New posts

Den store stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 739
  • Views Views: Views 40K
Den store stemningstråd
Hvis du tror du via et spørgeskema, hvor folk skal komme med 20 emner (vildt mange!) der indvirker på stemningen, og du IKKE tror at pyro er blandt….så tror jeg du tar fejl. Big time.
Jeg må have formuleret mig dårligt.

Spørgsmålet skulle lyde:
- Hvorfor kommer du på stadion?

Hurtigt vil "stemning" nok nævnes og så bliver spørgsmålet: "hvor meget fylder pyro i stemningen?". For mig er det ingenting. For det første kan jeg ikke selv se hvad det er som fyres af. Det lugter bare af h til og spærrer mit udsyn til banen. Jeg kan godt se at det er flot i den anden ende hvis udebane tilskuerne fyrer pyro af. Der er andre ting som fylder langt mere for mig: Capoen, Trommen, den klynge jeg står i, tribunens udformning, Kender jeg sangene, Synger andre med, at jeg ikke konstant får fyret øl i nakken, dele glæden ved scoring etc etc. Men må indrømme at det fodboldmæssige fylder rigtig meget for mig. Jeg bliver irriteret hvis jeg ikke kan se banen når vi spiller. Står der en fyr og flager med et eller andet gennem hele kampen så bliver jeg lidt halv muggen. Så jeg er nok en "af de gamle sure mænd"...

Blot et indspark om det økonomiske:

VilfortPark.dk har gennemgået alle bødesager for “tilskueradfærd” i DBU’s disciplinære sagsarkiv siden 2015/16-sæsonen (altså ca. 10,5 sæsoner, og 2025/26 kun efteråret) og summeret antal bøder + samlet bødesum pr. klub. De skriver også, at bøderne primært handler om pyroteknik, men at “tilskueradfærd” også kan være fx kast, racisme, uroligheder. De medregner kun danske turneringer (liga/pokal), ikke UEFA, og ikke økonomien ved tilskuerstraffe/stadionlukninger. (Vilfortpark.dk)
Nedenfor er listen pr. klub (Klub / Antal bøder / Bødesum), som den fremgår af optællingen:

Screenshot 2026-02-26 at 13.06.59.webp

Kilde/afgrænsning: Optælling baseret på DBU’s disciplinære sagsarkiv (tilskueradfærd-bøder), lavet af VilfortPark.dk. (Vilfortpark.dk)

Det tilsiges at ca. 95% af bøderne omhandler pyro..

Jeg må tilstå at jeg er lidt overrasket over at bøderne ikke er højere. Det var min egen fornemmelse. Der er heller ikke konstateret en stigning i udgifterne over årene så jeg må have været forkert på den i min opfattelse af at det er blevet dyrere for klubben.

Jeg må have formuleret mig dårligt.

Spørgsmålet skulle lyde:
- Hvorfor kommer du på stadion?

Hurtigt vil "stemning" nok nævnes og så bliver spørgsmålet: "hvor meget fylder pyro i stemningen?". For mig er det ingenting. For det første kan jeg ikke selv se hvad det er som fyres af. Det lugter bare af h til og spærrer mit udsyn til banen. Jeg kan godt se at det er flot i den anden ende hvis udebane tilskuerne fyrer pyro af. Der er andre ting som fylder langt mere for mig: Capoen, Trommen, den klynge jeg står i, tribunens udformning, Kender jeg sangene, Synger andre med, at jeg ikke konstant får fyret øl i nakken, dele glæden ved scoring etc etc. Men må indrømme at det fodboldmæssige fylder rigtig meget for mig. Jeg bliver irriteret hvis jeg ikke kan se banen når vi spiller. Står der en fyr og flager med et eller andet gennem hele kampen så bliver jeg lidt halv muggen. Så jeg er nok en "af de gamle sure mænd"...
Ja,tror vi er indtil flere “ sure, gamle mænd “ herinde. Det er lidt pudsigt, hvad der generer os…og det kan være så forskelligt.
Jeg synes pyro er fedt og er stemningsskabende…uanset om jeg er tæt på eller på afstand.
Det, der driller mig, er: Når folk kommer daldrende 1minut før kick-off og skal forbi….når folk igen igen skal forbi for at komme på toilet el hente mad/drikke…hvis folk kortvarigt tænder en cigaret ( sjældent )….på udebane, at man bliver moppet af andre, hvis man ikke lige gør som det bliver sagt….men jeg er blevet rundere med alderen!😃🫣🤞😮‍💨

