New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 266K
Den store økonomitråd

BIF har halveret værdien af deres aktier, og FCK kommer ud med endnu et underskud, denne gang på lidt over 50 mio kr. Jeg er ikke bekendt med FCMs resultat efter en sæson med Champions League Gruppespil.

Men altså jeg begynder at tro at vi skal håbe på at FCM og BIF skal fejle i et par år i træk før vi kan overgage pladsen fra det ene af holdene. Lige nu er FCM stærkere end BIF, men jeg tror stadig at FCM er det hold vi kan hente mere permanent på sigt. Og FCK kan få så meget kapital, og har budgetter som vi stadig er milevidt fra. BIF kan vi måske nok hente på kortere sigt, men er en klub som jeg tror får lagt en del på de kommende år.

Jeg begynder at fundere på, hvorvidt det vil være lettest for os at tage de største skridt de næste 5-10 år såfremt FCK bliver meget dominerende på trofæerne i en årrække igen, og BIF og FCM holdes mere fra fadet. Det er svært at se ind i en sæson, hvor både BIF, FCK og FCM kan formodes at være godt kørende. Det vil i mange år frem være FLOT for os at være 4.bedst af alle der.

Der vil komme sæsoner som sidste år hvor vi kan snyde BIF, og være lige ved at snyde FCK også, og andre år måske snyde FCM eller FCK. Men jeg tror desværre ikke vejen til AGFs optimale forhold at FCK, FCM og BIF deler mesterskaberne imellem sig. Der vil FCK kunne "formøble" flere penge alene end BIF og FCM kan. Eller sagt på en anden måde, så kan FCK finde på at give en Bjelland afskillige millioner om året i løn, mens FCM og BIF løber længere på literen hvis de får pengene i stedet. (Nyt at BIF kan det nu med CV)
Hvad er det nu man siger: Hvis du skylder i banken så ejer banken dig, men hvis du skylder nok i banken, så ejer du dem?.
FCK lever på Nordeas nåde, og det er afgørende at de bliver ved med at synes det er sjovt, med deres mia gæld.

Men jeg bemærker at de forventer at gå i nul, eller måske endda ende med et overskud på 75 mio. De skal altså hente mellem 50 og 125 mio. på et halvt år. Det må betyde at de kommer til at sælge Wind, og nok også et par andre profiler (Zeca, Nilsson), og hvis de ikke kvalificerer sig til Conference League gruppespillet, så kan det for alvor blive slemt.

Men jeg bemærker at de forventer at gå i nul, eller måske endda ende med et overskud på 75 mio. De skal altså hente mellem 50 og 125 mio. på et halvt år. Det må betyde at de kommer til at sælge Wind, og nok også et par andre profiler (Zeca, Nilsson), og hvis de ikke kvalificerer sig til Conference League gruppespillet, så kan det for alvor blive slemt.
Der står direkte, at det forudsætter kvalifikation til EL-slutspil og det kan altså være væk allerede om et par dage. For det forudsætter min. en 2. plads i ligaen.

PS & E skylder 2,2 milliarder. Men mere væsentligt er at de har kortfristet gæld (1-3 år) på 589 mio.

Nordea har vel forlængst besluttet at de penge kan betales tilbage over lang, lang tid ved at de satser stort sportsligt. Det er derfor jeg konstaterer at FCK er den klub der har den ubetinget største sugardaddy, hvor sådan en som Jan Beck blegner ift Nordea.

Nordea har vel forlængst besluttet at de penge kan betales tilbage over lang, lang tid ved at de satser stort sportsligt. Det er derfor jeg konstaterer at FCK er den klub der har den ubetinget største sugardaddy, hvor sådan en som Jan Beck blegner ift Nordea.
Nordea har da klart noget i klemme også, men i modsætning til flere andre sugardaddies i fodbolden, så skal Nordea nok sørge for at tjene penge imens det står på. Jeg tvivler på at Jan Bech har meget andet end udgifter forbundet med sit engagement med Brøndby - med mindre at aktiekursen går helt amok.

PS&E har jo voldsomt mange aktiver i form af snart 3 Lanadia'er, og de står vist til at få 500 millioner for solgte sommerhuse i det nye Lalandia (Sverige?). I et normalt år laver den koncern så mange penge, at det de skylder i banken intet betyder - og det ved Nordea jo også godt. Det er trods alt værre for klubber som FCM, BIF og AGF som ikke rigtig har andet en fodbolden. Men jeg ved ikke hvordan FCK's fodbolddel ser ud i forhold til FFP i UEFA regi. Her kan du jo ikke bare inddrage penge fra andre dele i konsortiet (går jeg ud fra).

Ja og lige netop pga lalandia er fck klart vores fjende nr 1 - de er så bredt funderet mens bif og fcm ligesom os skal bygge deres butik på matchday, transfers og sponsor indtægter.

Så ber virkelig til fcm slår fck, så vi kan vinde 2 sidste kampe, tage bronzen fra dem - og ikke sende guldet til FCK og ud i CL-gruppespil.

