New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 254K
Det her er allerede refereret i en anden tråd, men det bliver spændende at se, om det får konsekvenser for økonomien i dansk fodbold: https://nyheder.tv2.dk/live/business/2025-10-24-ny-aftale-om-spilafhaengighed

Både flere klubber og flere divisionsrækker har jo spilleselskaber som primære sponsorer. Mens det kommer til at gøre noget positivt for min tv-oplevelse (det kan diskuteres i tv-tråden), må det også gøre værdien af tv-aftalen lavere, hvilket i sidste ende også rammer klubberne.

(Uden at kende den færdige aftale, er jeg ret sikker på, at jeg er klar fan, så det ernikke for st tale aftalen ned - men det er ikke et indgreb uden afsmittende konsekvenser, og dem kan vi også diskutere)

Jeg har ikke sat mig ind i aftalen og den er sikkert heller ikke endeligt på plads.

Men når jeg hører hvad unge mennesker går og spiller for om måneden (nogen af dem), så er jeg rystet over det. Hører om unge på handelsskolen som spiller for 2-x.000 om måneden fordi det er sjovt. Nogen burde forklare dem om opsparing og hvad rentes rente effekt er. Jeg ved heller ikke hvordan de kommer i gang men måske man gerne må lave betting-konto selvom man er under 18 eller også er det ikke nødvendigt at logge ind med MitId hver gang.
Det behager mig ikke med begrænsninger men det lyder som om flere og flere kommer i problemer. Jeg er tilhænger af at noget må gøres og risikoen for unge bliver ludomaner skal reduceres. Det paradoksale er, at Danske spil er ejet af staten, DIF og DGI så vidt jeg husker men de er nok i stor konkurrence efter spilleloven blev liberaliseret.

Det kommer naturligvis til at have indflydelse på fodbold i større stil. Det er sjovt nok her spilselskaberne ønsker at reklamere. I AGF har vi vist Oddset som guldsponsor og det må alligevel være en del midler i kassen. Det stoppede vist et år før tid i Bif og de lod Betano komme til - måske de har vejret de politiske vinde og droslet ned i tide.

Viaplay sender naturligvis regningen videre til kunderne og forventer det bliver de almindelige borgere som skal betale.

'Som man ser med mange andre priser i samfundet i dag, ender kunderne med at betale regningen. Derudover mister staten meget store summer, fordi danske virksomheder bliver ramt meget hårdt. De skatteindtægter kan man jo så fundere over, hvem der kommer til at mærke. Mit bud vil være de almindelige borgere.

Længere nede i artiklen kommer der lidt med som giver en bedre bevæggrund, nemlig at man risikerer de sårbare spillere søger ud på gråzone-platforme.

Det, vi frygter mest, er, at lovgivningen ikke virker efter hensigten og i stedet tvinger de sårbare spillere hen på uregulerede spilplatforme uden licens. Så taber vi alle på lovgivningen.'

'Samfundet mister milliarder i skatteprovenu, rettighedskøberne som TV 2 og Viaplay mister millioner i reklameindtægter, og de sårbare spillere søger ud på gråzoneplatforme.

Det er et vildt tal angående personer som har problemer med spilafhængighed - tænker ikke jeg ryger i den gruppe, bare fordi jeg oddser lidt for småbeløb hvert år. Men gad vide hvordan de opgør det.

I dag har knap en halv million danskere problemer med spil. Et foruroligende tal, der fortsat er stigende.

Nu er det jo ikke fordi der bare bliver sort skærm, hvor de bettingreklamer har været, eller tomme reklamebander. Der kommer naturligvis andre reklamer. Måske ikke 100% lige så lukrative som de forfærdelige bettingreklamer, men det bliver jo ikke bare et kæmpe hul med 0 indtægt. Jeg tænker nok klubberne overlever, og hvis Viaplay bliver dyrere, så mister de jo bare nogle kunder og dem der vurderer det stadig er pengene værd vil fortsætte. Det er et ubetinget godt tiltag.

Og nu kommer jeg helt i tvivl om AGF har nogle store bettingpartnere eller reklamer ud over Oddset som Guldpartner? Jeg kan faktisk ikke lige komme på at jeg ser reklamer når jeg er på stadion.

Hehe. Man må tilsyneladende heller ikke reklamere for betting i en radius af 200 meter fra skoler. Det er et problem i Brøndby, hvor der ligger et gymnasie i forlængelse af stadion. Gad vide hvordan de løser den.

Hehe. Man må tilsyneladende heller ikke reklamere for betting i en radius af 200 meter fra skoler. Det er et problem i Brøndby, hvor der ligger et gymnasie i forlængelse af stadion. Gad vide hvordan de løser den.

Det mest paradoksale er vel sat der overhovedet findes NOGEN former for uddannelses institution i Brøndby-man skulle ikke tro de bruger dem🤣

Jeg drømmer om en rigmand der kan se at klubbens strategi om organisk væskt er overmatchet af to andre klubber der har slået hul på spillersalg og Europa samt en tredie der får kunstigt åndedræt. En lokal rigmand der smider 2-300 mio i klubben for at give den det løft der for alvor vil gøre det sjovt de næste mange år. Potentialet til den investering har aldrig været bedre.

