New posts

Den store EM ‘24-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 430
  • Views Views: Views 20K
Status
Not open for further replies.
Den store EM ‘24-tråd
Det eneste der har ændret sig væsentligt, er trænerteamets vilje til at tage chancer og spille direkte og aggressivt fodbold.
Ja, udover at Eriksen og Kjær ikke helt har samme niveau mere, at Højlund ikke ramte nogen form og at Skov-Olsen og Damsgaard er langt fra 2021-niveauet, så skyldes det udelukkende trænerteamets vilje.

Man kan sige, at hvis Danmark havde en talentmasse som England eller Tyskland, så burde man have udtaget nogle andre spillere - eller gøre det fremadrettet. Men det er lige pt. svært at se, at vi har nogen der kan overtage efter Christian Eriksen. Vi fik et lille gennembrud fra Morten Hjulmand, men han er jo ret beset ikke en spiller, der vil komme til at spille på et tophold i en af de helt store ligaer.

Vi fik et lille gennembrud fra Morten Hjulmand, men han er jo ret beset ikke en spiller, der vil komme til at spille på et tophold i en af de helt store ligaer.

Han har i lang tid været sat i forbindelse med Spurs. Der har også været rygter om Manchester United og PSG. Jeg vil være overrasket hvis ikke, han spiller i relativ stor klub i en top 5 liga efter sommerferien.
Men i forhold til landsholdet og Eriksen afløser, så er det ikke ham. Han er mere en terrier, en 6er som har et godt øje for at gå med frem og ret god i boldomgangen men kreativ spiller, er han ikke.

Men det er lige pt. svært at se, at vi har nogen der kan overtage efter Christian Eriksen.

En 1:1 afløser kan jeg heller ikke få øje på men jeg bliver nød til igen at nævne O'Riley som en spiller, der kan give os noget chanceskabende spil og målfarlighed (ja, jeg vil også gerne se ham på et højere niveau end Celtic).
Daramy er vel på papiret en af de mest kreative spillere vi har, som også spiller på et nogenlunde højt niveau men det kræver, vi spiller med kanter.

Ja, udover at Eriksen og Kjær ikke helt har samme niveau mere, at Højlund ikke ramte nogen form og at Skov-Olsen og Damsgaard er langt fra 2021-niveauet, så skyldes det udelukkende trænerteamets vilje.

Man kan sige, at hvis Danmark havde en talentmasse som England eller Tyskland, så burde man have udtaget nogle andre spillere - eller gøre det fremadrettet. Men det er lige pt. svært at se, at vi har nogen der kan overtage efter Christian Eriksen. Vi fik et lille gennembrud fra Morten Hjulmand, men han er jo ret beset ikke en spiller, der vil komme til at spille på et tophold i en af de helt store ligaer.
Der var dog talent nok i truppen i 2024, til at være dominerende på bolden i alle tre gruppekampe, så helt skævt er det nok ikke. Men når man bruger alt den boldbesidelse til konstant at spille bolden til siden, så er det taktikken der er noget i vejen med, og den ligger hos trænerteamet ikke spillerne.

Hvis man skal kritisere Hjulmand ift. spillermaterialet, så skal kritikken i min optik gå på to ting.

1) Han udtager en masse kantspillere, men han når aldrig til at spille med dem for alvor. Damsgaard, JBL og Dreyer er ‘spildte’ pladser, når han i de fire kampe spiller stort set uden kantspillere. Jeg havde forventet, at vi ville veksle systemet mere.

2) Mathias Jensen. Han er ikke i nærheden af at få en kamp, og det er for mig ubegribeligt, hvorfor han er med i stedet for O’Reiley, hvis han ikke er udset til at spille en rolle.

For mig at se, bruger Hjulmand for lidt af sin offensive trup ift. hvor dårligt vi var kørende offensivt, og jeg syntes, det et problematisk, at han tilsyneladende insisterer på at spille et system, der udelukker en stor del af de offensive muligheder.

Problemet var det samme i Qatar. Her forsømte han også at udnytte truppen, på trods af, at offensiven slet ikke hang sammen.

