New posts

Kamptråd Kamptråd 25/26: FC Nordsjælland - AGF, søndag d. 28.09. kl. 18.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 363
  • Views Views: Views 16K
Added to Calendar: 28-09-25

Hvordan ender kampen?

• Total voters
    56
  • Poll closed .
Jeg har set den 3-4 gange nu, og tror faktisk ikke de bruger vildt meget tid på den i dag.
Nok ikke ift at det skal dominere en vurdering af hans indsats, men man kan sikkert godt lave nogle øvelser hvor man slår indlæg og der er en angriber der skal forsøge at presse JJA fysisk på måder der er på kanten eller lidt over det normalt tilladte, så han bliver bedre til at træffe den rigtige beslutning ift at presse tilbage eller lade sig falde. Hvis angriberen ikke allerede er PM, kan han sikkert også lære lidt af den øvelse.

Bortset fra det synes jeg også det generelt var opløftende og man kan jo sige at da han endelig fik lidt flere minutter gav det også mulighed for at komme lidt ind i kampen og lave nogle gode aktioner. Jeg kan ikke vurdere om han kan blive en spiller der kan ende i en liga et niveau eller to over Superligaen, men jeg kan godt stadig se ham tage et par store skridt i sin udvikling med mere rutine og så vil det være ganske habilt.

Spørgsmålet er om han kan få den udvikling i AGF, men JP må jo vurdere om han tror på ham og spilletiden i Farum indikerer at at det gør han selvom der sikkert også var et aspekt af kendskab til plastic osv. Jeg kan så også godt se en Wahlstedt ende på et fint niveau, hvis der ikke ligefrem er noget mentalt. Der er også nogle aktioner der overskygger alt andet og det er lidt mere "ekstremt" end med JJA, men i Wahlstedts tilfælde bliver det nok ikke i AGF.

Jeg tjekkede lige stats på kampen, og jeg synes det er imponerende at vi på Plastik Park kun har 41 afleveringer færre end FCN, som ellers er vant til at køre bolden rundt på deres favoritunderlag. Vores spillere kan sagtens være med når det kommer til holde bolden i egne rækker og tage lidt tempo ud af kampen. Selv på et plastiktæppe. Dét synes jeg var imponerende. Det er selvsikkert. Og så selvfølgelig at vi har en xG på 2.71 mod deres 0,61. Straffet tæller naturligvis op, men selv uden det har vi en væsentlig højere score. Det tror jeg ikke mange klubber kan prale af, når de besøger roséville.

Rigtig godt trænerarbejde både i forhold til spillervalgene og de taktiske dispositioner. Godt gået, Jakob.

Og så selvfølgelig at vi har en xG på 2.71 mod deres 0,61. Straffet tæller naturligvis op, men selv uden det har vi en væsentlig højere score. Det tror jeg ikke mange klubber kan prale af, når de besøger roséville.
Det ser også ud til, at Solbakkens først chance tæller højt og så igen da han score tæller den 0.99 eller noget i den retning. Så jeg ville egentligt trække ca. 1.8 ud af den xG. I runde tal lander vi så på 1 i xG - stadig bedst.

Det ser også ud til, at Solbakkens først chance tæller højt og så igen da han score tæller den 0.99 eller noget i den retning. Så jeg ville egentligt trække ca. 1.8 ud af den xG. I runde tal lander vi så på 1 i xG - stadig bedst.
Tæller hans chance to gange? Det er stadig lidt misvisende bare at trække 1.8 ud, som om vi slet ikke skabte de chancer. Straffesparket var jo som følge af en god aktion. Var Arnstad ikke blevet nedlagt havde vi jo bare scoret, så du kan tilføje 0.8 i stedet ;)

En spilsekvens (dobbeltchance eller sågar trippelchance) kan maks give 1,0 i xG, så det er ikke korrekt, det du siger.

Tæller hans chance to gange? Det er stadig lidt misvisende bare at trække 1.8 ud, som om vi slet ikke skabte de chancer. Straffesparket var jo som følge af en god aktion. Var Arnstad ikke blevet nedlagt havde vi jo bare scoret, så du kan tilføje 0.8 i stedet ;)
Han brænder jo én (regnet til 0,28 xG) og kort tid efter scorer han til 0,99 xG.
Så hans scoring tæller 1,27 xG

Kristian Arnstads brændte straffe er 0,79 xG

Han brænder jo én (regnet til 0,28 xG) og kort tid efter scorer han til 0,99 xG.
Så hans scoring tæller 1,27 xG

Kristian Arnstads brændte straffe er 0,79 xG
Som @mph også skriver, så puljer man da ikke en dobbeltchance på den måde så en scoring giver over 1? Oder was. Forbliver den sekvens ikke bare på 0.99. Det gør jo ikke chancen mere end 99% at han brænder første forsøg.

En spilsekvens (dobbeltchance eller sågar trippelchance) kan maks give 1,0 i xG, så det er ikke korrekt, det du siger.
Det er som sådan ikke mig der siger det, det er FotMob 🤷‍♂️ Det kan være du kigger på en anden dataudbyder, som har en anden model. Jeg synes også personligt, at det er fjollet at den samme sekvens giver 1.27 i xG.