Lykkedes vi med det lange seje træk? Måske men især FCM er der hvor de er i dag fordi de tog chancer, fik en løftestang af en Inder og en betting mand. Jeg tror det er nødvendigt og ønsker det kan ske enten gennem nuværende ejere der deler investeringen eller en ny der kommer ind frem for skøre amerikanere eller tyskere.

Last edited:
Jeg drømmer om en rigmand der kan se at klubbens strategi om organisk væskt er overmatchet af to andre klubber der har slået hul på spillersalg og Europa samt en tredie der får kunstigt åndedræt. En lokal rigmand der smider 2-300 mio i klubben for at give den det løft der for alvor vil gøre det sjovt de næste mange år. Potentialet til den investering har aldrig været bedre.

Lykkedes vi med det lange seje træk? Måske men især FCM er der hvor de er i dag fordi de tog chancer, fik en løftestang af en Inder og en betting mand. Jeg tror det er nødvendigt og ønsker det kan ske enten gennem nuværende ejere der deler investeringen eller en ny der kommer ind frem for skøre amerikanere eller tyskere.
Det tror jeg, vi er mange, der drømmer om.

Men 200-300 mio er slet slet ikke nok.

Brøndby har fået tilført knap 400 mio de sidste 3 år, og de er stadig ikke i nærheden af FCK og FCM. Deres sindssyge gearing har jo kun gjort, at afstanden ikke er blevet endnu større.

200-300 mio er jo 1,5 spillersalg i de klubber. Eller ét CL ligaspil.

Hvis en rigmand skal rykke os helt frem, så vi kan konkurrere med dem, så tror jeg oprigtigt, at vi skal op i 700-750 mio.

Og der må man også stille sig selv det spørgsmål, om der virkelig er en investor derude, der vil smide de penge? Især når man kan finde andre klubber i andre lande med en mindre konkurrencedygtig liga til det halve i pris.

Det tror jeg, vi er mange, der drømmer om.

Men 200-300 mio er slet slet ikke nok.

Brøndby har fået tilført knap 400 mio de sidste 3 år, og de er stadig ikke i nærheden af FCK og FCM. Deres sindssyge gearing har jo kun gjort, at afstanden ikke er blevet endnu større.

200-300 mio er jo 1,5 spillersalg i de klubber. Eller ét CL ligaspil.

Hvis en rigmand skal rykke os helt frem, så vi kan konkurrere med dem, så tror jeg oprigtigt, at vi skal op i 700-750 mio.

Og der må man også stille sig selv det spørgsmål, om der virkelig er en investor derude, der vil smide de penge? Især når man kan finde andre klubber i andre lande med en mindre konkurrencedygtig liga til det halve i pris.
Det kan du have ret i. Jeg tænker heller ikke det rykker os hele vejen men det er nok til at jumpstarte en proces der ellers kan vare meget længe. Vi skal have gang i kausalkæden på en eller anden måde. Det vil øge sandsynligheden for et gruppespil - som vil give mulighed for en klubkoefficient - som vil give seedninger - som vil føre til flere gruppespil - som vil øge omsætningen - som vil give større spillersalg - som vil give større spillerbudget og trupstyrke osv.

Lige nu sidder vi fast i niveauet 3-6 og toget kører.

En millionindsprøjtning vil uden tvivl hjælpe en del, og jeg kan godt følge din pointe.

Men skulle der komme en investor ind, så må man også antage, at man ville give sig en håndfuld år til at få forrentet investeringen - ligesom i GFH. Kommer der 250 mio ind i kassen, som alle skal bruges på det sportslige, og en investor vil have dem forrentet inden for 5 år, så kan budgettet kun hæves med 50 mio. Det vil endda være en kort investeringsperiode og ret offensiv. Og der vil ikke blive allokeret én eneste krone til akademi og andre ting i det scenarie.

Og med et øget budget på 50 mio, så ville vi stadig være bagefter Brøndby.

Afstanden ville være markant mindre, men vi ville reelt set ikke rykke os i hierakiet. Og så skal man også lige huske, at FCM/FCK også lægger på hele tiden. Så afstanden til dem vil måske endda være uændret.

Det er lige før, jeg ik tror 750 mio ville være nok.

Last edited:
Jeg drømmer absolut ikke om en investor, der smider latterlige midler i klubben.

Jeg kan lide vores klub, som den er. Jeg er stærkt imod flerklubberi (a la FCN). Udenlandske ejerskaber ender desuden sjældent godt (Brøndby bliver det næste bevis på dette). Og FCMs model er for mig noget af det mest vamle, man kan forestille sig, med en rigmand med utømmelige ressourcer, der bare kan hælde penge ned i en forretning i en uendelighed, uanset hvor hårdt man gearer den - især i lyset af, at de faktisk klarede sig helt udmærket uden ham.

Jeg kan sagtens følge bekymringen for, at vi ikke kan hente FCK/FCM gennem organisk vækst.

