak i skærmen'. Man kan også klare det godt og på den måde nå mere end man 'burde'. Men man kan også se på om man ikke skulle geare sig lidt bedre, hvis man generelt vil en vægtklasse op? Acceptere at smide 35 mio for en angriber, og/eller måske 4m for de bedste spillere?

Forhåbentlig står vi om 4-5 uger med gruppespil, en fornuftig ligastart og en trup der ser brølstærk ud. Så kan man igen pege på os der ønskede lidt større sikkerhed og sige vi er nogle grædende kællinger. Og det er jo rigtigt. Og står man med et dårligere resultat, kan man sige 'der vsr jo ingen der kunne forudsige xxx', og 'der var ikke noget at gøre'.

Jeg har hele vejen set det i flere tempi: angriber tidligt, så man har stærk start 11. Så bredde og yderligere topniveau senere i vinduet. Men jeg kan sagtens have set forkert, og det kan sagtens være der bare ikke var nogle relevante at købe.

Og ift angriber ser jeg stadig behov for to. Den brugbare med potentiale, køb tidligt. Den etablerede med højt niveau, køb sent. Så har man Bogere som hurtig joker, og Serra, Bafji og Gyamfi som spillere i overskud.

Vurderingen har i hvert fald været at de cirka 5.000 minutter som Beijmo og Dalsgaard efterlod har kunne løftes de første par kampe af hhv Callø og AJ. Det er en vurdering der er tage med åbne øjne og hovedsagelig baseret på træning (AJ) og kampe i 1. Div (Callø).

Begge dele er helt fair, og en sportslig vurdering fra ledelsens side. Jeg synes ikke der er noget forkert i, at undre sig over og være nysgerrig omkring hvad det er en type som AJ har vist de sidste 20-24 måneder der gør, at man tror på det.

Det gode ved vores situation er jo, at de 7500 minutter fra sidste sæson vi har sagt farvel til er planlagte. Det er ikke en dum Polle skade f.eks, men derimod noget som CV har vidst rigtig længe, så nok ikke forstærkningerne snart kommer
Ja, man må have vurderet at hvis ikke man kunne forlænge med Dalsgaard og/eller Beijmo kunne man løse HCB internt indtil man får hentet en erstatning. Det er superærgerligt med skaden til Callø for det så jo ud til at det var ham man primært satsede på og jeg ved ikke hvor god han er med den erfaring har fået i førstedivision, men jeg tror egentlig heller ikke AJ vurderes helt så svagt et led som af mange herinde. Det behøver heller ikke at have været den ideelle situation med de to, bare godt nok og samlet set bedre end at hente en spiller nu, der kun er lidt bedre, fordi man tror man senere kan hente en der er endnu bedre.

Hvis Linds had overfor AGF er så stort, at han ikke kan se sig selv i AGF, så har vi forhåbentlig ikke brugt ret meget tid på ham
Jeg tror egentlig bare situationen med Lind var den samme som Carstensen her. Reelt var skiftet til FCN 99.9% på plads. CV kan da godt have lavet den henvendelse til Linds agent og fået den besked at Lind skifter til FCN med mindre der sker noget helt ekstraordinært. Og så har man sagt tak for snakken, men ring hvis situationen ændrer sig. Og så videre.

Det var helt fair at presse mig på den udlægning af artiklen, og kunne jeg finde den, ville jeg gøre et behjertet forsøg, fordi det er op til mig at forsvare. Jeg mente det var fælles viden med de 35 mio, fra citat i avis. også et undskyld til @Akrobaten. Når jeg ikke kan dokumentere grundlaget min påstand var det ingenlunde unfair at du ikke forstår hvor det kom fra. Det er noget helt andet end en tilgængelig kilde, som vi bare læser forskelligt.
Undskyldning modtaget og accepteret.