Der var dog talent nok i truppen i 2024, til at være dominerende på bolden i alle tre gruppekampe, så helt skævt er det nok ikke. Men når man bruger alt den boldbesidelse til konstant at spille bolden til siden, så er det taktikken der er noget i vejen med, og den ligger hos trænerteamet ikke spillerne.
Jeg er helt med på vognen i forhold til at der var for meget boldflytteri på det danske hold. Men det hænger jo også sammen med at vi ikke har den samme kreativitet og fart hos spillerne. Og så er vi tilbage ved problemet med at vores materiale, især på den centrale midtbane, ikke længere er i europæisk topklasse.

Andersens hånd "flagrer" ikke! Den er i en naturlig position. Delaneys fucking storetå er offside - resten af ham er onside. Det er sguda en åndssvag regel! Offside handler om, at den angribende spiller ikke skal have en uretfærdig fordel af sin position - forklar mig lige hvordan Delaney drager fordel af sin storetås position i dén situation?
Og ja, sådan er reglerne, men derfor kan man jo godt have en holdning til, at reglerne er uhensigtsmæssige. Når man så er i sine følelsers vold, bliver "uhensigtsmæssig" byttet ud med "latterlig" - lad nu Hjulmand og spillerne være mennesker, uden at de behøver være patetiske.

Lad os prøve at være lidt logiske her. Hvis der skal være en offsideregel som skal håndhæves præcist, så skal der trækkes en grænse et sted og at den er trukket dér er det eneste logiske og korrekte. Du kan jo ikke have en regel der siger at angriberen må have ca 10% af kroppen over linien eller at dommen skal have en vurdering af om der er "en uretfærdig fordel" eller ej. Hvordan skulle det virke i praksis. Så er vi tilbageved tidligere slutrunder og alle mulige skandalekendelser.

Reglen her er let at forholde sig til: Man holder sig bag ved bageste mand og spiller man lige til grænsen, så risikere man at overskride den. Det er bare ærgeligt, men sådan er det.

Lad os prøve at være lidt logiske her. Hvis der skal være en offsideregel som skal håndhæves præcist, så skal der trækkes en grænse et sted og at den er trukket dér er det eneste logiske og korrekte. Du kan jo ikke have en regel der siger at angriberen må have ca 10% af kroppen over linien eller at dommen skal have en vurdering af om der er "en uretfærdig fordel" eller ej. Hvordan skulle det virke i praksis. Så er vi tilbageved tidligere slutrunder og alle mulige skandalekendelser.

Reglen her er let at forholde sig til: Man holder sig bag ved bageste mand og spiller man lige til grænsen, så risikere man at overskride den. Det er bare ærgeligt, men sådan er det.
I princippet helt enig. Men man kunne også have lavet den gamle regel om at "være på linje" om, så angriberen først er offside, hvis han er helt fri af sin modstander (luft imellem). Det ville tilgodese angrebsspillet mere.

Hvis skal håndhæves så præcist, så kræver det i hvert fald at der ikke er nogle fejlmargen i systemerne. Altså at registrering af berøring af bold er 100 % nøjagtig og fastsættelse af offsidelinjen er 100 % nøjagtig. Er de to forhold ikke gældende, så bør der efter min mening være en bufferzone på 20 cm (eller hvad der nu giver mening for at tage højde for fejlmargen).

I øvrigt i forhold til offsiden på Joachim Andersen, er der så nogen der ved hvilken spilsekvens det er offsiden bliver dømt på?

TV2 stopper billedet der hvor Andreas Christensen hopper op og snitter bolden videre.
1719824724239.png
Men jeg synes ikke Delaneys positur (han læner sig ligesom let fremad) i det frame stemmer særligt godt overens med den grafik der bliver vist ifm offside (Delaney læner sig her mere tilbage). Det ser i hvert fald ikke ud til at det er hans storetå der er længst fremme i det øjeblik.
1719824803270.png
Delaneys positur passer til gengæld bedre, hvis offsiden er baseret på det tidspunkt hvor bolden snitter Rudiger eller Højlund. Her er Delaneys fod tættest målet i forhold til hans overkrop. Men i den sekvens synes jeg bare det ligner at det er Rudiger og ikke Højlund der rammer bolden, men det er stort set umuligt at afgøre.
1719824837657.png

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken sekvens det er Delaney bliver dømt offside på. Og grunden til at jeg gerne vil det, er for bedre at forstå hvordan semiautomatisk offside virker og hvilke usikkerheder der er.

