New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 266K
Den store økonomitråd
Ja det lyder som andet og mere end bare spillerbudget. Medierne har også taget gevaldigt fejl i vurderingen af spillerbudgetter hvis SE har 45 mio i den her sæson. Det er dog stadig et stort løft på 33% som måske så også er et tilsvarende løft af spillerbudgettet, der kan gøre dem til en større udfordrer til top-6.

Men ambitiøs lyder det nu stadig med 15 mio mere i puljen, samtidig med at man smider Glen på porten. Jeg kunne dog forestille mig at Glen har det fint nok med det, efter at klubben er blevet overtaget og han selv kom længere væk fra de større beslutninger i klubben.
Omvendt fik hans navn endnu et hak i tuden. Hvem giver ham chancen nu? Det er ikke meget udvikling der er sket under hans ledelse i AGF og SE. Vejle er måske oplagt nu hvor de mister Galca. Han kan nok holde dem i Suppen i den svære anden sæson. OB leder vel stadig efter en træner. Men det kan også være, at de danske klubber hellere vil have noget frisk blod i stedet for en enerverende Riddersholm.

Der er ikke overraskende skrevet meget her om AGFs forsmædelige pokalexit. Endnu værre må de langsigtede konsekvenser næsten være i Sønderjyske. Man havde en gylden mulighed for nærmest at få foræret det skridt opad sportsligt og økonomisk, man nu kommer til at investere, blod, sved og mange millioner for at sikre. Og i stedet gik det hele til Randers, der må være en af de allerstørste konkurrenter til den position, som Sønderjyske gerne vil være i.

Faktisk ser SE's strategiske muligheder markant ringere ud end for bare seks måneder siden. FCK og FCM er, selv i mere eller mindre kriseår, i en helt anden liga sportsligt og økonomisk. Brøndby trender ikke længere nedad, men har nok cementeret pladsen i top 4 mange år frem. AGF er lige-ved-og-næsten og måske potentielt i et vadested, men også bedre drevet end i årtier og med to på hinanden følgende top 4-placeringer for første gang i 25 år. FCN var ikke nær så skrøbelige alligevel, og de bliver også svære at fange både på og uden for banen. Og endeligt så kan Randers opruste truppen med et europæisk gruppespil forude. Hvem af årets seks top 6-klubber skal Sønderjyske mon overhale? Ingen ligger ligefor.

Før vi overhovedet har nævnt AaB, OB og Vejle - der alle har deres egne ambitioner om at rykke frem i feltet - så ser det altså svært ud at indfri eventuelt voksende ambitioner i Haderslev. Og jeg er ikke overbevist om, at fx 15 mio kr ekstra på budgettet vil give sikkerhed for en afgørende forskel i det spil.

Omvendt fik hans navn endnu et hak i tuden. Hvem giver ham chancen nu? Det er ikke meget udvikling der er sket under hans ledelse i AGF og SE. Vejle er måske oplagt nu hvor de mister Galca. Han kan nok holde dem i Suppen i den svære anden sæson. OB leder vel stadig efter en træner. Men det kan også være, at de danske klubber hellere vil have noget frisk blod i stedet for en enerverende Riddersholm.

Nu skal jeg ikke forsvare Glen, men altså, 2 pokalfinaler i streg og en vundet. Det ville jeg være glad for hvis det skete for os.

Jeg kan slet ikke se hvorfor folk er sådan efter glens arbejde dernede. Forventer folk at man ender over AaB, OB og FCN + 2 pokal finaler?

De har da et virkelig middelmådigt hold..

Ja trip-trap-træsko ... alligevel utroligt at han nu i 3 klubber i træk har formået at blive uenige med ejerne og ledelsen hvilken vej klubben skal. Ikke imponeret over det jeg har hørt om ham internt. Måske han skulle blive klubejer i stedet for træner.
Synes det er manglende format hos Glen så åbenlyst at arbejde mod ledelsen - og gjort i alle 3 klubber. Han burde i stedet få lavet en aftrædelse når han ikke er enig i visionerne. Eller rette ind. Træneren er ikke over klubben og den vej bestyrelsen lægger for dagen. Peter Sørensen valgte at sige op i Hobro. Hammer tog fyresedlen som Glen. Og fortalte bagefter han var uenig om strategien. Men også flere løn kroner i end at gå selv.

Glen gik også ud offentlig kritik af data-scoutingen i fcm og offentlig kritik af JN i AGF. Synes han fremstår umoden ift prof fodbold. Men mon ikke vi ser ham igen alligevel.

Læg dertil et Vensyssel intermezzo hvor Glen også sagde et og gjorde noget andet få uger efter.
Eller da han stillede op i guldhabit i eb - uden fcm ledelsens samtykke. Den var de ikke stolte af på heden. Men underholdende og sjovt var det med landsbytossen.