Tror bare vi talte forbi hinanden. Shit happens :-)

Ja, man må have vurderet at hvis ikke man kunne forlænge med Dalsgaard og/eller Beijmo kunne man løse HCB internt indtil man får hentet en erstatning. Det er superærgerligt med skaden til Callø for det så jo ud til at det var ham man primært satsede på og jeg ved ikke hvor god han er med den erfaring har fået i førstedivision, men jeg tror egentlig heller ikke AJ vurderes helt så svagt et led som af mange herinde. Det behøver heller ikke at have været den ideelle situation med de to, bare godt nok og samlet set bedre end at hente en spiller nu, der kun er lidt bedre, fordi man tror man senere kan hente en der er endnu bedre.
Men som skrevet, så virker det lidt uforberedt. Man har nærmest gjort alt man kunne for, at holde AJ ude af truppen og væk fra spilletid. Mod Viborg i den sidste giver man spilletid til Hedenstad, bare fordi. Men vælger at spille Beijmo før AJ. Jeg siger ikke 90 minutter i den kamp havde gjort ham meget bedre, men nok give ham noget - trods alt.

Det er et ganske interessant forløb med Lind. Var han reelt interesseret indtil AGF trak følehornene til sig- dvs CV ikke ville betale hvad han kostede - i så fald transferpris? Eller var CV for længe om at finde ud af hvad Lind reelt havde lyst til?

Jeg køber helt klart teorien om at Lind ike er dum, og var interesseret indtil CV ikke ville matche FCNs bud. Så var han alligevel tåbelig nok til at fanplease ved at sige han ikke ville.

Det passer måske også ind i CVs kommentar om at angribere er dyre (jeg læste det som overraskende dyre), men jeg kunne ikke finde artiklen, så det kan jeg naturligvis ikke stå ved.

Hvis Lind har sagt det tidligt i forløbet, så AGF ikke var med i opløbet, virker det meget småligt at udtale det i pressen - men det kan jo være oprigtig dumhed.
Det bliver selvfølgelig lidt gæt. Jeg tror også rygter kan opstå med forsinkelse så vi kan have afklaret alt omkring Lind længe før der var noget i medierne, jeg forestiller mig at vi forsøgte da FCN ikke slog til på frikøbsklausulen, men under under alle omstændigheder tror jeg ikke vi har brugt så megen tid på det og i hvert fald ikke gået længe og troet det var en mulighed, pga økonomien eller Linds ønsker.

Eftersom CV ikke har bekræftet nogen bud eller sat nogen navne på, er det lige så unfair som at jeg afkræver dig svar på hvilke konkrete spillere man går og venter på.

Men nu står vi hvor vi gør og så er det bare min egen fornemmelse og det er ca lige så interessant som mine sure sokker.
Jeg opfattede det som noget konkret på samme måde som din kommentar om at CV ikke er ordentligt forberedt på hvem der overhovedet vil skifte til klubben, derfor spurgte jeg konkret. Det var så ikke ment på den måde, men ja, vi må nok lade den ligge indtil kilden eventuelt dukker op igen (jeg tror ikke AGF kommer til at købe en spiller for 35 mio i det her vindue, hvis det kunne opfattes som en mulighed for det, synes jeg det er vældig interessant i sig selv.)

Jeg køber ikke den med større chance uden køb. Ikke generelt. Og ikke som i den nye skulle ramme et meget snævert rum for adfærd for ikke at vælte læsset. Men som i at undgå den værst negative adfærd. Måske tager jeg fejl?

Jeg tror i stedet økonomien har spillet ind. ClausR var relativt belastende at læse, fordi han forudsatte en masse, der ikke er fælles viden og afkrævede alle fuldt kendskab til - og accept af - dette. Men AGF har ganske givet forsøgt at bokse over sin vægtklasse, i form af (for) stram økonomisk ramme. Det kan jo være svært at kritisere CV for, men så går kritikken lige så meget på den linje man har lagt (det er jo også den der sætter CV i stand til de ting man med rette roser ham for). Men angriberen var en mangel, og en erkendt mangel. Derfor var/er den økonomiske prioritering nok skæv.

