New posts

Den store EM ‘24-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 430
  • Views Views: Views 20K
Status
Not open for further replies.
Den store EM ‘24-tråd
Der er andre, meget større europæiske lande, som ikke har været ved en slutrunde i årevis. Vi er med stort set hver eneste gang.

Når jeg tænker på, hvad Belgien har haft af spillere de sidste 10 år, så kan vi i Danmark godt være bekendt med vores resultater.

At jeg så godt kunne ønske mig noget mere seværdigt fodbold og at jeg frygter for fremtiden er en anden snak men pt. synes jeg altså ærlig talt det er forkælet af forlange mere end hvad vi har leveret til denne slutrunde.

Solidt uden at være prangende....altså indtil vi laver en 92 på Tyskland i morgen aften 😈

Handlede kontroversen i Mexico ikke mere om at vi kunne have mødt Marokko fremfor Spanien, altså faktisk lidt den snak der har været om de gule kort til dette EM. Jeg tror nu også der kan være en pris at betale for at gøre sig ringere end man er, og i dette tilfælde kan man også sige at næste modstander ville have været mindst lige så svær når Slovenien nu møder Portugal. Hvis vi skulle noget skulle vi have forsøgt lidt mere for at vinde kampen og det er ærgerligt at Danmark ikke rigtig har en god lang kontramaskine.
Jeg kan ikke huske, om det var Marokko, men tyskerne fik en lettere modstander end Spanien.

Vi har imo én verdensklassespiller og det er AC. Eriksen på hans bedste dage, holder stadig høj international niveau, det samme gør PEH på hans bedste dage. Thats it. Resten af truppen er en mellemting mellem blød mellemvare og god international niveau.
Så er der nogen som forhåbentlig kan tage skridtet op som en Hjulmand og Højlund men pt. har vi ikke en ny Eriksen på vej.

Vi må bare erkende, at sådan er det for et lille fodboldland men fordi vi har været forkælet med 80er landsholdet, 92 EM vinderne og andre fine slutrunde resultater, så er der urealistiske forventninger til hvad et dansk landshold skal opnå. Ingen udenfor DK vil i ramme alvor nævne os som EM vindere heller ikke som outsider og med rette.

Præcis min pointe.. Ser man så på Serbien og Slovenien kan man også finde bløde mellemvarer spillere. Og verdensstjerne! Oblak (Slovenien), Vlahovic (Serbien).. Så forskellen er bare ikke stor på os, og så dem som folk ser som små i forhold til os.

Jeg kan ikke huske, om det var Marokko, men tyskerne fik en lettere modstander end Spanien.
Jeg var også nød til lige at tjekke for jeg tænkte først at det var Mexico de mødte i stedet, men det var trods alt værtsnationen og heller ikke nødvendigvis en meget let kamp. Selvom det ville være bedre end Spanien. Vesttyskland mødte så Mecico runden efter hvor de vandt på straffespark.

Marokko frem for Spanien var naturligvis en meget stor forskel. Derefter kunne vi så have mødt Mexico og så Frankrig for lige at tage Vesttysklands vej som den blev dengang og Frankrig havde vi måske heller ikke lige besejret, men det havde været en anden historie hvis det hold havde nået en vm-semifinale.

Pointen med det ift det nuværende em og tredjepladsens mulige nemmere modstander: selvfølgelig er det bedre at fedte og spekulere sig længere i turneringen hvis vi kunne have fået en nemmere vej. Man risikerer så at ryge ud til et dårligere hold, men man kan også ryge ud til et bedre hold lidt senere i turneringen og jo færre af de store vi skal forbi des større chance for noget stort.

Nu havde det så ikke hjulpet ret meget, vi skulle have vundet gruppen for at forbedre situationen for måske er det faktisk bedre med Tyskland fremfor Portugal. Og det bliver meget spekulativt hvis man skal tænke endnu længere frem selvom det i det her tilfælde virker helt utænkeligt at Georgien slår Spanien og bliver næste modstander hvis vi slår tyskerne.

Jeg forstår simpelt hen ikke den der præmis / bortforklaring om at Slovenien og Serbien er velspillende hold.
De er totalt elendige og har elendige spillere. Vi burde have vundet klart over begge, men er bare endnu mere elendige pga. Hjulmand/Wieghorsts røvsyge spil.
Vi har 1000x mere talent end vi viser.

Hvis Serbien er totalt elendige og har elendige spillere, så kan det samme siges om Danmarks spillere og forventninger må være derefter.

Enten overvurderer du kvaliteten af DK's spillere eller undervurderer serberne. Det er hold på nogenlunde samme niveau.