Klubben får en finansiel (og omdømmemæssig) straf der påvirker den negativt uanset beløbenes størrelse og rolle.
Det kan jeg som fan undgå ved ikke at fyre romerlys af. Jeg hjælper klubben ved ikke at stille den værre end den allerede er.
Jeg forstår personligt slet ikke det er en diskussion eller et svært valg.

Ok, men min kommentar var til Donmiguel der skrev, at han plejede at acceptere det, men at skaden "nu havde nået et omfang" hvor han slet ikke forstod at det kunne være en diskussion.

Den opsamling der bliver linket til viser jo tydeligt at bødernes beløb i det store hele er komplet ligegyldige (3 millioner på 10 år.....). De er i øvrigt ca det samme nu som de altid har været, så at snakke om at omfanget af skaden har ændret sig er helt på månen. Og selvfølgelig er 3 millioner på 10 år ikke det der gør forskellen på om AGF kan købe X spiller lige nu eller gøre noget som helst andet. Det er jo fuldstændig absurd at tro. Men det er selvfølgelig god vand på narrativets mølle hvis man sidder og er forarget i forvejen.

Så jeg tænker vi har fået lukket det argument med at det (reelt) skader klubben mere end det skader din privatøkonomi at tabe en tyver?

Ok, men min kommentar var til Donmiguel der skrev, at han plejede at acceptere det, men at skaden "nu havde nået et omfang" hvor han slet ikke forstod at det kunne være en diskussion.

Den opsamling der bliver linket til viser jo tydeligt at bødernes beløb i det store hele er komplet ligegyldige (3 millioner på 10 år.....). De er i øvrigt ca det samme nu som de altid har været, så at snakke om at omfanget af skaden har ændret sig er helt på månen. Og selvfølgelig er 3 millioner på 10 år ikke det der gør forskellen på om AGF kan købe X spiller lige nu eller gøre noget som helst andet. Det er jo fuldstændig absurd at tro. Men det er selvfølgelig god vand på narrativets mølle hvis man sidder og er forarget i forvejen.

Så jeg tænker vi har fået lukket det argument med at det (reelt) skader klubben mere end det skader din privatøkonomi at tabe en tyver?
vi kan ihvertfald konkludere at bøderne er relativt små. Så er der alle de ubekendte økonomiske indtægter og udgifter. Dem får vi aldrig svaret på men jeg er tilbøjelig til at give dig ret i at pyro ikke er en stor nok økonomisk byrde til at klubberne gider bruge mange kræfter på det.

Jeg har så et tillægsspørgsmål: er der et sammenfald mellem pyro folket og anti politi folket? Eller kan man ikke generalisere på den måde?

Last edited:

OK. Det er muligt jeg ikke har fanget sammenhængen. Jeg forholdte mig til dit argument om at bare fordi beløbene er små er det ok eller ikke væsentligt at klubben straffes.

Og det er rigtigt, at jeg ikke forholder mig til om den finansielle straf er blevet værre.

Men det ændrer ikke på argumentet om at den finansielle straf skader klubben - så hvorfor gøre det?

Hvis jeg havde en virksomhed der over 10 år tabte tre millioner på en årsag der kunne afhjælpes eller ændres på, ville jeg da gøre det. Alt andet er da ikke rationelt. Uagtet om mine varer koster mig, lad os sige 20 eller 50 millioner stykket. Det er underordnet.

Og jeg er overhovedet ikke forarget i forvejen. Det ved jeg ikke hvor du har fra?
Jeg synes bare fortsat at romerlys er en ekstremt dårlig ide til en fodboldkamp på tribuner fulde af folk, og jeg har endnu ikke hørt argumenter der overbeviser mig om andet. Det fede ved lys, røg, stemning og gang i den overtrumfer for mig slet ikke generne ved det og det farlige i det samt de økonomiske straffe til klubben.