Så lige at bold har en artiklen hvor teknologien forklares yderligere

Synes semiautomatisk er genialt, men det er ikke nøjagtigt, så der skal imo tages højde for en fejlmargin.

Hvis skal håndhæves så præcist, så kræver det i hvert fald at der ikke er nogle fejlmargen i systemerne. Altså at registrering af berøring af bold er 100 % nøjagtig og fastsættelse af offsidelinjen er 100 % nøjagtig. Er de to forhold ikke gældende, så bør der efter min mening være en bufferzone på 20 cm (eller hvad der nu giver mening for at tage højde for fejlmargen).
Så skubber du jo bare målingen til et andet sted. Et eller andet sted skal der jo være en skærelinje. Diskussionen i dit eksempel bliver så om han var 19,5 cm eller 20,5 cm over. Den nuværende er den eneste måde at gøre det på. Enten er du offside eller ikke. Hvis du først overlader bufferzonen til menneskelige øjne, så kan du ligeså godt undlade at have VAR. Den semi-automatiske som vi så i kampen fungerer jo lige for alle hold. Med mindre man da tror, at de øverste bosser har udstukket retningslinjer om at nogle hold skal favoriseres, og det element kan du bedre fjerne ved at have en computer til at sætte stregerne uanset om den er snæver eller ej.

2) Mathias Jensen. Han er ikke i nærheden af at få en kamp, og det er for mig ubegribeligt, hvorfor han er med i stedet for O’Reiley, hvis han ikke er udset til at spille en rolle.
O'riley er ikke med fordi han spiller i en meget ringe liga, og for et hold hvor de fleste kampe bedst kan beskrives som træningskampe. MJ spiller trods alt fast i en af de bedste ligaer i verden. Dertil har Jensen også både slutrundeerfaring og erfaring med landsholdet. O'riley skal nok få sin chance men det er helt fint at det ikke lige bliver til en slutrunde. Det vil undre mig meget, hvis han ikke er med i de kommende landsholdsudtagelser. Men det ville være noget nemmere, hvis han ikke spillede i den skotske liga.

O'riley er ikke med fordi han spiller i en meget ringe liga, og for et hold hvor de fleste kampe bedst kan beskrives som træningskampe. MJ spiller trods alt fast i en af de bedste ligaer i verden. Dertil har Jensen også både slutrundeerfaring og erfaring med landsholdet. O'riley skal nok få sin chance men det er helt fint at det ikke lige bliver til en slutrunde. Det vil undre mig meget, hvis han ikke er med i de kommende landsholdsudtagelser. Men det ville være noget nemmere, hvis han ikke spillede i den skotske liga.

Det her argument bliver ikke bedre i mine ører af at blive gentaget. Kasper Schmeichel spiller i Anderlecht, en mindre klub end Celtic. Andreas Skov Olsen spiller i Club Brugge, som jeg ikke ser som større end Celtic. Brian Laudrup spillede i Rangers, da han havde en kanon slutrunde i 1998. Cornelius er rejst fra Trabzonspor til landsholdet, i 21 var Anders Christensen med fra Malmø.

Så "Celtic er en lille klub" gælder kun for den spiller, der vel har haft den mest spændende sæson i CL og generelt har fremtiden for sig. Det forstår jeg ikke.

Men mon ikke en ny landstræner kommer med nye navne og nye kæledægger.

