New posts

Den store EM ‘24-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 430
  • Views Views: Views 20K
Status
Not open for further replies.
Shit, hvor er spillerne og træneren blevet "tøse"-fornærmede:

Eriksen...fordi Mikkelsen mente han skulle starte ude, altså FØR kampen blev afviklet.
Højlund...formaster sig til at kalde sig selv en stor stjerne på klub- og landshold i arrigskab.
VK...pga. kritiske spørgsmål om dominans.
Andersen...kalder lettere hånlig Bruun for "en klog mand".
Træneren...faktafornægter af rang.

Er vi kommet tilbage til Jon Dahl tiden, hvor kritik af negativ karakter var det samme som nærmest at lukke ned for pressen?

DK havde 68 % boldbesiddelse, mere end dobbelt så mange pasninger i holdet, en høj pasningsprocent, 3 gange så mange afleveringer på modstanderens banehalvdel, 3 gange så mange berøringer i modstanderens felt, DK vandt skudstatistikken 16-11 og xG 1,66 mod 1,1.

Selvfølgelig skal man være skuffet, men der skal også være anerkendelse af, at man gjorde meget godt.

Men øjetesten - og iøvrigt også DRs highlights - fortæller, at Slovenien var klart farligst.

Vi har siden før Qatar ikke spillet en hel god landskamp. Vi har spillet fine halvlege, men ikke hele, gode kampe. Jeg har svært ved at se, at det her hold skal få noget som helst ud af de to næste kampe.

Skal vi ikke kollektivt tage luft ind. Det er ikke første gang, at et hold skuffer lidt i første kamp men ender med at gå videre.

I 2021 tabte vi 0-1 til Finland efter Eriksens kollaps.

I 2022 tabte Argentina 1-2 til Saudi Arabien i deres første kamp.
Í
Danmark spillede 60 gode minutter, og så skal der arbejdes på at holde dampen oppe i hele kampen mod Serbien. England er nærmest gratis at tabe.
Det bunder vel også lidt i at vi ikke er Argentina og forventningerne i forvejen var lave. Nu er vi allerede ved at være ude i at skulle overraske positivt for at tage andenpladsen da Serbien på papiret også ser ret stærke ud. England gør formentlig rent bord, så må vi se om Serbien kan slå Slovenien. Der er nogle tredjepladser der også kan gå videre og man kan vel satse på at fire point rækker selv hvis det ikke giver en andenplads, så det går også hvis Serbien slår Slovenien. Hvis vi ikke leverer en stor overraskelse mod England skal vi slå Serbien og selvfølgelig kan det også lade sig gøre på en god dag, men der skal mere end en halv times god fodbold til.

Jeg spekulerer på om det kan få konsekvenser hvis vi ryger ud på røv af albuer igen, men indtil videre er svaret på kritikken fra landsholdet at kritikerne er nogle idioter, så umiddelbart er der ikke tegn på selvkritik, men evalueringen skal selvfølgelig også tages efter slutrunden og det kan da også stadig nå at blive godt. En uafgjort mod England vil hjælpe meget - også for at England har mere at spille for mod Slovenien.

Ret beset synes jeg heller ikke vores spillermateriale er til det helt store, men man havde lidt vænnet sig til at vi er mere end blød mellemvare selv uden ret mange store profiler og nu har det efterhånden været temmelig dårligt i en længere periode.

Shit, hvor er spillerne og træneren blevet "tøse"-fornærmede:

Eriksen...fordi Mikkelsen mente han skulle starte ude, altså FØR kampen blev afviklet.
Højlund...formaster sig til at kalde sig selv en stor stjerne på klub- og landshold i arrigskab.
VK...pga. kritiske spørgsmål om dominans.
Andersen...kalder lettere hånlig Bruun for "en klog mand".
Træneren...faktafornægter af rang.

Er vi kommet tilbage til Jon Dahl tiden, hvor kritik af negativ karakter var det samme som nærmest at lukke ned for pressen?
Vi har diskuteret det samme blandt vennerne i dag men kunne ikke helt blive enige om medierne fremprovokerede eller spillerne tog det lidt for nært. Måske en kombination.

