New posts

Galehusligaen Galehusligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 93
  • Views Views: Views 7K
Galehusligaen Galehusligaen 2025/2026
Jeg er enig i du taber den, men ikke fordi David er mere likable end Uwe, men fordi jeg tror du reducerer kultur til blot at være endnu en ting man kan måles på.

Kultur står foran ALT og reducerer eller forstærker alle andre tiltag. "Kultur æder strategi til morgenmad" er et favoritudtryk hos mig. En god kultur ksn æde selv de største idioter på ledelsesgangen, mens en dårlig kultur kan ødelægge alle gode tiltag og karrierer der kommer i nærheden.

For mig er der også et klart før og efter David. Han var med til at jage de sidste rester af Stampes alt for hårde kultur ud af fredensvang, uden at trampe på den. Han var med til at fjerne det ironiske skær alle havde omkring AGF og vise os hvor stor og vild en klub det er og forstå at det skal tages alvorligt!

Jeg vil gerne give Uwe masser af kredit i vores udvikling, men han stod på skuldrene af David. David stod ikke på skuldrene af Glen er min påstand!

Det er selvfølgelig oplagt at fokusere på superligaholdet og trænerne der, da det er den del som er mest promoveret.

Jeg tænker dog det var ansættelsen af JN som startede det hele. Det krævede en kæmpe oprydning efter årtiers dårlig ledelse og en forkert opfattelse af hvem og hvad man var som klub. Han var nødt til at skære helt ind til benet og der blev debatteret heftigt, da man tyndede kraftigt ud i de ansatte. I og for sig en meget normal procedure, når der kommer en ny direktør til som skal ændre netop kulturen. Man var blevet den her klub som mente man var stor men ikke rigtig havde noget i det, hverken spillemæssigt eller økonomisk = det krævede en genstart.

Det var som om folk (debattører/meningsdannere/journalister) glemte, at der var en del illoyale som agerede utætte vandrør og reelt modarbejdede klubben, selvom de hver måned fik deres løn. Den evige modstand fra Stiften i de år og især deres surhed over, at de ikke længere havde adgang til de indre linjer var sjov at følge fra sidelinjen. Derfor har der også være en del kampe, med netop Stiftens journalister igennem årene.

JN (LF kan vel nævnes i samme ombæring) var også nødt til at ændre opfattelsen af AGF i fodbold Danmark. Det gav sig indimellem udslag i nogle markante udtalelser på live tv og i de skrevne medier men (for mig at se) var mest et udtryk for en nødvendighed, da man ikke kunne leve med den status man havde. Det har vel været alt fra kampen om mandagskampe, fordeling af tv-midler, fokus på dommerne og måske hvordan de havde en tendens til at dømme f.eks. fordel Fck (så snart man italesætter den slags, så ved dommerne der er fokus på det og de bliver derfor selv nødt til at overveje deres ageren) samt en sætning jeg ikke kan huske men noget med, at spillerne skulle kigge ned i deres bukser :oops: - vel nærmest helt utænkeligt at udtale i dag.

Ungdomsafdelingen har vist været et kapitel for sig men der har jeg ikke været tæt nok på, til at give en konkret vurdering. Der har bare været mange løse historier om hvordan man agerede og der blev ikke rigtig produceret talenter, i forhold til byens størrelse = der var noget som tydeligt ikke virkede.

Jeg tænker der kan laves en rigtig lang liste med punkter som har været med til at definere "det nye AGF" og ikke klubben som sygnede hen i årtier. Det har været spændende at følge fra sidelinjen - det gælder også den modstand som der har været mod forandringerne. Noget som rigtig mange er dårlige til at acceptere eller kan se fornuften i - det er nemmere at gøre som vi plejer. Plejer havde bare ikke virket i umindelige tider og derfor skulle der ryddes op.
Det har desværre taget længere tid, end jeg havde håbet men det ser ud til vi nærmer os en tid, hvor basen er bygget og der nu kan bygges ovenpå. De næste 3-7 år skal vi så have taget de store skridt som er helt op.

Som en generel kommentar til denne debat, så er der i historieskrivning en tendens til at kåre helgener og skurke på bagkant.

En årsag til det er bl.a det tager tid at fordøje. Jeg mistede meget for David pga. den sidste sæson men som tiden er gået og efter at have deltaget i mange diskussioner omkring David, Uwe, JP og andre trænere og læst mange flere indlæg, så er den sidste sæson skubbet i baggrunden og Davids arbejde med kulturændringen kommet langt mere frem i lyset for mig.