Nordea har da klart noget i klemme også, men i modsætning til flere andre sugardaddies i fodbolden, så skal Nordea nok sørge for at tjene penge imens det står på. Jeg tvivler på at Jan Bech har meget andet end udgifter forbundet med sit engagement med Brøndby - med mindre at aktiekursen går helt amok.
Det giver da nok mening økonomisk, fremfor at lukke biksen og tage værdierne som man jo heller ikke bare gør, men ift hvordan det påvirker ligaen sportsligt, har FCK så også nogle de skylder penge, som ser den bedste måde at få dem igen på ved at de satser stort på at vinde det meste. Så kan det godt være Nordea i højere grad end en Jan Bech har en forestilling om faktisk at få pengene igen - Nordea må jo få lidt afbetaling på gælden og dermed, hvis lånet ikke er alt for favorabelt for FCK, en indtjening derfra, altså lidt almindelig bankforretning - men det er jo sådan set en ret heldig situation for dem. Hvis AGF gik ud og lånte flere hundrede millioner med den forudsætning at man satsede sportsligt for at betale dem tilbage, ville vi nok også kunne klare os ret godt, i hvert fald i en periode og det ville så ramme de andre klubber vi konkurrerer med.

Man kunne også have forestillet sig AGF faktisk lave et et stort lån for at gøre noget ved stadion, men det slipper vi så for og får formentlig alligevel meget af det vi mangler, men måske ikke mulighed for at forpagte stadion. Jeg forestiller mig stadig at der kan komme et indskud sammen med stadion der lige giver det sportslige budget et løft, men som udviklingen har været de sidste år med organisk vækst ser det mindre nødvendigt ud, men dog som en mulighed for at udviklingen kan gøres lidt hurtigere.

Den nye aftale er formodentlig det største sponsorat i dansk fodbold uden for København, og det er da også med stolthed, at man i AGF nu ser frem til at fortsætte med Ceres på maven i de kommende år.
Vi har forlænget aftalen med Ceres (Royal Unibrew) i yderligere et par år. Aftalen understreger, at vi er de største på sponsorområdet bortset fra FCK. God nyhed.

Faldt også over denne på linkedin:
https://www.linkedin.com/posts/kasp...ed-to-write-activity-6801080980443578368-EOeK

1621504062987

Der er nogle klubber der det virker ret vildt hvis vi skulle ligge over, Covid-ramte eller ej. Jeg går ud fra at det er nye tal, så de vil være interessante at se igen når tingene har normaliseret sig. Vi taler altså også om +85 mio og det er vel 50% mere end hvad vi ellers har hørt. Måske gør udregningen at alle ligger lidt højere, Brøndby har man jo heller ikke normalt hørt som liggende over 70, men det er flot uanset, hvis det indbyrdes forhold mellem klubberne er korrekt.

Ja og lige netop pga lalandia er fck klart vores fjende nr 1 - de er så bredt funderet mens bif og fcm ligesom os skal bygge deres butik på matchday, transfers og sponsor indtægter.

Så ber virkelig til fcm slår fck, så vi kan vinde 2 sidste kampe, tage bronzen fra dem - og ikke sende guldet til FCK og ud i CL-gruppespil.
Jeg holder nu på det er bedst for os, hvis FCK kunne vinde mesterskabet.....deres økonomiske situation vil ALTID, nærmest uanset hvad, være stærkere end vor. BIF og FCM ( med 2-3 dårlige sæsoner ) kan vi meget lettere konkurrere med økonomisk, så de skulle helst ikke blive mestre. Bedst med BIF da de pr tradition hurtigt smider pengene ud igen ;-)

Jeg holder nu på det er bedst for os, hvis FCK kunne vinde mesterskabet.....deres økonomiske situation vil ALTID, nærmest uanset hvad, være stærkere end vor. BIF og FCM ( med 2-3 dårlige sæsoner ) kan vi meget lettere konkurrere med økonomisk, så de skulle helst ikke blive mestre. Bedst med BIF da de pr tradition hurtigt smider pengene ud igen ;-)
Man kan i hvert fald sige, at hvis FCK kan have down-perioder ala den de har haft de sidste 2 år, selv med den største økonomi i DK fodbolds historie, så kan det lade sig gøre at håbe på, at FCK selv hvis de vinder 5 år i streg kan have sådanne år. Men jeg er enig i, at vejen til at kunne tage et par større skridt de næste 5-10 år nok går via flere medaljer af sølv og bronze-karakteren, samt noget mere europæisk. Og i det lys vil vi nærmere kunne indhente BIF og FCM økonomisk end FCK. Og det er måske det der skal til for at vi får chancen for at hente FCK. Og der er vel ingen der tror på at vi økonomisk henter FCK før nogen af de to andre hold.

Økonomisk og sportsligt er det jo bare måske lidt noget andet. Og der er BIF jo det mest oplagte mål på kortere sigt, fordi vi faktisk har nærmet os dem de sidste 3-4 år. Men over de næste 10 år kan det jo være FCM vi henter i stedet, mens BIF også lægger på.

Hvis det om 10 er AGF, FCK og BIF der fordeler mesterskaberne mellem sig frem for FCK og FCM alene, så er vi jo bedre stillede end nu. Og det skal man klart se som en mulig vej. Men jo ikke ved aktivt at spille mesterskaber i hænderne på det ene eller andet hold. Det må gå som det går, og AGF skal koncentrere sig om egen biks førend alt andet. Og derfor er det selvfølgelig 100% ok hvis vi stiller med et reservehold mod FCM på mandag. Folk kan give strukturen skylden hvis det er.

Latest posts

Back