Hvis man forsøger at bokse over sin vægtklasse risikerer man at få 'hak i skærmen'. Man kan også klare det godt og på den måde nå mere end man 'burde'. Men man kan også se på om man ikke skulle geare sig lidt bedre, hvis man generelt vil en vægtklasse op? Acceptere at smide 35 mio for en angriber, og/eller måske 4m for de bedste spillere?

Forhåbentlig står vi om 4-5 uger med gruppespil, en fornuftig ligastart og en trup der ser brølstærk ud. Så kan man igen pege på os der ønskede lidt større sikkerhed og sige vi er nogle grædende kællinger. Og det er jo rigtigt. Og står man med et dårligere resultat, kan man sige 'der vsr jo ingen der kunne forudsige xxx', og 'der var ikke noget at gøre'.

Jeg har hele vejen set det i flere tempi: angriber tidligt, så man har stærk start 11. Så bredde og yderligere topniveau senere i vinduet. Men jeg kan sagtens have set forkert, og det kan sagtens være der bare ikke var nogle relevante at købe.

Og ift angriber ser jeg stadig behov for to. Den brugbare med potentiale, køb tidligt. Den etablerede med højt niveau, køb sent. Så har man Bogere som hurtig joker, og Serra, Bafji og Gyamfi som spillere i overskud.
Jeg mener sådan set godt man kan kritisere CV hvis der er et misforhold mellem mål og de økonomiske rammer, da han er i administrationen og jeg antager at hans stemme vægter ret højt ift den slags spørgsmål og at han er enig i eller i hvert fald har accepteret det man er nået frem til. Jeg synes så heller ikke man kan konstatere at der er et problem før man ved om der overhovedet ikke kan hentes en angriber der er god nok til penge vi kan betale. Jeg ved heller ikke helt hvad der er realistisk for AGF nu eller senere i vinduet, selv senere i vinduet er vi nok lidt begrænsede af økonomien ift at vi gerne vil konkurrere med klubber der kan betale mindst det dobbelte i løn. Een spiller som Adamsen fik både en mulighed for at spille i udlandet og formentlig en højere løn i Østrig, men jeg kunne fx forestille mig en spiller som ham, der ikke har fået et tilstrækkelig interessant tilbud eller ikke er dansk og gerne vil til udlandet, kan blive tilgængelig senere. Jeg har også lidt en forestilling om at CV hiver en rigtig interessant kanin op af hatten, men jeg ved ikke om det nødvendigvis bliver en angriber.

Hvis vi skal hente to angribere tror jeg Serra skal ud. Ellers er der for mange baseret på den tilgang man ellers har haft om ikke at have spillere for langt ude på bænken, da der godt nok er flere kampe, men Bogere også i højere grad er i spil. Der er jo også Tchamche, men Badji regner jeg helt sikkert med er rejst når vinduet lukker og Gyamfi sikkert også med mindre han alligevel mest skal bruge efteråret på at komme i form. Men jeg ville så heller ikke have noget imod at man udskiftede Serra, jeg tror ikke helt på at det nogensinde bliver rigtig godt med ham.

Man prøver jo på de spillere man tror er realistiske. Nogle gange er de dog desværre også interessante for klubber der er større end en selv. Der er jo masser af eksempler herpå, eftersigende var Brøndby og FCM jo også interesseret i Beijmo - som så helt naturligt valgte FCK da de kom på banen, fordi de er den største fisk i havet herhjemme. Men man kommer aldrig foran, hvis man ikke tør udfordre, hvis man ikke sigter højt. Jeg håber da også JP tror på vi kan få point i morgen, til trods for vores plads i fødekæden.

Selv hvis vi matchede Ejdums transfer og løn, så ville han vælge Brøndby. Sådan er det.