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/transfervinduet-gik-skaevt-riddersholm-irriteret

Nu skal jeg ikke forsvare Glen, men altså, 2 pokalfinaler i streg og en vundet. Det ville jeg være glad for hvis det skete for os.

Jeg kan slet ikke se hvorfor folk er sådan efter glens arbejde dernede. Forventer folk at man ender over AaB, OB og FCN + 2 pokal finaler?

De har da et virkelig middelmådigt hold..

Nemlig. Han har ikke rykket dem en tøddel. Det gjorde han heller ikke i AGF. JEg synes udviklingen i et hold skal ses i ligaen og ikke i pokalturnering. 2 finaler og en pokal er da flot, isoleret set, men der har ikke været meget udvikling under ham.

Sportsligt synes jeg også Glen har leveret fint i fcm og SØE især ift forudsætninger. I AGF var det noget rod. Men ting tager tid. David kom også først rigtigt i topgear efter et par år.

Jeg tror nu mere på SØE end RFC, der er klemt inde geografisk med et meget lille opland på 100.000, hvorimod SØE har en egn på ca 225.000 bag sig (ift tilskuere og især talenter og sponsorer), et solidt fundament hvor de er vokset organisk med overskud stort set alle år over mange-årig periode, amerikanske ejere med dybe lommer og en strategi.

Men ellers er jeg enig i at det på kort sigt ødelægger deres drømme og et hurtigt hop.

Befolkningen i Region Sønderjylland-Schleswig:​

Tønder Kommune: 37.719 indbyggere
Aabenraa Kommune: 59.007 indbyggere
Sønderborg Kommune: 74.663 indbyggere
Haderslev Kommune: 55.949 indbyggere

SØE har overpræsteret i mange år - så var nok lidt svært for Glen at rykke meget. Han fik dem da frem i toppen til det faldt sammen. Men derfor er han alligevel ledelsesmæssig en klovn.

Noget andet er så om Glennie har en pointe i at de amerikanske ejere måske mest af alt er i SØE for at tjene penge, hvilket han ligesom har givet stikpiller om.

OB leder vel stadig efter en træner.
Nej, de har ansat det tidligere Vejle-flop, svenske Andreas Alm.

Jeg ved ikke om Vejle er realistisk for Glen. Jeg tror at de vil have en u'lænding og Vejles ledelse/transferstrategi er vel heller ikke Glens kop te.

Han kan vel blive sportschef i Vendsyssel igen nu hvor de rykker ned i 2. div. Eller han kan vente på den næste trænerfyring i starten af næste sæson. AaB måske?

Jeg tror nu mere på SØE end RFC, der er klemt inde geografisk med et meget lille opland på 100.000, hvorimod SØE har en egn på ca 225.000
Til gengæld bor der kun 22.000 mennesker i Haderslev og det er overhovedet ikke naturligt at en by på den størrelse kan have et superligahold. Man er kommet rigtig langt med Haysens snusfornuftige købmandsskab, men jeg kan godt frygte for dem at de får det svært, når de nye ejere mister interessen i selve projekt "SønderjyskE i superligaen". Men vi må se, de ser jo ud til at ville investere lidt i klubben her og nu.

Men skal de så også finde en international træner nu?

Lige præcis det er deres problem, men omvendt Herning har kun 50.000 (randers 60.000) - men oplandet til Herning er stort. Selv helt mod op Thisted og ned til Varde kan nogen lokkes til at holde med FCM fremfor AaB og EfB.

Også ift samarbejdesklubber, talenter og sponsorerer.

Søe og fcm har mange samarbejdsklubber ift rfc

Sådan rigtigt tror jeg heller ikke hverken SØE eller RFC kan komme meget længere end en 6. plads og en tilfædlig pokaltitel med mange års mellemrum.

Det er faktisk fint for os at SØE ligger og trækker lidt talener, tilskuere og sponsor-penge der, som Vejle eller Esbjerg ellers ville kunne lure på som repræsentant for syd Danmark. Traditionsklubber med rigtigt erhvervsliv og tilskuere base.

AaB og OB har bedste forudsætninger som nr 6-7 og udfodrer til fcn og agf. Men ellers vil jeg mene at Vejle og derefter Esbjerg burde være sidste mulige udfordrere til at kunne lave en fast top5 klub med held og dygtighed. VB og Efb med mest vanskelige betingelser. Og EfB er væk pt.

SØE, RFC osv chancer ligger i at blive en rugekasse klub som FCN, eller Auxerre i fransk fodbold var i mange år trods kun 35.000 indbyggere (dog med fordel af kun 2 timer væk fra Paris og talentmassen der).

OB har efter et langt tilløb præsenteret deres strategi frem mod 2026. Der lader ikke til at være nogen grund til at frygte presset fra den kant. De satser på balance i økonomien (færre kunstige tilskud til budgettet), men de penge de har skal bruges på rammerne omkring klubben (ikke på spillerbudgettet).