Det er ikke ens betydende med jeg har glemt eller er ligeglad med Davids mangler og fejl men kulturændringen gør, hans eftermæle står som en af de vigtigste i min tid som AGF fan.

Ang. JN: Han og David kan passende få en statue, hvor de står side om side.

Jeg synes det er lidt underligt at adskille strategi og kultur, en kulturændring kan jo også være udtryk for bevidst strategisk tilgang. Kultur æder strategi fordi man ikke pludselig kan ændre strategi så den er i modstrid med kulturen, men man kan jo godt lave tiltag der påvirker kulturen. De her buzzwords alle klubber skal have er lidt meningsløse i sig selv, men et udtryk for en intention. CV's ansættelse af JP er nok både udtryk for at der var et misforhold mellem kulturen i truppen og Uwes tilgang og at klubbens strategi gør at man vil mere i JP-retningen også ift man kan kalde kultur, fx ift hvordan talenter og nye spillere kan sluses ind på holdet og præstere.

Ift trænerne synes jeg som tidligere nævnt at alle i den store turnaround siden sidste nedrykning har deres andel i de skridt klubben har taget. Det er lidt svært udefra at sige nøjagtig hvordan og i hvilket omfang fordi så meget foregår i dagligdagen og bag lukkede døre, men man skal jo også huske at de har haft bedre og bedre forudsætninger. Uwe var bedre stillet ved at følge efter David end efter Glen og JP er bedre stillet ved at følge efter Uwe end efter David.

David fik stabiliseret resultaterne og gjort top-6 til det sportslige udgangspunkt. Han overtog også JN's rolle som den der stillede sig forrest og tog nogle konfrontationer med medierne som jeg mener har været nødvendige, men som vi nok efterhånden bedre kan bevæge os udover. Bag scenen tror jeg også han har været ret 'no nonsense' og troværdig og har haft en positiv indflydelse på kulturen. Han har også kunnet gøre det ud fra en position med større styrke end sige umiddelbare forgængere og det er så igen både egen fortjeneste og pga bedre forudsætninger pga klubbens generelle udvikling.

Hvor JN selvfølgelig står mest Markant

Min holdning til JN er velkendt ellers kig på mit profilbillede ;).

Når det er sagt, er JNs stjerne hos mig falmet lidt pga. hans evige jagt på at øge indtjeningen. Jeg er som jeg også har været meget vokal omkring indædt modstander af AGF+ og det er en farce, klubben fastholdte personlige sæsonkort som den eneste i ligaen.

Min holdning til JN er velkendt ellers kig på mit profilbillede ;).

Når det er sagt, er JNs stjerne hos mig falmet lidt pga. hans evige jagt på at øge indtjeningen. Jeg er som jeg også har været meget vokal omkring indædt modstander af AGF+ og det er en farce, klubben fastholdte personlige sæsonkort som den eneste i ligaen.

Alt er bestemt ikke perfekt.. Men grunlæggende er det vel ham der har hevet sværdet ud af stenen, mest :)
Så tror vi er enige.

Hehe, jeg forestiller mig en babuschka-sten - der er mange der får mulighed for at trække sværdet ud af stenen, men der er sten nok til alle.
Eller et lille sværd der trækkes ud af et større sværd, der trækkes ud af et større sværd... Det er vist heller ikke helt klart hvad der definerer at sværdet er helt ude - et mesterskab? Måske mesterskab plus en klar plads i top-3 økonomisk? En CL-titel? :)

Hvis nogen i 2019 havde foralt mig at de næste seks år ville byde på to bronzemedaljer for dernæst at have en sæson, hvor vi spiller med i den absoluttet top efter 15. runder,
så havde jeg i hvert fald kaldt sværet for oppe.
Men mere vil selvfølgelig have mere, og hvis vi i 2031 kun står med to bronzemedaljer mere og ingen Europæiske gruppespil, så vil jeg her og nu betegne det som en skuffelse.

Hvis nogen i 2019 havde foralt mig at de næste seks år ville byde på to bronzemedaljer for dernæst at have en sæson, hvor vi spiller med i den absoluttet top efter 15. runder,
så havde jeg i hvert fald kaldt sværet for oppe.
Men mere vil selvfølgelig have mere, og hvis vi i 2031 kun står med to bronzemedaljer mere og ingen Europæiske gruppespil, så vil jeg her og nu betegne det som en skuffelse.
To sæsoner (i træk), hvor vi er med i den absolutte top efter 15 runder. Sådan så det ud sidste år:
1763554943570.webp

Vi har så 4 point mere i denne sæson og ligger kun nr. 3, men til gengæld er der et kæmpe hul ned til 5. pladsen i år.

Back