Vi jagtede også Uhre, selvom FCMs scouting afdeling også havde identificeret ham som en væsentlig forstærkning til deres hold.

Men som sagt, så opfatter jeg det som om CV er på bagkant da det øjensynligt virker til han - fejlagtigt - troede han kunne forlænge med en af de tre der forlod os

Men min anke går du på skriver CV skal identificere og eksekvere, det tror jeg alle er enige i inkl. CV selv men at købe fodboldspillere er ikke som at gå i en tømmerhandel. Udbuddet af kvalitetsspillere er mindre end efterspørgslen.

Men altså langsomme CV har:

- Købt 2 lejespillere fri fra deres kontrakt
- Købt MA
- Hentet JJ på en fri transfer
- Forlænget med 2

inden sæsonen er gået i gang. Det er vel kun Lyngby der kan matche den aktivitet.

Men som skrevet, så virker det lidt uforberedt. Man har nærmest gjort alt man kunne for, at holde AJ ude af truppen og væk fra spilletid. Mod Viborg i den sidste giver man spilletid til Hedenstad, bare fordi. Men vælger at spille Beijmo før AJ. Jeg siger ikke 90 minutter i den kamp havde gjort ham meget bedre, men nok give ham noget - trods alt.
Jeg ved ikke om det havde gjort nogen reel forskel, det er det det så står og falder med ift om det er uforberedt. Jeg tror dog heller ikke at man for alvor tror på AJ som fremtidig starter i AGF, jeg tror umiddelbart man havde udlejet eller solgt ham til Norge i vinter hvis han selv havde villet afsted. Man vurderede at han godt kunne være reserve i nogle kampe og andenreserve derefter indtil han eventuelt bliver udskiftet, men hvis man i foråret regnede med at han snart er væk var man måske animeret til at give spilletiden i den sidste kamp til Dalsgaard, der dels havde været en bærende spiller i guldkampen og dels stadig var en mulighed i den her sæson og det kan da godt være man i stedet havde indskiftet AJ hvis man havde vidst stod til at skulle spille nu. Jeg tror dog forskellen ved at have spillet den halve time mod Viborg i foråret trods alt er minimal og Dalsgaard havde også fortjent den hyldest på banen.

Men min anke går du på skriver CV skal identificere og eksekvere, det tror jeg alle er enige i inkl. CV selv men at købe fodboldspillere er ikke som at gå i en tømmerhandel. Udbuddet af kvalitetsspillere er mindre end efterspørgslen.

- Købt MA
- Forlænget med 2

inden sæsonen er gået i gang. Det er vel kun Lyngby der kan matche den aktivitet.

Og vi er tilbage ved - at kredit til en sportschef handler om beslutninger - ikke om at finde nye navne.

Men klart, det er da en lille pointe i, at ingen af dem vi har skrevet med er nye navne. Det er gamle kendinge, eller forlængelser.

- Købt MA
- Forlænget med 2

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor du vælger at kalde CV langsom. Den må stå helt for din egen regning. Jeg har aldrig kaldt ham det – eller kaldt andre noget for den sags skyld. Til gengæld forsøger jeg, at være lidt mere varsom med at konkludere på andres vegne.

Hvis man endelig skulle sætte et prædikat på CV, kunne “hurtig” vel næsten være mere passende. Jeg tvivler på, at ret mange sportschefer har mistet omkring 7.500 Superliga-minutter, 1.200-1.400 pokalminutter og tre ud af fem medlemmer af anførergruppen på to uger. Det er trods alt en form for tempo.

Min anke handler ikke om at stemple personer. Den handler om, hvordan truppen er sat sammen lige nu. Tre kæmpe profiler er forsvundet, og indtil videre er de ikke blevet erstattet. Ja, andre klubber kæmper også med at hente spillere, men de har omvendt ikke sagt farvel til lige så mange profiler.

