New posts

Den store stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 739
  • Views Views: Views 40K
Den store stemningstråd
Ja hvis Matadormix også gik ud over andre, så var sammenligningen fin, men det gør Matadormix ikke, derfor er det svært at se sammenhængen.
Jammen altså se nu hvor den sammeligning var. det var ikke i kontekst af fare mod andre, lovlighed eller ulovlighed eller alt det andet.

Der blev spurgt om argumenter der talte for pyro, ud over stemning og "det ser fedt ud", hvor jeg bare ville pointere at der ikke er nogle fordi det er hele pointent. det var alt, den sammenlignet blev ikke brugt til at sige noget godt eller dårligt om noget pyro.

jeg antager det som et fact, at klubben har det helt fint med pyro, der så mange situationer som den ovenstående, samt hvor let det er at smugle alt muligt gøgl med ind hvis man ønsker

Når nogle vagter ikke går op til en gruppe maskeklædte personer, kan der være flere årsager, end at man ikke ønsker at det uvæsen skal stoppe. Deres egen sikkerhed eller en samlet vurdering af værdien af en konfrontation i forbindelse med arrangementet. Man skal have en plan på forhånd og kunne sætte mange personer ind i sådan en aktion.

Men netop det var der også en "pro-Pyro" herinde, der nævnte at det nok ikke var noget de stemningsskabende pro-pyro folk ville kunne se sig i, for så gik det rebelske af det.. Altså handler det i så fald, lige så meget for dem, om at bryde loven, som at skabe stemning..
Det er jo præcis problemet der gør, at det aldrig vil fungere under ordnede forhold. Pyromani er noget man dyrker for sin egen skyld. Bliver man så anerkendt for det, kan det selvfølgelig i ens eget hoved blive blåstemplet, som noget man gør for andre. Menneskets fascination for ild har altid eksisteret. De fleste vokser dog fra det på et tidspunkt.

Den anden del af det, er at stå udenfor det etablerede og skabe sine egne regler. Det kan jeg sagtens have forståelse for, så længe dyrkelsen af det ikke skaber en konflikt med regler, der er skabt for andre menneskers sikkerhed. Fyrværkeri er også mere end ild. For mange stadiongængere giver det utryghed/angstoplevelse også selvom de ikke kommer hjem med en afbrændt frakke. Og ja, så ved jeg jo godt at argumentet bare er, at så skal de bare blive hjemme, så den diskussion behøver vi ikke.

Det er jo præcis problemet der gør, at det aldrig vil fungere under ordnede forhold. Pyromani er noget man dyrker for sin egen skyld. Bliver man så anerkendt for det, kan det selvfølgelig i en eget hoved blive blåstemplet som noget man gør for andre. Menneskets fascination for ild har altid eksisteret. De fleste vokser dog fra det på et tidspunkt.

Den anden del af det, er at stå udenfor det etablerede og skabe sine egne regler. Det kan jeg sagtens have sympati for, så længe dyrkelsen af det ikke skaber en konflikt med regler, der er skabt for andre menneskers sikkerhed. Fyrværkeri er også mere end ild. For mange stadiongængere giver det utryghed/angstoplevelse også selvom de ikke kommer hjem med en afbrændt frakke. Og ja, så ved jeg jo godt at argumentet bare er, at så skal de bare blive hjemme, så den diskussion behøver vi ikke.
bliver der réelt gjort noget andet, end postulering i medierne?

Last edited:
bliver der réelt gjort noget andet, end postulering i medierne?
Jeg tror helt sikkert at det er noget man diskuterer klubberne i mellem. Men ingen ønsker at gøre en fodboldkamp til et krigsområde. Så det er ikke så simpelt som du gør det til. Lige nu kører der den retssag (som bliver anket). hvor to brøndbyfans er dømt til at betale noget af den bøde Brøndby fik. Den dom vil kunne danne præcedens.

Pyrofolket taler pænt om at man står i ædruelig tilstand med et romerlys. Men sagen bag det hele er, at der er en stor utilpasset gruppe, som primært gør det for at "være imod". Og en del af dem vil også være parat til at trappe op, hvis det kommer dertil. Måske holder man dem bedst under kontrol, som det er lige nu?

