New posts

Galehusligaen Galehusligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 95
  • Views Views: Views 8K
Det virker generelt ikke som om der er skide godt styr på den i Horsens. 4 point fra oprykning med suverænt største budget, en sportschef med temperament, og så det her.

Jeg vil gerne tilskrive David en stor del af de taktiske problemer, bare fordi. Men som person er han (er min opfattelse) sprængfyldt med integritet og bundreel. Derfor antager jeg det her kommer andre steder fra.

Mon ikke Esben Hansen får lyst til nye udfordringer i vinterpausen? David kunne også være i fare for det samme, men der stikker sikkert mere under.
I betragtning af hvilke historier der har været før, er det nærliggende at pege på Esben Hansen. Der er også noget der, der ligger før David blev ansat, men jeg nu også enig i at det ville overraske hvis det kom fra han. Der kan nok altid komme en konflikt med en spiller, men ikke et generelt dårligt klima med David tror jeg. Det hele har så også involverer nogle medarbejdere udenfor den sportslige sektor som Esben Hansen sikkert har mere med at gøre - eller en helt anden hvor det så ikke er kommet frem, men der er noget kultur der også gør sig udslag på holdet. Det korte af det lange er at det noget der kan være meget svært at opveje med et stort pengeforbrug.

Her en måned efter er der en ny møgsag i AC Horsens, der tidligere også har oplevet en sand medarbejderflugt, som du kan læse mere om her.

Siden den artikel har endnu flere ansatte ifølge Tipsbladets oplysninger sagt deres job op, det gælder blandt andet den meget vellidte administrationschef, Line Læsøe, ligesom en anden medarbejder fra toppen af den sportslige ledelse på det seneste har været langtidssygemeldt med stress.
 
I betragtning af hvilke historier der har været før, er det nærliggende at pege på Esben Hansen. Der er også noget der, der ligger før David blev ansat, men jeg nu også enig i at det ville overraske hvis det kom fra han. Der kan nok altid komme en konflikt med en spiller, men ikke et generelt dårligt klima med David tror jeg. Det hele har så også involverer nogle medarbejdere udenfor den sportslige sektor som Esben Hansen sikkert har mere med at gøre - eller en helt anden hvor det så ikke er kommet frem, men der er noget kultur der også gør sig udslag på holdet. Det korte af det lange er at det noget der kan være meget svært at opveje med et stort pengeforbrug.
David har før håndteret et betændt omklædningsrum som både spiller og træner.

1000003302.webp
 
David har før håndteret et betændt omklædningsrum som både spiller og træner.

View attachment 5646
Stephan P og Danny O var vist de mest markante spillere, der forlod os i den periode. Skuffende at voksne mennesker ikke kan opføre sig ordentligt.

Jeg havde en lettere ophedet diskussion om emnet ACH med en OB fan til en julefrokost i den her weekend. Han omtalte David som "stjernepsykopat" og kunne på ingen måde se Esben Hansen (OB-"ikon" og fhv forpagter af en nedslidt Statoil i Bolbro) som en del af problemet. Det gik jeg ret kraftigt i rette med.
 
Stephan P og Danny O var vist de mest markante spillere, der forlod os i den periode. Skuffende at voksne mennesker ikke kan opføre sig ordentligt.

Jeg havde en lettere ophedet diskussion om emnet ACH med en OB fan til en julefrokost i den her weekend. Han omtalte David som "stjernepsykopat" og kunne på ingen måde se Esben Hansen (OB-"ikon" og fhv forpagter af en nedslidt Statoil i Bolbro) som en del af problemet. Det gik jeg ret kraftigt i rette med.
Duncan røg også ret hurtigt ud efter Davids indtog. Han var af én eller anden grund den første jeg tænkte på...
 
Last edited:
David har før håndteret et betændt omklædningsrum som både spiller og træner.

Den kultur David fik opbygget, er den imo uden sammenligning største enkeltstående præstation en AGF træner har lavet i årtier. I 20 år har vi diskuteret, klaget og hørt historer om en rådden kultur i klubben, om mobninger, hård tone også grænseoverskridende og en urimelig behandling af unge spillere, det fik David bugt med og alene for det vil han altid stå som en klubbens bedste trænere.
Det er ekstremt svært at ændre en indgroet rådden kultur, så igen en stor dybfølt tak til David.
 