De sigter efter top 5 på flere parametre, og måske vigtigst af alt rækker de ud efter at vokse med 10 mio. kr. på sponsorindtægter over de næste fem år (!). Jeg kan ikke huske deres nuværende niveau, men hvis det er i omegnen af 30-35 mio., så lander de om fem år i nærheden af 40-45 mio. Vi bør på det tidspunkt være i niveauet omkring 80 mio., så med andre ord lader der til at ske en temmelig afgørende udskilning over de næste år.

Ja så fik vi svar på, hvad Thorborg vil med OB og det er ikke ligefrem noget, vi i AGF skal frygte. Magen til uambitiøs strategi skal man lede længe efter.
OB har været en af de mest underpræsterende klubber - deres størrelse taget i betragtning - de sidste 10-15 år, det ser ud til, Thorborg er fint tilfreds.

Ja de 3 store provinsbyer har vel det problem, at de på papiret bør være 3-5 efter bif og især fck, men klubber som fcm og fcn har med deres model gjort at det istedet hedder top7 (4-7), og slutspilsformen trækker en stor streg ved nr 6. Plus en-to overraskelser som vi har været inde på.

På den baggrund forstår jeg tildels godt Thorborg ikke som Jan Bech vil brænde mange penge af for at være sikre på at slutte i top6, men håber man med snusfornuft kan sikre top6, lidt som vi har gjort. Vi har så en noget større organisk butik ligesom bif til at ligge efter top2 som nr 3-4, og bif har oven i en sugardaddy.

Derfor jeg på den anden side enig med Martin i, at det ender som sidste 10 år for agf-ob med at OB næppe når målet om top6, da der næsten reelt kun er 1,25 plads at spille om (den kvarte er når bif, agf, fcn glipper - måske hvert 4. år?).

Og både AaB, OB og 1-2 overraskelser kæmper om de 1,25 pladser. Med andre ord OB og AaB ligner nogen der kun kommer i top6 hvert 3. år, og det kan forværres yderligere hvis Vejle og EfB med tiden melder sig (de har næsten samme opland som OB) Søe med tæt på halve indbygger af Fyn og ivige amerikanere bag, så kan de også melde sig tæt på fynboernes formåen.

Er man meget pessimistisk så kan Vejle, EfB, SØE om to år være mulehår fra de to (OB og AaB) + en overraskelse i ny og næ... Så snakker vi pludselig noget med 20-25% for top 6.

Derfor er det så afgørende et spring AGF på to år har taget med at ligne en nogenlunde sikker top6 klub qua øget budget som er skabt organisk, så vi ikke er en del af det store felt med kun 20-33% chance top 6.

Vi er dog ikke i mål i AGF. Vi klarede den svære sæson2, og skal nu vokse og øge yderlige i en svær sæson3, hvor vi nok ikke kan lune os på billige lejemål af top1-3 spillere som Kamil og Diks. Mister en drifts sikker Bror uden mønt i kassen og mister ligaens bedste venstreback for 5 mio, som ikke sprænger banken ift vi kan vokse organisk. Vi kan knapt købe en erstatning vi med sikkerhed ved slår til.

Det kan sagtens ende med at OB hvis de underpræsterer kun får 1 top6 næste 10 år også, som Martin antyder.

Mht AGF - så er jeg nu optimist alligevel. Jeg har på fornemmelsen vi vokser yderligere organisk og at der er udviklingspotentiale i spillertruppen til at løfte de tab vi må få på højer, kamil, diks, bror. Plus vi finder okay erstatninger (og evt. jon og PM - de vil så nok klinge fint i kassen og give noget til budget)

OB er jo i præcist samme situation som Sønderjyske. Hvis man skal etablere sig i top 6, er der nogen, der skal falde ud (hvem?), og man skal samtidigt vinde konkurrencen med de øvrige i gruppen af AaB, OB, SE og Vejle - der alle hver især har egne ambitioner. Det bliver ikke let, især ikke uden flere penge på bordet.

Til gengæld så tror jeg, at det vil komme OB til gavn med forøget realisme. I mange år har man jo omkring klubben haft en selvforståelse som top 6-klub, helt afsondret fra både resultater og budgetter. Nu virker man mere ærlige, i hvert fald fra klubbens side. Realisme, 'tæring efter næring' og 'det lange seje træk' kan sikkert gøre dem godt på sigt.

Ja det kan faktisk vendes til en fordel, men det springende punkt er om de alligevel ikke ligesom AGF i mange år kommer til at sætte top6 som målestok for succes fiasko. De bør jo ligesom AGF førhen have en målsætning om man godt kan slutte som nr 8 og have haft en acceptabel omend skuffende sæson fordi man drømmer om mere... det giver bare de evige træningerfyringer med 1½ års mellemrum, nye ideer, store udskiftninger i truppen (vi kender det alt for godt selv).

Og vi er ikke helt fri af midter-suppedasen, men dog tæt på...

Latest posts

Back