Og hvis man tænker, at det jeg beskriver er Brøndby-fans (og Brøndbys problem ER klart større), så kom der lige denne artikel på bold nu:

Det er politiet der skal skride ind, de overtræder maskeforbud og pyro forbud.
Hvis politiet skrider ind, så skal det nok stoppe---det er sq ret simpelt med nogle civile der er klar til at nakke dem med masker.

Det samme kan man gøre i FCK og BF, det bør sq være en ret simpelt øvelse, jeg fatter stadig ikke at det ikke er løst for længst!

Det er politiet der skal skride ind, de overtræder maskeforbud og pyro forbud.
Hvis politiet skrider ind, så skal det nok stoppe---det er sq ret simpelt med nogle civile der er klar til at nakke dem med masker.

Det samme kan man gøre i FCK og BF, det bør sq være en ret simpelt øvelse, jeg fatter stadig ikke at det ikke er løst for længst!
Ja, for det giver bare super stemning med betjente på tribunerne

Det kan godt være jeg fik formuleret mig dårligt, det var ikke for at kalde pyro en forbrydelse uden ofre. Spørgsmålet jeg svarede på virkede bare meget ophængt på ulovligheden, fremfor at det er farligt, så jeg ønskede bare at tilføje den neuance til debatten.

syntes også det er værd at nævne, at det jo som jeg også nævte tidligere, med meget få undtagelser(hvis nogen) kun foregår på stemning og der er trods alt næsten et helt stadion ud over det, hvor man kan købe biletter til, i stedet for bevidst at købe billet til den section hvor man ved at hvis der bliver fyret pyro, så er det der
Jeg synes du fik formuleret dig fint - jeg tog egentlig bare afsæt i det, med det moralske, fordi det inspirerede mig til at debatten i et nyt lys. Et klarere lys, syntes og synes jeg selv. :)
I forhold til ovenstående citat, så er det sandt, at det (noget nær) alene er på stemningstribunen, der bliver antændt pyro, så på den måde kan man så navigere væk fra pyro.
To ting til dét:
1. Jeg skal til Vejle på søndag - vi skal stå i det ægte udebaneafsnit med trøjer fremme og hvad har vi. Her bliver det jo mere end almindeligt vanskeligt for mig og mine venner at undgå pyro, skulle nogen vælge at gå den vej på søndag. Nu er jeg pludselig i risikozonen, alene fordi jeg gerne vil leve med i en fodboldkamp, og det kan man bare ikke på "neutrale" afsnit på samme måde - det HAR jeg prøvet, det var fint nok, men ikke samme fede oplevelse. Hvad tænker du om dét?
2. Du forholder dig overhovedet ikke til den ulempe pyro forårsager for resten af stadion. Bevares, det er ikke hver gang, kampen bliver forsinket af pyro, men det er heller ikke aldrig.
Åh, vi kan meget let komme ud af et meget laaangt spor....sætter vi os op i helikopteren er der ingen tvivl om at samfundsmæssigt er Matadormix 1000-vis x farligere end pyro....sorry, jeg kunne ikke lade være.....
Matadormix forårsager helt sikkert flere skader på danskere end pyro, også selvom vi korrigerer efter alle kunstens regler. Men alene dem, der æder lortet tager skade. Pyro er jo næsten det modsatte: det er de uskyldige, der står i nærheden, der er i størst risiko for at komme til skade.

Jeg tror helt sikkert at det er noget man diskuterer klubberne i mellem. Men ingen ønsker at gøre en fodboldkamp til et krigsområde. Så det er ikke så simpelt som du gør det til. Lige nu kører der den retssag (som bliver anket). hvor to brøndbyfans er dømt til at betale noget af den bøde Brøndby fik. Den dom vil kunne danne præcedens.

Pyrofolket taler pænt om at man står i ædruelig tilstand med et romerlys. Men sagen bag det hele er, at der er en stor utilpasset gruppe, som primært gør det for at "være imod". Og en del af dem vil også være parat til at trappe op, hvis det kommer dertil. Måske holder man dem bedst under kontrol, som det er lige nu?