Men lad os stoppe her, for vi overbeviser vidst ikke hinanden :)

Men det ændrer ikke på argumentet om at den finansielle straf skader klubben - så hvorfor gøre det?

Men lad os stoppe her, for vi overbeviser vidst ikke hinanden :)

Nej, men hvis vi er enige om at vi er nede i småtingsafdelingen, så kan vi jo også finde hundredevis af andre ting vi som fans gør der "skader klubben" økonomisk. Smider du dine papkrus fra øl eller andre ting på tribunen eksempelvis? Jeg har engang stoppet et lokum godt og grundigt på det gamle stadion, er forholdsvist sikker på, at de var nødt til at ringe efter nogen til at klare det bagefter :)

Min pointe er, at så synes jeg altså i har udvandet det godt og grundigt hvis det stadigvæk skal være argumentet efter i har set ovenstående tal. Vi kan gå tilbage til at snakke omdømme og farlighed, men det økonomiske aspekt det bør vi altså have lukket med den der statistik.

Edit: og vi stopper sgu da aldrig mand, vi har det så sjovt :)

Jeg har så et tillægsspørgsmål: er der et sammenfald mellem pyro folket og anti politi folket? Eller kan man ikke generalisere på den måde?

Det er et godt spørgsmål. Jeg kan give dig min personlige mening? Altså jeg synes generelt hele den der ACAB ting er lidt latterlig sådan overordnet set. Og jeg har egentlig altid været typen der godt kunne finde på at sige "tak for din tjeneste" til betjente når jeg ser dem ude at lave noget arbejde man bare kan se er lort at lave. Og lidt gjort en dyd ud af det fordi de på mange måder ikke får den respekt de (for det meste) fortjener. Jeg kan godt lide at tro at politiet generelt er på vores side.

Men på den anden side har jeg også været ultra aktiv i den danske fanscene over måske 15 år, og der har jeg godt nok set mange rystende ting fra dansk politi i forbindelse med fodboldkampe. Både inkompetence, men også ting man kun troede skete i bananrepublikker hvor der helt tydeligt har været onde intentioner bag. Og det har været hvis ikke systematisk så i hvert fald meget udbredt og ikke isolerede tilfælde. Det er nogle år siden, men hvis det stadigvæk er på den måde, så kan jeg godt forstå det er svært ikke at hælde til anti-politi siden som ung fodboldfan.

Det gav dig nok i virkeligheden ikke rigtigt svar på noget som helst :)

Blot et indspark om det økonomiske:

VilfortPark.dk har gennemgået alle bødesager for “tilskueradfærd” i DBU’s disciplinære sagsarkiv siden 2015/16-sæsonen (altså ca. 10,5 sæsoner, og 2025/26 kun efteråret) og summeret antal bøder + samlet bødesum pr. klub. De skriver også, at bøderne primært handler om pyroteknik, men at “tilskueradfærd” også kan være fx kast, racisme, uroligheder. De medregner kun danske turneringer (liga/pokal), ikke UEFA, og ikke økonomien ved tilskuerstraffe/stadionlukninger. (Vilfortpark.dk)
Nedenfor er listen pr. klub (Klub / Antal bøder / Bødesum), som den fremgår af optællingen:

View attachment 6255

Kilde/afgrænsning: Optælling baseret på DBU’s disciplinære sagsarkiv (tilskueradfærd-bøder), lavet af VilfortPark.dk. (Vilfortpark.dk)

Det tilsiges at ca. 95% af bøderne omhandler pyro..

Jeg må tilstå at jeg er lidt overrasket over at bøderne ikke er højere. Det var min egen fornemmelse. Der er heller ikke konstateret en stigning i udgifterne over årene så jeg må have været forkert på den i min opfattelse af at det er blevet dyrere for klubben.

Bødestørrelsen er vokset betydeligt i de seneste år i en grad som Jakob Nielsen siger at de nu koster klubben så meget, så man ville have råd til en spiller mere, hvis man kunne undgå dem.