Den kultur David fik opbygget, er den imo uden sammenligning største enkeltstående tiltag en AGF træner har lavet i årtier. I 20 år har vi diskuteret, klaget og hørt historer om en rådden kultur i klubben, om mobninger, hård tone også grænseoverskridende og en urimelig behandling af unge spillere, det fik David bugt med og alene for det vil han altid stå som en klubbens bedste trænere.
Det er ekstremt svært at ændre en indgroet rådden kultur, så igen en stor dybfølt tak til David.
Når vi om 10-15 år kigger tilbage, tror jeg David vil stå som en vigtigere træner for klubben end f.eks. Uwe, selvom Uwe isoleret set er en dygtigere træner. Det ændring af kulturen David stod for (også ift. vindermentalitet og tilknytning til byen) er uvurdeligt i dag.
 
Når vi om 10-15 år kigger tilbage, tror jeg David vil stå som en vigtigere træner for klubben end f.eks. Uwe, selvom Uwe isoleret set er en dygtigere træner. Det ændring af kulturen David stod for (også ift. vindermentalitet og tilknytning til byen) er uvurdeligt i dag.

Det er kontrafaktisk men ingen David ingen 3 top 6 placeringer til Uwe og ingen super start af JP. Den ændring af hele kulturen kan ikke og må ikke undervurderes og skal jeg tage hele munden fuld, så er det en grundpille i ethvert sportsligt dynasti. SAF i United, Wenger i Arsenal og Benitez i Liverpool.
 
Den kultur David fik opbygget, er den imo uden sammenligning største enkeltstående præstation en AGF træner har lavet i årtier. I 20 år har vi diskuteret, klaget og hørt historer om en rådden kultur i klubben, om mobninger, hård tone også grænseoverskridende og en urimelig behandling af unge spillere, det fik David bugt med og alene for det vil han altid stå som en klubbens bedste trænere.
Det er ekstremt svært at ændre en indgroet rådden kultur, så igen en stor dybfølt tak til David.
En buste af David, med en variation af præcis dette, ville klæde indgangspartiet til det nye stadion. Helt seriøst - manden taler primært i overskrifter udadtil og er ikke nogen stor taktisk mester, men jeg ubetinget enig med dig i, at historien vil vise, at han har været en af de absolut vigtigste trænere i AGF's historie.
 
En buste af David, med en variation af præcis dette, ville klæde indgangspartiet til det nye stadion. Helt seriøst - manden taler primært i overskrifter udadtil og er ikke nogen stor taktisk mester, men jeg ubetinget enig med dig i, at historien vil vise, at han har været en af de absolut vigtigste trænere i AGF's historie.
Man må håbe at han får gjort noget tilsvarende i Horsens, ellers er det nok svært at se ham fortsætte.
 
David har før håndteret et betændt omklædningsrum som både spiller og træner.

View attachment 5646
Så en serber i Danmark der i sagens natur taler gebrokkent engelsk og forsøger at finde sig til rette i et for ham totalt fremmed land - ham har nogle spillere simpelthen voksenmobbet fordi han læspede lidt ?

Skuffende opførsel. De skulle have smæk med en våd søndagsberlinger. Eller en tur til Beograd og forsøge at begå sig der.
 
Så en serber i Danmark der i sagens natur taler gebrokkent engelsk og forsøger at finde sig til rette i et for ham totalt fremmed land - ham har nogle spillere simpelthen voksenmobbet fordi han læspede lidt ?

Skuffende opførsel. De skulle have smæk med en våd søndagsberlinger. Eller en tur til Beograd og forsøge at begå sig der.
Gad vide hvilke spillere vi taler om?
 
Last edited:
Ift David er det smag og behag - men der kan også bygges reelle cases op man kan forholde sig til.

Vi kan starte med Wieghorst, fordi alle skridt før ham blev ædt i nedrykningen. Det er unfair overfor fx Ove P, men sådan er vilkårene også

Så der er Wieghorst, Glen, David, Uwe og nu JP.

Hvad er kriterierne?
Hvordan vurderer man forudsætningerne (hvis overhovedet)?

Jeg kan godt se casen for David. Euro-playoff og 3. Plads. Etablering af en fysisk spillestil og en fed attitude.

Mit bud er at Uwe vil stå stærkere end David. Det synes jeg virker mere rigtigt. Men det er en tabt case, fordi alle elsker David, mens Uwe er lidt hårdere at holde af. Jeg ser bare David falde ved den samme forhindring (edit: forhundringer var ER, ikke David, han havde forhindringer) som mange andre AGF-trænere: at have bolden og dominere mindre hold. Den del fik Uwe styr på på et helt andet niveau end andre.

Hvis vi ser på forholdene omkring holdet, skal David måske have kredit for at rette op på kulturen. Der har jeg ikke samme ide om Uwe og/eller Glen. Til gengæld vil det overraske mig såre, hvis ikke Glen og Uwe har sat større aftryk på de øvrige forhold omkring hold, træning osv.
 