Det sammenholdt med udmeldinger om de helt høje ambitioner (før kampen i går), gav desværre dårlige minder om tidligere tider - vi må håbe de kan leve op til egne ambitioner.

Jeg håber ikke landsholdet kører fast i egen opfattelse af at de er nogle af de bedste og medierne/fans bare er efter dem altid. De skal selvfølgelig også have selvtillid og der er stadig muligheder selvom det startede hakkende. Bare vind den næste kamp - så er den lukket ;)

Indimellem tænker jeg lidt alle mand i DBU-regi kunne trænge til et kommunikationskursus - de har en tendens til at virke fornærmede og dermed skabe afstand til omverdenen.

Der er mere til fodbold end XG og spilprocent. Vil du helt reelt påstå, at Slovenien ikke var markant farligere end os i anden halvleg?
Slovenien havde overtaget i anden halvleg, men skabte ikke store chancer id og nogle fantastiske langskud. Men nu gik dit indlæg jo på hele kampen og ikke anden halvleg.

Min kommentar gik specifikt på øjetesten (subjektiv vurdering), som pludselig er blevet et stærkt “argument” herinde.

Slovenien havde overtaget i anden halvleg, men skabte ikke store chancer id og nogle fantastiske langskud. Men nu gik dit indlæg jo på hele kampen og ikke anden halvleg.

Min kommentar gik specifikt på øjetesten (subjektiv vurdering), som pludselig er blevet et stærkt “argument” herinde.
Dog havde Kasper Schmeichel væsentligt mere at lave end Jan Oblak i den anden ende, og han var også heldig med bla. træværket og afslutninger tæt forbi mål, det er nok derfor at flere taler om at xG virker misvisende i forhold til den kamp man oplevede.

Dog havde Kasper Schmeichel væsentligt mere at lave end Jan Oblak i den anden ende, og han var også heldig med bla. træværket og afslutninger tæt forbi mål, det er nok derfor at flere taler om at xG virker misvisende i forhold til den kamp man oplevede.

Slovenien havde 2 skud inden for rammen jvf. Falshscore.. Danmark 4. Så noget må han have lavet.
Derudover er det korrekt at Slovenien var farligst i 2.halvleg, imens Danmark var bedst i 1.

ExG 1 Halvleg - Slovenien 0,06 - Danmark 0,89
ExG 2. Halvleg - Slovenien 1,08 - Danmark 0,83

Danmark har også flere afslutninger i 2.halvleg trods alt.

Noget som så ikke er med, er de lange stikninger i 1.Halvleg som Slovenien har, som er tæt på at blive rigtig farlige. De tæller 0.

Så øjetesten siger også lidt i krydderi med ovenstående. Uafgjort er nok ikke helt ved siden af, og begge hold har momenter hvor de kan føle de burde have vundet.

Min kommentar gik på hele kampen ja. I anden halvdel af kampen var Slovenien klart bedst. Det er en ret stor del af kampen. Faktisk halvdelen. Og ja, Slovenien var på baggrund af øjestesten markant mindst lige så farlige i anden halvleg som vi var i første halvleg.

Øjestesten er god at have med. Statistik fortæller aldrig et helt billede. Det er et udsnit, oftest udvalgt til at fortælle en bestemt pointe.

Boldbesiddelsesprocent er fx ret ligegyldigt, hvis man bare spiller bolden rundt på midten. Som vi gjorde i store dele af kampen. Og Xg er et mål med indbygget usikkerhed. Hvis det var nøjagtigt, ville det jo matche målscoren oftere end det gør.

Det er ret fjollet at vurdere en fodboldkamp og afvise at forholde sig til det, man har kunne observere kvalitativt. Statistik og observation skal supplere hinanden i bedømmelsen af en præstation. Som i alt andet brug af statistik.

Når jeg forholder mig til både statistik og mine egne observationer, så ser jeg en kamp, som bekymrer mig. Bevares, det er en subjektiv vurdering, men Slovenien er altså farlige på dødbolde og har et skud på træværket. Og vi er samtidigt ikke særligt farlige mod det klart svageste hold i gruppen. Jeg har svært ved at se, at det skal gå godt mod bedre fodboldhold.