Hvis Serbien er totalt elendige og har elendige spillere, så kan det samme siges om Danmarks spillere og forventninger må være derefter.

Enten overvurderer du kvaliteten af DK's spillere eller undervurderer serberne. Det er hold på nogenlunde samme niveau.

Jeg havde heller ikke høje forventninger til landsholdet i denne turnering men det var mest pga. udtagelsen og udsigten til at bringe spillere som nærmest ikke har spillet (der har Hjulmand så været meget selektiv indtil videre). MEN jeg syntes godt nok i taler holdet ned og kalder materialet helt forfærdeligt - der er jeg uenig. Så ringe er det heller ikke.

Serbien er et stykke nede på ranglisten over landshold og omkring dem, er der en del hold som jeg tror de fleste af os ville forvente en sejr imod. Nu kender jeg ikke kriterierne bag ranglisten men umiddelbart ville jeg tro den var en ok indikator på styrkeforholdene. Vi har vist kun mødt dem 3 gange før og alle gange vundet med 2 mål.
Vi er selv faldet tilbage fra nr. 9 til nr. 21 på listen de senere år.

1719607395421.png

En mere generel betragtning.

Peter Møller, Hjulmand og spillerne har selv talt holdet op og talt om attraktiv, aggressiv og offensiv fodbold som der skal komme resultater ud af. Det har ikke lignet intentionen i mindst 2 af kampene - eller jo - intentionen har sikkert været der men er ikke blevet udført. Hjulmand er helt sikkert tilfreds med vi er gået videre men jeg tænker ikke han er tilfreds med det spillemæssige, til gengæld skal han også forsvare spillerne.
De har selv talt holdet op og derfor må de stoppe med at tude, når vi som tilskuere ikke føler os underholdt. Ellers må de få en ny tilgang til deres kommunikation men de er ikke ligefrem kendt for gode kommunikative egenskaber i DBU.

Der er en meget nem løsning - slå Tyskerne i næste kamp, så er alt helt sikkert tilgivet og glemt;)

Jeg undrer mig også når tidligere succesfulde slutrunder ikke må være med til at underbygge vores forventninger. Naturligvis er historien ingen garanti for fremtidig succes men generelt har vi vist, at vi igennem lang tid er bedre end både Norge og Sverige som der refereres til. På den baggrund er det vel ikke underligt, at vi kan tillade os at have højere forventninger til vores hold. Vi kommer nok aldrig til at slå dem i skiløb men i fodbold har vi helt sikkert overtaget i øjeblikket.

Lad os nu spille som Nordens Brasilianere - fodbold er underholdning og følelser💙

Man kan vælge at kigge på et stærk problematisk parametre som den aktuelle verdensrangliste eller kigge lidt på substansen i spillermaterialet.

Hvis man i ramme alvor mener, at et hold med spillere som Dorde Petrovic, Pedrag Rajkovic, Milos Vejlovic, Nikola Milenkovic, Nemanja Gudelj, Sergej Milenkovic-Savic, Filip Kostic, Dusan Tadic, Lazar Samardzic, Sasa Lukic, Dusan Vlahovic, Luca Jovic og Alexander Mitrovic skulle være elendige sammenlignet med Danmarks trup, så synes jeg, at man har meget lille viden om international fodbold.

Jeg taler ikke Danmark ned, men Serbien har væsentligt bedre spillere end I giver udtryk for.

Man kan vælge at kigge på et stærk problematisk parametre som den aktuelle verdensrangliste eller kigge lidt på substansen i spillermaterialet.

Hvis man i ramme alvor mener, at et hold med spillere som Dorde Petrovic, Pedrag Rajkovic, Milos Vejlovic, Nikola Milenkovic, Nemanja Gudelj, Sergej Milenkovic-Savic, Filip Kostic, Dusan Tadic, Lazar Samardzic, Sasa Lukic, Dusan Vlahovic, Luca Jovic og Alexander Mitrovic skulle være elendige sammenlignet med Danmarks trup, så synes jeg, at man har meget lille viden om international fodbold.

Jeg taler ikke Danmark ned, men Serbien har væsentligt bedre spillere end I giver udtryk for.
Der kan sagtens være gode individuelle spillere, uden det fungerer på landsholdet. Det har vi set mange gange.

Det har vel netop været en af Danmraks forcer = vi kan finde ud af at fungere som hold og kollektivet gør os stærkere.

Jeg er ret spændt på opstillingen i aften. Jeg gætter på, at Hjulmand holder fast i sin 5-3-2 formation og erstatter Hjulmand med Delaney. Det ville i hvert fald overraske, hvis han piller alt for meget ved sin defensiv, som er det, der har fungeret bedst.

