New posts

Den store EM ‘24-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 430
  • Views Views: Views 20K
Status
Not open for further replies.
Skidt anden halvleg. De får slet ikke sat sig på spillet. Jeg forstår ikke hvorfor Hjulmand venter så lang tid med at skifte. Det var så tydeligt, at Slovenien ville score hvis der ikke skete noget.
Nu var det ikke fordi det blev meget bedre med indskiftningerne men når man først skifter efter 79/83 minutter bliver det også svært.

Han må tilsyneladende have stor tiltro til dem på banen og noget mindre end dem på bænken - for kampen var i lang tid på vej i en forkert retning.

Det er underligt at forestille sig hvad der foregår i hovedet på en træner under en kamp som Danmarks mod Slovenien. Det var ikke så svært at se, at det gik den forkerte vej og at en udligning lå lige for. Det kunne Hjulmand selvfølgelig også, men hans tiltro til de 11 på banen, må jo have været så stor, at han har vurderet at der var større sandsynlighed for at de holdt hjem, end at Slovenien skulle få udlignet. Vurderingen har så også været, at det ikke var mulig at ændre ændre offensivt i forhold til at score et mål nr. to eller at det ville være endnu mere risikabelt. Det må være en uhyre stressende situation, at kun se alle ens månedlange forberedelser langsomt smuldre, mens man står der og ikke mener at man kunne ændre på det.

Sikke et lortejob at have ... :confused:

Danmark startede flot, men enhver kunne se, at man tabte tempo som kampen skred frem. Det har trænerbænken heldigvis et dejligt redskab til rådighed for at håndtere, men det valgte man så ikke at bruge (i tide i hvert fald). Fuldstændigt uforståeligt håndteret.
Jeg tror Sloveniens træner var rigtigt godt tilfreds med kampforløbet, han ved at Danmarks spillere er individuelt overlegne, og at de vil komme til at dominere. Men så længe de bare spiller den rundt fra side til side i en uendelighed, så sker der ikke noget ved det. Det var vel kun 1 ud af 5 danske angreb der endte i en afslutning eller et hjørnespark, 4 ud af 5 gange endte det i et boldtab, og Slovenien havde flere farlige omstillinger som allerede i 1. Halvleg burde have givet resultat.

Det er ærgerligt med alle de kompetente spillere, at det tilsyneladende er en træner der blev fyret i sine to sidste superligaklubber, som skal styre det offensive spil.

Pokalfinalen og guldet der glippede for Brøndby (høhø) sidder stadig i kroppen, så jeg har slet ikke nået at omstille mig til, at der er et europamesterskab i gang.
Så jeg har ikke haft nogle forventninger. Det var vidst meget godt.

Uafgjort mod Slovenien i åbningskampen er vel ikke nogen katastrofe som sådan. Det man kan blive lidt bekymret over, er at Slovenien var det bedste hold og vores spil giver seriøse 'Wieghorst i AGF' vibes. Hold op det er kedeligt, meget boldflytteri og meget lidt direkte.
Derudover, må vi forvente, at det her var den nemmeste af vores puljekampe.

Men lad os se. Det kan være det bliver bedre. Indtil vi har fået stokkeprygl mod England vil jeg forholde mig afventende, grænsende til en anelse positiv.

"Vi sad godt. Vi spillede ikke sprudlende og scorede, men vores positioner var gode. På det tidspunkt til det 65-66. minut begynder jeg at tage fat i udskifterne. Der så det okay ud. Der var lidt tendenser fra en time til minut 65-66, og der tager jeg fat i dem og gør dem klar. Indtil da synes jeg, vi havde siddet fint og lå rigtig godt på dem"

Hjulmand har set en anden kamp end alle os andre... Det er sgu skræmmende. Hold kæft, mand.

Med en ret tidlig føring bør vi fortsætte med vores eget spil med sænkede skuldre og gaspedalen i bund. Men vi gør det stik modsatte. Og som kampen skrider frem bliver det blot værre og værre, og efter 60 minutter skulle der have været friske kræfter på banen (Mæhle, Delaney, Yousuf). Det kostede os sejren og var vores helt egen skyld. KH er et meget sympatisk menneske, men han virker p.t. lige så lammet som spillerne, og det holder altså ikke på det her niveau. Som om vi stadig lider af Qatar syndromet, når det gælder. Spillere som Pierre Emil trækker mere ned end går forrest med tempo og boldsikkerhed. Synes der var takter i kampene mod Sverige og Norge, men jeg frygter fortsættelsen efter den 2. halvleg fra både træner og spillere. Øv.

Last edited:
Med en ret tidlig føring bør vi fortsætte med vores eget spil med sænkede skuldre og gaspedalen i bund. Men vi gør det stik modsatte. Og som kampen skrider frem bliver det blot værre og værre, og efter 60 minutter skulle der have været friske kræfter på banen (Mæhle, Delaney, Yousuf). Det kostede os sejren og var vores helt egen skyld. KH er et meget sympatisk menneske, men han virker p.t. lige så lammet som spillerne, og det holder altså ikke på det her niveau. Som om vi stadig lider af Qatar syndromet, når det gælder. Spillere som Pierre Emil trækker mere ned end går forrest med tempo og boldsikkerhed. Synes der var takter i kampene mod Sverige og Norge, men jeg frygter fortsættelsen efter den 2. halvleg fra både træner og spillere. Øv.
Kasper Hjulmands manglende direkte spil bliver udstillet i går imod Slovenien der ikke er skræmmende, måske endda en af turneringens svageste hold. Man de viser hvad direkte spil kan gøre imod en modstander med bedre individuelle evner, men med et ufarligt offensivt spilkoncept.