Argumentet om, at man reelt først kan handle i slutningen af vinduet, køber jeg ikke ubetinget. Der er allerede gennemført flere markante handler i Superligaen – Ejdum, Beijmo, NK, Anderson og Lind, bare for at nævne nogle.

At spillere bliver billigere, jo længere vinduet skrider frem, lyder umiddelbart logisk. Men virkeligheden er sjældent så simpel. FCM forventede angiveligt et trecifret millionbeløb for Simsir. Nogle af deres fans – og endda enkelte herinde – talte endda om 150-200 millioner. Alligevel blev han solgt tidligt i vinduet for under 100 millioner. Så det med, at det altid er billigere at vente, virker ikke som en naturlov.

Netop derfor undrer udviklingen mig. Tidligere har CV udvist en næsten ekstrem agtpågivenhed. Da FCK ville hente Mads Emil Madsen, kontaktede de AGF tre uger før transfervinduet lukkede. Det gav rigelig tid til, at AGF kunne finde en erstatning sidst i vinduet og kun undvære ham i få kampe. Den løsning ønskede CV ikke. Først skulle afløseren være på plads.

Resultatet blev den dyreste interne Superliga transfer nogensinde og en, efter AGF standarder, meget dyr erstatning på transfervinduets sidste dag. Solbakken endda kun på en tre årig kontrakt, hvilket gjorde afskrivningen til de største i AGF. Man tør næsten ikke forestille sig, hvor meget dyrere de to handler angiveligt ville have været, hvis de var blevet gennemført tidligere i vinduet. Personligt synes jeg faktisk, de allerede var dyre nok.

Wahlstedt og Hedenstad minder om præcis det samme mønster. Igen ville CV ikke slippe en spiller, før afløseren var på plads. Det gjaldt endda Wahlstedt, som ærlig talt ikke lignede en spiller, man havde de store planer med.

Derfor undrer det mig, at den samme forsigtighed tilsyneladende ikke gør sig gældende nu. CV vidste jo udmærket, hvad der kunne – og sandsynligvis ville – ske denne sommer.

Så hvad er forklaringen?

Blev han fanget på det forkerte ben i forhold til kontraktforlængelserne? Er han blevet brændt af på nogle transfermål? Er han ganske enkelt så tryg ved AJ og Callø, at han vurderer, de er klar? Hvis det er tilfældet, hvorfor gav man så ikke AJ samme tillid mod Viborg, som Hedenstad fik?

Og hvor længe kan truppen acceptere, at bredden er så presset, før noget af den selvtillid og stabilitet, der blev bygget op i sidste sæson, begynder at forsvinde?

Lige nu er vi reelt én skade eller én udvisning fra, at Camara får debut. Det forekommer mig bemærkelsesværdigt, når det er præcis den sportschef, som tidligere har været nærmest kompromisløs med ikke at efterlade huller i truppen.

Det er derfor, jeg er nysgerrig. Ikke fordi jeg mener at vide bedre end CV eller JP, men fordi deres adfærd denne sommer afviger markant fra det mønster, de selv har etableret.

Og ja, jeg har fuld respekt for, hvis de vurderer, at AJ, Callø og Camara kan løfte opgaven. Den vurdering er de trods alt langt tættere på end os andre.

Men så er det vel også fair at undre sig over, hvorfor de denne gang har valgt en tilgang, der ligger så langt fra den forsigtighed, de tidligere har benyttet.

Jeg ved ikke om det havde gjort nogen reel forskel, det er det det så står og falder med ift om det er uforberedt. Jeg tror dog heller ikke at man for alvor tror på AJ som fremtidig starter i AGF, jeg tror umiddelbart man havde udlejet eller solgt ham til Norge i vinter hvis han selv havde villet afsted. Man vurderede at han godt kunne være reserve i nogle kampe og andenreserve derefter indtil han eventuelt bliver udskiftet, men hvis man i foråret regnede med at han snart er væk var man måske animeret til at give spilletiden i den sidste kamp til Dalsgaard, der dels havde været en bærende spiller i guldkampen og dels stadig var en mulighed i den her sæson og det kan da godt være man i stedet havde indskiftet AJ hvis man havde vidst stod til at skulle spille nu. Jeg tror dog forskellen ved at have spillet den halve time mod Viborg i foråret trods alt er minimal og Dalsgaard havde også fortjent den hyldest på banen.
Dalsgaard startede på bænken og kom ind efter 63. minutter. Beijmo spillede fuld tid.