I angrebet ville jeg dog prøve noget andet. I mine lægmandsbetragtninger, kommer vi ikke til at have bolden nok til, at Winds kvaliteter kan komme i spil. Højlund har ikke haft gode betingelser som eneangriber, og han ligner ikke en angriber, der scorer mål fra en startplads.

Jeg ville overveje at starte alternativt med YP på den ene spids og måske faktisk Skov Olsen, Dreyer eller JBL ude af position på den anden. De skulle så spille de første ca. 55 minutter og have til opgave at presse det tyske forsvar mest muligt, således at to af Højbjerg/Wind/Dolleren kan komme ind og få de bedst mulige betingelser mod en trættere tysk defensiv.

Selvfølgelig stærkt inspireret af Serbiens tilgang til kampen mod Danmark.

I Støt Medianos optakt nævnte stat-nørden, at Tysklands eneste svaghed er chancer givet væk på omstillinger. Samtidig er Danmark blandt de absolut dårligste til at skabe chancer på omstillinger. Så jeg ville nok være tilbøjelig til at prøve at sætte holdet bedre op til den del. Dvs beholde vores hurtigste mand Højlund på banen og skifte Wind med Yussuf eller Skov Olsen/Bruun Larsen. Yussuf fordi han er vores bedste presspiller eller en af de to andre, fordi de er vores næsthurtigste spillere. Derudover ville jeg nok gå med Nørgaard i stedet for Delaney, fordi defensiv struktur bliver super vigtigt, hvis vi skal obstruere den super dynamiske tyske offensiv.

Og så håber jeg i øvrigt, at den tyske folkestemning får Füllkrug på banen for Havertz. For det vil være guf for Vestergaard. Hurtigt spil omkring fødderne - not so much!

I Støt Medianos optakt nævnte stat-nørden, at Tysklands eneste svaghed er chancer givet væk på omstillinger. Samtidig er Danmark blandt de absolut dårligste til at skabe chancer på omstillinger. Så jeg ville nok være tilbøjelig til at prøve at sætte holdet bedre op til den del. Dvs beholde vores hurtigste mand Højlund på banen og skifte Wind med Yussuf eller Skov Olsen/Bruun Larsen. Yussuf fordi han er vores bedste presspiller eller en af de to andre, fordi de er vores næsthurtigste spillere. Derudover ville jeg nok gå med Nørgaard i stedet for Delaney, fordi defensiv struktur bliver super vigtigt, hvis vi skal obstruere den super dynamiske tyske offensiv.

Det er præcis min tanke. Men jeg tror, vi får mere ud af at gemme Højlund til tyskerne er lidt møre. Så tror jeg virkeligt, han kan gøre ondt på dem.

Lige et spørgsmål. Er det blevet tilladt at stoppe helt op i tilløbet til et straffespark?
Det troede jeg ikke, men man må godt

The kicker:
• must be clearly identified
• can stop and start during their run-up to the ball
• must not stop or feint (pretend to kick the ball) at the end of their run-up – they must kick it immediately
• must kick the ball forward (but can backheel it towards the goal)
• cannot touch the ball again

Den off side, der bliver dømt imod os, er mit bedste argument mod VAR. Jeg er egentlig ikke imod VAR, men de dér off side kendelser, som er nede på milimeter, er ikke i spillets eller reglernes ånd - er min påstand.
Delaney drager jo nul fordel af, at hans storetå er marginalt tættere på mål. Ingen!

Fuck hvor er jeg forbandet!

I øvrigt: Michael Oliver dømte virkelig godt indtil uvejret. Men jeg synes hans linje ændrede sig markant da spillet gik igang igen. Er det kun mig?

Den off side, der bliver dømt imod os, er mit bedste argument mod VAR. Jeg er egentlig ikke imod VAR, men de dér off side kendelser, som er nede på milimeter, er ikke i spillets eller reglernes ånd - er min påstand.
Delaney drager jo nul fordel af, at hans storetå er marginalt tættere på mål. Ingen!

Fuck hvor er jeg forbandet!

I øvrigt: Michael Oliver dømte virkelig godt indtil uvejret. Men jeg synes hans linje ændrede sig markant da spillet gik igang igen. Er det kun mig?

Enig i den første del. Jeg er også træt af mm målinger på off sides. Uden jeg er ordentligt inde i det, kan man vel også trække linjen i et frame tidligere/før, og så er der ikke off side?

Til gengæld var jeg heller ikke imponeret af Oliver før uvejret. Jeg syntes, alt for mange kendelser gik tyskernes vej. Men jeg har også svært ved at være objektiv.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back