Mit bud er at Uwe vil stå stærkere end David. Det synes jeg virker mere rigtigt. Men det er en tabt case, fordi alle elsker David, mens Uwe er lidt hårdere at holde af.
Jeg er enig i du taber den, men ikke fordi David er mere likable end Uwe, men fordi jeg tror du reducerer kultur til blot at være endnu en ting man kan måles på.

Kultur står foran ALT og reducerer eller forstærker alle andre tiltag. "Kultur æder strategi til morgenmad" er et favoritudtryk hos mig. En god kultur ksn æde selv de største idioter på ledelsesgangen, mens en dårlig kultur kan ødelægge alle gode tiltag og karrierer der kommer i nærheden.

For mig er der også et klart før og efter David. Han var med til at jage de sidste rester af Stampes alt for hårde kultur ud af fredensvang, uden at trampe på den. Han var med til at fjerne det ironiske skær alle havde omkring AGF og vise os hvor stor og vild en klub det er og forstå at det skal tages alvorligt!

Jeg vil gerne give Uwe masser af kredit i vores udvikling, men han stod på skuldrene af David. David stod ikke på skuldrene af Glen er min påstand!
 
Jeg vil ikke blande mig i en debat om trænerne men bare nævne den tanke, at det måske også er “tiden” generelt, der endelig løb lidt fra Stampe, Tøffe, Nielsen og Duncan-typerne.
Det med at kæmpe for trøjen, en tackling der synger i knoglerne og at skyde brystet frem er ok dyder, med mindre de lige toppes med en for giftig machokultur som jeg synes netop de udtrykte.

Edit: Beklager hvis jeg træder på nogen af heltene 🙏
 
Jeg er enig i du taber den, men ikke fordi David er mere likable end Uwe, men fordi jeg tror du reducerer kultur til blot at være endnu en ting man kan måles på.
Måske har du ret.

Min udfordring er, at jeg gerne vil kvalificere i det mindste min egen holdning. Til det formål tager jeg gerne argumenter ind, både for/imod, og hvilken parametre der skal vægtes hvor meget.

Jeg køber gerne at kultur er vigtig og man kan virkelig ødelægge meget med forkert kultur. Men det er samtidig en meget subjektiv ting og svær at adskille samt kvantificere. David Nielsen var også Jacob Nielsens tredje træner i AGF. Hvor meget var i direkte forlængelse af det projekt og ændringer fra det?

Jeg ved mange har talt om følelsen af et hold der ikke taber med flere mål = er solidt. Det er ikke en væsentlig parameter i min evaluering, men kan tælle for andre.

At AGF ikke blev set ironisk har jeg også lidt svært ved. Mon ikke der var nogen ironisk distance i det grimme forår? Ligesom holdet blev taget alvorligt da de vandt i Parken og var reelle udfordrere (desværre som altid med AGF kun en kort overgang - der var dén igen har to trænere senere).

Hvis Glen havde haft et stærkere hold, var AGF blevet taget mere alvorligt dengang. Men omvendt er der helt sikkert noget i Davids fremtoning der i hvert fald i den gode periode fremstod ret godt ... Men som jeg synes blev ret slidt i den dårlige periode (Uwe havde også sværere ved sit image i sit dårlige forår, og han skiftede til 'sad Uwe').

(Dette afsnit er hypotetisk og kun et muligt scenarie)Måske ser vi om et par år tilbage på 'All talk and no wins' perioden under David og Uwe og en evolution fra knolde- og frisparkerbold under David, til fastholdt intensitet med tilføjet boldbesiddelse under Uwe og så til JP og næste, hvor man fik taget Davids ukonstruktive hulemand ud af spillestilen og bygget finesse på Uwes defensive fundament - og begyndte at vinde noget.(hermed afsluttes afsnittet om en hypotetisk mulig fremtidig vurdering).

Jeg kan ikke score den kultur ordentligt. Den kan ikke isoleres, og jeg kan ikke verificere hvad er ændret, samt om det var et solidt ryk i rettet, eller en generation af spillere med træls kultur, der endelig havde nået endestation, enten pga alder eller fordi niveauet blev overhalet af AGFs økonomiske formåen.

David fortjener sin plads i rækken og har sat sit præg på klubben. Der var en 3. Plads og en aggressiv, fysisk spillestil som dels var en styrke og dels - tror jeg - en svaghed for at udvikle holdet. Der var en kulturpåvirkning i retning af noget bedre - jeg kan ikke sige hvor meget eller præcis hvad, men noget var der. Og han havde en attitude der holdt meget længe.
 

Latest posts

Back
Top