Netop derfor undrer udviklingen mig. Tidligere har CV udvist en næsten ekstrem agtpågivenhed. Da FCK ville hente Mads Emil Madsen, kontaktede de AGF tre uger før transfervinduet lukkede. Det gav rigelig tid til, at AGF kunne finde en erstatning sidst i vinduet og kun undvære ham i få kampe. Den løsning ønskede CV ikke. Først skulle afløseren være på plads.

Wahlstedt og Hedenstad minder om præcis det samme mønster. Igen ville CV ikke slippe en spiller, før afløseren var på plads. Det gjaldt endda Wahlstedt, som ærlig talt ikke lignede en spiller, man havde de store planer med.

Men så er det vel også fair at undre sig over, hvorfor de denne gang har valgt en tilgang, der ligger så langt fra den forsigtighed, de tidligere har benyttet.

CV sagde nej til samtlige bud i vinters, han har ikke solgt en profil i dette, han har offentlig udtalt, strategien er at holde på profilerne - mit take er til det er afgjort om vi skal i et europæiske gruppespil men at en profil sælges inden da ved et meget højt bud - han følger fuldstændig den strategi, han hele tiden, har haft.

CV sagde nej til samtlige bud i vinters, han har ikke solgt en profil i dette, han har offentlig udtalt, strategien er at holde på profilerne - mit take er til det er afgjort om vi skal i et europæiske gruppespil men at en profil sælges inden da ved et meget højt bud - han følger fuldstændig den strategi, han hele tiden, har haft.
Så strategien har været at miste 3 store profiler - spille en 5-6 kampe uden at afløse dem - og så slå til sidst i vinduet.

Hvorfor så tilbyde forlængelser til de tre spillere?

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor du vælger at kalde CV langsom. Den må stå helt for din egen regning. Jeg har aldrig kaldt ham det – eller kaldt andre noget for den sags skyld. Til gengæld forsøger jeg, at være lidt mere varsom med at konkludere på andres vegne.

Hvis man endelig skulle sætte et prædikat på CV, kunne “hurtig” vel næsten være mere passende. Jeg tvivler på, at ret mange sportschefer har mistet omkring 7.500 Superliga-minutter, 1.200-1.400 pokalminutter og tre ud af fem medlemmer af anførergruppen på to uger. Det er trods alt en form for tempo.

Min anke handler ikke om at stemple personer. Den handler om, hvordan truppen er sat sammen lige nu. Tre kæmpe profiler er forsvundet, og indtil videre er de ikke blevet erstattet. Ja, andre klubber kæmper også med at hente spillere, men de har omvendt ikke sagt farvel til lige så mange profiler.

Argumentet om, at man reelt først kan handle i slutningen af vinduet, køber jeg ikke ubetinget. Der er allerede gennemført flere markante handler i Superligaen – Ejdum, Beijmo, NK, Anderson og Lind, bare for at nævne nogle.

At spillere bliver billigere, jo længere vinduet skrider frem, lyder umiddelbart logisk. Men virkeligheden er sjældent så simpel. FCM forventede angiveligt et trecifret millionbeløb for Simsir. Nogle af deres fans – og endda enkelte herinde – talte endda om 150-200 millioner. Alligevel blev han solgt tidligt i vinduet for under 100 millioner. Så det med, at det altid er billigere at vente, virker ikke som en naturlov.