Så skubber du jo bare målingen til et andet sted. Et eller andet sted skal der jo være en skærelinje. Diskussionen i dit eksempel bliver så om han var 19,5 cm eller 20,5 cm over. Den nuværende er den eneste måde at gøre det på. Enten er du offside eller ikke. Hvis du først overlader bufferzonen til menneskelige øjne, så kan du ligeså godt undlade at have VAR. Den semi-automatiske som vi så i kampen fungerer jo lige for alle hold. Med mindre man da tror, at de øverste bosser har udstukket retningslinjer om at nogle hold skal favoriseres, og det element kan du bedre fjerne ved at have en computer til at sætte stregerne uanset om den er snæver eller ej.
Nej, målingen skal være det samme sted og foretages på samme måde, men der skal tages højde for at der er usikkerhed i systemet. Hvis usikkerheden i systemet svarer til eks. 20 cm, så skal dommerens og linjedommerens kald på banen ikke omstødes, når VAR systemet registrerer en offside mindre end 20 cm. Så en offside, registret i VAR systemet, på ca. 3 cm som vi så DK kampen, vil ikke medfører omstødelse af dommerens kald, men det vil en offside på 21 cm, da spilleren så med sikkerhed er offside.

Så lige at bold har en artiklen hvor teknologien forklares yderligere

Synes semiautomatisk er genialt, men det er ikke nøjagtigt, så der skal imo tages højde for en fejlmargin.
Det er så fint - jeg drømmer bare om, at man går tilbage til det, vi blev lovet med VAR i sin tid: Klart og tydeligt!
Det er sguikke en klar og tydelig dommerfejl, at lade JA's mål stå fordi Delaneys storetå måske - måske ikke - er off side.
Det er sgu ikke et klart og tydeligt straffe som ingen på banen så, eller brokkede sig over, før VAR gik balalajka.
I samme ånd: Det var ikke klart og tydeligt, da Beijmo blev dømt off side hjemme mod FCK (dén kamp, hvor Tøfting efter kampen påpegede det med frames).

Kunne vi ikke nok lade spillet rulle, og så lave VAR protokollerne sådan, at man KUN blander sig i afgørende kendelser såfremt man kan modbevise dommerens afgørelse inden for 30 sekunder? Hvis det skal tage mere end dét, er det I HVERT FALD ikke hverken klart eller tydeligt.

Nej, målingen skal være det samme sted og foretages på samme måde, men der skal tages højde for at der er usikkerhed i systemet. Hvis usikkerheden i systemet svarer til eks. 20 cm, så skal dommerens og linjedommerens kald på banen ikke omstødes, når VAR systemet registrerer en offside mindre end 20 cm. Så en offside, registret i VAR systemet, på ca. 3 cm som vi så DK kampen, vil ikke medfører omstødelse af dommerens kald, men det vil en offside på 21 cm, da spilleren så med sikkerhed er offside.
Men kan du garantere at det så er 21 cm og ikke 19,9 cm? Usikerheden måles jo fra et udgangspunkt.

I princippet helt enig. Men man kunne også have lavet den gamle regel om at "være på linje" om, så angriberen først er offside, hvis han er helt fri af sin modstander (luft imellem). Det ville tilgodese angrebsspillet mere.

Jeg ser bare at grænsen bliver flyttet-vi kommer til at se PRÆCIS de samme problemstillinger og diskusioner som nu….. eneste forskel er om han var HELT fri af forsvaret, eller 1 cm på “den nye” forkerte side.

Jeg kan godt forstå argumentet, men jeg køber ikke, at det er derfor, han ikke er med. Han var trods alt inde over truppen, har været med før og blev siet fra helt til sidst. Hvis klubben var diskvalificerende, ville han ikke være i nærheden af holdet og som andre er inde på, er der rigeligt med andre spillere med fra mindre klubber.

Jeg er med på, at MO ikke ville starte nogle kampe. Men jeg har svært ved at følge logikken i, at Mathias Jensen er udtaget, når han ikke skal spille et minut og når han nærmest aldrig har spillet en god landskamp.

Samtidig lader Hjulmand en fremadstormende, dynamisk midtbanespiller, med tur i den, selvtillid (og lækkert hår) blive hjemme. Ja, han spiller i Celtic. Men han har også performet i CL, og han er jo helt tydeligt væsentligt bedre end niveauet i den skotske liga.

Jeg havde hellere set den plads gå til MO, som måske kunne have spillet eller fået vigtig slutrundeerfaring. Nu blev den brugt på, at Mathias Jensen kunne splinte den.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back