Så selvom 3 mio på 10 år ikke lyder af meget, så lyder mere end en halv mio om året voldsomt, for en klub som AGF der lever af sponsorater og ikke Champions League penge. De penge kunne have løftet truppens niveau, nu går de i stedet til bøder for noget kun et fåtal er interesseret i, skaden står slet ikke mål med antallet af personer der sætter pris på det.

Den nye Hooligan pakke gælder fra 10. marts

Fra https://agf-forum.dk/attachments/ov...kamp-mod-vold-og-utryghed-i-fodbold-pdf.6257/

4. Forbud mod besiddelse af
pyroteknik
Der lægges op til at indføre et forbud mod besiddelse af pyrotekniske artikler i
forbindelse med fodboldkampe, medmindre der foreligger et
anerkendelsesværdigt formål.
Forbuddet skal gælde inden for en zone på 5.000 meter fra fodboldstadionet i et
tidsrum fra 6 timer før og indtil 6 timer efter kampafviklingen. Personer, der
overtræder forbuddet, skal desuden kunne meddeles generel karantæne.

Attachments

Har lige trukket de 8 seneste sager ud af DBUs arkiv..

100.000 kr AGF-FCM 26 Pyro
60.000 kr RFC-AGF 25 Pyro
40.000 kr SIF-AGF 25 Ølkrus
60.000 kr FCM-AGF 25 Pyro
40.000 kr AGF-FCN 25 Ølkrus
60.000 kr BIF-AGF 25 Pyro
50.000 kr HIL-AGF 25 Racisme
60.000 kr OB-AGF 25 Pyro

Og sammenlignet med den ældste sag jeg kunne finde fra 2015 (udebane mod RFC). Her var båden på 35.000 kr. Dvs at der på 10 år er sket en fordobling i bødestørrelsen for pyro (de nævner ikke mængden af pyro i 2015 desværre).

At det så er næsten samme bøde niveau (40.000 kr) for kast med 14 ølkrus i forbindelse med AGF scoring til 2-0 finder jeg lidt tragikomisk..

Ser ud til at vi ikke vil spilde pyro på FCN og SIF men kun Ølkrus

Her er tallene for året 2025.Så med tanke på at FCK siden 2025/2026 i alt har fået bøder for næsten 11 mio. kroner, så er det faktisk en pæn stigning baseret alene på 2025. Fra 2015/16 til og med 2024 har de fået lidt over 4 gange så meget i bøder, som på ét år i 2025.

View attachment 6259
Men er det udelukkende pyro? Det lyder virkelig vildt i så fald

Så vidt jeg forstår så er de store bøder givet for optøjer. Som dem på Brøndby stadion f.eks. så det er lidt udenfor skiven i forhold til pyro diskussionen
Ud af de 610.000 kr i bøder, er de 560.000,- for pyroteknik i følge Jakob Nielsen - eller svarende til en god Superligaspiller. Så kan diskussionen omkring hvorvidt det har afgørende betydning for klubbens økonomi en gang for alle forstumme.

Ud af de 610.000 kr i bøder, er de 560.000,- for pyroteknik i følge Jakob Nielsen - eller svarende til en god Superligaspiller. Så kan diskussionen omkring hvorvidt det har afgørende betydning for klubbens økonomi en gang for alle forstumme.

Jeg forsvarer på ingen måde pyro :-)

Men jeg siger blot at min opfattelse af bøde str. var højere end den reelt er.

Nogen vil synes de 600.000 kr om året er små penge i forhold til glæden, andre vil ikke. Den diskussion må andre tage. Nu er data ihvertfald belyst.

PS: Lidt skidt at KSDH.dk fan afsnit (https://ksdh.dk/agf-fans/) åbenlyst hylder pyro...

En god Superliga spiller? Det er ca. 2 x månedsløn til PM. Hvilken god spiller kan man købe for 560.000?

Jeg ser frem til at JN sørge for at der ikke kommer pyro ind på stadion resten af sæsonen når nu han er så meget i mod det. Det kan vitterligt ikke være særligt svært med det lille stadion vi har pt, og med alle de kontrol muligheder der er.

Latest posts

Back