Resultatet blev den dyreste interne Superliga transfer nogensinde og en, efter AGF standarder, meget dyr erstatning på transfervinduets sidste dag. Solbakken endda kun på en tre årig kontrakt, hvilket gjorde afskrivningen til de største i AGF. Man tør næsten ikke forestille sig, hvor meget dyrere de to handler angiveligt ville have været, hvis de var blevet gennemført tidligere i vinduet. Personligt synes jeg faktisk, de allerede var dyre nok.

Derfor undrer det mig, at den samme forsigtighed tilsyneladende ikke gør sig gældende nu. CV vidste jo udmærket, hvad der kunne – og sandsynligvis ville – ske denne sommer.

Så hvad er forklaringen?

Blev han fanget på det forkerte ben i forhold til kontraktforlængelserne? Er han blevet brændt af på nogle transfermål? Er han ganske enkelt så tryg ved AJ og Callø, at han vurderer, de er klar? Hvis det er tilfældet, hvorfor gav man så ikke AJ samme tillid mod Viborg, som Hedenstad fik?

Og hvor længe kan truppen acceptere, at bredden er så presset, før noget af den selvtillid og stabilitet, der blev bygget op i sidste sæson, begynder at forsvinde?

Lige nu er vi reelt én skade eller én udvisning fra, at Camara får debut. Det forekommer mig bemærkelsesværdigt, når det er præcis den sportschef, som tidligere har været nærmest kompromisløs med ikke at efterlade huller i truppen.

Det er derfor, jeg er nysgerrig. Ikke fordi jeg mener at vide bedre end CV eller JP, men fordi deres adfærd denne sommer afviger markant fra det mønster, de selv har etableret.

Og ja, jeg har fuld respekt for, hvis de vurderer, at AJ, Callø og Camara kan løfte opgaven. Den vurdering er de trods alt langt tættere på end os andre.

Vi har fattet det.
Du synes at CV er en dårlig sportsdirektør.

Til at underbygge dette, så opfinder du alverdens stråmænd, hypoteser og andre sjove ting.

Og uanset hvilke fakta, du får smidt i hovedet - så ignorerer du dem eller fordrejer dem.

Kan du ikke nøjes med at skrive et par gange om ugen, at CV er dårlig ?
Det andet her ved at blive enerverende.

Vi har fattet det.
Du synes at CV er en dårlig sportsdirektør.

Til at underbygge dette, så opfinder du alverdens stråmænd, hypoteser og andre sjove ting.

Og uanset hvilke fakta, du får smidt i hovedet - så ignorerer du dem eller fordrejer dem.

Kan du ikke nøjes med at skrive et par gange om ugen, at CV er dårlig ?
Det andet her ved at blive enerverende.
Vi andre har skam også fattet at du synes alle hans argumenter er de helt rigtigte, og alt hvad han gør og siger er korrekt.

Vi har også fattet at hvis man har en legitim undren, så skal man tage alt hvad CV siger som værende for gode varer?

Skal vi aftale du skriver tirsdag og torsdag hvor godt det er, at vi nu får mulighed for at se AJ skabe en ro i vores bagkæde. Så skriver jeg onsdag og fredag at jeg er uenig?

NB: Nu hvor JP sagde han var bekymret over præstationen tirsdag, må man så dele den holdning?

EDIT: Jeg synes i øvrigt ikke han er dårlig, jeg elsker han siger at prioritet nummer 1 er at komme i Europa, ikke at sælge, og det starter mod Lech Poznan (jeg undrede mig så over startopstillingen, men det må man ikke)

Så strategien har været at miste 3 store profiler - spille en 5-6 kampe uden at afløse dem - og så slå til sidst i vinduet.

Hvorfor så tilbyde forlængelser til de tre spillere?

Du har flere gange fået svar på overstående men du har valgt din grøft. Vi stopper her, så kan vi tales ved, når vinduet er lukket.

Latest posts

Back