I kategorien "ligegyldige ting" og så alligevel ikke.
Så et opslag på Twitter at Skjern Håndboldklub har 27500 følgere på Youtube, som faktisk er 31500. Jeg tjekkede så lige AGF, vi har 11500. Der er plads til forbedringer på SoMe fronten.
Nu er jeg for gammel til TikTok men kan forstå, det er stedet for de unge, noget som FCM angiveligt har opdaget. Ved ikke om AGF er på TikTok men det burde vi nok være.
Man bemærker det i alle Steen Houmans analyser hvor der er en sammenligning mellem klubberne, men tallene er så tilpas mærkelige at der må være andet og mere i det end at Skjern Håndbold bare laver helt vildt mange fede opslag. Jeg ved ikke om det bare er noget med at mange AGF-fans fx ser videoer på klubbens hjemmeside eller indlagt i et debatforum fremfor direkte på YouTube og de derfor ikke tælles med og ikke genererer så mange følgere. Jeg har ingen anelse om hvorvidt AGF gør sig på TikTok, men det ville måske heller ikke hjælpe voldsomt på antal følgere på YouTube. Hvis den nye mediesatsning bliver en succes kunne det godt gå yderligere ud over tilstedeværelsen på fx YouTube, så det skal man da være opmærksom på.
AGF har angiveligt haft svært ved at finde den rette person til at varetage SoMe delen. I hvert fald til den løn de har tilbudt...
Det er en ærgerlig prioritering i min optik.
Ift. YouTube så er det mit indtryk, at mange klikker ind på en video via et andet socialt medie. Dvs. de får allerede en notifikation fra fx Facebook eller TwiX og behøver ikke en fra Youtube.
Så der ikke megen incitament til at give et "Follow" på YouTube ud over loyalitet imø.
Nu kommer AGF jo snart med "det nye AGF-TV" - og en ny app etc.
Og i spidsen for den skal Søren Højlund Carlsen stå. Og med al respekt for hans mangeårige arbejde i AGF, så vil jeg mene at han er den helt helt helt forkerte til at tegne en ny SoMe-profil i AGF fx. Så håber det at han skal skifte over til den nye medie-del i AGF betyder at andre skal overtage SoMe-delen. Det kunne være fedt - og med TikTok/Twitter/Youtube/Facebook/Instagram og hele pladen - lavet af et team der elsker den slags - og er ansat til den slags.
Hvis man tror årsagen til manglende følgere på SoMe og andet er manglende journalistisk dybde ift analyser/dokumentarer, så tror jeg man tager grueligt fejl. Og når JN/SHC i deres youtube-video her sidst siger, at intet af det vi har nu bliver taget fra os, men at fx streaming af træningskampe er noget af det man får adgang til med det nye betalte AGF-abonnement, så ved jeg tilstrækkeligt til at vide, at det ikke kommer til at gå som jeg håber.
For jeg har set talrige AGF-træningskampe gratis på stream, lige indtil Søren Højlund ikke mente det kunne svare sig, fordi der nogle gange var 1-2.000 der så med.
Nu skal vi så have dem tilbage, men betale for dem, og så samtidig høre på, at det er noget vi "får for pengene", og at vi ikke har mistet noget vi havde i forvejen, bare fordi de 1 sæson IKKE streamede kampene (med vilje sikkert - for så at kunne sige, at nu kunne man betale for at streame - og kigge sig selv i spejlet når man sagde, at vi ikke mistede noget)...
Jeg føler helt oprigtigt, at dem bag den slags kommunikation tror vi er dumme. Taler til os som om vi er dumme og husker dårligt.
Jeg kommer 100% til at kalde AGF ud for det. Og jeg NÆGTER at se på JN og SHC sige at nu kan man betale for træningskampe, og samtidig ville have lov til at sige, at vi ikke har mistet noget vi havde gratis før....
Og om jeg begriber det. Internet koster INTET i dag - og et kamera der kan streame kampen er fucking billigt. Og med GARANTI ville en af de 7-10 AGF-podcasts, eller fangrupperinger på skift kunne stå for at lave en form for gratis kommentering også, hvis det skulle være.
Jeg bliver harm over at tænke på det. Jeg gider ikke tales til, som om jeg ikke har levet som AGF gennem de sidste 10 år.
Jeg forstår godt SHC ikke selv gad stå og streame kampe som kommunikationschef. Og forstår også godt, at AGFs egne mediefolk skal have sommerferie i den periode fx.
Men det er skide ligegyldigt. Der er ALTID nogle der kan klare den slags - hvis det besluttes at det er noget man vil gøre for de fans der ønsker at se med.