Når jeg forholder mig til både statistik og mine egne observationer, så ser jeg en kamp, som bekymrer mig. Bevares, det er en subjektiv vurdering. Den kunne du forsøge at udfordre i stedet for at fremture med, at man ikke må forholde sig til det observerede.
Jeg udfordrede i høj grad din "øjetest" ved at forholde den til et mindre subjektivt datagrundlag. Det gjorde jeg, fordi jeg er uenig i din "øjetest". Ville det have ændret noget for dig, hvis jeg havde skrevet, at jeg så kampen anderledes end dig? Jeg holder fast i, at Slovenerne skabte meget få store chancer, selvom de var tæt på at score på flere flotte langskud, mens Danmark spillede sig til to rigtigt store chancer (Eriksens mål og Højbjergs afbrænder).

Boldbesiddelsesprocent er fx ret ligegyldigt, hvis man bare spiller bolden rundt på midten. Som vi gjorde i store dele af kampen.
Njah, hvis man har en tårnhøj boldbesiddelsesprocent selvom man bare spiller den rundt på midten, så holder man jo stadig modstanderen fra at score. Så jeg vil mene en høj procent bestemt ikke er ligegyldig, men enig - det skal ses i det samlede billede.

Jeg udfordrede i høj grad din "øjetest" ved at forholde den til et mindre subjektivt datagrundlag. Det gjorde jeg, fordi jeg er uenig i din "øjetest". Ville det have ændret noget for dig, hvis jeg havde skrevet, at jeg så kampen anderledes end dig? Jeg holder fast i, at Slovenerne skabte meget få store chancer, selvom de var tæt på at score på flere flotte langskud, mens Danmark spillede sig til to rigtigt store chancer (Eriksens mål og Højbjergs afbrænder).

Ja, det ville i den grad have ændret noget. Øjetesten kan selvfølgelig diskuteres. Og skal diskuteres. Ligesom statistikken skal. Og jeg kan sagtens følge din øjestest. Men den fortæller så også, at vi skaber to store chancer mod Slovenien. Det er ikke godt nok.

Njah, hvis man har en tårnhøj boldbesiddelsesprocent selvom man bare spiller den rundt på midten, så holder man jo stadig modstanderen fra at score. Så jeg vil mene en høj procent bestemt ikke er ligegyldig, men enig - det skal ses i det samlede billede.

Ja bestemt. Lige indtil man taber den og får en kontra imod, som der scores på. Og teknisk/teoretisk set, hvis man bare spiller den rundt, skaber man heller ikke selv nogle chancer. Og så ender vi jo der, hvor vi starter.

Ja bestemt. Lige indtil man taber den og får en kontra imod, som der scores på. Og teknisk/teoretisk set, hvis man bare spiller den rundt, skaber man heller ikke selv nogle chancer. Og så ender vi jo der, hvor vi starter.
Ja bestemt. Lige indtil man laver en dyb stikning til Højlund som der scores på. Sådan kan man jo vende og dreje alting, men det ændrer vel ikke noget på, at det er godt at have en høj boldbesiddelsesprocent kontra at modstanderen har en høj procent? Der er større chance for at vi scorer via den høje procent end modstanderne gør.

Hvis det er udgangspunktet for ens fodboldtilgang, skal man jo spille Drillo-fodbold. Bare øse bolden op og presse derfra - så undgår man omstillinger imod sig.

Ja bestemt. Lige indtil man laver en dyb stikning til Højlund som der scores på. Sådan kan man jo vende og dreje alting, men det ændrer vel ikke noget på, at det er godt at have en høj boldbesiddelsesprocent kontra at modstanderen har en høj procent? Der er større chance for at vi scorer via den høje procent end modstanderne gør.

Det er lige præcis det, der er min indvending. Hvis du ikke bruger din boldbesiddelse til at skabe chancer, er der ikke nødvendigvis større chance for at man scorer mål end hvis man ikke har bolden så meget. Det handler om, hvordan du forvalter din boldbesdidelse.

Der findes masser af eksempler på, at man ikke nødvendigvis vinder, fordi man har bolden meget.

Men selvfølgelig, alt den tid, man har bolden, indkasserer man selvfølgelig ikke mål. Så det er som udgangspunkt godt at have bolden.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back