Og hvis man tænker, at det jeg beskriver er Brøndby-fans (og Brøndbys problem ER klart større), så kom der lige denne artikel på bold nu:

Kan ikke læse artiklen. Men har vi fortsat hooligan typer? Ikke mit indtryk - away på Sjælland.

Når nogle vagter ikke går op til en gruppe maskeklædte personer, kan der være flere årsager, end at man ikke ønsker at det uvæsen skal stoppe. Deres egen sikkerhed eller en samlet vurdering af værdien af en konfrontation i forbindelse med arrangementet. Man skal have en plan på forhånd og kunne sætte mange personer ind i sådan en aktion.
Det kan jeg naturligvis godt følge dig i – og det er jo en konkret vurdering. Jeg har ingen erfaring med security eller med, hvordan man vurderer en situation, før man griber ind – kun som fan – så det her er blot en lægmandsbetragtning.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis AGF reelt ville af med pyro, så havde de på forhånd lagt en plan for, hvordan man skulle gribe ind, hvis man så maskerede fans med fyrværkeri, der endnu ikke var tændt. Jeg ville mene, at 2-3 vagter, der stille og roligt fjernede én person med maske og fyrværkeri, kunne sende et stærkt signal. Næste gang kunne man så tage én mere.

Det kan jeg naturligvis godt følge dig i – og det er jo en konkret vurdering. Jeg har ingen erfaring med security eller med, hvordan man vurderer en situation, før man griber ind – kun som fan – så det her er blot en lægmandsbetragtning.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis AGF reelt ville af med pyro, så havde de på forhånd lagt en plan for, hvordan man skulle gribe ind, hvis man så maskerede fans med fyrværkeri, der endnu ikke var tændt. Jeg ville mene, at 2-3 vagter, der stille og roligt fjernede én person med maske og fyrværkeri, kunne sende et stærkt signal. Næste gang kunne man så tage én mere.
Problemet er at vagterne ikke ved om det er tilstrækkeligt med 2-3 vagter, eller om han er coked-up på et eller andet, og fuldstændig ligeglad, eller om der lige pludselig er 8-10 “venner” der overfalder vagterne. Når folk iklæder sig masker, så skal man være varsom med at gribe ind.

Problemet er at vagterne ikke ved om det er tilstrækkeligt med 2-3 vagter, eller om han er coked-up på et eller andet, og fuldstændig ligeglad, eller om der lige pludselig er 8-10 “venner” der overfalder vagterne. Når folk iklæder sig masker, så skal man være varsom med at gribe ind.

Det er en livlig fantasi du har. Har der været mange eksempler i Aarhus med cooked up folk som overfalder vagter eller politi folk?

Problemet er at man fra AGFs side tillader folk at få i dusinvis af romerlys med ind. Man kan stoppe det ved indgangen, hvis man vil.

Matadormix forårsager helt sikkert flere skader på danskere end pyro, også selvom vi korrigerer efter alle kunstens regler. Men alene dem, der æder lortet tager skade. Pyro er jo næsten det modsatte: det er de uskyldige, der står i nærheden, der er i størst risiko for at komme til skade.
hvad har jeg dog startet med den matadormix... :ROFLMAO:

Jeg er så pisse træt af det pyro. Det får mig ligefrem til ikke at støtte Tifo arbejdet fordi det virker til at være ntegreret/koordineret med det arbejde (typisk tændes under bannere, favorable placeringer af "tilfældige pyro mennesker" etc).

Og jeg ser dælme heller ikke familie fædre i 40erne stå og fyre pyro af. Jeg husker godt nogle af galehus østs yngre engagerede medlemmer havde det med og de var ikke på stoffer eller stang stive. Der var en konsensus om at det var harmløst den gang (ihvertfald fra min side) og de fik også respekt for det fra andre dele af miljøet. Nu skader det klubben i et omfang så jeg slet ikke kan forstå det er en diskussion.

Latest posts

Back