Edit: Jeg har ikke lavet matematikken på, om den i summeringen på 2,17 har lagt det sammen til 1.0! Er ikke matematikker 😉
Screenshot 2025-10-01 at 11.31.32.webpScreenshot 2025-10-01 at 11.31.42.webp

Det er som sådan ikke mig der siger det, det er FotMob 🤷‍♂️ Det kan være du kigger på en anden dataudbyder, som har en anden model. Jeg synes også personligt, at det er fjollet at den samme sekvens giver 1.27 i xG.

Edit: Jeg har ikke lavet matematikken på, om den i summeringen på 2,17 har lagt det sammen til 1.0! Er ikke matematikker 😉
View attachment 5423View attachment 5424
Med begge Solbakken chancer havde den samlede xG været 2.46, så de har omregnet chancen til kun at gælde 1.0 xG.

Med begge Solbakken chancer havde den samlede xG været 2.46, så de har omregnet chancen til kun at gælde 1.0 xG.
Tak for at lave matematikken! @Nizzleroy angiver en xG på 2.71, og den har FotMob så til 2.17. Man kan så stadig argumentere for, at man kan trække 0,72 (for forskellen fra den første chance op til de 1.0) og 0,79 for at få en xG der siger noget om kvaliteten på spillet. Det giver forøvrigt 0,66..Det er ikke fordi, at det ene er mere rigtigt end det andet, men det er blot forskellige perspektiver.

Helt enig.. Den del med straffeattesten er voldsomt langt ude - politiet må ALDRIG nogensinde være en dømmende magt i et demokratisk land. Men ja, lad da endelig dommeren stoppe kampen hvis der er maskering på tribunen - ville være et godt tiltag, som nok skulle få skabt noget selvjustits blandt fangrupperne
Har vi nogensinde oplevet selvjustits?

Jeg kender ikke til at det er sket nogen steder? Min fordom er at det er de mest voldsparate typer som står for alle de her julelege og gerne vil have en dans med politiet og andre fans. De bliver så støttet af idealisterne som er imod al stats indblanding..

Som @mph også skriver, så puljer man da ikke en dobbeltchance på den måde så en scoring giver over 1? Oder was. Forbliver den sekvens ikke bare på 0.99. Det gør jo ikke chancen mere end 99% at han brænder første forsøg.
Jo. Det gør man.

Hvis man brænder et straffe og scorer på en svær ripost. Så tager man også begge.

Hvad skulle man gøre, hvis det er Paddy’s fod på, så giver den over 1 fordi det er to forskellige spillere. Men fordi Solbakken rammer så er det under 1

View attachment 5423View attachment 5424
Formob bryder med reglerne for xG, hvis de gør sådan. En dobbeltchance kan maks give xG 1,0

Jo. Det gør man.

Hvis man brænder et straffe og scorer på en svær ripost. Så tager man også begge.

Hvad skulle man gøre, hvis det er Paddy’s fod på, så giver den over 1 fordi det er to forskellige spillere. Men fordi Solbakken rammer så er det under 1
Nej man gør ej.

Så helt skåret ud i pap, så kan en spiller få en chance der udregnes til 50 procent sandsynlighed for et mål, og hvis han brænder den få en ripost, der også har 50 procent sandsynlighed for et mål, men den samlede sandsynlighed for den sekvens kan aldrig blive 100 procent. I det givne tilfælde ville vi udregne sandsynligheden for et mål til at være 75 procent, selvom det vurderes, at der gennemsnitligt vil blive scoret hver anden gang på de givne chancer.”

Formob bryder med reglerne for xG, hvis de gør sådan. En dobbeltchance kan maks give xG 1,0
Jeg er temmelig sikker på, at det her er reglen

xG (expected goals) er et mål for sandsynligheden for, at en given afslutning bliver til mål. Én afslutning har derfor en værdi mellem 0 og 1, hvor 1 ville svare til et straffespark uden målmand (næsten sikker scoring).

En dobbeltchance (f.eks. et skud → retur → endnu et skud i samme sekvens) tæller som flere afslutninger, og hver afslutning får sin egen xG-værdi. Når man summerer xG for hele angrebet eller chancen, kan summen godt overstige 1,0 xG.

Nej man gør ej.

Jeg kan tjekke Opta senere. Men er ret sikker på det er lavet om siden 2021.

Men lidt underligt hvis Solbakkens første chance giver 0.28 og så 0 fordi han selv rammer bolden. Hvorimod den giver hhv. 0.28 og så 0.99 hvis det er Paddy der rammer den

EDIT: Jeg er ret sikker på, at den blev lavet om til en ‘shot by shot’ indikation

Tjekkede lige med en ven

Opta bruger "xG phase" - altså : 1 - (1 - xG1) - (1 - xG2)
Således kan Opta ikke give over 1

FotMob bruger "shot-by-shot" altså (1 - xG1) + (1 - xG2)

Argumentet for FotMob skulle være, at xGOT er lavere og aldrig giver mere end (altså xG er pre-shot og xGOT er post-shot)

Hudl der overtog Wyscout kører vist også med shot-by-shot, men er ikke sikker

Men hverken Hudl/WS, Opta eller FotMob har samme xG i nogle kampe

Latest posts

Back