KH udtalte inden kampen at der ikke var noget som Slovenien ville komme med, som han ikke havde styr på, han havde lige mødt dem to gange i kvalifikationen, og set alle deres træningskampe. Alligevel lod det til at det var Sloveniens træner der var bedst forberedt. De havde i hvert fald både de største og flest chancer, selvom de havde klart mindst spil - lidt ligesom AGF under David Nielsen.

Skal vi ikke kollektivt tage luft ind. Det er ikke første gang, at et hold skuffer lidt i første kamp men ender med at gå videre.

I 2021 tabte vi 0-1 til Finland efter Eriksens kollaps.

I 2022 tabte Argentina 1-2 til Saudi Arabien i deres første kamp.

Danmark spillede 60 gode minutter, og så skal der arbejdes på at holde dampen oppe i hele kampen mod Serbien. England er nærmest gratis at tabe.

Skal vi ikke kollektivt tage luft ind. Det er ikke første gang, at et hold skuffer lidt i første kamp men ender med at gå videre.

I 2021 tabte vi 0-1 til Finland efter Eriksens kollaps.

I 2022 tabte Argentina 1-2 til Saudi Arabien i deres første kamp.

Danmark spillede 60 gode minutter, og så skal der arbejdes på at holde dampen oppe i hele kampen mod Serbien. England er nærmest gratis at tabe.
Jo, bevares. Som jeg også skrev er det ingen katastrofe. Det kan sagtens blive bedre.

Men: Finlandskampen var en meget specielt situation, som jeg ikke mener kan bruges som et eksempel på ret meget.
Og Argentina har et væsentligt bedre landshold end os, vil jeg mene.

Og så er jeg heller ikke enig i, at vi spillede godt i 60 minutter. Det var vel nærmest kun indtil føringsmålet, hvorefter vi gik over til afleveringer frem og tilbage i forsvaret og op til Morten Hjulmand som så vendte rundt og spillede alt for langsomt tilbage til forsvaret igen.

I slutningen af kampen sad jeg og tænkte på om jeg kunne huske en stor dansk chance. Det kunne (og kan) jeg ikke. (Edit: Jo, Højlund havde en.) Udover målet som kom fra et indkast. Det er ikke helt betryggende.

Problemet er ikke resultatet, men måden. Danmark så helt reelt gode ud den første halve time, men jo længere kampen skred frem, jo mere lignede trænerbænken et par rådyr fanget i billygternes skær.

Og det kan da godt afskrives som en enkeltstående begivenhed, men det gav altså stærke flashbacks til de seneste tre slutspilskampe med samme menageri. Når det er fjerde gang i træk, hvor meget tør vi så håbe, man lærer af det?

DK havde 68 % boldbesiddelse, mere end dobbelt så mange pasninger i holdet, en høj pasningsprocent, 3 gange så mange afleveringer på modstanderens banehalvdel, 3 gange så mange berøringer i modstanderens felt, DK vandt skudstatistikken 16-11 og xG 1,66 mod 1,1.

Selvfølgelig skal man være skuffet, men der skal også være anerkendelse af, at man gjorde meget godt.

DK havde 68 % boldbesiddelse, mere end dobbelt så mange pasninger i holdet, en høj pasningsprocent, 3 gange så mange afleveringer på modstanderens banehalvdel, 3 gange så mange berøringer i modstanderens felt, DK vandt skudstatistikken 16-11 og xG 1,66 mod 1,1.

Selvfølgelig skal man være skuffet, men der skal også være anerkendelse af, at man gjorde meget godt.
Ud fra statistikken burde vi vel have vundet og det så rigtig godt ud, i den første halve time. Om de fik justeret eller vi gik tør for kræfter/evne/vilje er svært at gætte på. Det virkede som om der manglede handling fra bænken og der blev ageret for sent.

Hjulmand har en lidt træls statistik for gruppekampe ved slutrunder men nu gik der også en stor del galt sidst og gangen før. Det er forhåbentlig ikke holdets niveau og de rejser sig i de sidste to kampe - der skal vel heller ikke det stor til, for at gå videre.

Kasper Hjulmands gruppekampe ved slutrunder
Danmark 0-1 Finland
Danmark 1-2 Belgien
Danmark 4-1 Rusland
Danmark 0-0 Tunesien
Danmark 1-2 Frankrig
Danmark 0-1 Australien
Danmark 1-1 Slovenien

Jeg så også godt den skudstatistik inde på FotMob, men kan dog ikke huske at Oblak havde en eneste situation, hvor han var nødt til at vise hvor god en målmand han er, der var en underlig tackling på Rasmus Højlund, hvor tre spillere rodede sig sammen, men derudover havde han ingenting at lave. Samtidig var der meget meget få berøringer i dangerzone fra de to angribere, så jeg er heller ikke sprudlende optimist desværre.

Jeg så også godt den skudstatistik inde på FotMob, men kan dog ikke huske at Oblak havde en eneste situation, hvor han var nødt til at vise hvor god en målmand han er, der var en underlig tackling på Rasmus Højlund, hvor tre spillere rodede sig sammen, men derudover havde han ingenting at lave. Samtidig var der meget meget få berøringer i dangerzone fra de to angribere, så jeg er heller ikke sprudlende optimist desværre.
Underlig tackling på Højlund? Det var en kongeredning i en situation, hvor Højlund skulle have lukket kampen…

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back