Ja de 3 store provinsbyer har vel det problem, at de på papiret bør være 3-5 efter bif og især fck, men klubber som fcm og fcn har med deres model gjort at det istedet hedder top7 (4-7), og slutspilsformen trækker en stor streg ved nr 6. Plus en-to overraskelser som vi har været inde på.
På den baggrund forstår jeg tildels godt Thorborg ikke som Jan Bech vil brænde mange penge af for at være sikre på at slutte i top6, men håber man med snusfornuft kan sikre top6, lidt som vi har gjort. Vi har så en noget større organisk butik ligesom bif til at ligge efter top2 som nr 3-4, og bif har oven i en sugardaddy.
Derfor jeg på den anden side enig med Martin i, at det ender som sidste 10 år for agf-ob med at OB næppe når målet om top6, da der næsten reelt kun er 1,25 plads at spille om (den kvarte er når bif, agf, fcn glipper - måske hvert 4. år?).
Og både AaB, OB og 1-2 overraskelser kæmper om de 1,25 pladser. Med andre ord OB og AaB ligner nogen der kun kommer i top6 hvert 3. år, og det kan forværres yderligere hvis Vejle og EfB med tiden melder sig (de har næsten samme opland som OB) Søe med tæt på halve indbygger af Fyn og ivige amerikanere bag, så kan de også melde sig tæt på fynboernes formåen.
Er man meget pessimistisk så kan Vejle, EfB, SØE om to år være mulehår fra de to (OB og AaB) + en overraskelse i ny og næ... Så snakker vi pludselig noget med 20-25% for top 6.
Derfor er det så afgørende et spring AGF på to år har taget med at ligne en nogenlunde sikker top6 klub qua øget budget som er skabt organisk, så vi ikke er en del af det store felt med kun 20-33% chance top 6.
Vi er dog ikke i mål i AGF. Vi klarede den svære sæson2, og skal nu vokse og øge yderlige i en svær sæson3, hvor vi nok ikke kan lune os på billige lejemål af top1-3 spillere som Kamil og Diks. Mister en drifts sikker Bror uden mønt i kassen og mister ligaens bedste venstreback for 5 mio, som ikke sprænger banken ift vi kan vokse organisk. Vi kan knapt købe en erstatning vi med sikkerhed ved slår til.
Det kan sagtens ende med at OB hvis de underpræsterer kun får 1 top6 næste 10 år også, som Martin antyder.
Mht AGF - så er jeg nu optimist alligevel. Jeg har på fornemmelsen vi vokser yderligere organisk og at der er udviklingspotentiale i spillertruppen til at løfte de tab vi må få på højer, kamil, diks, bror. Plus vi finder okay erstatninger (og evt. jon og PM - de vil så nok klinge fint i kassen og give noget til budget)