Men jeg vil næsten hellere ikke hente dem end at være et legetøj for en eller anden rigmand, uden kontakt til virkeligheden, som kunne bruge sine absurde midler så meget mere godtgørende. Hvis AHP var gået ind i AGF i stedet, så var jeg nok gået ud af AGF. Det er ikke foreneligt med mit værdigrundlag.

Desuden tror jeg (måske lidt naivt) på, at vi godt kan hente FCM og FCK gennem organisk vækst. Det tror jeg på at flere årsager.

Denne sæson er den første årsag. FCM har et absurd hold. Alligevel er vi foran dem (indtil videre bevares). Over to kampe mod dem, har vi været det bedste hold. Vi er indtil videre noget bedre end FCK.

Den anden årsag er, at vi over de seneste fem-seks år har mindsket afstanden til BIF, FCM og FCK. Spillemæssigt, hvor kampene er blevet væsentligt tættere. Og pointmæssigt, hvor vi i flere af sæsonerne har været med i kampen om det helt sjove til langt hen i sæsonen.

Den tredje årsag er, at intet i fodbold er stabilt - og især ikke i dansk fodbold. Lige nu ser FCM uhyggelige ud med en god træner, vanvittige spillere og en god pipeline. Men om et år er store dele af deres trup udskiftet, og deres træner er måske ikke så god længere. I dansk fodbold bliver holdende hele tiden svækket af at sælge deres største profiler og skulle genopbygge, og det bryder momentum for de rigeste klubber (og for alle andre). Det er sket for FCK gentagne gabge, det kommer også til at ske for FCM.

Og så til den fjerde årsag. De sportslige ledelser i FCK og FCM har historisk ikke været specielt dygtige til at bygge op igen. Man laver mange dyre fejlinvesteringer (lex Mads Bech (jeg er lykkelig for, at hen endte, hvor han gjorde), Pione Sisto, Cornelius, Delaney) og de skal bruge mellemsæsoner på at spille sig rigtigt gode igen. Vi har selvfølgelig de samme udfordringer, men min pointe er, at FCM og FCK ikke kan holde på deres spillere længe nok til at blive Bayern München i Danmark, og at det derfor er begrænset, hvad de får ud af den grænseløse kapital.

Jeg drømmer absolut ikke om en investor, der smider latterlige midler i klubben.

Jeg kan lide vores klub, som den er. Jeg er stærkt imod flerklubberi (a la FCN). Udenlandske ejerskaber ender desuden sjældent godt (Brøndby bliver det næste bevis på dette). Og FCMs model er for mig noget af det mest vamle, man kan forestille sig, med en rigmand med utømmelige ressourcer, der bare kan hælde penge ned i en forretning i en uendelighed, uanset hvor hårdt man gearer den - især i lyset af, at de faktisk klarede sig helt udmærket uden ham.

Jeg kan sagtens følge bekymringen for, at vi ikke kan hente FCK/FCM gennem organisk vækst.

Men jeg vil næsten hellere ikke hente dem end at være et legetøj for en eller anden rigmand, uden kontakt til virkeligheden, som kunne bruge sine absurde midler så meget mere godtgørende. Hvis AHP var gået ind i AGF i stedet, så var jeg nok gået ud af AGF. Det er ikke foreneligt med mit værdigrundlag.

Desuden tror jeg (måske lidt naivt) på, at vi godt kan hente FCM og FCK gennem organisk vækst. Det tror jeg på at flere årsager.

Denne sæson er den første årsag. FCM har et absurd hold. Alligevel er vi foran dem (indtil videre bevares). Over to kampe mod dem, har vi været det bedste hold. Vi er indtil videre noget bedre end FCK.

Den anden årsag er, at vi over de seneste fem-seks år har mindsket afstanden til BIF, FCM og FCK. Spillemæssigt, hvor kampene er blevet væsentligt tættere. Og pointmæssigt, hvor vi i flere af sæsonerne har været med i kampen om det helt sjove til langt hen i sæsonen.

Den tredje årsag er, at intet i fodbold er stabilt - og især ikke i dansk fodbold. Lige nu ser FCM uhyggelige ud med en god træner, vanvittige spillere og en god pipeline. Men om et år er store dele af deres trup udskiftet, og deres træner er måske ikke så god længere. I dansk fodbold bliver holdende hele tiden svækket af at sælge deres største profiler og skulle genopbygge, og det bryder momentum for de rigeste klubber (og for alle andre). Det er sket for FCK gentagne gabge, det kommer også til at ske for FCM.

Og så til den fjerde årsag. De sportslige ledelser i FCK og FCM har historisk ikke været specielt dygtige til at bygge op igen. Man laver mange dyre fejlinvesteringer (lex Mads Bech (jeg er lykkelig for, at hen endte, hvor han gjorde), Pione Sisto, Cornelius, Delaney) og de skal bruge mellemsæsoner på at spille sig rigtigt gode igen. Vi har selvfølgelig de samme udfordringer, men min pointe er, at FCM og FCK ikke kan holde på deres spillere længe nok til at blive Bayern München i Danmark, og at det derfor er begrænset, hvad de får ud af den grænseløse kapital.
🎯
KAN KUN VÆRE ENIG 👍🏼

Latest posts

Back